Farr 30 = 1.30 i NorLYS
LYS komiteen har fastsatt LYS tall for følgende nye båter – Bavaria Cruiser 32 : 1,13. Bavaria Cruiser 40 : 1,31. Salona 34 : 1,25. First 30 10- : 1,24. Dehler 32 : 1,23. Hanse 355 : 1,20. Hanse 375 : 1,26. Figaro 2 : 1,32. Følgende har fått endret LYS tall : Farr 30 : 1.30. X-512 : 1,40
Bor man i Norge så är det inget snack om vilken båt man skall ha. Farr 30 har fått sänkt från 1.36 till 1.30. Någon som har sluntit på tangentbordet?
Eller som någon uttryckte det:
Jeg gruer meg til å fortelle til de andre i seilforeninga at vi har gått ned 6 hundredeler når vi har vunnet alle seilasene hittil i år (med god margin)
Justeringer av lystall 13. mai « Tromsø Seilforenings Regatta-kanal
May 17, 2011 @ 23:25
[…] Endringen er såpass spesiell at den blir omtalt i Sverige også: http://www.blur.se/2011/05/17/farr-30-1-30-i-norlys/ […]
May 18, 2011 @ 00:15
Är Norrmännen också igång med sin egen VPP-beräkningsmodell?
May 18, 2011 @ 06:22
Skönt, då kan man gå från att ha IMX-40 som targetbåt till Bavaria Cruiser 40!
May 18, 2011 @ 07:08
Borde ni inte ha de andra Farr 30orna som target? ;-)
May 18, 2011 @ 07:47
Eftersom det inte är tillräckligt med X99or för en entypsklass i årets faedern var vi tvungna att skaffa mätbrev.
Först fick vi -0,03. Men tyvärr fick vi inte behålla det. Nu blev det 1,25 istället. Jag vet inte hur det står sig mot Farr 30 på 1,30.
Ett problem med kvällsseglingar är att vinden avtar. Detta gynnar högLYS båtar. Det är också en av anledningarna att X99orna alltid har fått bra resultat på torsdagarna i Björlanda. Samma gäller i lågLYS klassen.
May 18, 2011 @ 11:07
Jag vet inte heller, men med 1,30 i LYS hade vi slagit IMX-40 Du Soleil – en oerhört optimerad och välseglad IMX – med över två minuter korrigerad tid på Lidingö Runt 2009 trots en rätt så hård kryss över hela Askrikefjärden där vi vare sig var i fas med skiftena eller seglade båten optimalt på kryssen. Efter det utvecklat vår kryssfart ganska mycket under 2010 sedan vi fick börja segla entyp mot andra Farr 30. Och vi har ganska mycket kvar att hämta eftersom vi fortfarande är ungefär minuten efter de snabbaste Farr 30:orna i hårdvind.
När det gäller resonemanget om kvällsseglingar så håller jag med, men Farr 30 är en lättvindsraket så även om hög-LYSarna gynnas i ditt scenario så gynnas en Farr 30 ännu mer av lättvind – ju mindre det blåser desto enklare har den att segla upp till LYS-tal jämfört med de flesta andra båtar (detta gäller om vinden kommer hela vägen ner och inte stannar i masttoppen på 40-fotarna). Tvärtom gäller då när det blåser mer. I mellanvind 5-8 m/s har en Farr 30 svårt att segla upp till 1,36 p.g.a sin korta vattenlinje och att hon ännu inte planar på undanvinden. Kanske är det så NOR-LYS har tänkt…? Det är bara det att då kommer en välseglad Farr 30 sannolikt att krossa motståndet i både lätt och hård vind (när den får plana på länsen). Observera att detta gäller en välseglad båt. Som vanligt är det så att en dåligt seglad båt kan kompenseras väldigt mycket utan att det kommer att märkas på resultaten. Något som brukar glömmas bort i de här diskussionerna…
May 18, 2011 @ 10:16
Så Farr 30 är egentligen en ganska långsam båt och dess LYS/SRS/LorLys tidgare har berott mest på en hajp än prestanda?
May 18, 2011 @ 10:54
Ja 1,30 är ju inte mycket på en 30-fotare…
May 18, 2011 @ 11:10
Det står ju alla fritt att dra vilka slutsatser man vill.
May 18, 2011 @ 16:50
Förbjud dom där vilt planande sportbåtarna !
:-)
Janne P
May 18, 2011 @ 11:36
Peter!! Har vi fel båt till Färdern?? Det blir väl sånt där j-la lättvindskör igen…
Detta måste vara den ultimata “Dröbak-maskinen”!!
May 18, 2011 @ 12:20
Pelle, ni har väl helt rätt båt och det har väl visat sig i resultatlistorna…
Ni vinner ju de flesta race där man seglar runt öar och där det är mycket halvvind.
