Skip to content

15 Comments

  1. Jimmy
    Jul 15, 2011 @ 22:42

    Mumma!!

    Reply

  2. Mackan
    Jul 16, 2011 @ 17:28

    Go SeaCart go !!

    Reply

  3. Johan
    Jul 17, 2011 @ 20:26

    Cooolt! Hoppas det smäller till och blir en fet klass. Det är multis som gäller!

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jul 17, 2011 @ 23:35

    Någon som har koll på vilka som har köpt eller skall köra?

    Reply

  5. Dag
    Jul 18, 2011 @ 00:28

    Ställer samma fråga, vill gärna ha kontakt om det kommer någon till stockholmsområdet

    Reply

  6. Micke
    Jul 18, 2011 @ 12:33

    Lite skeptisk… Det kommer så mycket nytt hela tiden att vi snart har någon stor klass kvar varken multi, katta eller enskrov. Kanske gammaldagstänk men kolla hur det ser ut.

    F18 inte ens 10 anmälda till SM. J80 tappar i år SM status, Smaragd under SM status, Melges nådde ej SM status trots hype och många båtar från Danmark o Norge. Express 38 båtar nedgång, 606 så här långt 40 anmälda några tillkommer säkert men några avhopp blir det alltid. Nya klassen CB66 når gränsfall SM status 21 anmälda.. C55 säger någon, möjligtvis men klasserna äter just nu på varandra, inget nytt eller mkt lite kommer underifrån. Tror att SSF har MKT att tänka på framöver.. Entypsförbunden håller på att dö ut.

    Reply

    • Gustaf Johnson
      Jul 18, 2011 @ 23:59

      Drake, 45 anmälda till SM i Båstad. På klar uppgång från förra året och året innan dess.

      Reply

    • Patrik A
      Jul 19, 2011 @ 06:18

      Är det viktigt att tävla om SM så räcker en klass, alla andra kan njuta av utvecklingen och möjligheten att få vara unika.. ;-)

      Reply

  7. Micke
    Jul 19, 2011 @ 09:47

    Nej det är inte jätteviktigt att segla om SM men det är kul att segla i stora fält och det ser ut som om det i framtiden är mer unikt at segla stora fält än att segla i diverse nya båtklasser som dyker upp titt som tätt och sedan dör. Kul att Drak klassen ökar men tyvärr krävs det en del guld i fickorna för att segla denna klass.. Kanske inget för “pöbeln”..

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 19, 2011 @ 10:08

      Om folk väljer att segla andra saker än etablerade entypsklasser kanske man skall fundera på varför??

      Fast ett större problem är väl att man inte lyckas rekrytera nya seglare i samma takt som man tappar sådana som har tröttnat?

      Att skylla på nya klasser duger inte! Det har alltid funnits massor av bra alternativ (som kritiserats av etablissemanget). Så när det var 100 Expresser på SM så berodde det inte på ett förbud mot att lansera nya kul båtar :-)

      Nu är det ju inte min sak, men någon borde göra en ordentlig analys av var det gått snett. Fast inom segelsporten så jobbar vi ju inte på det sättet… I andra länder lyckas man kombinera starka entypsfält, nya kul klasser (Moth, multis, sportbåtar) och knôfulla familjerace.

      Reply

      • Patrik A
        Jul 19, 2011 @ 11:39

        Tack Peter ! kunde inte sagts bättre.

        Reply

    • Hannu
      Jul 19, 2011 @ 11:46

      Guld i fickorna???? Säkert ingen i landet som har råd o köpa ett trälik för 140 tkr……..
      //Hannu

      Reply

    • Gustaf Johnson
      Jul 19, 2011 @ 12:51

      Det är inte dyrare att segla Drake än någon annan båttyp. Visst som ny så kostar den mer i inköp än t.ex. en Express, C55:a eller J80 men det går att köpa bra och helt klart konkurrens dugliga båtar för en vettig peng. Är man dessutom tre som delar på det så blir kalkylen helt klart överkomlig. Segel m.m. är inte dyrare än till någon annan båt och eftersom det finns många svenska båtar som satsar mycket och köper mycket segel så finns det en bra begagnat marknad också.

      Reply

      • Gustaf Johnson
        Jul 19, 2011 @ 12:54

        På tal om nått helt annat men som tråden egentligen ska handla om så ser SC 26:an gryyyyyymt ball ut och jag hoppas verkligen att den blir en succé. Calle H m.fl. kör så det ryker om det!!!

        Reply

        • Fredrik Lönegren
          Jul 21, 2011 @ 16:10

          +1

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.