8 verktyg jag inte kan vara utan
Jag får ganska mycket frågor om vilka verktyg jag använder för att driva bloggen, starta företag som Happy Yachting och överleva som entreprenör och konsult. Och när man ofta är ute och reser, både i jobbet och privat, så ställer det ju lite speciella krav på att kunna vara produktiv och organiserad oberoende av var man är.
Så även om det kanske är “off topic” så tänkte jag dela med mig av min toplista.
1. Evernote
Överlägsen etta. Här sparar jag all information jag behöver; idéer, blogginlägg, skisser, mötesanteckningar, presentationer, bilder av whiteboards, flygbiljetter, kvitton, artiklar från webben… ja, allt möjligt.
Och i stort sett allt som kommer på posten åker i en ScanSnap 1500M och in i Evernote. Bankutdrag, kreditkortsräkningar och annat man vill spara. Så nära papperslöst man kan komma.
Med allt på samma ställe så kan man komma åt det från alla datorer, iPhone, iPad eller via webben. Och det är enkelt att söka igenom resedokumenten, manualerna till båten eller fem års mötesanteckningar.
Och när jag skriver den här artikeln i Evernote, så vet jag att den sparas i realtid och direkt finns tillgänglig överallt.
2. Dropbox
Förutom den information som man hanterar i Evernote så verkar filer forrtfarande vara poppis. Framförallt om man delar information med andra.
Jag organiserar alla mina filer i Dropbox som verkar vara en lokal mapp på min maskin. Men så fort man är online så synkas den mot molnet – och alla andra enheter så att man kan komma åt den överallt.
När filerna både ligger i molnet och backas upp lokalt så får man ju dubbel säkerhet. Dropbox har dessutom revisioner så att jag kan gå tillbaks till en gammal version om jag vill.
Jag kan också dela ut mappar till andra man jobbar med, så kan vi dela filer med varandra. Supersmidigt. Dessutom så får jag ett litet meddelande när något har ändrats, så då kan jag oftast göra min bit utan att vi behöver maila varandra.
Vill man ha mer avancerade möjligheter att hantera rättigheter, till exempel i ett företag, så kan man titta på Box-net.
3. WordPress
För bloggen, och de flesta andra webtjänster jag är inblandad i, så är WordPress ett naturligt val. Kraftfullt men ändå enkelt att komma igång och anpassa. Och enkelt att hitta kompetens.
För att snabba på processen att posta nya inlägg så använder jag en liten applikation som heter Ecto. Den formaterar text och skalar om bilder, så det är bara att dra och släppa innan man publicerar.
4. Magento
Att hitta en bra och skalbar plattform för e-handel är inte helt trivialt. Det finns alla varianter och man kan spendera allt från 99:-/månad till många miljoner. Och det är inte helt lätt att hitta kompetens när man behöver det. Och lyssnar man på folk så verkar de flesta hålla på att byta plattform för att de satsat fel från början.
Magento finns både som open source och som “enterprise”-version, funkar för riktigt stora installationer och det finns bra konsultbolag som kan hjälpa till med implementationen. Och efter ett år så har vi inte ångrat oss.
5. Google Apps + Mail + Reader + Analytics + Calendar
Google har ju fattat grejen. Mycket av det man behöver i infrastrukturväg finns som tjänster hos dem. Dels grundläggande saker som mail och kalender, dokumenthantering och lite mer avancerade grejer.
Google Reade är verktyget jag använder för att få koll på vad andra bloggar skriver. Jag följer >600 bloggar inom olika områden och behöver snabbt få koll på vad som är läsvärt. Med Google Reader kan man snabbt klassificera det som är värt att titta närmare på.
Google Analytics är ett sjysst verktyg för att få koll på trafiken på sin blogg eller webbutik. Varifrån kommer besökarna, vad tittar de på och hur mycket pengar spenderar de. Utan koll på trafik och konverteringsgrader så är det svårt att driva business online.
6. CloudApp
Ofta skall man skicka stora filer eller en mapp till någon, men stora bilagor i mail är ju aldrig kul. Med CloudApp lagras filen i molnet och mottageran får en länk där han kan ladda ner. Mycket smidigt. Och gratis förstås.
7. Simple Signup
Alla vet hur jobbigt det är när man skall ta emot anmälningar till ett seminarium, kurs, fest eller vad som helst. Mailboxen fylls på och man får aldrig någon översikt. Med Simple Signup så hanteras allt av dem och man kan enkelt se vilka som är anmälda. Dessutom kan man ta betalt om man skulle vilja det.
En annan tjänst när man skall hitta en gemensam mötestid är http://doodle.com/. Alla anger vilka tider de kan så ser man lätt vilken som passar flest.
8. Skype
Skype för kommunikation både i jobbet och med familjen när man är ute och reser.
Till sist ett par bonusappar som jag inte kan vara utan på min iPad.
Flipboard är ett “socialt magasin” eller ett otroligt snyggt sätt att presentera material från Facebook, Twitter och många andra källor och flöden. Snyggt integrerat med bilder och filmer men också mycket lätt att agera på, och dela, information med andra.
