Ornö Runt | efterspel
Som ni kanske vet så hände det en del olyckor under Ornö Runt. Bland annat välte en trimmis och flera båtar verkar ha seglat förbi dem… Nu får det hela ett efterspel. Skall bli intressant att se hur det här hanteras. Foto: Allan Förberg.
Från Ornö Runts tävlingsledning.
I går på Ornö Runt fick vi den vind som vi saknat i flera år, tyvärr nästan lite för mycket av den goda vinden. Vi hade flera incidenter: en krock, ett masthaveri, en båt som gick upp på land och en trimaran som välte. Den sistnämnda slutade lyckligt men kunde ha blivit en riktig katastrof i seglar-Sverige. En tioårig pojke som blev instängd i båten som välte.
En Hansson 31 stannade och hjälpte de nödställda. En person från Hanson 31:an hoppade över till den omkullvälta trimaranen och lade örat mot skrovet och hörde röster inne från båten. Han hjälpte till att få ut de tre personerna som fanns inne i båten. Det hela slutade lyckligt. När sjöräddningens helikopter kom var alla redan räddade. Vi från tävlingsledningen kommer att ta oss en rejäl funderare på hur vi kan förbättra säkerheten för Ornö Runt:s deltagare i framtiden. Man kan alltid göra allting bättre, menar vi. Ett stort tack till besättningen på Hanson 31:an som hjälpte till att rädda en tioårig pojkes liv.
En protest har lämnats in mot de båtar som kom precis före Hanson 31:an för att de inte stannade och hjälpte de nödställda. Vår domare ville inte fatta beslut i frågan i går utan vill konsultera Svenska seglingsförbundet. Vi väntar på domarens utlåtande.
Mvh
Ornö Runts tävlingsledning
Dag
May 23, 2011 @ 00:08
Hoppas de åker på DSQ hela bunten, hade skickat rätt budskap om man säger så.
Tommy L
May 23, 2011 @ 11:22
@Dag: jag hoppas tävlingsledningen rapporterar samtliga som körde förbi innan trimmisen fått hjälp enl. KSR 69 – Gross misconduct – till SSF – borde ha en mycket tillnyktrande effekt att t.ex bli utesluten från allt kappseglande under återstoden av säsongen….
fills
May 23, 2011 @ 00:19
Olyckligt, hoppas att pojken klarar sig utan alltför traumatiska minnen. Har själv suttit fast under vattnet i en trapetsvajer, med torris som gjorde att det var näst omöjligt att komma loss. Riktigt otrevlig upplevelse.
Mårten
May 23, 2011 @ 08:29
Vi passerade den kantrade trimaranen när sjöräddningens helikopter och flera andra båtar redan var på plats.
Väl i land träffade jag den tioåriga pojken, som hade fått skjuts till stranden medan den övriga besättningen försökte välta tillbaka båten. Jag tilllbringade säkert en timme med att prata med honom, i syfte att avdramatisera och låta honom prata av sig. Vi pratade bland annat segling, båttyper, trim och säkerhet ombord. Vilken kille! Han hade järnkoll på det mesta (“vi har ju en ny kolfiberpipa, Anders och Tore på North har ritat riktigt fina segel till den”) och förhoppningsvis kommer han inte bli alltför skärrad utan kommer snart att vara på vattnet igen. Det förvånar mig inte det minsta om han kommer att bli en profil i flerskrovssverige om några år!
Låt oss hoppas att efterdyningarna kring denna incident leder till ett förbättrat säkerhetstänkande.
Sam V
May 23, 2011 @ 10:33
Var alla tre pers inne i båten när den välte eller hur hamnade de där? Fanns det inga övriga ombord?
Mårten
May 23, 2011 @ 11:12
Jag har förstått saken såhär:
Bara tioåringen var inne i båten när de vurpade. De två vuxna simmade omedelbart efteråt in i den luftfyllda ruffen för att hitta honom. Därför var det ingen som stod på utsidan av båten när hanson 31:an kom till platsen.
Anders Wennberg
May 23, 2011 @ 11:40
Mårten har uppfattat korrekt.
Sam V
May 23, 2011 @ 13:54
Tack, det lät lite märkligt annars. För väl att det gick bra.
