Close
Skip to content

85 Comments

  1. Dag
    Nov 21, 2011 @ 23:55

    another bites the dust, am I right

    Reply

  2. Raketen
    Nov 22, 2011 @ 00:32

    Yep, you are right..
    F-n va tråkigt….
    Hoppas någon båt håller till mål.. Annars lär det bli segelvärldens värsta flopp genom tiderna.

    Reply

  3. jonas
    Nov 22, 2011 @ 08:11

    parodi, nöjda sposorer? volvos kvalitetsrykte i fara? varför inte döpa om till Saab ocean race ungefär samma anti klimax

    Reply

    • Clifford
      Nov 22, 2011 @ 08:41

      Saab Ocean Race…Gillar!
      Fast klart trist m masttorsk.

      Reply

      • Malte
        Nov 22, 2011 @ 20:28

        I den mån det tillverkas några SAAB så har de väl alltid levererat bra bilar?

        Reply

  4. Sam V
    Nov 22, 2011 @ 08:12

    Fruktansvärt trist, både för Pumagänget och VOR. Och oss som åskådare.

    Reply

  5. Nobbe
    Nov 22, 2011 @ 08:34

    :-( Vi kanske får nöja oss med kryss-länsbanor inomskärs?

    Reply

    • Pelle P
      Nov 22, 2011 @ 09:48

      -Ja, det hade inte varit kul!…
      Nu vet vi inte felet på vare sig Puma´s eller Ad´s mast men det känns som om förtroendet för dom som jobbar med riggarna har gått ner betydligt. Masterna/röret är det nog inga fel på (säger jag utan nått på fötterna!!), det som ofta fallerar verkar vara infästningar och kanske beräkningarna runt detta. Någon med mer och bättre info??

      Reply

      • Sam V
        Nov 22, 2011 @ 11:51

        Förra VOR bröt ingen masten så det har nog tummats på den kunskap om hållfasthet som finns

        Reply

  6. Dag
    Nov 22, 2011 @ 11:13

    vilken båt var det som hade en likadan mast som abudhabi? var det puma?

    Reply

    • Pelle P
      Nov 22, 2011 @ 12:29

      Sanya

      Reply

  7. fills
    Nov 22, 2011 @ 11:30

    Det finns en risk för att samma svaghet är inbyggd de övriga båtarna? Känns som att övriga bör kolla rigg/infästningar innan lågtrycks karusellen? Tvivlar på att Puma hinner 2000M+ till Kapstaden på en juryrig. Att fixa allt på TdaC verkar också som en longshot.

    http://www.hallspars.com/news_events.php

    Reply

  8. Team Styrbord
    Nov 22, 2011 @ 12:16

    Enligt de själva så är de 11 ombord på båten de mäniskor det är mest synd om på hela jorden…..

    “This is the saddest and most disappointed 11 people on earth. We were in a comfortable second position, traveling south to get into the final front and head across the southern Atlantic towards Cape Town”

    Citat från VOR pressutskick….

    Reply

    • Anders Averdal
      Nov 22, 2011 @ 12:50

      Inte mest synd om, däremot ledsnast och besviknast på jobbet.

      Reply

      • Team Styrbord
        Nov 22, 2011 @ 13:14

        visst kan det vara så. Men sätter man det i sitt samanhang, och skulle fråga några av de som sitter i någon sweatshop och syr ihop skorna så….blir uttalandet lite komiskt.

        Sen är det ju för tävlingen väldigt synd att ännu en båt brutit….

        Reply

  9. Erik J
    Nov 22, 2011 @ 12:21

    Banbegränsning!

