Watski 2star Baltic | trash talk
Om en vecka går starten för Watski 2star Baltic och nyss kom den preliminära startlistan upp.
Själva går vi i största klassen (start 20:30) tillsammans med Farr 40 Happy, två Aspect 40 och Lindforss Prima 38. Svårtippat. Dags att börja få lite koll på väder och annat innan vi kör ner Spirit från Lidingö måndag/tisdag.
Men ni som har koll, vilka är favoriterna? Vilka kommer att köra vilse? Vem försover sig i Visby?
En “duell mellan ytterligheter” är väl Hellberg/Hertzberg i nya tokpimpade Admiralty 30 Airbender mot Wallenberg/Dyrssen på legendariska Refanut. Bägge med 1.34. Kolfiber vs regnskog. Powerbar vs trerätters med vin. Place your bets.
Dags att dra igång skvallret.
May 17, 2011 @ 20:19
Bandito och Simone är nog först på plats inför starten i alla fall ;-).
http://vatternsailing.wordpress.com/2011/05/17/transport-till-w2star-baltic-2011/
May 17, 2011 @ 21:05
EG Engineering och La Dolce Vita får ta på sig favoritskapet efter kanonsegling på LR, eller?
KIW
May 18, 2011 @ 08:56
Ja, Per Lindstedt och Alexander Ekberg i La Dolce Vita kommer definitivt att känna pressen. Totalseger i W2SB förra året samt LR förra helgen.
Även Dehler 33 Dagmar som kom totaltvå i förra årets W2SB vill nog vara med och slåss. Och W2SB-trean Dehler 29 Funny. Och F36.7 EG som vann klassen och kom totalsexa på LR. Och X-332S Boxer, totaltrea på LR. Och säkert många till.
Kommer att bli grymt spännande att följa från landbacken. Lycka till!
May 18, 2011 @ 10:00
Tyvärr har jag klantat mig och opererat tummen för ett tag sen och kommer inte kunna segla med Per..:( Oerhört tråkigt, men jag kommer igen mot sommaren efter rehab!
Per har som tur är hittat ersättare och bör räknas bland favoriterna!
Kör hårt! Jag kommer sitta klistrad vid datorn!
May 18, 2011 @ 10:55
Nu minns jag att Per berättade det, en arbetsskada på varvet eller hur var det? Ett par fingrar hit eller dit är väl inte så noga, det är ju ändå ett short-handed-race ;)
May 17, 2011 @ 21:32
Maran var en verklig utmaning, 150 M på två man klarar man normalt utan vidare. Det enda att hoppas på är väl då en ostlig kuling.
May 18, 2011 @ 06:36
Det blir kul att se hur vi klarar året och hur tungt det blir men jag skulle vilja säga det vi alla har pratat om så många gånger:
Hjältarna i startgrupp 1: lys 1.08- 1.16
Ni kommer vara ute längst på banan i minsta båtarna.
My respect.
Jimmy: game on.
Mvh
Gustaf Dyrssen
May 18, 2011 @ 06:52
Om det är någon som mot förmodan inte löst säkerhetsutrustnings frågan (OCR Cat3), så har jag liggande från förra året som tyvärr inte blir använt i år. (flotte 4-man, raketer m.m)
Finns tillgängligt även för ÅF Gotland Runt, Watski Skagerrack. Det gör ju bättre nytta på en båt än i mitt förråd. Seglingarna krockar med Block Island race och Transatlantic som jag deltar på.
Hur det går på Watski Baltic beror nog på vädret. Slipper gärna hård kryss i Jimmys Admirality, men lättvind och undanvind är nog hans väder. Förra året var det väl lite varierande med mer vind på slutet. Jag tror att det blir en välseglad allroundbåt som plockar det. Då har jag väl helgarderat (sorry Jimmy!).
Mvh
Anders Dahlsjö, 0704-875498, ad@ad-sailsport.se
May 18, 2011 @ 10:01
He he det är lungt Anders, jag skulle heller inte betta på AIRBENDER, hon är långt i från allround. Vi hade stora problem på kryssen runt lidingö, saknade över en knop i båtfart mot de båtarna som rundade upp på kryssen samtidigt som oss, visserligen var några av dem 40-42 fot men vi hade inte heller en chans mot Sissabella (Farr 30), så att segla upp till 1.34 på kryss finss inte på kartan.
