Skip to content

13 Comments

  1. Patrik
    May 27, 2011 @ 18:09

    Ungefär samma i min väska, men jag har även 10, 13 och 17mm fasta nycklar med spärr. Är riktigt bra i visa lägen.

    Reply

  2. Sebastian
    May 27, 2011 @ 18:33

    Samma + Sikaflex, vantskruvsolja, tumstock, kniv, sax, olika tejp, bultsax, ficklampa, strömmätare, nål & tråd & handske, splitsnål, reperationskit till nylonduk, nyckel till rattbulten, gummihammare, extra bultar och sprintar till riggen och en centrumlyft (ögla till kölbulten)

    Reply

  3. Erik Barkefors
    May 28, 2011 @ 12:23

    En “crimpex” att pressa elkontakter är nödvändig för mig som köpt ett “projekt” från 1982 ;-)

    Skjutmåttet är suveränt att mäta inne i vantskruvarna för att hitta tillbaka till trimmet.

    Tesa och Sika går alltid åt och under projektfasen så behövs borrmaskin, skruv och bult, spackel (gamla skruvhål) och olika sandpapper.

    Reply

  4. Staffan Larsson
    May 28, 2011 @ 19:40

    Har aldrig behövt använda den men som sebastian skriver är bultsax givet ombord, 18 eller 24 tum, kolla bara att den gapar tillräckligt för att kunna kapa dina vant snabbt vid rigghaveri. Annars ser det rätt bra ut. Har även multiverktyg som ligger mer lättillgängligt än i verktygslådan.

    Reply

    • anders svensson
      May 29, 2011 @ 10:30

      Enligt Öresundsregatta som nyligen hade ett mastbrott i Lomma är det snabbare och enklare att skruva av vantskruvarna.

      Kolla in bloggen med rapporten från mastbrotten.

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        May 29, 2011 @ 23:39

        Jag hade en diskussion med Peder Edman, på Limhamns Skeppshandel en van wirekapare, idag och han menade också att bultsax på +7mm inte är bästa lösningen.
        Att såga med vanlig bågfil gick ganska enkelt på Dyform. Vi hade två varianter av bågfil med oss. En vanlig bågfil och en med bara ett skaft på bladet.
        Glöm inte bågfilen!! Bultsax är däremot överreklamerat. Bågfilen gick att använda till allt.

        Reply

        • Dagseglare
          May 30, 2011 @ 13:29

          En wiretång finns i min låda.
          Går snabbt att klippa några trådar åt gången tills wiren är av – om man kommer åt.

          Reply

  5. delta160
    May 28, 2011 @ 20:38

    Svetstång är inte så dumt
    Kan funka som skruvstäd
    och kan sättas fast på mutter medans man drar skruv från andra sidan,…

    Reply

  6. Gubben
    May 29, 2011 @ 01:17

    Häcksax någon?

    Reply

    • Micke
      May 29, 2011 @ 10:38

      Nej, men en trimmer såklart…

      Reply

  7. Team Styrbord
    May 29, 2011 @ 22:51

    Gasdriven lödkolv… så man kan laga alla kalllödningar i instrumeneten…

    Reply

  8. Björn N
    May 30, 2011 @ 16:45

    Popnittång och nit.
    Har för övrigt en mindre verkstad med mig ut. Med en båt (och motor) från 1981 vet man aldrig vad som händer härnäst.

    Får jag bara välja två verktyg så skulle jag ta en pollygrip och en skruvmejsel. Löser väl 90% av alla problem? ;o)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.