Splashtop Remote Desktop
Mycket snygg app för att komma åt andra maskiner. Till exempel båtens navigationsdator som kör Expedition eller olika maskiner hemma. Tidigare har man kört olika varianter av VNC-mjukvara, men Splashtop är supersnabb och strömmar även ljud till iPaden.
Vilka är dina favoritapplikationer?
johnny
Oct 23, 2011 @ 19:28
Hej
Någon som vet någon bra App för att hitta tilbaka till bilen efter turen i skogen. Hittar inte någon bra alla värkar vara för att gå på vägar hitta i stan mm.
Seb
Oct 23, 2011 @ 20:28
My Location (free)
Du kan välja mellan karta, satelit eller en hybridbild av karta och satelit
Johnny
Oct 24, 2011 @ 13:35
Men fungerar den i skogen. Är inte dena samma som andra bygger på att man måste vara i ett vägnat eller liknande
Nickepicke
Oct 25, 2011 @ 11:53
Jag använder Evernote till detta också. Skapa anteckning med att ta en bild av bilen när du parkerat. Då lagras GPS koordinaterna så du kan hitta tebaks.
Eller fota parkeringsfickans nummer om du är i ett garage.
lisa
Nov 21, 2011 @ 16:14
Trygga bilen från Trygghansa. Du trycker till på appen när du är vid bilen och se visar den dig vägen tillbaka.
Patrick L
Oct 23, 2011 @ 20:27
Mycket intressant, tack för att du delar! Gillar också Evernote men har inte kommit så långt som du, men det var en bra push framåt. En fråga gällande scanning – vad gör du med pappersoriginalen, arkiverar i pärm eller runda arkivet?
Peter Gustafsson
Oct 23, 2011 @ 20:46
90% går i runda arkivet.
Har haft någon form av “mellanlagring” där allt hamnar i 3 månader om något skulle vara konstigt. Sedan slängs/arkiveras det.
f424
Oct 23, 2011 @ 20:39
Schackelöppnare?
Peter Gustafsson
Oct 23, 2011 @ 20:46
http://www.blur.se/2011/05/27/vad-har-ni-i-verktygsladan/
Patrick L
Oct 23, 2011 @ 21:02
Och CloudApp vs Dropbox?
Peter Gustafsson
Oct 23, 2011 @ 21:22
Dropbox är för alla mina egna filer och de jag delar med andra. Gemensamma mappar är jättebra men kräver ju att alla installerar infrastruktur.
CloudApp är engångs/envägs. När jag skall skicka en hög med filer till revisorn eller foton till en kund så blir det bara en länk a la http://cl.ly/AWbA.
För att få filer skickade till mig så har jag använt http://sprend.com/, men helst skulle jag vilja ha en yta där ni enklare kunde ladda upp filer och foton. Tips?
Patrick L
Oct 23, 2011 @ 21:25
Ok, då är jag med. Sprend funkar ju bra men kanske nya iCloud kan ha något som funkar åt det hållet?
Stefan Blom
Oct 23, 2011 @ 22:24
Wetransfer.com är flera 100% bättre än sprend.
Kör du freeshare eller betalversionerna på molnlösningarna ovan?
// Blom
Peter Gustafsson
Oct 23, 2011 @ 22:32
Super. Tack!
Man kommer långt på de fria versionerna, men på Evernote och Dropbox betalar jag för att kunna hantera stora volymer.
Raketen
Oct 25, 2011 @ 21:32
Rumpus ftp för mac os x är riktigt bra. Inte allt för dyr heller.
Man kan sätta upp hur många konton man vill med egen inloggning. Fungerar att ha web baserad inlogg. E-mail meddelande vid varje up eller download, med info om vilket konto fil namn osv. Man kan ge olika behörigheter för varje konto. Mao riktigt bra admin styrka.
Låter som en försäljare :) Men den är riktigt bra!
Dessutom, mac os..Det bara fungerar och fungerar..Kommer inte ihåg
när jag bootade om sist?
Raketen
Oct 25, 2011 @ 21:35
Glömde länken..
http://www.maxum.com/Rumpus/
Peter Gustafsson
Oct 25, 2011 @ 22:07
Jag har sjysst ftp-server, men den genomsnittlige läsaren har kanske inte koll: “jag vill bara släppa min bild i någon liten ruta på bloggen” :-)
Har jagat plugin, men inte hittat någon.
Raketen
Oct 27, 2011 @ 18:38
Men det går!
Du skapar en inloggningsruta i bloggen med användar namn
och ett lösen du bestämmer. Ett nytt fönster öppnas och man drar filen dit. Klart. Naturligtvis pekas allt till din disk.
Iom web gränssnittet kommer du åt filerna på din hemma disk var som hellst.
Naturligtvis så på tex Blogg kontot kan inte besökarna som fått tillträde till kontot se något annat än det de laddat upp.
Det kommer ett mail så får du se irl.
Hansen
Oct 24, 2011 @ 01:02
Ser att du använder Splashtop, jag använder TeamViewer.