Dessutom är det risk att vi inte ens kommer till start då jag numer är solo i besättningen och jag tror inte man får starta solo, eller?
Men om AIRBENDER är på startlinjen så är utmaningen antagen Gustaf, Refanut vs AIRBENDER, 19m vs 9m, årets mismatch!!! :D
May 18, 2011 @ 18:31
Hej Jimmy, trodde faktiskt att din nya båt skulle vara vass på kryssen. Har iofs bara sett henne på bild, men påminner mycket med sin skrovbredd kontra längd om gamla vassa kryssbåtar.
Seglade Folkbåten Amanda 1303 på Lidingö Runt och tittade febrilt efter dig, men ingen lycka. Hoppades få se båten live.
Hoppas du hittar en teammate så du kommer till start på W2S. Själv seglar jag RSR med min Scampi:) Lycka till!!
May 19, 2011 @ 00:14
Jag hoppas jag kan klämma ur lite till ur henne på kryssen och alla andra bogar också för den delen. Visst är det roligt att placera sig bra men samtidigt vore det kanske lite konstigt om man skulle placera sig i topp första dagen man satt i båten. I slutet av säsongen kanske man kan bilda sig en uppfattning om vart det barkar och om båten kan bli hyfsat konkurrenskraftig.
Det blir kul att se dig på W2S Staffan, då ska du få en guidad tur på AIRBENDER, tar väl ungefär en minut eller två… ;)
Du känner väl Nicklas Carlsson? Han har lovat att ställa upp i stället för Hertzberg så nu ser det ut som vi kommer till start!
May 18, 2011 @ 21:01
Hade varit kul med W2* men familj och jobb rockar denna gång. Kanske något annat race. (eller bara en träningskväll) Hör av dig 0707-307306
May 18, 2011 @ 08:42
Anders Mathson och Niklas Svensson med Dehler 29 Funny har ju en överlägset lägsta score om man adderar totallistorna ifrån de W2S som har körts, måste räknas som favoriter, igen!
May 18, 2011 @ 09:01
Som vanligt tippar tangosailing de olika klasserna. http://www.tangosailing.nu/?p=5258
Först ut klass 1: Wild/Linjett 33 – Felicia/Linjett 32 – Flax/Linjett 33
May 18, 2011 @ 22:22
Tangosailing tippar klass 2: Funny/Dehler 29 – Nirvana/Eloge 38 – Hambo/Facil 35.
http://www.tangosailing.nu/?p=5267
May 19, 2011 @ 06:19
Om den sista prognosen för YR.no håller i sig kommer “GRYM” att vara nöjd! Code och Gennacker……..
May 19, 2011 @ 06:57
Man kan ju hoppas :-)
May 19, 2011 @ 08:40
Hej Large,
Har du en Code 0 i spinnakerduk? Funkar det? Vilka register använder du den? Jag “tjuvkikade” på ditt mätbrev och fick inte ihop det. Väntar på mätbrev på min egen och försöker lista ut var jag hamnar
May 19, 2011 @ 14:05
Coden är gjord i nylon av samma typ som tydligen använts av Ericsson VO 70. Den är förmodligen inte lika formstabil som en i laminat, men förmodligen kostar den mindre i mätbrevet. Watski blir första racet så det ska bli kul att se hur den fungerar.
May 19, 2011 @ 15:37
Spännande! Dela gärna med dig av dina erfarenheter!
May 20, 2011 @ 00:27
Ericsson hade väl inget segel i nylon? Jag har för mig att undanvindsseglen var i Polyester… Eller hur var det, Anders?
May 20, 2011 @ 05:08
Fibermax, 3,40, stabiliserad Nylon. North på Lidingö levererade.
May 19, 2011 @ 13:04
Ajajaj. Den prognoses ser inte kul ut. Vi behöver lite mer vind för att flytta på våra 35 ton.
May 24, 2011 @ 23:17
På plats i Oxelösund. Mycket båtar på plats och så klart ljugs det på bryggorna.