    Reply

    • Petter Isaksson
      Nov 22, 2011 @ 16:54

      +1

      Reply

  10. Johnny
    Nov 22, 2011 @ 12:25

    Krav på deltagarna antal ? :-/

    Reply

  11. Johnny
    Nov 22, 2011 @ 12:34

    Någon som vet hur låg tid dom har för att komma i land ?? Någon som ska ta dom på släp borde väl kunna få dit något fartyg som kan hämta dom. Kan ju inte göra mång knop med den riggen

    Reply

  12. Pelle Lindell
    Nov 22, 2011 @ 12:49

    Starten på andra benet är 11:e december så dom har nog lite bråttom….trist historia.

    http://www.volvooceanrace.com/static/assets/content/media/files/m50_Volvo-Ocean-Race-Schedule-2011-V3.pdf

    Reply

  13. Name *
    Nov 22, 2011 @ 12:54

    Vilken hjälp kan de få på Tristan da Cunha? Enligt wikipedia: “Ön är en av världens mest svårtillgängliga bebodda platser. Det finns ingen flygplats och heller ingen statlig passagerarbåtlinje. Förr gick passagerarbåten RMS Saint Helena till ön några gånger om året, men numera kontrakteras sydafrikanska fiskebåtar att gå med förnödenheter till ön.”

    Reply

    • Christian
      Nov 22, 2011 @ 20:29

      Hej,
      Jag fick tack på radio och port manager på liiillla Tristan igår kväll, han va väldigt hjälpsam och tack vare honom och Brazil MRCC, så får de hjälp nu om nån timme med soppa för att ta sig till Tristan, därefter blir det logistikrace och vi kämpar som attan för att komma tillbaka med full kraft. /Christian – BERG Propulsion. (som för övrigt är enda svenska bolaget i VOR denna gång)

      Reply

      • Sam V
        Nov 22, 2011 @ 20:56

        Lycka till!!!

        Reply

      • Team Styrbord
        Nov 23, 2011 @ 13:10

        Lycka till, och berätta gärna här hur ni löste allt det praktiska.
        Hoppas att ni får fart på båten igen…..

        Reply

      • Raketen
        Nov 23, 2011 @ 20:32

        Hoppas verkligen det löser sig!!
        Jag vill se fler båtar i VOR.
        Heja Sverige!!! =)

        Reply

  14. Lelle K
    Nov 22, 2011 @ 14:05

    Nu blir det mest spännande att se om någon av de återstående 3 båtarna klarar att genomföra första benet…….Gissning:det ekipge som byggt stabilast grejor vinner totalt …överlägset.
    Borde vara några ingenjörer som skäms nu.

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Nov 22, 2011 @ 17:54

    Nu med video ovan.

    Reply

  16. Hannu
    Nov 22, 2011 @ 19:20

    Kanske dags att införa “min” krav på laminattjocklekar på skrov o rigg, är ju lite roligare om båtarna tar sig runt i alla fall.

    Reply

    • Nobbe
      Nov 23, 2011 @ 21:15

      Nu vet jag! Det är en stor PR-kupp. Är man “Powered by Berg Propulsion” så behövs ingen mast ;-)

      Reply

      • Jan-Olof
        Nov 24, 2011 @ 16:32

        Kul med ett Öckerö företag i VOR trots mastmissödet.

        JanO/ PrimeX

        Reply

  17. sillstryparn
    Nov 22, 2011 @ 20:05

    Skeppa hela fleeten jorden runt på lastbåtar istället.
    Snabbaste lastbåt vinner

    Reply

  18. Krister
    Nov 22, 2011 @ 21:37

    Inte heller dessa gossar använder flytväst hela tiden de är på däck. Något som varit uppe här på Blur.

    Reply

  19. Svenne
    Nov 23, 2011 @ 08:24

    Tappa masten är väl illa nog men det som hände Sanoya är väl snäppet värrre, tydligen seglade de inte på något men ändå började båten läcka.
    Skrovet är väl i princip en enhet och att utföra en större reparation blir väl antingen inte starkt nog alternativt för tungt, enligt deras mått mätt.
    I någon tidigare inlägg tyckte jag de kunde lägga ut fören så de i princip fick in peket, visst skulle det se omodernt ut och kanske dämpa sprutet lite. Dessutom “lite” tyngre men det spelar väl ingen roll i en regel.
    Uppenbarligen styr inte regeln över båtens säkerhet utan det verkar vara utlämnat till konstruktörer, byggare samt team (de som ska segla båten).
    Jag har för mig att första gången de seglade med svingköl var det också en hel del problem.
    På något sätt så vill dom ha det så här i VOR, och man jublar över dessa båtar när man ser dem på hamnracen.
    När grejerna börjar ramla ner och båtarna riskerar att sjunka så kommer de kritiska åsikterna fram.
    Själv är jag inte särskilt förvånad, ska man ligga i framkant på allt så kostar det.
    Kanske dags med ett längre stopp i Sydafrika och en noggrann genomgång av båtarna med tanke på säkerheten.