TeamViewer krånglar sig lätt förbi brandväggar och annat.
Peter Gustafsson
Oct 24, 2011 @ 07:05
Yup, men jag kör 95% över lokalt nät (t.ex. ombord).
Kolla in grafikprestandan på Splashtop eller googla på jämförelser.
Stefan P
Oct 24, 2011 @ 07:34
Härligt Peter där ligger man i lä. Evernote sitter som en smäck den skall utnyttjas mer. // Stefan
Olof T
Oct 24, 2011 @ 08:01
Vill tipsa om ett bra alternativ till Dropbox, nämligen http://www.sugarsync.com . Erbjuder 5 GB fritt, och gillar deras smidiga funktion att vid installation enkelt peka på de mappar som jag vill dela (behöver då aldrig hålla på och släpa till en viss mapp på datorn, allt bara finns tillgängligt!).
Dessutom enkelt att dela ut filer till externa mha en länk, på de sättet behövs ingen ytterligare lösning för att dela stora filer.
Har förstås stöd för både Android, iphone, paddor mm.
Jan Dejmo
Oct 24, 2011 @ 15:15
Instämmer om SugarSync. Har nyligen bytt från Dropbox efter tips från dottern.
Anders Svensson
Oct 24, 2011 @ 16:15
Ser sweet ut om man tittar i tabellen över konkurrenterna.
Faller dock på att det inte finns support för Linux. Ett måste för mig då jag använder många olika miljöer, bla. Linux.
Krister Gustafsson
Oct 25, 2011 @ 10:54
Tack Peter och alla andra. Många bra tips.
Andreas
Oct 25, 2011 @ 15:11
lite nerd alert nu.. tycker min Gerber är bra att ha med. den kan jag nog inte vara utan..
Rasmus Jonsson
Oct 26, 2011 @ 08:01
Hej, vad är ScanSnap 1500M?
Jag använder oxå Evernote men inte alla funktioner och möjliheter än.
Peter Gustafsson
Oct 26, 2011 @ 08:08
Det är en scanner.
http://www.fujitsu.com/us/services/computing/peripherals/scanners/scansnap/scansnap-s1500m.html
Dag Skarsgård
Oct 26, 2011 @ 10:35
Bra artikkel. Takk for gode tips. Har tatt i bruk Evernote og jeg er sikker på at dette blir en sentral app for meg, både jobb og privat. Dropbox er også suverent ift. dele filer, f.eks. bilag til min regnskapsfører.
Evgeniy
Oct 26, 2011 @ 11:33
Great article, Peter!
A am some kind of Microsoft adept (have been working for this company for a while and now i have got my own microsoft consultanting business), so I am using Microsoft OneNote 2010 instead EverNote as it is more convinient for me and has some cool features like Outlook integration, etc.
For mail, calendars, task and contacts I am using Microsoft Exchange Server 2010 (i have bought hosting) because I use Outlook and a few PC’s so i need to have my mail, contacts, calendars, tasks always in sync between each other and my phone.
Dropbox for files storage, Skype for communications, WordPress for blogging – are as well my favourite services.
Nickepicke
Oct 26, 2011 @ 16:44
Ytterligare tips: om man använder iPhone eller iPad kan är iBooks ett bra komplement.
Jag har manualerna till allt ombord i PDF -form. Lägger in dem via iTunes – synkas automatiskt med iBooks.
ytterligare tips för Evernote (har hela mitt liv i Evernote :) är att fota visitkort med mobilkameran som anteckning. Så kan du ge tillbaka papperskopian. Har alla visitkort i Evernote numera. I betalversionen av Evernote OCR-scannas bifogade dokument. Visitkort kan då enkelt konverteras till Kontakter. Eller så kan du ringa upp från Evernote-anteckningen iom att telefonnummer blir klickbart.
Mer Evernote: Du kan dela anteckningsböcker med andra. En anteckningsbok kan innehålla flera anteckningar. Bra om man behöver samarbeta kring ett projekt, race eller annat med attgöralistor, inköpslistor mm som alla i besättningen har access till och kan pricka av.
Patrick L
Oct 26, 2011 @ 18:23
Bra tips, jag kör iBooks och där finns KSR, tävlingsreglemente, Case Book och annat kul när man inte har något att göra på flyget eller tåget :-)
Finngulf
Nov 25, 2011 @ 10:17
Tack Peter!!!
Kör nu allt privat i Evernote utmärkt att samla information ex London resa i December alla tips samlas under flik London.
Även alla koder som man använder och inloggningar “klipper” ut sidan och sparar
Mikael Johansson
Dec 13, 2011 @ 13:32
Någon som vet vilken dokumentskanner man bör köpa?
SCANSNAP S1300, CANON P-150 eller någon annan?
Brian
Oct 2, 2017 @ 19:59
CloudApp är inte alls gratis! :/
Peter Gustafsson
Oct 2, 2017 @ 20:31
Nej, det har ju hänt en del sedan 2011 :-)
Kanske dags för en uppdaterad version.