Tangosailing.nu har tippat vår klass: Spirit/Baltic 50 – Zelma/Arcona 430 – Effect/Aspect 40
Vi tackar för förtroendet, men så klart är det många bra seglare i klassen.
Vad är förresten banrekordet?
Annars är antagligen Jimmy Hellbergs Airbender den stora snackisen. Många tycker inte att båten hör hemma på havet och han klarade inte säkerhetsgenomgången då mantågen var för låga (30 cm istf 60 cm?). Så han försöker jaga en dispens från SSF, men det är väl tveksamt om någon är sugen på det efter föra helgens vurpa på Ornö Runt? Synd, då det hade varit kul att se hur båten gick.
Även Refanut har problem, fast med motorn. Har vänt och gått tillbaka till Dalarö. Låter tveksamma kring om de kommer till start. Hoppas det löser sig!
May 25, 2011 @ 00:12
Watski 2Star Baltic, banrekord:
Flerskrov: HiQ (2008) – 24:14:40
Enskrov: Happy (2009) – 45:35:08
May 25, 2011 @ 06:37
Banrekord, dessa stod på arrangörens sida förut, men är borta nu. Här är dock lite siffror jag plockat fram själv. Med lite reservation för felräkning…
Enskrov: 44:16:56 – Happy (2010)
Flerskrov: 24:14:40 – HiQ (2008)
May 25, 2011 @ 13:42
Hej Peter
Kan man få tag på dig via telefon under eftermiddagen idag.
Funderade på om du kunder vara med på en kortis under eftermiddagen idag
Om det är så så kanske du kan maila ditt nummer till mig.
jonas.sandberg@mixmegapol.se
May 25, 2011 @ 17:09
Refanut kommer inte starta p.g.a. problem med motorn.
Vi har mentalt laddat i ett år för att vara med på denna roliga segling och är mycket ledsna för detta.
En annan som har anledning att vara mycket ledsen är Jimmy Airbender. Problemet är tydligen mantågs höjden.
Jimmy har inte bara vida referens ramar av havskappsegling utan också ett brinnande intresse och engagemang.
Genom sitt tidigare arbete och träning i Ericsson racing team där han var ute med V70 flera gånger i veckan till havs, Varit delaktig i förberedelser där massor av säkerhets hänsyn har tagits till just havskappsgling med lätta planande båtar. Själv har han hunnit segla och prova sin båt och borde själv veta om det är tillrådligt eller inte. Att få dispens för mantåg är vanligt (dom flesta klassiska båtar får det och massor av J80 etc till GR genom åren) och läser man paragrafen noga så ser man att många båtar som har vinklade mantåg inte skulle klara en granskning heller. Jimmy har har dessutom utrustat sig med både överlevnads dräkter och personliga PLBs vilket normalt inte brukar krävas vid dispenser som denna.
Jag tycker spontant att det är MYCKET tråkigt att Jimmy inte får sin dispens av kappseglings nämnden i W2S och hoppas att dom ändrar sig.
MVH
May 25, 2011 @ 20:49
Kommer inte j80 undan eftersom den är under 8,5 meter. Behöver den nån dispens för GR?
Trisst dock att jimmy inte kommer segla, hade varit spännande att följa…
May 26, 2011 @ 08:29
Nu är du väl ändå helt ute och cyklar. Det spelar väl ingen roll vad killen har gjort innan. Mäter man inte in så mäter man inte in.
/N
May 26, 2011 @ 22:30
Får väl ändå finnas lite rim o reson.
May 26, 2011 @ 23:09
Om du läser hans blogg får du reda på att båten var för klen för havet… Roderhaveri.
May 27, 2011 @ 07:52
Hur mycket “fel” är ok?
30cm mantåg istället för 60cm (50% fel)…
Är det “bara” säkerheten man kan skita i eller gäller det segelytor, vikten på båten, antal gubbar m.m. oxå?
Gäller det alla eller är det bara dom “duktiga” killarna som kan skita i att följa reglerna?
Nä, det måste finnas lite “rim o reson”…
May 27, 2011 @ 09:04
För mig vore det “rim och reson” att låta honom köra, helt ok att andra har en annan uppfattning.