    mvh

    Svenne

    Reply

    • Raketen
      Nov 23, 2011 @ 20:30

      Jag har lagat några trasiga segelflygplan.
      Det går utmärkt att malla in den nyplastade skrovbiten. Sedan får man laska in fibrerna med rätt riktning i matrisen. En korrekt reparation ger varken högre vikt eller annorlunda hållfasthet.
      Däremot är det väl frågan om dom hinner att göra det ordentligt. Där prutar man nog på viktkravet och lever med ett par extra kilon. Om man hinner alls.

      Reply

  20. Svenne
    Nov 23, 2011 @ 08:29

    Att de inte använder flytväst beror säkert på att de kan simma iland om de skulle ramla överbord. Måste ju vara en baggis, säkert använder de inte säkerhetslina av samma anledning.

    mvh

    Svenne

    Reply

  21. F424
    Nov 23, 2011 @ 09:16

    Är det någon mer än jag som tycker att bevakningen av VOR är betydligt sämre än förra gången? Finns det några insatta analyser kring vad som är att vänta de kommande dagarna ur ett taktiskt perspektiv (typ Chisnells “ten zulu report”)?
    Om man tittar på trackingen just nu så är väl en intressant fråga om Groupama kan hänga kvar på det tåg som går österut eller om man halkar sista vagnen i den dojjande vinden? Någon mer som grunnar på detta mer än Nelias, Krite och Strömberg?

    Reply

    • Fredriksson
      Nov 23, 2011 @ 20:59

      I svenska medier var rapporteringen dålig redan förra gången, i år är den så gott som obefintlig. GP hade en notis idag om “Ocean Race” där dom rapporterade om Pumas mastbrott. Dom fortsätter alltså envetet att utelämna namnet Volvo. Anledningen till den dåliga rapporteringen är, tror jag, dåliga kunskaper om segling hos journalisterna (förutom båttidningarna) och därmed ett ointresse. Sedan är det väl kanske inte det mest intressanta för den icke seglingsintresserade allmänheten att följa tre båtars framfart på havet.
      Volvo påstår ändå att intresset för Volvo Ocean Race internationellt är mycket stort .

      Reply

      • Joakim
        Nov 23, 2011 @ 23:06

        Jag måste nog säga att det är inte mest intressanta för de seglinglingsintresserade heller. Jag har helt tappat intresset för båda VOR och AC. För mig VOR är inte als mera toppen av havskappsegling och inte heller AC för bankappsegling med stora båtar.

        Reply

        • Sam V
          Nov 24, 2011 @ 08:39

          Du läser i alla fall den här tråden.. Vad tycker du är toppen av havs- och bankappsegling? Jag kan tänka mig andra alternativ men blir nyfiken.

          Reply

          • Joakim
            Nov 24, 2011 @ 09:09

            Svårt att säga. Tidigare var de här klart toppen, men nu finns de många andra som jag uppskattar mera. Sydney Hobart, Fastnet, Mini Transat, ORCi VM, Melges 32, X-35 osv. Och förstås Olympiska Spelen, men där finns det inga större båtar.

    • Peter Gustafsson
      Nov 23, 2011 @ 22:22

      Svenska medier har alltid varit kass.

      Men den här gången är VOR själva också kassa. Inga analyser, torra pressreleaser och oinspirerad rapportering. Här är typiskt det som pressen får (landade just i min mailbox). Jag är lite trött på bilder på båtar som det meckas med. Och vem går igång på att man tankar?

      Click this LINK to see images of PUMA Ocean Racing powered by BERG re-fueling in the South Atlantic.

      Click this LINK to see images of Team Sanya’s new bow piece being built in Cape Town.

      Click this LINK to see the latest images from leg 1.

