Skip to content

20 Comments

  1. Pelle P
    Nov 1, 2011 @ 11:33

    Ett “måste” som turist är “Bay of Islands” med byn Russel som också kallas “hellhole of the Pacific”…

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Nov 1, 2011 @ 11:58

    Greg Elliot som ritat den nya 6 meters OS-båten har ritat massor av andra båtar där sweet ofta bara är förnamnet…
    http://www.elliott-marine.com/

    Reply

  3. Sam V
    Nov 1, 2011 @ 13:49

    Kanske lite Shaw, Shaw och Shaw/

    Reply

  4. leif
    Nov 1, 2011 @ 14:26

    Optimistjolle-VM med 5 svenskar går i Napier, NZ, 30 dec -10 jan om du är kvar så länge. De seglar “shorthanded” ;-) och har en blogg på http://vmoptimist2011.wordpress.com/

    Reply

  5. Tom
    Nov 1, 2011 @ 14:33

    Peter.
    Du kan inte åka till Nya Zeland utan att ta med dig ett flugspö!!!!

    Reply

  6. Jonas K
    Nov 1, 2011 @ 17:19

    Du kan inte stanna till i Perth ?
    Vi kunde ta några kalla ihop :)
    Jag kommer spana in ISAF VM och speciellt följa Anna,Malin och Lotta i damernas MR
    VM går under 3-18 december

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 1, 2011 @ 17:28

      Ja Perth ligger ju nära. När man ändå är på södra halvklotet :-)

      Däremot blir det ett par dagar i Sydney på vägen hem. Gammal favorit. Tyvärr missar jag starten i Sydney-Hobart…

      Reply

  7. Benibi
    Nov 2, 2011 @ 09:32

    Hi mate, I just completed my master thesis at the TFWT of the university of Auckland, after 2 years in NZ so if u want some advices do not hesitate ! And check out the mini 650 model yacht I built downstairs the wind tunnel, it’s the best model in the world ! ;)
    Regards
    Benny

    Reply

  8. Viktor
    Nov 2, 2011 @ 10:06

    Du kommer inte att undgå rugby. Tyvärr. En timmes sportsammanfattning är 55 minuter rugby och 5 minuter övrig sport.

    Reply

  9. bobo syversen
    Nov 2, 2011 @ 10:07

    kontakta vår segelmakare pelle Pettersson Från North kalmar o Doyle smögen som Bor och arbetar i Nz kontakta mig så får du Pelles adress.

    Reply

    • Pelle P
      Nov 2, 2011 @ 11:36

      Hej Bobo, var inte han i AUS?

      Reply

  10. Jonas
    Nov 2, 2011 @ 10:35

    Reply

  11. Anders B
    Nov 3, 2011 @ 10:38

    Twisted Flow Wind Tunnel? Låter spännande (seriöst)! Men vad använder man den till, i datorsimuleringarnas tidevarv. Vilka problem kan man inte lösa med CFD (Computational Fluid Dynamics)?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 3, 2011 @ 11:22

      http://homepages.engineering.auckland.ac.nz/~dpel004/yru/html/Wind-tunnel/index.html

      CFD är ett (eller snarare många) verktyg med fantastiska möjligheter men det finns många problem som det inte är ekonomiskt eller ens möjligt angripa med CFD. Ett område där CFD inte är så kostnadseffektivt är att prediktera krafter pga. avlöst strömmning på en rigg med spinnaker så experimentell strömmningsmekanik kommer nog att ha sin plats ett tag till. Jag började jobba med det i slutet på 80-talet och då sa CFD-människorna att om 5 år så kan ni stänga labben…..25 år senare är vi fortfarande här och efterfrågan på experimentellt arbete ökar hela tiden.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 3, 2011 @ 11:27

      +1

      http://www.mech.auckland.ac.nz/uoa/home/about/ourresearch/researchareas/yachtresearchunit/#s2c2

      Som alltid så är det en kombination av experiment, CFD och praktiska erfarenheter som tar utvecklingen framåt. Framförallt är det de stora projekten som har tillräckliga budgetar för att verkligen flytta fram positionerna – och i stort sett alla hänger i vindtunneln.

      Det finns en del frågeställningar som är alldeles för svåra för CFD. T.ex. analys av krafterna på en spinnaker i störd vind (av andra spinnakers). Sug på den :-)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.