Byxelkroken 2011
Här kommer en rapport från årets Byxelkrok. Stort tack till Pelle Pedersen!
Så var det äntligen dags för en av årets höjdpunkter; Byxelkroken!
Som vanligt (får man nästan säga) så gav prognoserna utrymme för många och långa sträckbogar kryddat med ev lite läns på söndagen. För oss i Expressen fanns det och en liten chans till placering i år eftersom det inte skulle blåsa allt för mycket, vind runt 3-5m/s, vilket det också blev. Fjolårets kaos borde inte upprepa sig!
Starten inne i Västervik är alltid viktig och gäller att ligga bra framme då det alltid är svårt att segla upp sig på ren speed. Självklart missade vi en båt som kom över oss sekunderarna före start och vi fick snällt börja jaga på sträckbogen bort till Skansholmen. Fallning och läns ut till Idösund som vi klarade galant. Bara en Express, en Facil 30 och den där hypersnabba Aphrodite 29:an före oss i klassen. Dags för en LÅNG sträckbog söderut i skärgården, ganska snabbt förstod vi att vi (sammanlagd vikt ombord var ca 395kg på 4 man…) var snabbare än den andra Expressen, bara att vackert falla av och gå runt dom i lä. Sakta men säkert tar vi oss också förbi de som startat tidigare och framme vid Förö/Eknö fick vi helgens enda kryss som varade i 1M… Självklart passade Marström i M32 på att ”flyga” förbi då = hann inte ta några bilder…
På väg mot Idösund
Efter lite mer sträckbog till Tunnholmen så åkte spinnakern upp och slören ut ur skärgården plus överfarten till Öland kunde börja. Dags att äta! Självklart lyckas vi lassa upp pizzabitarna precis när det kom lite vindkast; vips var den andra Expressen om igen… Men pizzorna var goda, tackar Johan!
Fram mot Vinö Bredhäll och Kalmarsund så drar Expressen och Aphroditen sakta ifrån! vad gör vi för fel?? Vi trimmar och trimmar men inget händer och det blir inte bättre när vi kommer i sjön på sundet, f-n… Trots att det är slör över så står inte spinnakern bra så till slut lackar jag ur och ”tvingar” skeppare Ragnarsson att lova lite för mycket än vad vi hade tänkt oss. Spinnakern lugnar sig, så också vi, men vi går 10° för högt! Visserligen hoppas/tror vi på ett motvrid närmare Öland men det känns inte helt rätt. Men fr.o.m nu börjar vårt flyt… som skulle komma att stå resten av helgen!
Årets vinnare (och fjolårets i bakgrunden)
Motvridet kom och vinden för de som inte gick överbåge dog! Runt oss börjar nu de större båtarna komma ifatt; Claesson i Humphreyn, Lundqvist i Dehlern och längst upp lovart Barkelius i Farr 30 m fl som rundar oss alla. Med ombord på Farren var bl a. Odd Lindqvist hade guide/taktiker/metrolog och han hade en jättebra förklaring i baren på kvällen till deras stora överbåge, kan du dra den igen Odd??
Till slut lufsar vi i mål minuten efter Aphroditen som andra båt i klassen och med ett helt OK totalresultat på gång. En minut på Aphroditen borde vi kunna ta igen på söndagen, nu visade det sig att vi sett fel på deras SRS, dom har bara 1.11!! OK, bara att bryta ihop och komma igen! Sjua totalt och sju minuter upp till pallplats!! Inte illa ändå och efter incheckning på hotellrummet med havsutsikt så kändes livet ganska rättvist ändå!! Mest rättvist kändes det för Jonas Claesson o Co som ledde totalt före Farren och Peter Salomonssons (inkl Hans Hamel) Pronavia 38:a.
Glad Claesson i Byxel!!
Kvällen var som vanligt lyckad med mycket garv i baren, stämningen börjar nästan likna den på Oliven i Son under Hollendern!!
Gammalt och nytt
Kvällsmys i en Rival!!