      Reply

      • Team Styrbord
        Nov 24, 2011 @ 13:32

        Press mailen som skickas ut är på tok för långa och ljudklippen som det är lite action i är för få….och utan svenskt deltagande så sjunker intresset för själva resultaten.

        Däremot så har jag märkt att det finns ett intresse för själva äventyret att segla fort och farligt på havet…

        Reply

  22. johnny
    Nov 23, 2011 @ 13:10

    Ni som inte är med och seglar på volvooceanracegame Kolla på
    http://www.volvooceanracegame.com/play

    5 Svenska båtar, 1 Dansk och 2 Finska bland dom 10 första… :-)

    Reply

  23. Gustaf Dyrssen
    Nov 23, 2011 @ 20:49

    om man skall lyssna på vissa borde halva fältet eller kanske hela vara döda nu för dom har inga flytvästar på sig………………

    Kom in i matchen gubbs….
    vässa pennan

    Reply

    • Johnny
      Nov 23, 2011 @ 23:09

      Flytväst tillhör på sjön så är det bara…

      Reply

      • Claes Redin
        Nov 24, 2011 @ 02:19

        Suck…
        Förklara gärna hur du menar att du är bättre på riskanalys och sjömannaskap än dessa fullblodsproffs.

        Reply

        • Johnny
          Nov 24, 2011 @ 21:00

          Som Hjälm på cykeln, Bilbälte i bilen, Gummi på ….. listan kan bli lång..
          Man vet ej när det händer. Så… varför låtabli ?

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 24, 2011 @ 21:02

          Så vi andra skall avgöra när du skall ha gummi och inte ;-)

          Lag för cykelhlälm finns för barn, men väldigt få vill lagstifta om hjälmtvång för vuxna. 20% av vuxna använder hjälm, så särskilt självklart är det inte och debatten rasar i många läger.

          Reply

          • Johnny
            Nov 25, 2011 @ 00:39

            Nä men jag menar bättre vara säker en låtabli……Gummi eller inte.. flytväst eller inte. Jag har med åkt av och blivigt frånseglad en bit… blåste en 6-8 och helt klart så hadde jag inte klarat simma in till land och utan väst så hadde det gått illa..

    • Svenne
      Nov 24, 2011 @ 08:17

      Är det så många som ramlat överbord ?

      Reply

      • PS
        Nov 24, 2011 @ 09:03

        Av samma anledning har du inte säkerhetsbälte när du kör bil? Sannolikheten att krocka är sannolikt lägre än att ramla på i havet. Diskussionen om man ska ha flytväst eller inte är befängd. Flytväst hör sjön till på samma sätt som säkerhetsbälte när man kör bil. Egentligen borde man inte bry att det finns idioter som inte fattar men man kan ju inte låta bli.

        Reply

        • Feffe
          Nov 24, 2011 @ 09:29

          Förra gången var det väl en person som omkom ? Vet inte om han hade flytväst men med all säkerhet är chanserna till överlevnad bättre med flytväst än utan :-)

          Har man någongång hamnat i vattnet i tufft väder använder man sedan flytväst, det vet jag av egen erfarenhet. Det har ju varit en del riktigt tråkiga tillbud senaste åren. En seglare omkom ju på Gotland Runt och om jag inte minns fel var det en seglare som tragiskt omkom på Hjälmaren för ett par år sedan ? Kappsegling = flytväst på !

          Reply

          • Malte
            Nov 24, 2011 @ 10:38

            Du syftar på Hans Horrovoets, VOR 2006-2006, han hade ingen flytväst. Två andra seglare känner jag som drunknat, Glyn Charles, Sydney-Hobart Race 1998, ingen flytväst(kroppen hittades aldrig), Don Nordqvist, Denia, Spanien, Ribben flippade över och Donning omkom. Han hade ingen flytväst. En annan olycka hände för några år sedan, en seglarpappa var på väg med sin RIB från Göteborgs hamn till Hjuvik, något hände med styrningen och mannen föll i sjön och drunknade (hittades på havsbotten), hade inte flytväst!

            Säger inte att flytvästen skulle räddat livet på alla, men i fallet med Glyn så hade man kanske kunnat bärga hans kropp iallafall, tre av dessa kände jag väl och saknaden är stor.

