Skip to content

35 Comments

  1. niclas
    Oct 9, 2011 @ 21:24

    Tack för en trevlig dag grabbar. Mycket lärorikt, humor med broachen där. Stor humor när Pelle räknar ner. Jag fattade inget satt och försökte få gen att stå när han lovade.

    Reply

  2. Sörvik
    Oct 10, 2011 @ 12:27

    Detta skall vara en bra båt för shorthand enligt tillverkaren, vilket verkar vara populärt nu :-)
    Vet man vad SRS-talet kan bli? Läste att J92 i Stockholm med spinnaker har 1,27 vilket låter mycket.

    Till dom som har köpt den får man väl säga grattis till båten. Är det en J92 eller J92s?

    Reply

    • niclas
      Oct 10, 2011 @ 13:27

      Detta är en J92. Shorthand kan bli tungt då den behöver fläsk på relingen för att seglas riktigt effektivt.

      Nu är man sugen på mer.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 10, 2011 @ 13:42

      Kan man segla den solo til Hawaii i Transpac så tror jag nog man kan segla dem på två :-) http://www.j92.org/racing/sailing_singlehanded.html

      Förresten tror jag Derek Hatfield körde både över Atlanten och Bermuda 1-2 i J/92 “Gizmo” innan han skaffade Open 60.

      I min värld är det en perfekt båt för t.ex. Bohusracet. Lättdriven med mycket segel för en kryss på insidan Orust/Tjörn och i skärgården + lätt och snabb på undanvinden. Halvvind i 10-12 m/s är säkert inte kul på två, men det är det inte i någon modern båt…

      Just go for it!

      Reply

      • Hans
        Oct 10, 2011 @ 13:50

        Vad räknar du som en modern båt Peter? :)
        Misstänker att vår “gamla” 31.7a inte platsar som modern.
        Halvvind i 10-12m/s är nämligen en av våra favoritbogar.

        Reply

      • F424
        Oct 10, 2011 @ 15:38

        Shorthanded, halvvind, 10-12 m/s, fasta skot, autohelm och pilsner på railen. Perfect racing conditions for me & my old-fashion boat :-)

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 10, 2011 @ 14:47

      När folk frågar mig vad som är en bra doublehandedbåt, så brukar jag svara…

      “den du har” :-)

      Reply

    • Peter Kross
      Oct 11, 2011 @ 20:07

      J/92 finns i tabellen med 1,23 medan J/92s har 1,25, även den finns i tabellen.

      Reply

  3. Sörvik
    Oct 10, 2011 @ 14:25

    Det är helt klart så som Peter säger att det kan bli lite krävande på en hård halv vind men det beror på vad man jämför med.

    Från J-boats hemsida:
    The J/92S is a high-performance, affordable 30 footer that is both manageable and comfortable for short-handed and family sailing as well as a fun boat on the race course.

    Reply

    • Tomas
      Oct 10, 2011 @ 14:40

      Hård halv vind är det det som motsvaras av full vindstyrka, så kallad helvind eller hel vind? Sorry för språkpolisinslaget men vissa dagar ser jag för många särskrivningar för att kunna mot stå behovet att kommentera saken:-)

      Reply

      • Johan
        Oct 10, 2011 @ 15:56

        mot och stå ska skrivas ihop.

        Men du la väl bara upp den för att se om det fanns fler språkpoliser härinne :P

        Reply

        • Nobbe
          Oct 10, 2011 @ 21:07

          :-)

          Reply

  4. Niclas
    Oct 10, 2011 @ 16:23

    Jag säger inte att det är fel, bara att det kan bli tungt.

    Vi har mycket att lära om att segla båten effektivt, både fullcrew och evt shorthanded. Snabb är den iaf.