May 18, 2011 @ 12:56
Helt rätt Janne E; det var ju bara halvvindar förra året på Bohusracet och Big Boat och GOR och St Oset… :)
May 18, 2011 @ 14:37
Jag tror att Janne har det mentalt jobbigt med halvvind eftersom golfbollen hamnar ännu längre ut i skogen.
May 18, 2011 @ 14:56
Hur svårt är det att slå på en boll som ligger still?
Där siktar man bara lite mer i sidled o vinden sveper bollen tillbaka in mitt på green/fairway…
Segling har ju flera variablar…
May 18, 2011 @ 15:31
Halvvind är svårare i golf än i segling, tro mig!! :-)
May 18, 2011 @ 17:32
Andreas i HP – Nu skojar du med mig. Skulle segling ha fler variabler än golf?
Vilken nivå på golf jämför du då med?
May 19, 2011 @ 00:04
Jag har levt på golfen…men tycker att seglingen är svårare…TP (tournament player) tom 2004
May 19, 2011 @ 06:54
För att bli mer likt segling så skulle man väl flytta hålen under pågående runda. Gräset skulle vara nyklippt ena dagen för att vara 30 cm nästa. Andra spelare (gärna 100 i taget) skulle komma springande och hävda plats. Reglerna för vad man fick ha i bagen skulle vara olika för olika banor. Och beroende på klubb så skulle man kunna ändra HCP i samband med anmälan (“om jag lägger i ur min driver så spelar jag på ett annat HCP idag”).
May 19, 2011 @ 08:41
“Golf is a good walk spoiled”
May 19, 2011 @ 09:14
Yepp, Och någon står och gungar utslagsplatsen när man ska klappa till bollen.
May 19, 2011 @ 10:27
Med all respekt för golfare, detta var en klyscha som jag ibland oxå använder…
Seglingssporten, det är väldigt få på elit nivå som tränar så mycket som eliten i golfen gör idag.
Jag tränade ca 35 h/ v o sedan kom tävlingsrundor till torsdag-söndag(om jag klarade cutten)O
Seglingen på min nivå är svårare,(självklart beroende på att jag tränar 2 ggr i veckan a några timmar…) då är det svårt att lära sig bemästra alla föränderliga element. Golfen har nog minst lika många parametrar…
May 19, 2011 @ 10:39
Ha ha ha.
Väl talat.
//S//
May 19, 2011 @ 13:25
Nu har tråden hamnat rejält Off -Topic. Sorry:-) (Att inte den där Ernfjord kunde hålla sig till segling….)
May 19, 2011 @ 16:05
För att ta tillbaka tråden till det den handlar om – någon påstod på Seilas forum att ett helt fält med 11:metre OD som startade 5 minuter efter ett fält Mumm 30 i Australien var “flera minuter” före Mumm 30:orna i mål och hävdar med det som bakgrund att 1,30 nog är rätt eftersom 11:mod i Norge mäter 1,32.
Om resonemanget nu skulle stämma så är 11:mod en mätetalsraket i alla system jag har tittat på. Om ett helt fält 11:or seglar 7-8 minuter fortare än den snabbaste Mumm 30:n på en normal W/L-bana är de klart snabbare än IMX-40 och borde mäta åtminstone 1,39 i SRS, IRC >1,100 och ORC GPH <585. I Sverige har 11:an 1,31, IRC TCC ligger på 610.
Alternativt seglade Farr 30:orna tre varv och 11:orna bara två…?
May 19, 2011 @ 16:08
Hmmm, borde ha escape:at större än/mindre än. Så här skulle det stå:
…I Sverige har 11:an 1,31, IRC TCC ligger på ca 1,060 och ORCi GPH över 610.
May 19, 2011 @ 16:15
Tidigare på Hankö race week har X99 och 11mod seglat på samma bana. 11mod startar 5 minuter före X99 klassen. Men det ändrades på senare år då de första X99orna seglade in bland 11orna för att sedan bli frånseglade igen på länsen.
May 19, 2011 @ 16:57
Så slutsatsen är att SRS också sänker Farr 30 till 1,30! Kommer bli en bra säsong om man ger sig in i lysträsket.
May 19, 2011 @ 18:55
x99 C.j. Det vore roligt att höra dig utveckala teorien om höglysare som tjänar på
lättvindsseglingar på kvällarna . Jag har förstått SRS som ett de lägre lystalen
vinner på de högre ju längre tiden går ? eller !!!!
May 19, 2011 @ 21:27
Det har X99c.j redan gjort. när de snabba båtar har nått målet och vinden avtar så går resten av fältet långsammare och är längre på banan. Det gynnar båtar som har kommit in i mål med relativt högre fart.