        • Peter Gustafsson
          Nov 24, 2011 @ 09:38

          Hade inte bägge omkomna flytväst?

          I ena fallet utan grenband och i andra fallet en så kallad seglarväst.

          Vi har debatterat detta tidigare. Det är viktigt att se på säkerhet ur ett helhetsperspektiv och då finns det inga patentlösningar (även om rätt sorts flytväst så klart skall vara på så ofta som möjligt).

          Reply

          • Feffe
            Nov 24, 2011 @ 10:19

            Ja en felaktig flytväst gör ju ingen nytta. Jag trillade i havet i ca 2 meter hög sjö. Temperaturen var ca 17 grader och det blåste bra. Inga extrema förhållanden men jag orkade inte simma speciellt länge iklädd smock, seglarbrallor och stövlar som jag sparkade av mig. Har alltid flytväst på mig när jag seglar efter det…

        • Gustaf Dyrssen
          Nov 24, 2011 @ 12:49

          Konceptet: “sköt dig själv och skit i andra” något som man påminner både sig själv och sina barn om, känns aktuellare än någonsin.

          Jag vill i många lägen inte ha flytväst på mig, sen finns det andra lägen där jag vill ha både flytväst och överlevnads dräkt.
          Om jag har eller inte flytväst på mig påverkar inte dig eller ditt liv. Om jag hamnar i ett för mig farligt läge utan flytväst kan du välja att försöka hjälpa mig eller inte. Precis som om jag har flytväst på mig. Mina överlevnads chanser, som jag är helt på det klara med hur dom förhåller sig, är upp till mig själv.

          Att en grupp personer försöker tvinga mig till saker som påverkar mitt liv och mina levnads mönster är inte uppskattat alls. Att ni dessutom inte klarar av att på ett rimligt sätt beskriva den fara som ni uppenbarligen uppfattar och hur det är till fördel för gruppen i sin helhet gör det hela än märkligare.
          Det är knappast så att vi har så mycket olyckor inom kappsegling att sporten riskerar få dåligt ryckte pga alla olyckor där flytväst saknades.

          Det är farligt utan flytväst och det är ännu farligare utan överlevnads dräkt och hjälm. Trots det är det många seglare som inte har någon dräkt. Jag tänker inte raljera om den detaljen men själv skulle jag inte kunna tänka mig att vara ute utan en. Tänker inte heller försöka tvinga på medseglare överlevdands dräkter trots att många liv skulle kunna räddas med en hotel HPX.
          En stilla dag på Värtan är dock T-shirt overkill……….

          Reply

          • Feffe
            Nov 24, 2011 @ 13:07

            Hoppsan Kerstin

          • Malte
            Nov 24, 2011 @ 13:37

            Har du samma synsätt när det gäller bilbälte, cykelhjälm på barnen (och dig själv). Sen köpet jag inte att det är upp till var och en! Samhället har lite större ansvar än så, det är ju inte så att sjöräddning säger; – Ähh, det är bara Gustav D som hamnat i plurret, han vill sköta sig själv! Det påverkar ju inte mitt liv…
            Har du kanske tänkt tanken att de relativt sällsynta drunkningsolyckerna är ett resultat av att vettiga människor faktiskt använder flytväst? Hur många hade vi tappat med ditt resonemang?

          • Patrick L
            Nov 24, 2011 @ 13:45

            Det ligger väl något i vad du säger om Värtan en stilla sommardag, men de här grabbarna kappseglar 70-fotsmonster i hi speed mode i södra Atlanten? Jämförelsebas frågas, kom.

            En vän i Stockholms kappseglargäng ramlade överbord utan flytväst i en rundning på Lidingö Runt för några år sedan. Det blåste ollon, många båtar, trångt vid rundningsmärket, svårt att vända om/stanna upp, väldigt lätt att bli överkörd i vattnet, kallt som fan. Det gänget har flytväst på varenda minut sedan dess. Som tur är förolyckades ingen den gången men det är konstigt att vi inte ser detta och lär oss innan något händer. Jag tycker att det här borde kunna vara självreglerande men tyvärr ser man ofta båtar där ingen har flytväst på sig trots att det är ett likadant läge. Och då kommer förstås obligatoriskt krav som ett brev på posten. Precis som säkerhetsbälte i bilen eller att man måste stanna vid rödljus även mitt i natten när det inte finns en bil i närheten.

