ÅF Offshore Race | trender?
Vi har ju kollat anmälningsläget för Gotland Runt.. Förlåt, ÅF Offshore Race den 28:e april de senaste åren. Just nu 56 båtar vilket är exakt lika många som förra året.
Fördelningen ser dock något annorlunda ut.
2011 = 31@SRS, 12@ORCi, 6@Doubleh, 5@Classic, 2@IRC
2010 = 27@SweLYS/SRS, 11@IRC, 8@Classic, 5@ORCi , 2@X-35, 2@shorthanded
2009 = 25@SweLYS/SRS, 7@IRC, 4@ORC Club, 1@ORCi och 4@övrigt
2008 = 11@LYS, 11@IRC, 7@ORCi och 6@ORC Club
Detta kan så klart ändras, men trenderna är tydliga. SRS fortsätter att öka. Totalseger i ORCi verkar ha tagit död på IRC? Doublehanded lär ganska enkelt klara gränsen på 15 båtar. Frågan är om man får ihop klasser på båda banorna?
Patrick L
Apr 28, 2011 @ 13:41
Här på Blur brukar vi ju kunna kalla saker vid dess rätta namn. Jag föreslår att vi gör det även det när det gäller negativa saker för IRC om trovärdigheten skall bestå. Det är nog inte totalseger i ORCi på Gotland Runt som har tagit död på IRC.
Larsa
Apr 28, 2011 @ 14:24
Räknar jag rätt så är det 6 båtar i listan idag som är över 50 fot som då får starta i stan. Förutom antikrundanbåtarna.
Men fler 50+ fot är ju på G att anmäla sig, så det blir säkert fästligt värre i stan.
CH
Apr 28, 2011 @ 22:20
Costal startar väl också inne i stan så det kommer nog blir många båtar och riktigt kul.
Peter Gustafsson
Apr 28, 2011 @ 22:54
Coastal har en enda båt på anmälningslistan.
Mitt tips är att alldeles för få båtar i målgruppen (SRS 1.00-1.20) har lust att uppfylla säkerhetsreglerna (cat 3 utan flotte) + krav på AIS för ett enda race på säsongen. Väldigt få Cumulus, Expresser eller M30 är sugna under de förutsättningarna…
Då är det bättre att köra inshore och slippa ett regelverk som folk upplever som krångligt och/eller dyrt?
minime
Apr 28, 2011 @ 23:54
…men visst skule det vara skoj för de som inte vill/kan uppfylla säkerhetskraven i cat 3 att kunna delta på något sätt. Jag är övertygad om att det går att välja en bana längs kusten för att kunna tillämpa cat. 4.
Gustaf Dyrssen
Apr 28, 2011 @ 23:04
En fråga till SSF nu när vi startar i stan som för en del båtar kan bli aktuellt att tänka på: Måste man räkna från Cafe Opera kvarvarande höns till besättnings vikten eller kan pimpade milfar ses som exotisk extra utrustning utom tävlan ??????
MVH,
Kölsvinet
Fredrik Lönegren
Apr 29, 2011 @ 10:59
TV från Italien, dubbat och klart (till engelska) “Sailing Woman”.
http://www.youtube.com/watch?v=qV9bSybVpF0
el.
http://www.facebook.com/home.php#!/pages/Sailing-Women/116388865073906
Kanske ett sätt för swe turism + segling att markandsföra sig!
Öresund Regatta, AN
Apr 29, 2011 @ 07:57
Även om det är begränsat med data att kolla på så är det nog snarare SRS som konkurerrar i Sverige med IRC än ORCi.
ORCi´s comeback är väl inte så konstig med tanke på att regeln idag beskriver “IRC-optimerade” redskap bättre. Att köra en ORCi optimerad kärra i IRC är ju fortfarande hopplöst. Vill man eliminera redskapets betydelse så långt det går så är nog ORCi regel #1.
Team Styrbord
Apr 29, 2011 @ 10:01
Just pimpade milfar måste först mätas in i MRS, milf rating system. Innan de kan vara med i tävlingen. Övriga milfar hänvisas till Viking eller Silja……
Gustaf Dyrssen
Apr 29, 2011 @ 13:21
en super grej med MRS är att det inte tävlar med andra rating system utan står helt på egna meriter starkt och stadigt.
Några viktiga detaljer dock är om systemet skall vara formel baserat (xx/xx/xx) eller om personlig prestanda skall spela in i talet…….. själv tycker jag att bara en massa tal utan känsla gör det hela ytterst sterilt, och en one design klass ligger vi några år ifrån att kunna skapa………….
Under en övergångs period skulle man dock kunna tänka sig en klass som är öppen och rättvis för alla (jag vet att ni med yngre modeller som är anpassade för regeln kan klaga nu) men det viktiga är ju att vi alla har kul tillsammans………