8 verktyg jag inte kan vara utan

Jag får ganska mycket frågor om vilka verktyg jag använder för att driva bloggen, starta företag som Happy Yachting och överleva som entreprenör och konsult. Och när man ofta är ute och reser, både i jobbet och privat, så ställer det ju lite speciella krav på att kunna vara produktiv och organiserad oberoende av var man är.

Så även om det kanske är “off topic” så tänkte jag dela med mig av min toplista.

1. Evernote

evernote.jpg
Överlägsen etta. Här sparar jag all information jag behöver; idéer, blogginlägg, skisser, mötesanteckningar, presentationer, bilder av whiteboards, flygbiljetter, kvitton, artiklar från webben… ja, allt möjligt.

Och i stort sett allt som kommer på posten åker i en ScanSnap 1500M och in i Evernote. Bankutdrag, kreditkortsräkningar och annat man vill spara. Så nära papperslöst man kan komma.

Med allt på samma ställe så kan man komma åt det från alla datorer, iPhone, iPad eller via webben. Och det är enkelt att söka igenom resedokumenten, manualerna till båten eller fem års mötesanteckningar.

Och när jag skriver den här artikeln i Evernote, så vet jag att den sparas i realtid och direkt finns tillgänglig överallt.

2. Dropbox

dropbox.jpg
Förutom den information som man hanterar i Evernote så verkar filer forrtfarande vara poppis. Framförallt om man delar information med andra.

Jag organiserar alla mina filer i Dropbox som verkar vara en lokal mapp på min maskin. Men så fort man är online så synkas den mot molnet – och alla andra enheter så att man kan komma åt den överallt.

När filerna både ligger i molnet och backas upp lokalt så får man ju dubbel säkerhet. Dropbox har dessutom revisioner så att jag kan gå tillbaks till en gammal version om jag vill.

Jag kan också dela ut mappar till andra man jobbar med, så kan vi dela filer med varandra. Supersmidigt. Dessutom så får jag ett litet meddelande när något har ändrats, så då kan jag oftast göra min bit utan att vi behöver maila varandra.

Vill man ha mer avancerade möjligheter att hantera rättigheter, till exempel i ett företag, så kan man titta på Box-net.

3. WordPress

wordpressweb.jpg
För bloggen, och de flesta andra webtjänster jag är inblandad i, så är WordPress ett naturligt val. Kraftfullt men ändå enkelt att komma igång och anpassa. Och enkelt att hitta kompetens.

För att snabba på processen att posta nya inlägg så använder jag en liten applikation som heter Ecto. Den formaterar text och skalar om bilder, så det är bara att dra och släppa innan man publicerar.

4. Magento

magento.jpg
Att hitta en bra och skalbar plattform för e-handel är inte helt trivialt. Det finns alla varianter och man kan spendera allt från 99:-/månad till många miljoner. Och det är inte helt lätt att hitta kompetens när man behöver det. Och lyssnar man på folk så verkar de flesta hålla på att byta plattform för att de satsat fel från början.

Magento finns både som open source och som “enterprise”-version, funkar för riktigt stora installationer och det finns bra konsultbolag som kan hjälpa till med implementationen. Och efter ett år så har vi inte ångrat oss.

5. Google Apps + Mail + Reader + Analytics + Calendar

googleapps.jpg
Google har ju fattat grejen. Mycket av det man behöver i infrastrukturväg finns som tjänster hos dem. Dels grundläggande saker som mail och kalender, dokumenthantering och lite mer avancerade grejer.

Google Reade är verktyget jag använder för att få koll på vad andra bloggar skriver. Jag följer >600 bloggar inom olika områden och behöver snabbt få koll på vad som är läsvärt. Med Google Reader kan man snabbt klassificera det som är värt att titta närmare på.

Google Analytics är ett sjysst verktyg för att få koll på trafiken på sin blogg eller webbutik. Varifrån kommer besökarna, vad tittar de på och hur mycket pengar spenderar de. Utan koll på trafik och konverteringsgrader så är det svårt att driva business online.

6. CloudApp

cloudapp.jpg
Ofta skall man skicka stora filer eller en mapp till någon, men stora bilagor i mail är ju aldrig kul. Med CloudApp lagras filen i molnet och mottageran får en länk där han kan ladda ner. Mycket smidigt. Och gratis förstås.

7. Simple Signup

simplesignup
Alla vet hur jobbigt det är när man skall ta emot anmälningar till ett seminarium, kurs, fest eller vad som helst. Mailboxen fylls på och man får aldrig någon översikt. Med Simple Signup så hanteras allt av dem och man kan enkelt se vilka som är anmälda. Dessutom kan man ta betalt om man skulle vilja det.

En annan tjänst när man skall hitta en gemensam mötestid är http://doodle.com/. Alla anger vilka tider de kan så ser man lätt vilken som passar flest.

8. Skype

skype.jpg

Skype för kommunikation både i jobbet och med familjen när man är ute och reser.

Till sist ett par bonusappar som jag inte kan vara utan på min iPad.

FlipBoard

flipboard.jpg
Flipboard är ett “socialt magasin” eller ett otroligt snyggt sätt att presentera material från Facebook, Twitter och många andra källor och flöden. Snyggt integrerat med bilder och filmer men också mycket lätt att agera på, och dela, information med andra.

Splashtop Remote Desktop

splashtop.jpg
Mycket snygg app för att komma åt andra maskiner. Till exempel båtens navigationsdator som kör Expedition eller olika maskiner hemma. Tidigare har man kört olika varianter av VNC-mjukvara, men Splashtop är supersnabb och strömmar även ljud till iPaden.

Vilka är dina favoritapplikationer?