Skip to content

8 Comments

  1. S73 Calluna
    Oct 28, 2016 @ 07:52

    Det där var häftigt att se! Nu förstår man den enorma fartskillnaden mellan dessa båtar och vanliga racer/cruisers. När de går om i lä märks ju detta inte ens med ett litet inslag. Var lite samma sak, om än inte lika extremt, då jag såg M32:an passera ORC-flottan i lä första gången de ställde upp på Lidingö Runt.

    Reply

  2. Pelle Pedersen
    Oct 28, 2016 @ 08:21

    Vilka skillnader!! Man ser också hur “skakigt” det är redan vid dom små vågorna… Dra ut med en AC45:a på Marstrandsfjorden i SV 10-12m/s är nog inte helt enkelt!!

    Reply

  3. KåreL
    Oct 28, 2016 @ 09:32

    Intressant att se att de inte längre kör med Uptip-foils. Foilande segelbåtar har fortfarande problem med vågor men i detta klipp var flygningen ovanligt stabil om man jämför mot vad man brukar se. Även intressant att de seglar med kraftig negativ avdrift.

    Reply

    • Sam V
      Oct 28, 2016 @ 10:50

      Uptipfoilsen är väl att betrakta som mer förlåtande, vilket bör innebära att NZ hittat en bra lösning på att hålla foilen stadig under ytan? Att det är raka L-foils kan väl påverka avdriften?

      Quant 23, den enda foilande kölbåten, bytte foils från raka till kurviga i somras och fick mycket stadigare gång. Vilket känns helt logiskt. NZ gör tvärtom och får samma resultat. Intressant är nästan en underdrift.

      Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 28, 2016 @ 11:12

      KåreL!, såg också den negativa avdriften. Vad beror den på? Snedställda foils?

      Reply

      • KåreL
        Oct 28, 2016 @ 15:54

        Jag tror att det kan bero på att de har behållit samma profil och anfallsvinkel på den vertikala delen av foilsen från tiden med Uptip foil. Den uppvinklade tippen ger en kraftig avdrift som måste motverkas av den vertikala delen av foilsen.

        Reply

  4. jol
    Oct 28, 2016 @ 14:21

    SRS tal?

    Reply

    • Per
      Oct 29, 2016 @ 17:27

      4-5 ish?
      :)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.