    Reply

    • Mikael Håkansson
      Feb 21, 2015 @ 20:06

      Hallå där! Nu är jag nyfiken på vad ni dragit för lärdomar under de här åren? =) Hämtade min J92 nr 165 i Hamble Point sommaren 2013. Har bara hunnit kappsegla henne under ett tiotal torsdagsseglingar under 2014. Då med 20m2 fock och 80m2 gennaker. Till i år har jag nyinskaffad 3DL 150% genua och en A2 på 93m2. Hoppas därmed göra ett rejält lättvindslyft. En slutsats vi dragit från 2014 är att vi måste kunna ladda hem akterstaget mycket mer när vinden friskar i och jag har till i år valt korta av hanfoten och hela det paketet för att kunna ta hem lite till, gick i botten i fjol troligen pga ökat mastlut. Vi har nog inte lyckats plana ut focken tillräckligt när det brallat i. Men som sagt, hade varit skoj om ni har kunskap att dela med er av! =)

      Reply

      • Sebastian
        Feb 22, 2015 @ 13:10

        Förläng förstaget med 7,5 cm och korta akterstaget med 15 cm. Den J92 som har mest rake är snabbast. Ladda sen med akterstaget tills båten är neutral i styrningen.
        Segla med genoa upp till 8-9 m/s.
        J92 skall seglas med minimal lutning, därför kan ni med fördel vara många på båten. Båten med 9 pers vinner stort över båten med 5 pers redan i 7 m/s.
        Försök att inte pointa. Lösa segel och fart är receptet. Segla på target speed hellre än att balansera höjdmässigt. Detta är ingen Farr 30 i det avseendet.
        Segla med lite barberhaul i plattvatten och vagna då upp storen. Annars är det “acceleration mode” som gäller eftersom båten lätt kan “stanna”. Detta märks först när man seglar båt mot båt där man kan tappa en båtlängd när båten stannar i våg eller att man seglat för högt.
        Lycka till!

        Reply

        • Mikael Håkansson
          Feb 22, 2015 @ 15:04

          Tack för svaret Sebastian! Har du seglat 92:an själv? Drar du paralleller från 105:an? Seglar du 105:a? Det du skriver känner jag igen för 92:an från Ullmans trimguide etc. Förstaget är förlängt med cirka 5 cm sedan tidigare och akterstaget med 20 cm till denna säsong. Det som för mig blir motsägelsefullt är att “mest rake är snabbast” samtidigt som man inte ska söka höjd. Lösa segel och fart får väl inget understöd av ökat mastlut? I min värld lutar man masten för att flytta tryckcentrum bakåt för att få en mer höjdsökande båt? Vad är det jag missar? :) Min känsla så här långt är att 92:an inte är särskilt speciell i detta avseende. Klart man hämtar fart innan höjd söks, men sedan är höjd och fart god. Och hon har ju ingen extrem spinkköl som kasar i lågfart. Men jag har för lite empiri boat to boat för att vara säker. Polardiagram pekar på god höjdtagning med bästa VMG. I plattvatten låter jag lovarts trådar lyfta rejält i byarna och jag har sporadiska trådlyft i övrigt. I sjö, gå lite mer på kraft. Ingen rocket science. Men jag söker någon som utmanar mig i tankarna eller bekräftar.. :)

          Reply

          • Sebastian
            Feb 22, 2015 @ 20:04

            Jag talar specifikt för J92. Bra att du förlängt förstaget. Det var det jag menade med att en sådan båt vinner över en båt som inte har förlängt förstaget. Mastlutet gör att båten blir lite lovgirig, vilket du sedan justerar med akterstaget.
            Att inte pointa betyder bara att du skall vara försiktig med att plana ut seglen. Jag är inte säker men jag tror att beror på att båten inte är särskilt vass i förskeppet. Den har en bula med våt yta framför kölen. Det är den ytan som sedan hjälper dig upp i planing på undanvinden. Samt kanske att den har relativt lågt lateralplan ovan och under vattnet. Det kommer an på vilka båtar du jämför men du bör inte ha så plana segel, i lätt vind, som ex First, Dehler, X-yachts och Farr. De är lättare att pointa med utan att dem stannar. Sen när det brallar har du lika lätt att accelerera och hålla höjden.

          • Mikael Håkansson
            Feb 25, 2015 @ 18:56

            Antalet J92:or i Sverige verka öka år för år. Hade som sagt varit kul om vi kunde dela lite real life experience. Hjälpa varandra at lyfta 92:an på våra banor. =) Men var är alla, läser inte J92 seglare Blur? Vafalls? ;)

          • Tobias
            Feb 25, 2015 @ 21:45

            U bet!:-) SWE 120.

          • Mikael Håkansson
            Feb 26, 2015 @ 22:03

            Hur går det för dig Tobias? Hunnit testa henne på banan något? Landat i tankarna kring nya segel?

