Volvo Ocean Race | live
Update: här är filmen från dagens start…
Pre-coverage of the leg 1 start has begun with text and photo updates. HD Live video feed will be available at 13:45 CET. The start is scheduled for 14:00 CET.
Pre-coverage of the leg 1 start has begun with text and photo updates. HD Live video feed will be available at 13:45 CET. The start is scheduled for 14:00 CET.
Lars M
Nov 5, 2011 @ 13:22
Råkade precis se att VOR starten verkar sändas på TV10 live från 13:45.
Peter Gustafsson
Nov 5, 2011 @ 14:34
Hyfsad action :-D
Finngulf
Nov 5, 2011 @ 14:48
Camper vinner första etappen ser ut att ha lite mer edge än de övriga.
Peter vad blir första pris? en Ipad med BLUR tryck på!!!!!!!!!
Peter Gustafsson
Nov 5, 2011 @ 14:50
Ni skall få gissa målgångstiden. Tävlingen kommer under helgen…
Sam V
Nov 5, 2011 @ 14:54
Mäktigt är en underdrift..
Olika bud kring centerbordens vinkel; Camper och Abu Dhabis är vinklade utåt i nedfällt läge, Telefonica och Pumas inåt, och Groupamas i princip rakt ned. Förmodar att de som är vinklade inåt hoppas på bättre lyftkraft men det verkar inte räcka för att alla ska välja det. Någon hydrodynamiskt kunnig som har en kommentar?
Martin
Nov 5, 2011 @ 15:01
Sjukt häftigt!!! Seglingsabstinensen gick upp med ca 100%!!!!
Lars M
Nov 5, 2011 @ 15:03
Grym action och riktigt bra sändning på Livestream!
Peter Gustafsson
Nov 5, 2011 @ 15:05
Någon segelmakare behöver reda ut det här med undanvindsseglen.
Hur ser garderoben ut. Bara rullade segel på de flesta båtar? Nya varianter på skothorn. Pumas rullar verkar funka så där.
Pelle Lindell
Nov 5, 2011 @ 16:54
Dom får ju bara ha tre undanvindsegel ombord varav 2 får vara masthead-hissade. De flesta verkar ju ha en MH code0, en MH code 3 på rulle och en fractional code 5 på rulle. Undantaget verkar vara Sanya som försvann i tangentens riktning med sin “vanliga” A3
Dag
Nov 5, 2011 @ 15:25
Mike Sanderson är min nya hjälte
Dag
Nov 5, 2011 @ 15:27
och på centerborden
utåtriktade ger bättre kursstabilitet och minimalt lyft
raka ger lite av båda
inåtriktade ger sämre kurstabilitet och mycket lyft
Sam V
Nov 5, 2011 @ 15:45
Ok. Att få bra lyftkraft är väl viktigast på kryssen? Och det lär det inte vara så mycket av under VOR. Så min undran är varför man väljer som man gör? Syns det i båtens konstruktion i övrigt, påverkar det segelkonfigurationen, har man som beställare olika tolkningar av hur vindvinklarna kommer vara under racet? Eller är det en smakfråga, för konstruktör eller beställare? Juan K har ritat både Groupama (raka), Telefónica och Puma (inåt).
Redan förra Vendée Globe såg man några Imoca 60:or som hade inåtvinklade centerbord men det är uppenbarligen inte klart vad som är mest fördelaktigt.
Dag
Nov 5, 2011 @ 16:10
problemet med inåtriktade bord är att man förlorar ett bra lateralplan, vilket är fördelaktigt att ha på kryssar och i lättvind. Det är alltid bra att ha mycket lyft då man minskar sin våta yta (vatten är tätare än luft osv). Jag tror inte att det har någon inverkan på segel konfigurationen och jag tror att teamet har stort inflytande under designen av båten t.ex cammas båt är mer inriktad på aerodynamiken än vad de andra är men även spetsig stäv eller fyllig, däckslayout osv.
Allt detta är baserat på egna erfarenheter och spekulationer. Jag kommer från 30 fots trimaran gruppen och vi experimenterar mycket med foils. Med det sagt så tror jag fortfarande att det finns något inbitet proffs här som har mer insikt än mig.
(jag är också nyfiken på om någon har någon superinformation på det här området)
Jacob
Nov 5, 2011 @ 15:59
Någon som lirar spelet? Placering 8000, segel: Code-zero, men snart går klungan in i stiltje!
Dag
Nov 5, 2011 @ 16:11
man fick bara 100$ till nästa ben och man behöll inte sina grejer! inte en chans att jag gör det racet ^^
Jacob
Nov 5, 2011 @ 16:21
Aja, men 1000 credits kostar 5 euro. Och man klarar sig inte utan code-zero. Jag var utan det dem första 5 minuterna och ligger redan efter klungan :-/
SWE54
Nov 5, 2011 @ 21:15
Nej, det är i princip samma “skit” som vanligt. Bättre att segla på dom mer seriösa siterna som tex sailonline och Virtual Loup de Mer. Max prestanda utan att det kostar en krona.