Båten är mycket smal och är gjord för att lutas tidigt och mycket. Om man sätter på 60 cm mantåg så blir det svårt att gå på den samt att sitta och styra.
Båtar under 30 ft har 38 cm mantåg (om jag förstå det rätt) så det finns inte en längd (60 cm) som är ett minimi krav för alla utan är båten mindre kan man tydligen ha lägre mantåg.
I classic kör båtar ofta med lägre eller inga mantåg och får dispens för det vid havskappsegling både nationellt och internationellt. Moderna båtar har också fått dispenser för detta vid flertal tillfällen.
Det hela kommer ner till åsikter. Ett faktum är dock att andra har tillåtits undantag. Jimmy har dessutom utrustat sig långt mycket bättre än vad dom båtarna gör (med personlig överlevnads dräkt och PLB) och han får inte segla för att denna tävlings ledning sa nej i ett läge där andra har tillåtit det i snarlika sammanhang.
Tråkigt.
May 27, 2011 @ 10:12
Bäste Gustaf,
jag tror inte riktigt att du förstår. Det här handlar inte i första hand om teknikaliteten, d v s höjd på mantåg utan det handlar om regelefterlevnad. Seglingen seglas efter ISAF “ISAF Offshore Special Regulations 2010/2011, Category 3 Monohulls/Multihulls
with Life Raft” med några tillåtna avvikelser. Då gör den det och dom föreskrifterna gäller. På samma sätt som KSR, SRS etc gäller. Hur långt skall man gå tycker du, skall dom riktigt duktiga inte ens behöva följa KSR? eller skall man strunta i vissa regler i SRS för att man tycker att det är “rim och reson”. Eller så här “vi bröt mot en regel men vi tjänade inget på det så det var OK, vi lovar att skärpa oss till nästa gång”.
mvh
/N
May 27, 2011 @ 11:38
Hej Nisse (som du skriver under med isf ditt namn),
Jag ifrågasätter inte regelefterlevnad. Var i min text eller i mina åsikter har jag sagt att man skall strunta i reglerna oavsett vilka ????
Och på frågan hur långt jag tycker att tävlings ledningen skall gå i frågan om att ge dispens (inom reglerna) för mantågs höjd framgår det väl redan av vad jag skrivit.
Vad vill du komma till ??
May 31, 2011 @ 10:42
Nisse,
Att du inte kan svara på det lilla enkla. Jag tar dock tillfället i akt och skriver vad jag tycker om ditt insinuanta påhopp.
Förra året gjorde jag ett omedvetet fel och när det var klart vad felet bestod i (vilket var långt mer komplicerat att ta reda på än man kunde först ana) utgick vi ur tävlingen. Det var inte ett enkelt beslut, det fel jag hade gjort var inget vi vann något på (snarare tvärt om) och jag skulle heller inte kräva av en konkurrent att utgå under dom förhållandena. Men vi som team såg efter mycket diskussioner bara en väg fram som vi tyckte var riktig och det var att utgå vilket var vårt gemensamma beslut. Jag ser inget omoraliskt eller fel i det, däremot att misstänklig göra mig genom att bara skriva delar av sanningen och inte skriva under med ditt fulla namn ……………… vad försöker du dölja, är min första tanke medan min andra är vem försöker du skydda, vem företräder du egentligen, varför tar du illa upp istället för att försöka föra frågan om mantågs höjd framåt. Tidpunkten som ditt inlägg postades på tyder på att du inte var ute och seglade W2S.
Det kanske var rätt att inte godkänna Airbender även om jag inte tycker det men det är ju bara min amatör åsikt. Det finns ju organisationer inom segling som har mycket mer utbildade och med mer genomtänkta åsikter. Vad säger dom (SSF eller SHF ) om mantåg vid havskappsegling, är det ett minimi krav eller inte ?
Jag tycker att det här är en angelägen fråga för vår sport. Trots vad du skriver så är den större frågan huruvida man skall kunna komma med dom nya båtar som många kappseglare gillar (dvs moderna snabba lätta båtar) och vara med och kappsegla och inte bli utslängd bara för att man har en ny spektakulär båt. Många av dom videos som detta forums läsare jublar åt på fredagar är just nya moderna, lätta och snabba. Nya modeller är inte lika utprovade som gamla och har ibland fel och imperfektioner. Kanske skall man kräva lite extra säkerhets åtgärder första 2-3 åren tills båtmodellen har bevisat sig till havs ??