Jocke_R
May 23, 2011 @ 12:03
Vad var det för trimaran? Farrier?
Anders Wennberg
May 23, 2011 @ 13:15
Hej Jocke_R,
Av hänsyn till pojken så vet jag inte om vi skall masspublicera vilken trimaran det var. Däremot kan du givetvis gå in på startlistan i på Ornö Runt och göra din egen gissning, och sedan hålla den för dig själv.
Anders
Svenne
May 23, 2011 @ 14:46
Bra at man tar hand om grabben och jag hoppas någon förbarmar sig om hans far om det nu var han som var med.
Måtte ju kännas ganska visset i efterhand att utsätta sitt barn för den faran som uppstod.
Naturligtvis inget man räknar med men som ändå kan ske.
Byggde mig själv en snabb trimaran och insåg rätt snart att just detta kan hända, hade ju småbarn då och insåg att världens bästa båt hade en klar svaghet som jag inte ville bekanta mig med.
Hoppas samtliga hämtar sig från detta allvarliga tillbud.
mvh Svenne
Jocke_R
May 23, 2011 @ 18:27
Oj, förlåt. Det var absolut inte min baktanke att peka ut någon.
Mitt intresse kom sig av att jag hört att de mer cruising betonade tre-skrovs båtarna har medvetet mindre volym i sidskroven vilket gör att risken att välta ska vara liten då båten istället ska göra en kontrollerad broach. Teknikfreak som jag är så… Men vi kan släppa det.
Pelle P
May 23, 2011 @ 15:22
Kan bara hålla med Dag och Tommy L (och säkert många fler); de som INTE stannade upp ska straffas OCH DET HÅRT…
Nån j-la ordning måste det vara på sjön! Är inte detta straffbart enligt svensk lag? Hade någon kört förbi en olycksplats där man ser skadade personer i eller utanför bilarna?
Till besättnigen i Hansson 31:an; tack för att ni var med, hoppas att ni ALDRIG behöver betala en anmälningsavgift till ett race i framtiden!
Årets seglare är redan avgjord…
Joche
May 23, 2011 @ 15:57
Sjölagen 6 kap. §6 2:a stycket borde gälla. 21 ap. föreskriver i vilken instans ett mål skall avgöras. Är båtarna ej inskrivna i fartygsregistret är de båtar i lagens mening.
Per
May 23, 2011 @ 16:07
Sjölag (1994:1009) 6 kapitlet:
6 § Om fartyget råkar i sjönöd, är befälhavaren skyldig att göra allt som står i hans makt för att rädda de ombordvarande och bevara fartyget och lasten. Han skall, om det är möjligt, se till att dagböcker och andra skeppshandlingar förs i säkerhet samt vidta åtgärder för bärgning av fartyg och gods. Så länge som det finns rimlig utsikt att fartyget kan räddas får befälhavaren inte överge det utan att hans liv är i allvarlig fara.
Anträffar befälhavaren någon i sjönöd är han skyldig att lämna all hjälp som är möjlig och behövlig för att rädda den nödställde, om det kan ske utan allvarlig fara för det egna fartyget eller de ombordvarande. Om befälhavaren i annat fall får kännedom om att någon är i sjönöd eller om han får kännedom om någon fara som hotar sjötrafiken, är han under de förutsättningar som nyss angetts skyldig att vidta åtgärder för att rädda den nödställde eller avvärja faran i enlighet med de föreskrifter som regeringen meddelat för sådana fall.
Carl F
May 23, 2011 @ 17:34
+1
Carl F
May 23, 2011 @ 17:36
Syftade pa Pelle P.
Runar
May 23, 2011 @ 23:44
Så årets seglare är redan avgjord? Hon här är en rätt bra representant för idrotten och kvalar tveklöst in i matchen: http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Nyheter/2011/1akvart/Deltagareraddadavheroisksvenska/
johan
May 23, 2011 @ 15:41
Jodå, vad jag minns från lagböckerna är man skyldig enligt lag att hjälpa nödställd på sjön och kan även rättsligt straffas om man underlåter. Detta till skillnad från på land där detta inte är lagkrav. Ändå stannar man på land.. Delar tidigares uppfattning om att det måste bli dels a) tydliga sanktioner från seglingsledning / seglarförbundet men även b) rättslig prövning då detta vad jag förstår är ett klockrent fall utifrån sjölagen.
