Kul med svenskt på pallen i ORC VM ishorthanded. Här kommer Lase Bergkvists race-rapport. ORCi Worlds Doublehanded 2024 i Oslo med Farr 30 SWE 60000 Consensus Sailing Team Jag köpte Farr 30n inför säsongen 2023 – orsaken till båtbytet var att det gjorde för ont i ryggen att segla Infernon – Farr 30n har bra […]
Det blev lite drönarsekvenser också från träningsdagen utanför Hjuvik. Synd att Rebellion kör sin träningsgennaker som är lite för liten… Men i alla fall något som besättningen kan köra på stor skärm till vintern 😃
I går tog jag chansen att få komma ut på havet och fotografera lite segling. Det var Farr 30 Farrgo, J88.se och Grand Surpise Rebellion som körde träning söder om Hjuvik. Även Banner 28 Piri Piri ville vara med och leka, även om man hade svårt att hänga med… Bra action i 7-9 m/s där […]
Lite gömt i kronologin här på Blur, men tack för uppmärksamheten! Vi har jobbat rätt hårt med att försöka visa omvärlden lite från insidan i klassen och Gustav har gjort ett väldigt bra jobb med att publicera aktuella filmer varje dag. Kalle Sund har också tagit ett gäng stillbilder som man hittar på:
Som vanligt snyggt filmat av Gustav!
Hoppas vi får se ytterliggare 2-3 svenska farr 30 till nästa år. Jag hoppas få fightas mot SM vinnarna i Express nästa år !!
Vette fasen, det är inte direkt feta fält i Farr 30 om man nu vill segla i det.. Varför inte segla både Farr VM och Express SM? Express SM går tillbaka till sin gamla SM vecka dvs V31 from nästa år, se till att det inte krockar så får flera möjligheten att segla två roliga regattor.
Jag tror inte det spelar så stor roll hur många Farr 30:or som seglar så kommer nog företrädare för etablerade nationella 6-7 metersklasser fortfarande tycka (eller i alla fall säga) att det är små fält… Alla som fattar skillnaden på 6-7 m och 9-10 m förstår dock att 15-20 båtar är ett fett fält i 30/32-fotsklassen. Och det är fullt möjligt att nå dit i Farr 30 i Sverige på ett par år om trenden fortsätter som den har börjat. Jag skulle t.o.m bli förvånad om vi inte gör det.
Självklart skall man segla Express om man föredrar det! Många som seglar Express tycker ju att det är den bästa båt man överhuvudtaget kan segla och det finns ju då ingen anledning att diskutera andra klasser överhuvudtaget. Helt OK!
Farr 30 kommer nog aldrig att ha 37 båtar på ett SM men eftersom vi vet att racingen är ypperlig även på 10 så är det inget stort problem – vi strävar vidare mot 15-20 båtar och vet att det är fullt möjligt att nå dit på ganska kort tid. På italienska mästerskap brukar GP-klasser i 30/32-fotsklassen dra ca 20 båtar och det betraktas ju då som ganska tät racing. Tro mig – det blir inte mindre tätt för att klassen har fyllt 15 år och att svenskar därmed plötsligt har råd att skaffa en!
Det är sedan länge sökt sanktion för ett Farr 30 VM i Båstad under första halvan av augusti 2012 och jag tror inte att det primärt är Expressklassen man tittar på i samplaneringen av det eventet. Det verkar vara risk för att det krockar men jag skall se om det går att göra något så här i elfte timmen.
Jag vet inte vad din point är riktigt men detta är vad man får ihop samma dag som racen har skett. Dag 1 postades dag 1 o.s.v. Tycker Gustav har fått till det bra med både intervjuer och film från banan varje dag. Något särskilt du saknar eller har synpunkter på?
Patrick L
Jul 6, 2011 @ 08:08
Lite gömt i kronologin här på Blur, men tack för uppmärksamheten! Vi har jobbat rätt hårt med att försöka visa omvärlden lite från insidan i klassen och Gustav har gjort ett väldigt bra jobb med att publicera aktuella filmer varje dag. Kalle Sund har också tagit ett gäng stillbilder som man hittar på:
http://kallesund.com/2011/07/05/sandhamn-race-week-2011-magic-farr-30-cup/
Stort grattis till gänget på Farr Bar 2 – nio spikar av nio möjliga är svårt att slå… :-)
Tack alla seglare för en fantastisk helg, den här klassen är verkligen härlig att umgås i!
martin
Jul 6, 2011 @ 11:36
Som vanligt snyggt filmat av Gustav!