Angående ditt försöka att “skräma” mig till tystnad, vilket jag antar är vad du försöker uppnå med ditt osedvanligt smaklösa sätt…………….. det är inte Polen 1934 nu Nisse……… det är Sverige 2011 och vi ägnar oss åt en sport där deltagarna skall uppmuntras och ha trevligt. Du gillar tydligen inte att jag ifrågasätter beslutet att inte låta Airbender segla, varför gillar du inte det Nisse ?
SWALK,
Gustaf Dyrssen
May 31, 2011 @ 13:50
ho, ho… hold your horses, bäste Gustaf,
… jag har inga andra synpunkter än :
-jag tycker det är “korkat” att sitta hemma på läktaren, helt utan ansvar och uttrycka sig om vad seglingsledningen borde eller inte borde göra i beslut som handlar om säkerhet. Dom har satt upp “reglerna”, i det här fallet ISAF kat 3 och ansvarar för sin tävling. Att rorsmans tidigare erfarenhet skulle ha någon som helst betydelse är ju fullständigt orimligt och naivt.
– jag tror inte på den attityd/inställning som kommer fram i några av de inlägg jag läste i denna fråga, d v s att man på plats börjar “förhandla” om vissa regler eller föreskrifter. Jag tror på en princip och en inställning där man tar reda på vad som gäller, anmäler sig och kommer till start förberedd och klar (sen kan vi alla göra misstag, men det har vi ett regelverk som tar hand om ). Jag tror att en sådan inställning gynnar vår sport, inte minst på motionärsnivå. I ett försök att exemplifiera ställde jag några hypotetiska frågor för att belysa orimligheten. Jag beklagar om du tog det personligt.
– man skall definitivt diskutera åtgärder för att få ut roliga båtar på banorna.
– till sist, i det här fallet så är det ingen som blivit “utslängd bara för att man har en ny spektakulär båt”. Båten i fråga fick inte starta p g a den inte uppfyllde säkerhetsföreskrifterna. That´s it ! Hade nog inte spelat nån roll hur ny eller gammal båten var …
Mvh
Nisse Nilsson
Jun 1, 2011 @ 00:56
Nåväl, roderhaveri är det väl fler som råkat ut för, eller? Inte har man hört många röster som talar om att volvo oceanrace båtar kanske inte borde fått starta för att de fått roderhaveri. Tar man sig i hamn utan hjälp utan roder så tycker jag att man visat att man själv och båten klarar havet bra. Även med mantåg som är anpassade för att passa båten o inte någon random regel som ändå är brukligt att ge dispens ifrån.
Jun 1, 2011 @ 06:49
Först, en himla cool båt, även om jag tycker att Jimmy borde köpt den där J/125:an som jag tipsade honom om :-)
Jag kan förstå bägge sidor i den här storyn. Jimmy har lagt massor av tid och pengar för att komma till start. Han har grym koll, och så länge han är kvar ombord så löser det sig.
Samtidigt förstår jag arrangören. Man har många hänsyn som måste tas och på den här typen av race så står säkerhet högt på agendan. Gav man många dispenser och något hände så skulle man nog få svårt att köra racet igen. Dessutom ökar risken för andra deltagare som kan behöva ingripa när något händer till sjöss. På Watski Twostar Skagerrak skulle man aldrig släppa igenom ens små avvikelser från Cat 3.
Admirality 30 går inte att få in i Cat 3 (det har diskuterats på nätet). Och det är kanske inte så konstigt att det finns sådana båtar. Skulle man kunna köra i en Viper 640 eller Starbåt?
Så klart görs det en helhetsbedömning. På plussidan skulle Jimmy kunna segla vad som helst runt banan och har torrdräkt, PLB och annat som inte krävs. På minussidan har båten seglat ett enda insjörace där en rutinerad gast sade upp sig efteråt. Och Jimmys nya gast har aldrig seglat båten. Vad händer om Jimmy faller överbord eller får bommen i huvudet?