Thomas Ottosson
May 23, 2011 @ 16:23
Vi ska kanske inte döma de förbipasserande båtarna alltför hårt innan vi vet mer. Jag är kanske naiv och godtrogen, men jag har svårt att föreställa mig att någon bara skulle segla förbi människor vars liv är i fara. Är det inte mer troligt att de inte insåg hur allvarlig situationen faktiskt var?
Joche
May 23, 2011 @ 17:08
Tror inte sjölagen ger utrymme för en sådan tolkning. Du är skyldig att kontrollera efter förmåga samt vidta åtgärder i vilket fall det minsta torde vara att meddela 112 om sina observationer.
Det bästa är om någon lämnar in en polisanmälan med förhoppningen om att det görs en riktig utredning.
In it to race
May 23, 2011 @ 22:55
Jag har bara deltagit i kappseglingar som ung, fördäcksgast.
Men jag har utövat andra idrotter som har haft med prestation och fart att göra… På Europeisk nivå, nådde aldrig VM kvalifikation…
Vår båt kan hoppa över stenar och vi hissar 95m2 spinnaker i +13 ms på semestern, så att segla lite oklokt är jag bra på.
Jag tycker att debatten bör hållas någorlunda i rimlig nivå. Det kan knappast vara båtarna som kom seglande efteråt som är det värsta bovarna, har man nu seglat sin båt i kvav är det knappast andras sak att bestämma att det är båten EFTER som skall ta skulden för misslyckandet?
Tävling är tävling! Vem fan stannar och hjälper någon upp på en cyckeltävling? Vem stannar och tar pulsen när någon sätter sig på FEMM?
Archipelago Raid, går ut på att segla snålt och snabbt eller hur? Många seglar snålt, välter rippar både segel och roder. Hjälp kommer på etappmålen.
Om en optimist välter, stannar fältet upp??
SKÄRPNING!
Jag tror inte för en sekund att de som seglade förbi känner i efterhand att de är nöjda, inte ens lite. Men att gapa efter bannlysning?
Som Sträng sa, Nån djävla ordning får det vara! Eller var det Hansson?
Hur som helst, sluta nu med att vara ankor! Hade det inte varit race hade saker varit annorlunda. Hade det varit utskärsräce hade ALLA båtar stannat. Men nu är det inskär och RACE… klart att det kan bli tokigt. Första bår som seglar förbi kanske inte såg händelsen, tvåan lekte följa john och fokuserade på båtfart… Det skulle nog jag har gjort.
Nä sitta hemma och vinna poäng på walk over…???
Skärpning!
Och om man nu ligger och pressar om målskott, en båt välter du slår tillbaka, hur många båtar skall stanna innan det är ok att cruise on bye och ta målskottet?
PeterK
May 24, 2011 @ 16:10
Det här var tamejfan det mest korkade jag läst sen Dackefejden.
1. I jolleklasserna övar man regelbundet på att ta sig upp efter en kapsejsning. Inget konstigt med att slå runt utan det är bara “påt igen”. Följebåtar håller koll om nån blir kvar för länge.
2. Cykeltävling??? Vad har det med saken att göra?
3. Tävling skulle motivera varför man inte skulle hjälpa nödställd???
Herregud, jag hoppas att jag aldrig behöver förlita mig på dig om det skulle hända något på havet. Jag förutsätter att du med den inställningen ALDRIG ställer upp på en kappsegling.
Klart är, tycker jag, att de som åsidosatt sjölagens innehåll och gott sjömanskap INTE bör få kappsegla något mer utan bli avstängda på några år så de får en möjlighet att tänka över sitt agerande, eller brist på detsamma. Lämpligen kan de kanske gå en och annan kurs i gott sjömanskap också….
Detta bör gälla samtliga som seglat förbi båten efter den hamnat upp och ned.
In it to race
May 24, 2011 @ 19:42
Så där ja, där fick jag mig en släng av sleven. :-)
Med sådana förespråkare behövs kanske inga belackare?