Vaknade till kanonväder och S-SV ca 3 m/s, här skulle det seglas!! Starten blev uppskjuten ca 40min pga dimma men till slut var det några gluggar och vi kom iväg. Dom där gluggarna försvann dock fort och dimman blev ganska massiv! Det tog inte lång stund efter start som alla försvann och vi var ensamma! Nu hade vi gjort en kanonstart och ledde vår klass direkt! Slör över igen (något spetsig) och vi valde att gå på fart; motade det behöll vi vindvinkeln och farten. Tanken var att det vrida med när vi närmade oss fastlandet. Thomas och jag har drygt 50 Byxel sammanlagt på vårt CV och oftast brukar detta stämma vilket det också gjorde. Började ett par grader under rhumbline för att på slutet kunna lova upp mot Vinö Bredhäll när medvridet kom, KALAS! Dimman lättade och kvar var det bara en Nautic W30 framför oss! ALLA andra bakom!! Vinden vred ännu mer och till slut fick vi stoppa in några gippar innan rundningen av Tunnholmen.
Jag pratade om flyt förut och det fortsatte som sagt under hela söndagen; gipparna ner till Tunnholmen satt perfekt, alltid motvrid efter gipparna och ganska snart var vi först i spåret. Ny sträckbog norrut efter Tunnholmen på väg mot Förö/Eknö där Lundqvists Dehler tuggade ifatt och förbi tätt följd av Aspect 40:an. Efter Förö föll vi av igen och siktade mot Idö med öppen slör. Vi ser att Nauticen och Claesson bakom också kommer förbi Förö, MEN EFTER DOM KOMMER INGEN!!! Vad har hänt?
Strax efter Tunnholmen, Nautic W30 och Dehlern är med men sedan börjar det glesa ut och bättre skulle det bli!…
Håkan Sterner ombord kommer till slut med det enda logiska svaret; det måste vara punka för dom andra. Med tanke på att vi innan detta såg de flesta av dom som låg före oss i sammandraget som Farren, Pronavian m fl så var det ”good news”/flyt för oss. Det tog jättelång tid innan klungan dök upp runt Förö!! Bara att fortsätta på inslagen linje; titta framåt och segla vårt eget race. Aspecten, vi och Claesson håller oss så långt västerut (nära land) det går; vinkeln gav tillräckligt med skärning. Dock kör Dehlern med hottare vinklar och gippar ett par gånger på vägen upp, undrar om det var en bra lösning?? Idösund är alltid klurigt att passera. Local knowledge säger att börja nära S Bockholmen och sedan gippa över mot Krokö. Än en gång stämde detta perfekt! Claesson, som så dags var i fatt oss, gjorde något liknande men väntade för länge med första gippen och vi lyckades faktiskt hålla dom bakom oss ytterligare två distans! Vilket flyt vi var inne i!!
Många gånger när man kommer in mot Västervik brukar det bli punka vid Skansholmen (en distans till mål…) och det stämde i år också; där låg alla och guppade! Vinnaren här var definitivt Farren som till slut hade gått ifatt oss och dom andra. Vi klarade oss helt OK och förlorarna var, tror jag, Aspecten (som körde utan försegel en stund, varför?) och Dehlern. Till slut igenom och en kort-kort kryss i mål. Vi börjar titta bakåt och räkna, detta kan gå! Åtminstone seger på hemseglingen känns nästan säker men totalen är klart osäker. Pallplacering kan gå.
En än gång punkar det bakom oss och tiden går så vi känner att klassegern är klar och totalen står nu mellan oss, Claesson, Dehlern och Farren. Tyvärr klumpar det ihop sig vid målet efter oss och arrangörerna får ett litet helsike att reda ut det men till slut var det klart på måndagen och vi stod som totaltvåa!! Upp fem placeringar på söndagen! Stort grattis till Jonas o Co!! Och grattis till arrangörerna som trots förseningen med resultaten gjorde detta bra; tog lärdom av gamla misstag och presenterade bra lösningar. Hoppas man får vara med nästa år också, undrar om det då inte är trettio år sedan första?? Då hade vi också dimma… Ingen Express dock men väl en Vindö 40 och pizzabitarna var utbytta mot älgköttbullar!!
Dags att packa ihop…
Per Dyberg
Sep 29, 2011 @ 12:22
Stort grattis till er, bra seglat! Vi är skapligt revanschlystna och längtar till nästa år! Mvh Aphrodite 29:an
Krull
Sep 29, 2011 @ 15:04
Härligt reportage Pelle.