Så, det är ingen enkel fråga.
Men jag tycker inte vi kan klandra arrangörer som vill följa de regler som finns, oavsett om det gäller SRS eller Cat 3. Sedan är det vettigt att ifrågasätta vad som är rätt nivå, men för Sveriges tuffaste race så borde cat 3 med flotte vara rätt.
Jun 1, 2011 @ 07:48
+1
Jun 1, 2011 @ 10:06
Om nu säkerheten står så högt på arrangörens agenda så förstår jag inte riktigt varför man väljer att göra ett avsteg (dispens ?) från CAT 3 gällande livflotte? Varför tillåter man en livflotte med “Standard för livflotte avsedd för kustfarvatten, större fjärdar och insjöar, för ”måttliga förhållanden”
Ett avsteg som tex KSSS inte gjort för GR.
Enligt min mening så har arrangören redan gjort ett avsteg, men det kanske var okej när det kommer ekonomi in i bilden? En sämre flotte är ju som bekant billigare. Men det kanske finns någon annan bra förklaring?
Sen kan jag tycka att det är lite märkligt att arrangören var villig att tillåta Airbender i tävlingen ifall dispans givits från SSF.
Då är man ju beredd att ge dispans? Förutsatt att någon annan tar beslutet dvs.
Det har aldrig varit tal om att “skita” i några regler. Det handlar inte heller om att få dispen för att få några fördelar seglingsmässigt. Eller är det någon som tror att lägre mantåg gör båten snabbare?
Varför överhuvudtaget blanda in resonemang kring att duktiga
killar inte behöver följa SRS, KSR det är totalt orrelavant i detta fall.
Om vi stället lyfter horisonten ett par snäpp och istället funderar på vad dispensen gällde, jo det gällde att få dispens för att måntågen inte är tillräckligt höga.
Varför är då inte måntågen högre, jo det beror på att båtens designer John Swarbrick tänkte till lite när han designande
mantågen. Båten är som bekant extrem smal (173 cm) och lutar 30-35 grader på bidevind så fort det blåser mer
än 4-5 m/s. Att då ha 60 cm mantåg vid 35 graders krängning på en båt som är 173 cm bred kan dom flesta räkna ut att det inte funkar särskilt bra.
Vad kan man då göra för att höja säkerheten för besättningen på båten för att mitigera de risker som lägre mantåg innebär? Jo man kan tex som i Jimmys fall utrusta besättningen med överlevnadsdräkter samt PLB.
Vi resonerade iallfall på de sättet och hoppades att det skulle räcka för arrangören. Andra arrangörer har som nämts givit dispens i liknande situationern, KSSS vid GR tex. Så jag tycker inte att vi var naiva i detta fall.
Jag tror snarare att det handlar om attityder och okunskap. ” En båt som ser ut så där, lång, smal, låga fribord. Den hör väl inte hemma på ute på havet ” Eller “Cool båt, men den måste vara mycket blött att segla den” Dessa två kommentarer vara extremt vanliga under de dagar båten låg för allmän beskådning i Oxelösund.
Liknande kommentarer fälldes tex vid Östersjömaran 2004 när Rival 22 Barbarossa skulle ställa upp, lång, smal, låg båt. Det var inte många som kommenterade båten efter racet när den vann. Såg att Spirit var med det året och bröt? Men det kanske inte var så konstigt det var ju rätt tufft det året.
Jag ifrågasätter alla som bara genom att kunna titta på en båt omedelbart vet vad båten har för egenskaper. Det kallas förutfattade meningar!
Kan det vara skillnad mellan egenskaperna på en Safir som väger 2,5 ton och en Admiralty 30 som väger 1,1 ton? Eller har dom exakt samma egenskaper eftersom dom båda är långa, smala, låga?
Peter, vad hade du gjort om din kompis fått bommen i huvudet och fallit överbord? Jag hade nog försökt reva seglen, starta motorn, vänt om och plockat upp Jimmy. Jag tror att det hade gått snabbare och smidigare för mej än för dej på er Baltic 50.
Nej, Jimmys “nya” gast hade inte seglat Admiralty 30 innan W2S men jag har seglat 5 Gotland runt sedan 2006 så lite erfarenhet tror jag endå att jag snappat upp.