Annars då, trevligt att tävla?
I Rest My Case……
Joche
May 25, 2011 @ 08:54
+1
Tommy L
May 23, 2011 @ 17:37
@Thomas: en hyfsat stor båt (ej jolle) ligger upp o ner, det är 9 grader i vattnet o blåser ca 10 m/s, inga personer syns till… Om man i det läget inte inser att det man ser kan vara en mkt allvarlig situation, så har man i mitt tycke diskvalificerat sig själv från allt vad Sjöliv heter. Tyvärr börjar denna slags “inte mitt problem,det kan nån annan (arrangören/SSRS/samhället ?) ta hand om” attityd bli allt vanligare i samhället.
Tommy L
May 23, 2011 @ 21:43
Kan det vara slumpen att SSF nu har dragit igång en arbetsgrupp om säkerheten vid kappseglingar, eller är det så att händelserna i lördagens Ornö Runt har fått SSF att agera så snabbt…? Om det senare så ska SSF ha en eloge för snabbt agerande.
http://svensksegling.se/Kappsegling/Nyheter/2011/1akvart/Oversynavsakerhetenpagang/
(o)
May 24, 2011 @ 10:31
Nja, det är nog så att det var en svensk tränare som drunknade i Spanien i mitten av mars som var orsaken till detta, sen kom naturligtvis rätt så passande. Bra timing alltså!
Johan
May 23, 2011 @ 16:40
Hur har det gått för de nödställda?
Gustaf L
May 23, 2011 @ 22:33
KSR Del 1 Regel 1.1
Hjälpa dem som är i fara.
En båt eller tävlande ska ge all möjlig hjälp tilll personer eller farkoster i fara
Vi behöver inte gå till sjölagen eller regel 69. Det räcker med den mest grundläggande regeln i KSR.
Pär Johansson
May 23, 2011 @ 23:32
Det är lätt att kritisera alla medtävlande som seglade förbi. Jag tror inte det var någon besättning som medvetet struntade i att rädda en besättning som befann sig i en allvarlig situation. Det som är intressant att förstå är varför inte fler båtar uppmärksammade vad som hade hänt. Jag tror det beror på fler faktorer:
1. ungefär där båten slog runt, eller lite innan, mellan Ornö och Vettskär kom det kastvindar och de flesta båtar hade fullt fokus på att hålla båten på rätt köl. En båt precis framför oss broachade och hamnade upp på klipporna. Det var även en korrigering av kurs, upp ca: 20 grader och det var inte helt klart vilket segel som skulle användas. Skulle spinnakern tas ned eller kunde man fortsätta. Vi gjorde en “peal” och satte ett kod segel. Det var full koncentration.
2. man är säkert avtrubbad, trimaraner ligger titt som tätt upp och ned, eller med brutna master under tävlingar. Det är ju en fara i sig att bli det. Kanske förutsätter man att de som seglar trimaraner alltid är väl förberedda på en sån här situation? Kanske var det också för att vi hade en F18 seglare med ombord som är van att bada så här års?
Vi hade gått i mål när vi såg trimaranen upp och ned, med helikopter i luften och sjöräddningen närvarande. Tror att det är en bra lärdom för alla som var med att vara uppmärksam på andra deltagare under en tävling. Tror inte många båtar hade tvekat att hjälpa till om de visste vad som var på väg att hända.
johan
May 24, 2011 @ 09:11
Signaturen In it to race är helt fel ute.
Skillnaden mellan cykel-lopp, ja egentligen all annan idrott och selging är att du enligt både KSR och sjölagen är skyldig att agera för att rädda dem som är i fara.
Men det finns uppenbarligen seglare som saknar kunskap och de som saknar omdöme. Vissa saknar både och. Nu tror jag inte att alla som seglade förbi gjorde det medvetet med insikt att “det föreligger fara”. Dvs. uppsåt saknas. Men det är inte korrekt agerat för den skull.
Låt oss hoppas ATT det görs en polisanmälan och rättslig prövning samtidigt som SSF och tävlingsledningen nu verkligen måste ta sitt ansvar och göra motsvarande bedömning på de grunder som KSR stadgar.
