Skip to content

68 Comments

  1. Team Styrbord
    Oct 20, 2011 @ 08:19

    Nattsegling med bra fart och frisk vind är nog bland det roligaste man kan göra.

    Grattis till rekordet…..

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Oct 20, 2011 @ 10:13

    Finns det någon vettig båt som kan slå det där rekordet, eller måste man ha en TP52?

    Reply

    • Patrick L
      Oct 20, 2011 @ 10:20

      Jag funderade förstås på om man kan ge sig på det med en Farr 30 men har inte kollat någon routing på samma väder som de körde i. Jag gissar att det beror på hur mycket man kan surfa på sjön eller om det är korta vågor som man mer riskerar att köra omkull i.

      Reply

      • Dannibig
        Oct 20, 2011 @ 21:35

        Det ryktas att en Farr 30 seglat Båstad – Halmstad (ca 13 NM) på 52 minuter under en hemsegling i våras. Snitt på 15 knop, så den har nog potential… :)

        Reply

      • Sverre
        Oct 21, 2011 @ 13:10

        Tipper det ikke hjelper med lange sørfer ettersom TP52 seiler fortere en bølgene….

        Reply

    • nils mk
      Oct 20, 2011 @ 10:41

      Jeg tror man absolutt kan klare bedre tider med andre båter, f.eks Class 40, men man er veldig avhengig av ideelle forhold over lang tid… Tipper nok TP52 og Cookson 50 er de mest sannsynlige båtene til å klare en evt ny rekord (blant de båtene som allerede finnes i våre farvann).

      Jeg ser rundt omkring på nettet at flere har kjørt routinger som sier det ene og det andre av veldig raske tider for diverse båter. Vi hadde routinger rundt 4 timer for flere aktuelle starttidspunkt, og routingen for det tidspunktet vi startet sa 4h 40m. Det er viktig å huske på at samme hva routingen sier, så skal man seile… Jo mer det blåser (raskere routing), jo større blir jo fallhøyden. Disse avveiningene lå også bak vår beslutning om å starte da vi gjorde. Vi hadde et ønske om en rask tid med lav risiko, noe som gikk ganske bra.

      Jeg håper absolutt flere samler lag og prøver seg på rekorden! Den trenger mer oppmerksomhet og status. Følelsen av å dundre avgårde i over 20 knop i mørket, med store bølger, er ubeskrivelig, og anbefales for alle ;-)

      Reply

    • Patrik A
      Oct 20, 2011 @ 11:00

      Du behöver en 40fot+ båt med STORT undanvindsfocus, bra besättning och perfekta förutsättningar, och då inte bara vind utan framförallt vågornas vinkel dvs. det får inte finnas någon gammal sjö från tvärs kvar.
      De få båtar jag spontant kan komma på är Franskbyggda och inga dussinbåtar.

      Reply

    • fills
      Oct 20, 2011 @ 11:42

      mumm 36 färsköl med det gamla victorygänget hade säkert kunnat slå det rekordet.

      Reply

      • Pelle P
        Oct 20, 2011 @ 12:11

        e du go eller??? Dom hade säkert gjort det, men inte i en Mumm 36:a!!!!!

        Reply

      • Viktor
        Oct 20, 2011 @ 13:00

        Det hade nog tagit minst 50% längre tid med en Mumm, kanske ännu mer. Just Färsköl transportseglade jag en gång från Visby till Borgholm. Det blåste massvis, men trots det kom vi aldrig över 14,5 knop i toppfart.
        Den båten planar ganska dåligt faktiskt.

        Reply

    • JIMMY
      Oct 20, 2011 @ 15:10

      V.O.70 är en vettig båt om man ska slå rekordet. Blir svårt med allt som är mindre än TP:n förutsatt att den har ett skrov och köl.

      Visst är en Farr 30 snabb jämfört med många båtar men inte i närheten av en TP52.

      Reply

      • Joakim
        Oct 20, 2011 @ 15:50

        Visst VOR70 är bättre, men det borde ju vara möjligt att segla 18 knop i 30 knop vind med Farr 30: http://www.blur.se/polar/mumm30_farr_performance_prediction.pdf

        VOR70 är lika snabbt redan i 20 knop vind, men rekordet är “bara” 16 knop snitt.

        Hur är det med Melges 24, 49er eller segelbräda? Fem timmar är lång tid för dom, men dom borde ju kunna segla över 15 knop.

        Reply

        • Patrik A
          Oct 20, 2011 @ 18:29

          En duktig vindsurfare seglar hur lätt som helst fortare än så i snitt, men som sagt fixar de 5 timmar i de förhållandena ? Tveksamt !