MVH Nicklas Carlsson “den nya gasten”
Jun 1, 2011 @ 12:27
Hej Nicklas, intressant att få läsa om ert resonemang. När sökte ni dispens? Kan det vara så enkelt att det inte skedde i tillräckligt god tid för att man skulle kunna fatta ett positivt beslut? Att OXSS vände sig till SSF för råd i frågan är kanske inte så konstigt. Det här med säkerhet är inte så enkelt och skulle det visa sig att någon hade gått överbord så hade ett moraliskt ansvar legat på den som har fattat beslutet trots att man ju alltid seglar “på egen risk”.
Jag tror ingen har trott att en båt går fortare för att man bryter mot säkerhetsreglerna. Det frågan gäller är väl hur långt man kan gå i att bevilja dispens från ett uttalat regelverk utan att man faktiskt lämnar regelverket. Det är inte svart eller vitt och därför inte alldeles enkelt. Att arrangören redan i inbjudan har gjort ett mindre avsteg som gäller alla är ganska långt ifrån att få in en dispensansökan på en båt som inte är konstruerad för offshoresegling överhuvudtaget, särskilt om detta har skett ganska sent.
Sedan kan jag också tycka att ni verkar ha gjort vettiga kompensationer som borde ha kunnat resultera i en dispens men det måste ju vara arrangören som avgör vad de vill tillåta och tidsfaktorn är nog viktig där. Det blir intressant att se om KSSS beviljar dispens på Gotland Runt, om ni nu har tänkt segla Gotland med Airbender.
Jun 1, 2011 @ 14:08
Hej Patrik
SSF svar till OXSS var att SSF inte utfärdar dispens utan att det är upp till tävlingsledningen att fatta beslut. SSF svarade också att det är vanligt förekommande att tävlingsledningar ger dispens vid andra typer av havskappsegling med CAT3 som krav typ GR.
När det gäller att vara ute i god tid för dispens ansökan så får vi nog vara självkritiska eftersom vi inte var ute i god tid.
Jag tror inte att tävlingsledning läst på om båttypen är konstruerad för offshore segling eller ej men det är bara ett antagande. Jag tror snarare att man bedömmer båten ifrån sitt utseende.
Om det är ett mindre avsteg att tillåta en livflotte som är byggda för en lägre standard “sjövärdighet” ref http://www.blur.se/2008/04/16/livflottar/ kan jag inte hålla med om. Om jag behöver använda livflotten så vill jag nog hellre vistas i en godkännd flotte för CAT3 med isolerad botten så jag slipper frysa ihjäl när vatten tempraturen är 6-7 grader.
Okej, jag överdriver lite grann, men det är principen jag utmanar när man gör avsteg på säkerheten inom vissa områden men inte andra.
Mitt första intryck efter att ha seglat båten på öppet hav i de förhållanden som var (7-12m/s ensaka byar kanske 14-15m/) inledningsvis på W2S så kan jag konstatera att det går utmärkt. Helt odramatiskt och inte alls blött som man kanske kan tro. Vi körde hela tiden med öppet ner i “ruffen” och jag svampade uppskattningsvis upp 3-4 liter vatten ur kölsvinet när vi åter var i hamn. Varför båten är så pass “torr” vet jag inte vad det beror på, möjligvis är det för att den är extremt lätt och mastens placering så långt bak. (bakom kölen)
Till Gotland runt kan iaf lova att vi kommer att vara tidigare ute med dispens ansökan.
//Nicklas
Jun 1, 2011 @ 14:31
Principer är väl till för att utmanas, så det är väl gott så! :-)
Jag tror dock det är betydligt vanligare att folk åker överbord p.g.a bristfälliga säkerhetsrutiner än att de behöver använda flotten, så ur det perspektivet är det väl ett mindre avsteg att godkänna “kustnära” flottar i kustnära seglingar än att godkänna mantåg som inte är gjorda för offshore. Men det var inte min point – den var snarare att flotteavsteget gällde alla och var kommunicerat redan i inbjudan, det var inte ett individuellt avsteg som upptäcks vid registreringen/säk.besiktningen.