Det verkar ha varit ett kul race även om ni missade Expressens paradvinklar denna gången.
Jonas Claesson
Sep 29, 2011 @ 16:06
Mycket bra sammanfattat Pelle, fan inte bara duktig och segla
Pelle P
Sep 29, 2011 @ 16:44
Tackar för dom omdömena!
Kanske bli journalist i framtiden? Har dom ledigt på sommarhalvåret?
Claes B
Sep 29, 2011 @ 17:05
Bra skrivet Pelle. Vi på IMX 40 Foxy Lady hade ganska liknande segling, vi missade alla stiltjen och kom i mål straxt bakom tätklungan. Vi upplevde som att det blev 2 rejäla stopp på banan, det första vid Tunnholmen där X-362 S med Stefan P var sist av “perrongen” och fick vind hela vägen till nästa sund. vi själva åkte ifatt en klunga vid de 3 gröna prickarna som står på rad (ni som seglar detta vet vilka jag menar). Det var ca 15 båtar i klungan som låg och guppade när vi kom i 6 knop och helt enkelt seglade förbi alla i vinden som vi hade. Det var helgens roligaste omkörning. Efter den udden så hade vi Farr 30 backom oss igen, (den körde om oss efter överfarten från Kroken). när vi sedan länsade norrut så ökade vinden lite och det blåste väl 4 – 5 m/s. Farren drog ifrån sakta och Aspekten också. Vi såg ledar gänget 1 nm framför oss då. Sedan hände inget speciellt förrän vi kom till sista sunden innan Lucerna fjärden. Där låg hela tätklungan inom synhåll igen. de verkade ha haft dåligt med vind en stund. Vi kom rund bra och kryssade i mål 1 meter bakom första Expressen. De båtar efter oss fick ett stopp i sunden bakom oss och kom i mål ca 15 minuter senare. Ett typiskt Byxelkroken och man kan säga att skärgårdskappsegling aldrig är rättvis iallafall. :) CLasse
Pelle P
Sep 29, 2011 @ 18:17
Helt rätt Claes B, det bästa är att segla flera Byxel så jämnar orättvisorna ut sig!!!
Raketen
Sep 29, 2011 @ 20:54
F-N vad kul!!
Nästa år kommer jag med en Maxi Magic och svingar rorkulten! =)
magnus stålgren
Sep 30, 2011 @ 22:50
Bra skrivet. För oss i punkan var det inte riktigt lika positivt, men det är kampen som är kul. Det skall inte vara lätt..:). Bra seglat av er i täten!
Odd Lindqvist
Oct 1, 2011 @ 21:36
Vilken kul segling det var! Perfekt mix av skärgård och hav. Detta vill jag se mer av.
Med kul räknas också trevlig after-sail och middag.
Tack Pelle för spännande reportage.
Jag är tydligen skyldig ett svar om vår överbåge som jag dock inte kallar stor. Men vi fann att den gamla sjön skakade båt och segel och testade att lova mot aspecten. Det rann på bättre och när vi sen såg den mörka kanten med vind närma sig i lovart var det bara att vänta in den. Och det gick ju bra den gången….
Hälsar Odd från Åre där det varit 20 grader den 1 oktober
Anders Averdal
Oct 3, 2011 @ 15:57
Vi gick också en liten överbåge (ungefär lika stor som Farren) mest för att få ett vettigt tryck i spinnaren och därmed få lite rulle i båten.
Att det sen vred emot var enligt prognosen. Sen vred det ju emot mer än man sagt.
Pelle P
Oct 5, 2011 @ 15:25
Tjenare Odd,
Du var inte alls skyldig någon förklaring! Men jag tänkte att det kunde vara kul med en förklaring/idé till ert lovartsspår! Och jag har för mig att vi nämnde det lite ytligt under lördagkvällen…
passad
Oct 6, 2011 @ 19:04
Någon som vet något mer kring Byxlekrokens resultat, fortfarande preliminära enligt hemsidan. När kommer de att ha prisutdelningen?
Information kära arrangör, information…..hur svårt kan det va…?