          Reply

          • Sebastian
            Oct 20, 2011 @ 21:43

            Jimmy och undertecknad klarar det på en Formula med 10,7 m2 segel med pannlampa. 4h är OK på slör i 20-25 knops fart hela vägen. Mörkerseglingen känns klart bättre om man är flera eller om vi har en följebåt.
            Riskerna är kramp i något av benen. Armarna kan lösas av med bra inställda hängselelinor. Om vinden håller sig mellan 10 och 22 knop så går det snabbare det med windfurfing. Aldrig under 14 knop och 25 knop som max.
            Detta har vi provat så många gånger att det är i andra sammanhang bevisat.

      • Patrick L
        Oct 24, 2011 @ 22:11

        Jimmy, du har såklart rätt i att en TP52 och ännu hellre en VO70 är betydligt snabbare. Men nu var det inte det frågan gällde utan huruvida det nu satta rekordet “går att slå med en vettig båt”. Och mitt svar var bara att jag såklart har *funderat* om man skulle kunna ge sig på det med en Farr 30. Jag sade inte att det går, men du brukar ju inte vara den som bangar utmaningar, så du kan väl hänga och göra ett försök med min båt nästa höst… :-)

        http://www.youtube.com/watch?v=PFJL9sAXIJY

        Reply

        • JIMMY
          Oct 24, 2011 @ 23:02

          Rekord eller inte, men att segla Farr 30 på undanvind i kulingstyrka på öppet hav? Den blir ju svårt att tacka nej till! :)

          Reply

          • Mikael Vesala
            Oct 26, 2011 @ 00:37

            Börjar faktiskt bli allt mer sugen på att jaga rekordfarter med Cheetah:n än att delta i sega lättvindsrace i fjordarna. Om 12-13 m/s räckte till nästan 18 knop på byfjorden i höstas så borde det bli ännu roligare ute i havet. Enda problemet verkar vara att undvika doppa peket och genakern i sjön… Man kanske ska samla ihop en lämplig besättning, lägga båten i skagen en vecka och vänta på rätt väder nästa höst… nån som är sugen? 102m2 genaker på 1260 kg vore märkligt om det inte blev skoj….

          • Pelle P
            Oct 26, 2011 @ 08:41

            Klart man är sugen Mikael!! Hade du tänkt att göra detta nu i vinter??
            Pelle P
            82kg

        • Pelle P
          Oct 25, 2011 @ 07:53

          Behöver du mer folk??

          Reply

          • Mikael Vesala
            Oct 26, 2011 @ 11:34

            Nej, båten står tyvärr inne i garage redan. Detta är en ide´som växt fram nu i höst, och man blev ju inte mindre triggad av tp52:ans rekord… Jag vet ju att cheetah:n är mycket snabb på undanvind och borde passa bra för denna typen av rekordförsök där man slipper kryss!
            Med en lämplig vind slår vi lätt en Farr 30 på en undanvind ! Ska nog planera in rekordförsök i september-oktober 2012.

          • Patrick L
            Oct 26, 2011 @ 18:40

            Haha, tack Micke för utmaningen men det är ju inte Farr 30 du skall slå (än). En Farr 30 har ju inte ens seglat den sträckan än…. Bra att du vet hur det kommer att gå förresten, själv har jag inte en susning om Cheetah vs Farr 30.

          • Mikael Vesala
            Oct 27, 2011 @ 08:31

            Patrik:Haha, kanske lite kaxigt, men såg polarerna på Farr 30, och bedömde att Cheeetah 30 är snabbare på undanvind i det övre vindregistret. Därmed borde vi ha en rejäl chans att susa ifrån er… emellertid är det en jäkligt delikat uppgift att ta båten genom vågorna utan haveri när man ligger i farter över 15 knop. På bohusracet 2010 blåste det ca 10-11 m/s på natten upp mot fjällbacka och farten pendlade mellan 11-16 knop och redan då var största problemet vågorna. Känns lite ovant att vara snabbare än vågorna. Klart att det blir tufft om man ska köra fullt i 17 m/s…. Men gud så lockande att prova….

    • Nicklas
      Oct 24, 2011 @ 21:52

      Den här båten kanske skulle kunna slå rekordet?
      http://www.youtube.com/watch?v=UlbRWN5jAZM

      Reply

  3. Johan
    Oct 20, 2011 @ 15:55

    Kanske en Aspect 40 skulle fixa det? Den går fruktansvärt bra på öppen vind när det blir planingsförhållanden….

    Reply

  4. Erik Barkefors
    Oct 20, 2011 @ 18:49

    Det finns massor av sweeta båtar som kan segla fortare än 16 knop men att hålla det som snittfart över 5 timmar är betydligt svårare. Har sett Aspecten på nära håll i 7-9 m/s (14-18 knop) halvvind och då ligger den långt under nödvändig fart.