Hoppas vi får se ytterliggare 2-3 svenska farr 30 till nästa år. Jag hoppas få fightas mot SM vinnarna i Express nästa år !!
Mvh
Martin Strandberg
fredrik
Jul 6, 2011 @ 12:41
Skönt att höra lite temperament på båtarna. Det är som jag brukar säga: Till skillnad från likgiltighet så är inte dåligt humör en dödssynd.
Stefan
Jul 6, 2011 @ 14:24
Tjena Martin.
Seglar du Express SM nästa år så får du säkert möta dem :), det är ju nästan på hemmaplan(Varberg)..
Dannibig
Jul 6, 2011 @ 14:41
Är det klart vart Express-SM går nästa år? Varberg?
Stefan
Jul 6, 2011 @ 15:31
japp . varberg
Dannibig
Jul 6, 2011 @ 16:05
Oh fan! Grymt!! Då borde det kunna bli två båtar från Halmstad ju! :-)
Backe
Jul 7, 2011 @ 15:49
Det snackas om VM för Farr30 i Båstad nästa år vet ju vilket jag valt
Stefan
Jul 7, 2011 @ 16:00
Vette fasen, det är inte direkt feta fält i Farr 30 om man nu vill segla i det.. Varför inte segla både Farr VM och Express SM? Express SM går tillbaka till sin gamla SM vecka dvs V31 from nästa år, se till att det inte krockar så får flera möjligheten att segla två roliga regattor.
Patrick L
Jul 7, 2011 @ 18:58
Jag tror inte det spelar så stor roll hur många Farr 30:or som seglar så kommer nog företrädare för etablerade nationella 6-7 metersklasser fortfarande tycka (eller i alla fall säga) att det är små fält… Alla som fattar skillnaden på 6-7 m och 9-10 m förstår dock att 15-20 båtar är ett fett fält i 30/32-fotsklassen. Och det är fullt möjligt att nå dit i Farr 30 i Sverige på ett par år om trenden fortsätter som den har börjat. Jag skulle t.o.m bli förvånad om vi inte gör det.
Självklart skall man segla Express om man föredrar det! Många som seglar Express tycker ju att det är den bästa båt man överhuvudtaget kan segla och det finns ju då ingen anledning att diskutera andra klasser överhuvudtaget. Helt OK!
Farr 30 kommer nog aldrig att ha 37 båtar på ett SM men eftersom vi vet att racingen är ypperlig även på 10 så är det inget stort problem – vi strävar vidare mot 15-20 båtar och vet att det är fullt möjligt att nå dit på ganska kort tid. På italienska mästerskap brukar GP-klasser i 30/32-fotsklassen dra ca 20 båtar och det betraktas ju då som ganska tät racing. Tro mig – det blir inte mindre tätt för att klassen har fyllt 15 år och att svenskar därmed plötsligt har råd att skaffa en!
Det är sedan länge sökt sanktion för ett Farr 30 VM i Båstad under första halvan av augusti 2012 och jag tror inte att det primärt är Expressklassen man tittar på i samplaneringen av det eventet. Det verkar vara risk för att det krockar men jag skall se om det går att göra något så här i elfte timmen.
(o)
Jul 8, 2011 @ 14:27
Åtta stycken på EM i Kiel, varav fyra från Sverige! Kanske det blir lika många i Båstad?
Patrick L
Jul 8, 2011 @ 14:49
Ja, vem vet?
martin
Jul 7, 2011 @ 23:12
Stefan/ Jag har seglat två SM i Express. Visst var det “feta” startfält men prestanda avgör också totalupplevelsen ;-)
Stefan
Jul 8, 2011 @ 08:03
Det skulle ju vara kul om Express och Farr inte krockar, tror det är bra för båda arrangemangen.
Om jag inte förstått fel så går express SM prel 2-4 augusti 2012 i Varberg. dvs torsdag- lördag men det kan ju bli fredag- söndag också
Patrick L
Jul 8, 2011 @ 14:51
Då tror jag inte det krockar, det kommer sannolikt att ligga veckan efter.
observatör
Jul 8, 2011 @ 19:30
Är detta vad man får ihop efter att ha filmat sex timmar om dagen tre dagar i rad med kameror som kostar multum?
Patrick L
Jul 9, 2011 @ 11:10
Jag vet inte vad din point är riktigt men detta är vad man får ihop samma dag som racen har skett. Dag 1 postades dag 1 o.s.v. Tycker Gustav har fått till det bra med både intervjuer och film från banan varje dag. Något särskilt du saknar eller har synpunkter på?