Skip to content

25 Comments

  1. MC
    May 6, 2011 @ 11:28

    Kortast väg är ju alltid bra. Men ibland kan det vara bättre att vara nära Bogesundslandet, tyvärr glömd bort varför och när, vid ostlig vind? Hade inte Måns ett exempel på detta i sin väderskola?

    Reply

  2. Måns Håkansson
    May 6, 2011 @ 11:59

    Konvergensen längs Bogesundslandet vid ostliga vindar brukar ge lite extra tryck där (jfr avsnittet om kusteffekter). Sedan kan avslöjas att inpirationen till avsnittet om lättvind är direkt sprungen ur 2007 års race då alla låg och guppade på spegelblanka fjärdar en hel dag i stort sett…

    Reply

  3. Martin Alexandersson
    May 6, 2011 @ 12:18

    Undvik Bosögrynnan…

    Reply

    • Johan Andersson
      May 6, 2011 @ 12:54

      framförallt påväg tillbaka

      Reply

  4. JM
    May 6, 2011 @ 13:46

    .. och norrängsgrundet och prästgrundet. Finns några fina stenar med gott om bottenfärg längs kryssen över askrike-fjärden.

    Reply

  5. Calle
    May 6, 2011 @ 16:08

    Stående tips sen Fingal var hottaste båten runt Lidingö har varit.
    – Nära Lidingö landet vid Länsstart
    – Undvik att ge sig ut mot fjäderholmarna
    – Total vakum och lite strömt nära Högberga udde, men gå nära syd om i halvkaksundet
    sen finns det 2 Bosögrynnar som brukar fånga upp styrenet på urberget, på bägge sitter minst en båt varje år.
    – Närmsta vägen , dvs nära lidingölandet på Askriket …utom vid..
    – Nära Sticklinge ( lidingö landet ) vid Tranholmssundet…dvs alltid långt från bastubodarna på Tranholmen

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      May 11, 2011 @ 23:09

      Hmm…vi får se

      Reply

  6. J W-z
    May 6, 2011 @ 19:57

    Hmm, ja, det tar sig med tips. En vecka kvar innan “träning” på Lilla Värtan…. Jag vill veta mer!

    Fast det kanske inte finns mer att veta? Lidingö Runt är ju ändå inte som Tjörn Runt, eller Bohusracet eller … ???

    /J W-z

    Reply

  7. Mats V
    May 10, 2011 @ 11:50

    Någon som vet vad som händer om SSF inte hinner få ut SRS mätbrev i tid för LR?

    Reply

    • Patrick L
      May 10, 2011 @ 13:03

      Det verkar bli årets Trash Talk…

      Reply

      • Mats V
        May 10, 2011 @ 14:46

        Det är absolut inte min mening. Vet att de kämpar på SSF men vad händer i praktiken vad gäller just LR? Får ej starta? Starta med förra årets mätbrev? Anmälningsvgiften tillbaka? Frågorna är många – svaren är få…

        Reply

        • Patrick L
          May 10, 2011 @ 16:19

          Jag menade mer att det inte finns någon annan trash talk just nu :-)

          Reply

    • Peter
      May 10, 2011 @ 13:56

      Prisutdelningen blir försenad…….

      Reply

    • Jan Dejmo
      May 10, 2011 @ 14:37

      SRS-mätbrev till dem som behöver ett sådant till en nära förestående kappsegling prioriteras, så ett tips från Kjell Marthinsen är att i så fall kontakta honom. Ring i första hand till 08-459 09 95 eftersom Kjells E-postlåda är ganska full för närvarande.

      Jan Dejmo
      Tekniska kommittén, SSF

      Reply

      • Mats V
        May 10, 2011 @ 14:47

        Done – no success…

        Reply

      • PS
        May 11, 2011 @ 07:27

        I princip bara LR denna helg. Istället för att alla ska ringa och störa vore det inte bättre att Kjell prioriterade enligt anmälningslistan. Längst ner på listan finns en öppen klass och merparten av dessa väntar väl på mätbrev.

        http://www.lss.a.se/bodySidor/04_kappseglingar/lidingoRunt/startlistor_2011/prel_startlista_LR_2011.pdf

        Reply

        • Mats V
          May 11, 2011 @ 08:28

          Talade med Kjell. Han är totalt nedlastad och prioriterar de som är anmälda till LR. Han är värd en stor eloge för sin insats!

