Related Posts
The Ocean Race 2023 | starten
I morgon är det dags för The Ocean Race Alicante In Port Races. Det har ju inte varit så mycket uppsnack., och jag tror ju alla hade hopats på fler båtar. Men det kan nog ändå bli bra racing, ffa i IMOCA-klassen. Några favoriter i den här listan? 11th Hour Racing Team USA Charlie Enright […]
The Volvo High Traffic Density Report
Following the collision between Vestas 11th Hour Racing and a non-racing vessel in the final stages of the leg into Hong Kong, the organisers of the Volvo Ocean Race (VOR) commissioned an independent report into ocean racing at night in areas of high vessel traffic density – the Volvo High Traffic Density Report. The report […]
Bästa drönarbilderna från Volvo Ocean Race
Bästa 7 minuterna på hela veckan? The 2017-18 edition of the Volvo Ocean Race changed the game in terms of how sailing is captured – and with drones on every boat, the Onboard Reporters grabbed some of the most epic and stunning footage ever seen from the most remote corners of the planet.
5 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Martin
Nov 5, 2011 @ 11:07
Jag tycker att Steinlager 2 är en väldans vacker båt. Dagens racingbåtar ju snabbare, ännu mer hi-tech och allmänt “sweeta”, men vackra är de inte….
Andre B.
Nov 6, 2011 @ 14:22
Hi-tech?
Det har tagit några år för dagens båtar att komma ikapp dåtidens IOR-båtar avseende material. Det de saknade var kolfibermaster och stående rigg i dylikt material. Annars var de byggda i kolfiber och kevlarhoneycomb med mantåg och annan däcksutrustning i titan. Materialen förbjöds ju för att de var för dyra samt att man hade för stora problem med delamineringar (inte minst på Drum och med även The Card). Märkligt nog gick man tillbaka till samma material när det gällde Vo-70. Och Ericsson fick ju som sagt en liknande skrovdelaminering.
Om man talar om riggar för övrigt var dessa verkligen hi-tech även om de var i aluminum. Frågan är om man kan bygga den sortens aluminummaster idag. De var ju både limmade och nitade samt hade den stående riggen i cobolt.
Men det blev som sagt för dyrt och extremt precis som med Rally´s grupp B-bilar. Exotiska material som titan blev bannlysta iomed IMS…
Nobbe
Nov 5, 2011 @ 12:50
Skaplig produktplacering av Hamel 1.30 in i filmen :-)
Tomas Östling
Nov 5, 2011 @ 19:02
Och så heter hon fortfarande Steinlager.
Hans
Nov 6, 2011 @ 15:50
Stort grattis till Hamel Sails och den svenska besättningen på Charles Jourdan.
Mkt bra med en pallplacering. Snyggt seglat killar.