Skip to content

5 Comments

  1. Martin
    Nov 5, 2011 @ 11:07

    Jag tycker att Steinlager 2 är en väldans vacker båt. Dagens racingbåtar ju snabbare, ännu mer hi-tech och allmänt “sweeta”, men vackra är de inte….

    Reply

    • Andre B.
      Nov 6, 2011 @ 14:22

      Hi-tech?
      Det har tagit några år för dagens båtar att komma ikapp dåtidens IOR-båtar avseende material. Det de saknade var kolfibermaster och stående rigg i dylikt material. Annars var de byggda i kolfiber och kevlarhoneycomb med mantåg och annan däcksutrustning i titan. Materialen förbjöds ju för att de var för dyra samt att man hade för stora problem med delamineringar (inte minst på Drum och med även The Card). Märkligt nog gick man tillbaka till samma material när det gällde Vo-70. Och Ericsson fick ju som sagt en liknande skrovdelaminering.
      Om man talar om riggar för övrigt var dessa verkligen hi-tech även om de var i aluminum. Frågan är om man kan bygga den sortens aluminummaster idag. De var ju både limmade och nitade samt hade den stående riggen i cobolt.
      Men det blev som sagt för dyrt och extremt precis som med Rally´s grupp B-bilar. Exotiska material som titan blev bannlysta iomed IMS…

      Reply

  2. Nobbe
    Nov 5, 2011 @ 12:50

    Skaplig produktplacering av Hamel 1.30 in i filmen :-)

    Reply

  3. Tomas Östling
    Nov 5, 2011 @ 19:02

    Och så heter hon fortfarande Steinlager.

    Reply

  4. Hans
    Nov 6, 2011 @ 15:50

    Stort grattis till Hamel Sails och den svenska besättningen på Charles Jourdan.
    Mkt bra med en pallplacering. Snyggt seglat killar.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.