          • Gustaf Dyrssen
            Nov 24, 2011 @ 19:29

            Malte:
            Hur många skulle vi tappa med mitt resonemang är din fråga:
            Mig veterligen har ingen förolyckats (pga avsaknand flytväst) inomskärs oavsett väder under kappsegling.
            Utomskärs hade vi väl en på GR 2002 i hård vind och han hade flytväst på sig.

            Patrik, L; ledsen om mina tankar vandrade bort från huvud ämnet VOR och flytvästar. Jag skulle aldrig utsätta mig för den risken som ett VOR race innebär, flytväst eller inte…… Dom gånger jag har varit med om tillbud under kappsegling tror jag att samtliga har varit bärande flytväst, så jag är inte emot flytvästar bara att dom skall bäras i stiltje/lätt vind, på toaletten och i bingen. Om jag nu mot all förmodan var i Puma besättningen, hade jag haft flytväst på mig under film tillfället, nej jag tror inte det. Ser ut att vara rimligt väder för t-shirt. I skenet av det svenska flytväst beslutet blev dock filmsnutten dråplig.

            Skulle välkomna en balanserad och genomtänkt säkerhets diskussion för kappseglande båtar.

        • Team eXilia
          Nov 24, 2011 @ 13:12

          I senaste Chicago-Mac racet var det två som omkom.
          I utredningen efter olyckan så fastställdes det att det var slag mot huvudet som var dödsorsaken.

          Detta betyder att alla som proklamerar flyttväst på i alla lägen nu också måste använda hjälm.

          Kommer dom att göra det? Tror inte det…

          Reply

          • Patrick L
            Nov 24, 2011 @ 13:16

            Känner du till Proportionalitetsprincipen? Det råder inte anarki här i landet och inte heller diktatur. Allt handlar om att väga olika intressen mot varandra och att göra proportionella insatser. Hjälm på sjön är förmodligen oproportioneligt men flytväst är det då rakt inte.

          • Team eXilia
            Nov 24, 2011 @ 14:03

            Hur skall man kunna beräkna om något är proportionellt eller inte om det endast finns enstaka händelser.
            Men om man kan få fram statistik från kappsegling i sverige så är det antagligen fler sjukskrivningar pga avsaknad av hjälm än flyttväst.

          • Svenne
            Nov 24, 2011 @ 20:30

            Jag har inga problem med att använda flytväst, men faktum är att jag fått bommen i huvudet fler gånger än vad jag ramlat i sjön.
            Tittar man på VOR så kanske hjälm vore ett krav efter masthaverierna. Om de har flytväst bryr jag mig inte så mycket om, men tycker gott den kan användas på hemmaplan.
            Dessutom ser man vilken dålig effekt VOR har på seglare och kanske de borde vara ett föredöme.
            I AC ser det ut som de har både flytväst och hjälm, tiderna förändras.

            mvh

            Svenne

          • Patrick L
            Nov 24, 2011 @ 22:46

            Exilia: Jag tror man som exempel kan säga att det är ett mer proportionellt ingrepp att föreskriva flytväst före hjälm eftersom en mycket stor andel av de som faktiskt drunknar (=avlider) gör det för att de inte bär flytväst. Jag är osäker på om det finns någon statistik på hur många som dör av huvudskador på fritidsbåtar varje år men sannolikt är det färre än de som drunknar.

            Emedan hjälm säkerligen är en bra säkerhetsdetalj så tror jag inte att hjälm i fritidsbåt skulle rädda tillnärmelsevis så många liv som flytväst skulle göra. Om jag minns rätt drunkar numera ungefär 30 personer varje år från fritidsbåtar. Beräkningar ger vid handen att 20 av dessa liv (varje år) skulle kunna räddas om flytväst användes av alla i fritidsbåt. Den statistiken är allt annat än “enstaka”. Livräddningssällskapet har ganska bra statistik över detta. Är det många av dessa som är kappseglare? Nej. Betyder det att kappseglare inte löper risk att drunkna? Nej. Betyder det här att man måste ha flytväst i stiltje och när vattnet är 24 grader varmt och man inte är alkoholpåverkad? Nej, inte nödvändigtvis.