///Johan
Fredrik Lönegren
May 24, 2011 @ 10:50
Stopp nu Johan, ingen lynchstämning. Då blir det “ni och vi” läger.
Bättre att ge utrymme för samarbete till att alla lär sig bättre sjömannaskap. Det ökar säkerheten och allas vilja att hjälpa till.
Låt de som har missat att hjälpa till (kan inte vara så många), få en rimlig chans att förklara sig (och kanske be om ursäkt).
Om dom skall diskas eller inte är en sak för tävlingsledningen att ta hand om.
Ang olyckor så sker det i alla aktiva tävlingsformer, det blir så när man vill göra sitt bästa och vinna. Eller hur?
In it to race
May 24, 2011 @ 10:59
Bäste Johan!
Naturligtvis är det en jättestor skillnad på att vara på backen och att vara till sjöss.
Naturligtvis försöker alla vara goda sjömän och kommer sin nästa till undsättning. MEN om man precis skiftar segel, har kanske haft någon eller några nära uppskärningar så kanske man inte är alldeles uppmärksam på vilken situation medtävlarna försätter sig i…
Och då är det liksom inte, enligt mig, ok att bli POLISANMÄLD.
Men skulle det nu finnas ett fall där skepparen säger:- Ojsan nu finns det fara för liv, men det struntar vi i.. Då kan vi enas om anmälan.
Det jag INTE kan acceptera utan att känna vare sig skepparen på trimaranen eller någon, mig veterligen, ,skeppare eller besättningsman på något annat flytetyg som deltog. Jag kan inte anse att de är värsta sortens busar som minsann skall anmälas, uteslutas, bannlysas och allt galet som nu tycks verka vara förhärskande..
För mig känns det som falsk indignation och försök att plocka oanständiga poäng på sina medtävlares? bekostnad.
Och om utövarna behöver ha och välkomnar polisövervakning, eller brottsutredningar efter en blåsig segling… Ni vet… Då är det bara att lägga ner!
Som skeppare är man väl dessutom strikt ansvarig för att inte utsätta sig själv, sin besättning, sitt fartyg eller andra i fara?
Med det sagt kännar jag med skepparen på trimaranen, han har säkert saker han önskar han gjort annorlunda, det finns förmodligen en mamma till barnet som inte är jättenöjd med utvecklingen etc..
Men samtidigt, de seglade omkull, grabben var under däck, vuxna simmade dit och förberedde för evakuering, en skeppare var ruggigt oservant, all heder till honom eller henne, gick till haveriet, assisterade vid evakueringen och allt gick bra.
Om man alls skall fundera känns det mer välgrundat att fundera på om man kanske skall ha tenderbåtar som följer flerskrovare?
Kanske bör man förbjuda vägval som kan orsaka sådant kaos som på Tjörn runt?
Då jag förövrigt är säker på att många garvar när Expresserna broachar, X båtarna smäller på 1,8 grynnor med 2,2 kölar etc.
Håll med om att det ser ut som komplett galenskap.
Det borde vara straffbart!?
Eller så låter vi oss hålla på med det vi älskar, på lite olika sätt. Vi tar fel beslut ibland, rätt för det mesta. Vi hjälps åt när vi uppmärksammar nödsituationer, ger cred till de som förjänar det och struntar i att dissa och veta hur saker borde ha gjorts när vi inte ens var där.
IRMC
Fredrik Lönegren
May 24, 2011 @ 12:14
IRMC
Jag tycker du lägger ett för stort ansvar på “skepparen”. Han är bara en av alla ombord (som har ögon och omdömme). Alla ska ha utrymme för en bra och rätt inställning ….”oj en olycka, vi måste hjälpa till”.
Det är ingen som skrivit om andra som hjälpte till vi vurpan. Var det bara Anders och Patrik som var hjältar denna dag?
L-B Gustafsson
May 24, 2011 @ 13:49
Befälhavaren är alltid bara EN ombord. Oavsett om han är ensam ombord eller om det finns tusentals ombord så finns det bara EN befälhavare. Alla kan/skall ha åsikter men det finns bara en ansvarig i slutändan.