    Skulle vara kul att se Marström 32:an köra racet. Där finns en som har potential att slå rekordet. På Byxelkroken seglade de på lördagen på 2:15:26 vilket på 31 nm innebär 13,73 knop i snitt. Inte svårt att öka med den båten och rätt vindar…

    Reply

    • Pelle P
      Oct 20, 2011 @ 19:13

      Håller med dig Erik, kul om M32:an gjorde ett försök att ta Nokias rekord på 4 Tim för flerskrov!!!

      Reply

    • JIMMY
      Oct 20, 2011 @ 19:32

      Instämmer med Erik. Det finns en anledning till att det var en större och allmänt snabbare båt som slog rekordet nu.

      Att slå det med bräda är görbart men inte skitlätt. Alla som seglat bräda snabbt vet att man har 80-90% tryck på bakbenet. Att absorbera vågor i flera timmar med samma ben är tufft vilket i praktiken innebär att man inte är i närheten av att ligga på 100% under så lång tid. Å andra sidan så går en bräda aldrig långsammare än ca 12 knop (för då tappar man planingen…). Ideala förhållanden vore runt 6-8m/s så inte vågorna blir så stora.

      Flerskrovsrekordet är på 3tim 32min 20sek satt av Knut Frostads ORMA 60. Störst chans har väl Clabbes Samsung Challege att slå detta?

      Reply

      • Sebastian
        Oct 20, 2011 @ 22:00

        60 distans (30distans på vart håll), provade vi hemma i Trelle. Det var inga problem att hålla 22 knop i snitt i 8 m/s på halvvinden. Formula 161 med 10,7m2. Efter 3 timmar jag var jag fortfarande helt frisk. Kankse för att jag fick alternera och inte bara segla styrbord i 3 h.
        Om du har tur med vädret vet du Jimmy att brädan går lika snabbt som de största flerskrovsbåtarna. Men visst! Lite annan vidnprognos i förhållande till bana och det skiter sig!
        (jag är medveten om din Gotlandssatsning)

        Reply

  5. Andreas i HP
    Oct 20, 2011 @ 21:51

    Hej
    Imponernade segling…

    Vad finns det för rekord att segla här i västra svedala?

    Reply

  6. johnny
    Oct 21, 2011 @ 07:17

    Hur var det, fundera men inte på ett rekord Helsingborg Malmö för en massa år sedan ?

    Reply

  7. Johan Frost
    Oct 21, 2011 @ 07:46

    Seglade trubaduren- kullen, 82NM på 5 1/2 tim med camilla (cookson50) i augusti på 4 pers. Hade 1 rev och stormfock hela vägen. Det handlar om den där dagen som bara kommer ett fåtal dagar om året. Med full race crew hade vi kunnat dra på lite till.
    Kändes som att vi låg 20+ hela vägen men man blir alltid besviken på snittfarten.

    Reply

  8. Johan Frost
    Oct 21, 2011 @ 07:50

    Stort grattis till Wolfpack.

    Reply

  9. Johan Frost
    Oct 21, 2011 @ 07:56

    Reply

  10. SilverSurfer
    Oct 21, 2011 @ 09:53

    Et aspekt mere. Wolfpack gjorde de 4 af de 5 timer i mørke som jeg forstår det. De havde sikkert kunnet pushe endnu hårdere i dagslys. Det efterlader vel en dør på klem for nogle som kan få vejrudsigten til at stemme i dagslys……

    Reply

  11. Tormod Lie
    Oct 21, 2011 @ 10:08

    En annen rekord dere kan “drømme” om er fra WST2009;
    Arendal – Marstrand 100,5Nm
    Crew: 2 Nådeløse menn.
    Båt: Camilla
    Tid: 6t 34min 34sek
    Snitt: 15,3knop

    De øvrige deltakere med Raske båter hadde en tid mellom 10 og 13 timer!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 21, 2011 @ 10:10

      Ja, det där rekordet kommer ingen att kunna slå (på två man)! Sjukt!!!

      Reply

      • Janne E.
        Oct 26, 2011 @ 12:55

        Alla rekord går att slå… ibland tar det bara lite längre tid… men alla rekord kommer att slås… så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara…

        Reply

    • Arild
      Oct 21, 2011 @ 18:58

      Det er ikke offisiell fordi de brøt på siste etappe og derfor ikke tellende

      Reply

  12. Hans
    Oct 21, 2011 @ 13:56

    Kanske något för Blur, inte så dum på slör eller hur?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 21, 2011 @ 14:08

      Planar inte, så det är ingen idé. Men en HP-1030 borde kunna vara med och hugga?