      • Tobias
        Feb 27, 2015 @ 09:08

        Jo, lite uppdateringar är allt på gång. Efter några stapplande steg i höstas med första kappseglingen avverkad ser vi framemot säsongen. Det finns mycket att träna på, glädjande nog är J-92an en båt som direkt ger feedback. Konstigt att seglingen kan bli så mycket roligare av ett båtbyte..:-)

        Reply

  5. Jocke_R
    Oct 10, 2011 @ 18:01

    Känns som det är annan båt i “ice cup versionen”. Hälften så mycket snören, spinnaker och soptom invändigt.

    Reply

  6. Nobbe
    Oct 10, 2011 @ 21:05

    Noterade att det finns en J-92s oxå. Vad är skillnaden? J verkar f ö ha ett helt gäng båtar i storleksklassen 30″ 92, 95, 97 – känns ju inte som den mest lukrativa storleksklassen för en tillverkare. Hur har det gått med de senaste, 95 & 97, på racebanan och försäljningsmässigt?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 10, 2011 @ 21:13

      Facelift:

      From the 92 platform, the J/92S has been optimized with a newly designed cockpit, deck, keel, rudder, and sail plan with non-overlapping headsails. The new masthead asymmetrical spinnaker…

      97:an har ju gått bra i UK. Vann väl Round the Island med Paul Heyes ombord. Lennart Jansson kör ju första säsongen med sin här hemma, så den är väl inte up-to-speed riktigt ännu. 95:an är ju ingen racer (med svingköl) men har sålt ok på ställen där det är grunt.

      Reply

  7. J/92S Trimkväll | BLUR
    Jun 20, 2012 @ 23:49

    […] att lägga en kväll för att de snabbare skall komma up-to-speed. Vi gjorde ju samma sak när J/92 Jalla fick hem sin båt i höstas. Ju snabbare de kommer igång, desto fler bra båtar på racen och roligare kappsegling för alla […]

    Reply

  8. Claes-Henrik Hansson
    Feb 26, 2015 @ 16:10

    Micke – klart vi följer Blur, där det levererar – var skulle vi annars vara

    Hoppas att Peter tar en ännu starkare position, mtp att befintliga påvedömen inte gör det – där skulle verkligen en medlemsavgift kännas meningsfull – vilken “service” / tjänster med representation kan komplettera.- ännu starkare samlingspunkt för det som idag är spretigt.

    Reply

    • Peter A
      Feb 26, 2015 @ 19:28

      Hej!
      Kul att det blir fler båtar i Sverige.
      Vi seglar en J/92s på Västkusten.
      Ta gärna en kik på vår blogg, http://www.j92s-ninja.se

      Reply

      • Mikael Håkansson
        Feb 26, 2015 @ 19:53

        Hej Peter!

        Jag har redan koll på dig och din site! ;)

        Nu har ju din båt lite annan karaktär med högsmalt segelplan och en annan (tunnare?) köl. Men dina erfarenheter är ändå mycket intressanta. Men du har ingen sektion på siten om trim/seglingsteknik om jag minns rätt? Rollbeskrivning och positioner för crew har jag sett och läst och ska titta mer på inför säsongen.

        Reply

        • Peter A
          Feb 26, 2015 @ 21:52

          Kul!
          Får se till att skriva lite mer om trim & teknik.
          Skiljer visserligen en del mellan våra modeller men likheterna är också många och prestandan är tämligen lik. Vi kör ju en del mot j/92:an Jalla och mot J/97:an Jesus for life och skillnaden i speed mellan dessa båtar är mycket liten även om varje båt har sin speciella edge.

          Reply

          • Mikael Håkansson
            Feb 26, 2015 @ 22:02

            Ser mycket fram emot analyser och tankar!

  9. Mikael Håkansson
    Mar 11, 2016 @ 22:02

    Va de Jalla som var till salu i höstas? Någon som vet om den blev såld? Har fått frågan om jag känner till J92:or till salu från danska intressenter.

    Reply

    • Peter A
      Mar 12, 2016 @ 08:02

      Jalla verkar finnas kvar hos samma ägare.

      Noterade att den J/92s som legat ute på Blocket är borttagen. Någon som vet om den fått ny ägare.

      Reply

  10. Mikael Håkansson
    Mar 12, 2016 @ 08:24

    Ok! Jaha, har en S också legat på blocket..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.