Related Posts
Arcona 460 IdaLina sjönk efter att hjärtstocken gått av
Inte så kul. Det är ju sånt här man är orolig för när man är långt från land. Frågan är om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan täta på nåt sätt? Det är nog helt omöjligt att få styr på en hjärtstock som löper amok. Visa detta inlägg på Instagram […]

Spektakulärt i Middelfart
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]

Svensk mästare i haverier?
Jag träffade Niklas Krantz 2015. Då var han fortfarande på SVT men hade startat sittbrunnen.se. och funderade på vad han skulle göra framåt. Då var det vårt projekt kring Fastnet som stod i fokus. Och att vi tog tag i en dröm vi haft och till sist gjorde slag i saken. Jag vet att vi […]
11 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
May 28, 2011 @ 17:06
Tjing på storskot eller travare? Ok att rodren är till hälften i luften, men storen drar ju för fullt. Hade ju gått betydligt långsammare om de dumpat skoten. Jag kan inte se att någon jobbar med skoten eller travare, de ser mest ut att stirra i panik på båten de är påväg att ramma.
May 28, 2011 @ 17:43
Jag tror att det är ont om plats, några sekunder innan smällen passerar dom en båt och efter den passagen ska dom styra undan båten dom krockar med och en annan som dom har på sin styrbordssida, hög fart och ont om plats tror jag.
//Hannu
May 28, 2011 @ 18:59
Tittar man ordentligt kan man se att de släpper travaren hela vägen ned tills den går emot rorsman som sitter nere lä…
Hur som, det känns som att det bara är en fråga om tid innan något allvarligt händer med dessa båtar. Förra tävligens kapsesjningar var ju inte direkt lugna och när man seglar denna typen av båtar i så trånga och byiga vatten som det verkar vara där i Istanbul känns det som man har tagit ett steg för mycket för att blidka medie-ivrarna.
May 28, 2011 @ 19:06
Man behöver ju inte vara pessimist och bakåtsträvare för att inse att allvarliga personskador kommer att uppstå här och kanske i AC. Alldeles för höga hastigheter och rörelsemängder och total avsaknad av skydd. Men det är naturligtvis ett medvetet val.
May 28, 2011 @ 20:41
Det var ju faktiskt en och annan som hade hjälm….inte helt omotiverat kanske?
May 28, 2011 @ 20:22
Förlåt en amatör – men varför har de hjälmar? Vad/vilka skador är man så medvetna om att man har med i sin “riskanalys”?
May 29, 2011 @ 11:03
Har du sett klippet?
May 28, 2011 @ 22:57
Vad jag har hört i andra hand av vad folket på marström mumlade när vi var där förra året var att det inte går att släcka skoten tillräckligt snabbt för att de har galet mycket utväxling. Någon som vet om det stämmer?
May 29, 2011 @ 09:47
Det skulle kanske vara en förklaring till att de släpper travaren istället för skotet? Jag tycker ofta det ser ut som att det inte räcker att släppa ned travaren när det verkligen börjar gå åt h-vete.
Skall verkligen bli spännande att se hur AC45 – någon som vet om det går snabbare slacka en vinge?
May 29, 2011 @ 09:50
Är det inte så att storskotet inte är på talja utan på hydralik och inte går släppa fort nog och långt nog ??
May 29, 2011 @ 10:50
så var det! idiotisk design, måste ju gå att göra bätte?