Fredrik Lönegren
May 24, 2011 @ 17:56
L-B Gustavsson
Jag tycker du inte har helt rätt om att det är bara” EN befälhavare” som har skyldighet att hjälpa dem i fara.
Titta på regel 1.1 i våra kappseglingsregler. Står först i boken.
L-B Gustafsson
May 25, 2011 @ 04:26
Det handlar inte om tolkning av KSR utan vad lagstiftaren avser.
Fredrik Lönegren
May 25, 2011 @ 08:54
Jag ger upp. Hoppas andra har lust att följa KSR när dom kappseglar.
KSR är ju lite strängare än Sjölagen.
I KSR måste man ingripa när det är FARA. I sjölagen är det när någon är i SJÖNÖD.
Dessutom så räcker det att båten är i FARA för att man måste ingripa enligt KSR.
Arild
May 24, 2011 @ 09:29
En stor takk til besetningen på Hansson 31. Det er et eksempel til etterfølgelse uansett hvordan reglene er. Båter i nød har alltid prioritet foran et regattaresultat. Besetningen på H 31 viste stor sjømannskap og fortjener en ros for den jobben de gjorde.
Yvonne
May 24, 2011 @ 09:50
Finns något som heter gottgörelse, så man tappar ej något på att stanna och hjälpa någon som fått problem av svårare art som i detta fall.
Erik Barkefors
May 24, 2011 @ 16:33
Ett praktexempel är Vendée Globe 2008/2009 där Vincent Riou plockade upp Jean le Cam strax före Kap Horn sedan hans båt tappa kölen och gått runt. Rious båt skadade då riggen och tappade den senare men han finns ändå med i resultatlistan mellan 3:an och 4:an med koden “redress” gottgörelse. Kan vara mycket viktigt i jakten på framtida sponsorer!
MC
May 24, 2011 @ 09:59
Det är andra gången att en trimmis välter med ett barn ombord efter incidenten på Nacka Speed Cup (Sedan brann det upp en Seacart på GR också). Beach-Kattar vältar, visst okej. Stora trimmissar ska ABSOLUT INTE göra det. En kappsejsning av en trimmis kan ha allvarliga konsekvenser, till exempel med folk som fastnar under trampolinen för gott.
Visst är det redan tufft som det är när det händer för en skeppare, men man kan inte skylla på en kastby. Hur är det med ansvar och säkerhet hos trimmisskeppare?
PM
May 24, 2011 @ 18:51
Vi kan ju börja räkna upp incidenter med kölbåtar också som jämförelse… Jag tror inte flerskrov är värre än enskrov. Däremot är ett större säkerhetsmedvetande allmänt välkommet.
vinden
May 24, 2011 @ 12:01
Hur var seglingen för dom som inte välte?
Johan (ej johan)
May 24, 2011 @ 12:01
Dags att plocka ner debatten känns mer som ring P1 där det är okej att häva ut sig vad som helst.
Låt tävlingsledningen och förbundet fatta beslutet, utan pöblens tyckande.
Jag var inte där och kan omöjligen säga hur situationen var eller hur olika seglare uppfattade situationen.
Ett par båtar seglade upp på land likt Tjörn Runt och någon eller några var säkert upptagen med sitt eget för att inte hamna i samma situation.
Det är lätt att sitta på bryggan och tycka och döma. För mig är det givetvis självklart att man ska hjälpa till någon som är nödsituation, men att sitta och döma någon utan ha varit där själv känns sådär. Kom ut till seglingsbanorna istället för att proffstycka bakom datorn.
Att ge de som hjälper en nödställd borde premieras givetvis! Det är tydligen lättare att spy galla på de som gör fel än berömma de som gör rätt för sig. Tidigare i år så uppmärksammade Svensksegling Lerumstjejen Andrea som hjälpte en nödställd i segling i Italien. Det var inget som uppmärksammades speciellt mycket. Kanske det är bättre att lyfta fram och premiera det positiva som sker så en postiv atttityd och kultur odlas bland oss seglare än att spy galla på varandra.