          Reply

    • CB
      May 10, 2011 @ 15:16

      Förra året hann jag inte få ut mitt SRS brev i tid till Lidingö Runt. Jag kontaktade tävlingsledning och fick OK på att segla på ett av mig angivet tal. Sedan fick jag skicka in mitt mätbrev i efterhand för att verifiera att jag ej seglat på ett för lågt tal. Tyvärr gissade jag lite fel och seglade då på 0,01 för högt…

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 10, 2011 @ 21:01

    Sveriges första TP52 seglar i Lidingö Runt

    En av världens mest avancerade och framgångsrika kappseglingsbåtar, TP52, premiärseglar i Lidingö Runt lördag 14 maj. Den sjufaldige Gotland Runt-vinnaren Thomas Blixt blir först i Sverige med den helt kolfiberbyggda båten TP52. Han utmanar nu svenska eliten efter fem år i Ericssons Volvo Ocean Race-team.

    – Båten är vass och har vinnarpotential, hon vann sin klass i senaste Fastnet Race 2009. Lidingö Runt är ingen havskappsegling, men det blir kul att se vad den går för här i Stockholm, säger Thomas Blixt.

    Namnet TP52 är magiskt för havskappseglare. Båten konstruerades för den amerikanska tävlingen Transpac mellan Kalifornien och Hawaii. Den blev så framgångsrik att en hel serie startades med en enhetsklass för TP52 i Medelhavet, Audi Med Cup. Där vann svensken Torbjörn Törnqvist, som nu ska delta i America’s Cup, hela TP52-serien 2007. I år ska en annan svensk, Skype-grundaren Niklas Zennström utmana världseliten i samma serie.

    I Sverige blir skepparen Thomas Blixt först med en TP52. Efter fem år som skeppare på VO70:an Ericsson 1, som han och teamet seglat med kunder runt hela världen parallellt med Volvo Ocean Race, startar han nu ett eget kappseglingsprojekt i Sverige som bygger vidare på Ericssons framgångar i Volvo Ocean Race. Projektet utgår från att utnyttja kappsegling och TP52:ans potential för att profilera företags varumärke och stärka deras kundrelationer.

    – Kappsegling är en oerhört bra plattform för profilering och teambuilding, och att stärka både kundrelationer och varumärke. TP52:an är en upplevelse att få segla på även för dem som aldrig seglat. Den är mycket lik VO70-båten så känslan av att kappsegla på högsta nivå är oerhört stark, förklarar Thomas Blixt.

    Sverigepremiären för Blixt Pro Sailing-teamets TP52 sker på lördag i Lidingö Runt, säsongens första tävling för havskappseglare på östkusten. Med sin besättning på 15 seglare, där bland andra segelmakaren Stefan Winberg ingår som taktiker, satsar Blixt på en plats i toppen.

    Reply

    • Jonas
      May 11, 2011 @ 15:32

      Gör bra affärer, Zennström. För tre miljarder kan han väl dra igång en AC-satsning oxå?

      Reply

  9. Jocke_R
    May 11, 2011 @ 08:43

    Är det någon som sett en startlista för Lidingö Runt? Känns som att det skulle vara dags för det..

    Reply

  10. Allan W
    May 11, 2011 @ 09:18

    Det ligger en startlista på LSS hemsida http://www.lss.a.se/ under kappseglingar.

    Reply

    • Mats V
      May 11, 2011 @ 10:37

      Helskumt. Funkade inte med Chrome men med Explorer…

      Reply

  11. Finngulf
    May 11, 2011 @ 10:22

    Årets klipp!!!!

    Skall segla LYS 1 ser att Grand Soleil 37 har 1.27 mindre än Dehler 35 och First 36.7.

    Detta är en stor båt med mycket segel bara gratulera!!!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.