Bra att SSF återförvisade frågan till arrangören. Det skulle bli väldigt konstigt om arrangörer kan ducka dispensgivningen för en enskild segling som de ansvarar för.
Jun 1, 2011 @ 11:48
Det finns en aspekt till (minst) vilket är att alla är förvånade över att ungdomar inte vill fortsätta att ägna sig åt segling efter jolle åldern och hur man skall bredda intresset………………..
Om vi för en stund struntar i mantågs detalj frågorna och tittar på helheten för det kommer att vara helheten som tilltalar eller avskräcker, segling som hobby, sport och livs stil.
Har sagt det förr men : Ungdomar seglar Laser, E-jolle, 29er, 49er, 420 etc, många lätta snabba planande båtar och utvecklingen går åt det hållet. För att dom skall vilja fortsätta med segling som sin sport så krävs det att glada , igenkännande känslor är involverade och att båtarna inte bara vaknar till liv vid enstaka surfar över 10 m/s och att det är dyrt som bara den att vara med.
Man kan tänka sig att Airbender ser ut som en båt som attraherar många unga seglare och då kanske det krävs att man gör en extra ansträngning för att få med den i stället för att lämna en känsla av det motsatta (dvs andra får dispens vid havskappsegling men inte Airbender), man skall också notera att konceptet ULDB inte är så obeprövat som man kan tro. Du hittar Hobie33 , Olson30 m.fl. från USA redan första åren på 80 talet. Sen kanske inte stilen etablerade sig här när vi seglade IOR men att det går att segla med dom på havet är ett välbeprövat faktum.
MVH,
Gustaf Dyrssen
Jun 1, 2011 @ 12:03
Jag håller med dig, men argumentationen är farlig…
“Både publiken, media och huvudsponsorn vill mycket gärna att vi startar med vår superfräcka båt, och vi borde kunna köra på förra årets mätbrev. Kom igen nu. Jag menar, vi har ju koll.”
;-)
Jun 1, 2011 @ 12:09
+1
mvh
Nisse Nilsson
Jun 1, 2011 @ 14:37
Ledsen Peter men jag förstår inte vad du menar.
Jag kan inte se att Airbender eller någon annan har antytt något liknande. Dom har frågat om något helt rimligt i linje med vad andra har blivit beviljade vid andra kappseglingar, något som tydligen SSF också poängterat.
Sen att man kan göra förändringar till Cat3 (typ livflotte) tyder på att det inte är regler skrivna i sten utan riktlinjer.
Har någon kunskap om detta ???
MVH,
Gustaf
Jun 1, 2011 @ 15:30
Gustaf, ISAF Offshore Special Regulations är ju i sig ett regelverk med en betydande bakomliggande tankemöda och erfarenhetsbas, men det är inte ett *tvingande* regelverk för en arrangör. Sålunda är det arrangören som väljer om man vill köra strikt efter regelverket, göra avsteg från det eller inte alls använda det. Det finns inget som säger att en arrangör måste använda dessa regler. Detta var väl uppe till diskussion på den tiden Östersjömaran INTE körde efter regelverket utan hade en egen uppsättning säkerhetsregler.
En av fördelarna med ett standardiserat regelverk är förstås att det är lättare som båtägare / seglare att veta vad man skall leva upp till. Det är också lättare för arrangören som slipper glömma att det är bra att ha träpkuggar ombord. Jag tycker det är betydligt enklare att uppfylla Cat 3 än att komma till race där det finns ett appendix till inbjudan med vad som krävs på just den seglingen.
Det SSF säger är att det inte är ovanligt att dispenser ges men jag vet inte om de har uttalat vad det brukar vara för dispenser?
Det som är bra med en sån här diskussion är att praxis kanske kan utvecklas. Arrangörer kanske kan våga ge dispenser om vi seglare söker dem i tid.
Jun 1, 2011 @ 23:20
En Spaning……
I framtiden behöver man en shorthandanpassad båt med gennacker, fock och code för att vara konkurrenskraftig i shorthand. All heder åt de hjältar som fortfarande presterar resultat i båtar anpassade för full besättning, men det blir allt färre och färre. Spinnackern är död, länge leve gennackern!