Deltagare räddad av heroisk svenska
20110511
En svensk Optimisttjej har i påskas på Gardasjön räddat en medseglare från att drunkna. För insatsen fick hon beröm av regattaledningen.
http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Nyheter/2011/1akvart/Deltagareraddadavheroisksvenska/
Johan L
May 24, 2011 @ 12:12
Dags att plocka ner debatten känns mer som ring P1 där det är okej att häva ut sig vad som helst.
Låt tävlingsledningen och förbundet fatta beslutet, utan pöblens tyckande.
Jag var inte där och kan omöjligen säga hur situationen var eller hur olika seglare uppfattade situationen.
Ett par båtar seglade upp på land likt Tjörn Runt och någon eller några var säkert upptagen med sitt eget för att inte hamna i samma situation.
Det är lätt att sitta på bryggan och tycka och döma. För mig är det givetvis självklart att man ska hjälpa till någon som är nödsituation, men att sitta och döma någon utan ha varit där själv känns sådär. Kom ut till seglingsbanorna istället för att proffstycka bakom datorn.
Att ge de som hjälper en nödställd borde premieras givetvis! Det är tydligen lättare att spy galla på de som gör fel än berömma de som gör rätt för sig. Tidigare i år så uppmärksammade Svensksegling Lerumstjejen Andrea som hjälpte en nödställd i segling i Italien. Det var inget som uppmärksammades speciellt mycket. Kanske det är bättre att lyfta fram och premiera det positiva som sker så en postiv atttityd och kultur odlas bland oss seglare än att spy galla på varandra.
Deltagare räddad av heroisk svenska
20110511
En svensk Optimisttjej har i påskas på Gardasjön räddat en medseglare från att drunkna. För insatsen fick hon beröm av regattaledningen.
http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Nyheter/2011/1akvart/Deltagareraddadavheroisksvenska/
t0mas
May 24, 2011 @ 14:13
+1
Niklas Lundberg
May 24, 2011 @ 14:31
Ett långt inlägg om händelsen:
http://niklaslundberg.blogspot.com/search/label/Orn%C3%B6%20Runt
Daniel
May 25, 2011 @ 21:26
Hmm … den här räddningsinsatsen kommer få en bitter eftersmak. Hansson 31:a har tydligen gått bananas med protesterna, helt utan urskiljning. Trist tycker jag. Vi får avvakta förhandlingarna.
Johan
May 25, 2011 @ 21:50
Vad menar du har hänt sa du?
Johan Törnblom
May 26, 2011 @ 08:35
Daniel, problemet i svensk kappsegling är inte för _många_ protester utan för få.
Det är utmärkt att prototester har lämnats in, och nu får de behandlas i vanlig ordning.
Alla vi som seglat ett tag vet att det fuskas både här och där, inte minst på natten och många vågar inte protestera med rädsla för sådana här sura inlägg som vi sett bland kommentarerna
Peter Kross
May 26, 2011 @ 15:29
+1
Tommy L
May 26, 2011 @ 10:04
“if in winning a race you’ve lost the respect of your competitors, you have not won at all”
– Paul Elvström
Peter Gustafsson
Jun 4, 2011 @ 19:36
anders svensson
Jun 5, 2011 @ 09:24
Vilken skillnad på hur Tyresö BK hanterar tävlingen och protester jämfört med Nynäskhamn och Hyundai Cup.
Bra jobbat Tyresö och tävlingsledningen.
Peter Gustafsson
Jun 4, 2011 @ 19:40
http://di.se/Artiklar/2011/6/1/237164/Toppanalytiker-raddade-livet-pa-tioaring/
BjörnS
Jun 4, 2011 @ 22:32
Tja, kanske inte det bästa “sportrepotage” jag läst…. :)
Peter Kross
Jun 5, 2011 @ 13:33
någon som har lite mer insiderinfo från protestförhandlingen?
HenrikA
Jun 7, 2011 @ 16:21
SSF sammafattning http://svensksegling.se/Kappsegling/Nyheter/2011/1akvart/OrnoRunt-handelsenutredd/
Peter Kross
Jun 11, 2011 @ 06:24
Är det för svårt att följa formalia? Passar formalia alla typer av protester? Skyddas den som får en protest på sig för mycket?
Det är det jag undrar. Visst är regler regler att följa men även reglerna går att ändra.