Patrick L
Nov 5, 2011 @ 16:16
Kollar i efterhand nu – helt sjuk start!!
JIMMY
Nov 5, 2011 @ 21:01
Våra hjältar seglar i över 20 knop, utan västar, utan selar, klängandes längst fram på bogspröt bortom alla skydd av mantåg… HARDCORE!! ;)
Peter Lindroos
Nov 5, 2011 @ 21:44
Leg 1 Start Summary videon vid tiden 2.25 hoppar Zinedine Zidane i med flytväst. Men den hjälper inte om den inte fungerar.
http://www.youtube.com/volvooceanracevideos#p/u/1/CDwpTQ8VCiU
Claes Redin
Nov 5, 2011 @ 23:53
En Spinlock hammar löser ut först när den kommit under vattenytan, detta för att inte blåsas upp i onödan. Det har hänt med förra flytvästen (vanlig), riktigt skitväder och hög sjö, Pschuuuiiit… Och så satt man med nackkrage. Snopet, struligt och inte så säkert, även om jag har reservväst (hur många har det?). Har nu ovanstående flytväst med bra praktiska grenband (vilket flytvästtalibanerna verkar missat helt) i hårt väder. Peter vet mer och Happy säljer nog gärna ;-)
Peter Gustafsson
Nov 5, 2011 @ 22:02
Såg det på livesändningen. Men han hade överlevnadsdräkt och flöt så högt att flytvästen knappt kom under vattenytan. Med en bra mekanism skall den inte lösa ut…
Fredrik Lönegren
Nov 5, 2011 @ 21:39
NO RISK NO FUN _/)_
Jonas
Nov 5, 2011 @ 22:28
Första haveriet redan!
http://www.volvooceanrace.com/en/Abu-Dhabi-Ocean-Racing-s-Azzam-suffers-broken-mast/3855/news.html
Peter Gustafsson
Nov 5, 2011 @ 22:45
Ouch!
Intressant också att Groupama verkar ha gasat om topptrion på ren speed? Inga stora avstånd, men ändå anmärkningsvärt.
JIMMY
Nov 5, 2011 @ 23:07
Ååå va trist!! Få båtar som det är…
Men coolt att Groupama leder, kör som fan Martin & Martin!!!
Gustaf Dyrssen
Nov 6, 2011 @ 09:42
Groupama, Enda ??? Båten med spetsig för. Jag tyckte att dom med breda rundningen såg klumpiga ut. Mycket vatten sprej upp vilket ju innebär att något trycks ner. Sen har väl inga ?? Top TP52or det vilket skulle kunna ses som en varnings signal.
Jimmy, själv vet jag inget om detta men du har väl antagligen en utbildad gissning att komma med?
Sam V
Nov 6, 2011 @ 10:03
Förra VOR-vinnaren E4 hade en riktigt trubbig för den också. Men även Camper har spetsig. Och nu när TeamWork Evolution vunnit Transat 650 så vet man inte var det kommer sluta :)
Erik Barkefors
Nov 6, 2011 @ 11:33
Även Amer-båtarna hade en trubbigare för än konkurrenterna och det konceptet höll då.
Peter Gustafsson
Nov 6, 2011 @ 12:30
Det är skillnad på kryss/läns i Medelhavet (där TP52 inte seglar när det blåser) och power reaching i +30 knop i södra Atlanten :-)
Om man lyssnade på Jerry Kirby så tyckta han att de ny båtarna var mer “bow up” och att de skulle ha mycket lättare att köra fullt när det började bralla.
JIMMY
Nov 6, 2011 @ 19:45
Alla nya båtar har klart mycket mer volym i förskeppen än sist (2008-2009), E4:an undantaget som ju satte trenden. Detta syns tydligt på hur mycket vatten som förarna trycker upp på de nya båtarna. E4:an hade ca 200liter mer volym i förskeppet än E3, vilket gjorde att E4:an kunde pushas hårdare på undanvind.
För de flesta konstruktörer så är det NO-NO att stoppa in extra volym i fören då det bromsar, framförallt på kryss. Men Juan K bevisade att om det gjordes rätt så fungerar det rätt bra. Juan K fick bevis för detta redan med ACC båtarna där han tillsammans med Farr designade BMW-Oracles cup båtar. På cup båtarna var dock syftet ett annat då breda blatta sektioner i överhänget fram, snabbt skapar lång vattenlinjelängd under krängning samtidigt som det trycker fram bogvågen så att vattenlinjelängden maximeras. Idén till detta koncept fick Juan K från, hör och häpna, Starbåten. Yacht design reinvented!