      Reply

      • F424
        Oct 21, 2011 @ 18:04

        Även en 111:a kan nog funka…:-)

        Reply

      • Andreas i HP
        Oct 21, 2011 @ 18:42

        Inte på Wolfpacks snittfart, men det hade varit kul att segla o se hur fort det egentligen går att segla med HPn…
        Det Wolfpack gjorde i snitt är en imponerande hastighet…
        Men vår båt kan ju släppa vattnet o segla helt OK, men därifrån till att snitta den farten…nä det går ju inte såklart…Man skall ju segla upprätt oxå:-) annars går det inte så fort…

        Men en kortare sträcka o perfekta förhållanden kanske man kan nå 12? knop i snitt…
        Men även det kan nog vara tufft….men som du säger, inte snacka utan upp till bevis o eftersom det är slutseglat i vår HP i år så….säger vi “nästa år..då jävlar…”

        Reply

        • Pelle P
          Oct 23, 2011 @ 10:45

          Som sagt; rekord för båtar som är max 11m kan vara extra intressant…

          Reply

  13. Hans
    Oct 21, 2011 @ 14:30

    OK!
    Du kanske vill bli pilot och va med på en HP 1030.

    Reply

  14. Krister Gustafsson
    Oct 21, 2011 @ 15:43

    Jönköping – Olshammar, 70 nm, kan vara ngt för Vätterns Eliott 770.

    Reply

  15. Linus
    Oct 21, 2011 @ 23:18

    Jämföra en TP med en HP kom igen…

    Reply

    • Andreas i HP
      Oct 22, 2011 @ 10:06

      tror faktiskt det var det jag INTE gjorde…kanske läsa en gång till?
      Jag vet inte hur du uppfattade Peter, men jag läste sarkasmen i det uttalandet…

      Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 22, 2011 @ 10:27

      Det roliga med en bana och publicerade resultat tycker jag är att jämföra de olika båtarna och se hur de går. Vindarna bör också publiceras för kanske en J/109:a kan segla lika fort som en Melges 24 om vinden är lite mer fördelaktig. En större båt är lite snällare mot besättningen och att “hänga märla” på samma bog i 6 timmar på en Melges tror jag inte att det är många som vill/kan ;-)

      Reply

      • Andreas S.T Brunvoll
        Oct 22, 2011 @ 15:03

        Melges eller ikke Melges…

        Den første rekorden med flerskrog fra Skagen til Færder (mulig de seilte andre veien, faktisk….) mener jeg ble satt av Knut Frostad + noen 49’er-seilere i en 25-fots katamaran, uten andre fasiliteter enn trampolinen mellom skrogene. Klarer du det, tror jeg man klarer Melges :-)

        Andreas

        Reply

  16. Eivind
    Oct 26, 2011 @ 12:27

    Hei Mikael,

    jeg er med om du har plass! Bare å si i fra når og hvor :-)

    Eivind

    Reply

    • Mikael Vesala
      Oct 26, 2011 @ 13:54

      Strålande, klart du ska med! Fan va skoj! Hur gjör man egentligen? Är det “bara” att invänta ett lagom aggresivt lågtryck och dra norrut i sydvinden ?

      Reply

      • Eivind
        Oct 27, 2011 @ 11:56

        Glimrende!

        Er nok litt mer jobb enn det :-) men i korte trekk jeg :-)

        Bør nok hente inn litt hjelp av en dyktig metrolog som også kan dette med routing etc., men det burde ikke være noe problem. Ellers sørge for at det er nok erfarne seilere og at båt og utstyr er i orden :-) Blir intense 5 timer!!

        Reply

        • Eivind
          Oct 27, 2011 @ 11:57

          skulle ha stått .. men i korte trekk ja :-)…

          Reply

        • Mikael Vesala
          Oct 27, 2011 @ 22:47

          Detta måste vi diskutera vidare, jag hör av mig inom kort…

          Reply

  17. Jesper
    Oct 27, 2011 @ 11:51

    40-50 TWS och en VO60 blir bra, vi har kört 250 Nm på 10,5 h under Volvo Baltic Baltic Race med Sony Ericsson, ja det var överlevnad det var frågan om…

    Reply

  18. Tom
    Oct 27, 2011 @ 17:17

    Då var vi tre Vesala……. Säg till några timmar innan bara!

    Reply

    • Leino
      Oct 27, 2011 @ 22:15

      fyra :)

      Reply

    • Mikael Vesala
      Oct 27, 2011 @ 22:45

      Hahaha, det verkar inte bli problem att få tag i villiga gastar för en herrejössesrepa nästa höst i alla fall ;-) gott!

      Reply

  19. Erik Kristiansen
    Nov 11, 2011 @ 20:29

    Vi tar en kronerulling og leier inn en skikkelig båt : http://xtreme.seilmagasinet.no/1318917210_rekord.html

    Erik

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.