Juan K menar att om man gör fören bred (rund) allra längst fram så skapar den initialt mer motstånd men eftersom vinkeln (kilformen) på skrovsidorna blir mindre så gör dessa mindre motstånd över en längre sträcka och på så sätt kan man alltså få in extra volym i förskeppet utan allt för mycket motstånd.
Det förskepp som har mest nytänkande av de nya båtarna tycker jag Farr ritade Azzam har. Farr verkar ha tryckt in massor av volym i en mycket trubbig för men samtidigt rundat av bottenkurvan upp mot fören kraftigt så att den feta fören inte kommer under vatten och bromsar så ofta, utan bara när det behövs, mycket reservdeplacement högt upp alltså. Kolla på bilderna när de kör på halvvinden ut från Alicante, Azzam doppar väldigt sällan ner fören i drickat, riktigt snyggt!
Gustaf Dyrssen
Nov 7, 2011 @ 07:05
Tack Jimmy, förstår bättre, mycket lärorikt. Den båten som fick mig att vara skeptisk till rund för var Puma som just doppade rundningen mest hela tiden…….. Det såg inte super ut, men jag inser att det kan ha varit omständigheter som båten kanske inte är optimerad för eller något annat när dom var upptagna med alla manövrer och hade massor av gubbar på fördäcket och inga stacks långt bak på sidorna.
Tittade på Azzam, håller med, går riktigt snyggt. Det skulle inte förvåna mig om hottaste AC 72 får en liknande lösning med mycket mer lyft i skrov formen snarare än reserv volym som bromsar när man trycker ner det. Typ DNA eller mayfly a-catta. Men man kan ju bara gissa.
Ortiz
Nov 7, 2011 @ 08:37
Förstår inte varför det måste vara en rak stäv, äldre båtar fick mer volym med fallande stäv. Dessutom kan ju det där löjliga peket elimineras.
Det är ju ändå en regel så varför inte göra det lite enkelt och snyggare.
JIMMY
Nov 7, 2011 @ 09:54
Stäven är rak just pga regeln då denna säger att skrovlängden max får vara 21,5m och bogspröt räknas inte in i skrovlängden, alltså gör man en rak stäv för att få maximal vattenlinjelängd. En lutande stäv skulle dessutom bli tyngre än en rak med bogspröt. De flesta båtar har någon form av avfasning där skrov möter däck bara för att spara vikt och man är extra petig med vikten just i förskeppen för att minska pitching.
Raka stävar är alltså överlägsna då det gäller max vattenlinjelängd för max viktbesparing. Ett bättre sätt att öka reservdeplacementet är att göra som många flerskrovare, att helt enkelt förlänga förskeppet motsvarande bogsprötslängden och sedan skippa bogspröt, visserligen tyngre än en lutande förstäv men det ger ännu mer reservdeplacement samt ännu längre vattenlinje och den senare är den enskilt stösta fartgivande parametern på alla typer av segelbåtar som inte seglar 100% av tiden i fullt planande läge.
Ortiz
Nov 7, 2011 @ 15:34
Då handlar det bara om vad som är modernt och det har man skapat regeln efter. Regeln skulle lika gärna kunnat utforma båten på ett annat sätt.
Ser inte så bra ut med allt sprut från vattnet, kommer säkert bli tufft då de får långvariga förhållande som ger det sprutet.
Kanske rent av kan vara negativt för besättningen med minskad prestation till följd av allt vatten de måste segla i.
Får väl hoppas det går bra och att det inte blir allt för besvärligt.
Ful skada på en av båtarna, hur kan den ha uppstått ?
lars
Nov 6, 2011 @ 07:09
Förvånande många som hade problem med hanteringen av inrullning/ utrullning av Code, trodde det bara var på min båt det var så……….; )
Håkan
Nov 7, 2011 @ 13:17
Varför tappar Groupama? Sämre vind pga vägval eller har det hänt något?
Håkan
Nov 7, 2011 @ 17:17
Jag tar tillbaka. Groupama plockade massor på senaste schedulen.
Anders Dahlsjö
Nov 7, 2011 @ 21:36
Groupama verkar inte köra följa John utan splittar med resterande om de tror på något annat, just nu ser det lurit ut. Tittar på Volvo Ocean Race sidan men jag tycker det saknas lite som analys och väderutsikt. Det fanns ju 05/06, fanns det inte förra gången? Kanske finns det på någon annan sight?
/Anders D
Peter Gustafsson
Nov 7, 2011 @ 22:51
Saknar också det. Det var väl Mark Chisnell förra gången, men han skulle hem och skriva på sin roman…
Verkar dock som James på http://www.thedailysail.com/ sitter med Expedition :-)
mattias allroth
Nov 7, 2011 @ 23:18
Nån som vet om man måste gå innan eller utanför Kanarieholmarna på “VOR the game “
Ulf Zschüttig
Nov 8, 2011 @ 00:23
Den enda begränsningen är gat 2 utanför Brasilien