            Men jag har sett hela besättningar sittandes på railen på Gotland Runt utan flytväst i 7-8 m/s och 1,5 m vågor, så det verkar rätt uppenbart att vi inte har ett sunt förnuft som kopplas på vid rätt tillfälle. Man kan förstås raljera om storebror etc, det var det nog många som gjorde innan bilbälte blev obligatoriskt också.

            Kuriosa: Är det någonstans man INTE kan välja att låta bli att rädda någon så är det faktiskt på sjön. Man är ju enligt lag skyldig att rädda nödställda. Så ett visst krav kan vi ha på varandra att åtminstone använda sunt förnuft.

          • Peter Gustafsson
            Nov 24, 2011 @ 23:53

            Kan vi få lite proportioner på det här!?

            Bilbälteslagen sparar över 10.000 liv per år i EU. Det var en riktigt bra idé. På samma sätt som hjälmtvång på MC. Åtgärder som ger en stor och direkt effekt.

            Men vilket problem vill vi lösa nu? Folk som drunknar från segelbåtar? Bara ett enda fall i år. Lika många har drunknat genom att köra i havet med sin åkgräsklippare. Eller segla isjakt över kanten.

            Och ingen kan peka på att en enda person har drunknat under kappsegling under de senaste 10 åren (och saknat flytväst).

            Så varför skall man fixa någonting som inte är trasigt? I förebyggande syfte så klart. Eller för att visa handlingskraft. Men är man intresserad av att rädda liv så måste man adressera verkliga, och inte potentiella, problem.

            Men du har rätt.

            Flytväst kan rädda 20 liv varje år.

            Problemet är att de åtgärder som genomförts ser bra ut på papper men bidrar inte till att rädda ett enda av dessa. Det är väl det som gör folk lite irriterade.

            30 fritidsfiskare/fyllon kommer att drunkna nästa år också. Och tränare i snabba gummibåtar. Men vi som kappseglar har i alla fall flytvästen på i bleket utanför Visby.

          • Patrick L
            Nov 25, 2011 @ 07:11

            Som sagt – jag tycker det skulle kunna vara självreglerande. I stiltjet vill ingen ha flytväst, inte nere i båten heller. Men då får vi kanske visa bättre omdöme att använda den när det faktiskt behövs.

            Fast egentligen undrar jag om inte allt det här är en skenmanöver för att dra uppmärksamheten bort från det verkliga problemet – ledare och tränare som inte tar sitt förebildsansvar. Om inte SSF omgående inför nolltolerans bland tränarna tror jag att frågan kommer att väckas på Seglardagen.

          • Peter Kross
            Nov 25, 2011 @ 07:51

            @Patrik

            det finns en viss risk att man även trillar i sjön när det är stiljte och 25 grader i vatten. Helt enkelt kan man tappa balansen när man håller på med något vid relingen, snubbla över en tamp osv.
            Väl helt åt skogen är dessa tanker inte heller…
            Sen kan det faktiskt hända att man kan även då pga. dyning får bomen i skallen och triller överbord, medvetslöst. Hoppas bara att man har då räddningsväst på som håller huvud över vatten…(..och att det finns någon som kan plocka upp en…)

      • Svenne
        Nov 25, 2011 @ 08:26

        Reply

        • Erik Barkefors
          Nov 25, 2011 @ 08:36

          … 10 minuter senare med 11° i vattnet! Även en 27-fots sportbåt tar ett tag att få ordning på och vända.

          Reply

  24. Gert F
    Nov 23, 2011 @ 21:23

    Var det inte Mange som sa: “Håller skiten, så är det för tungt”?
    Mange är allt bra klok han ;)

    Reply

    • Gert F
      Nov 24, 2011 @ 20:57

      Konstigt att mitt inlägg hamnade mitt i “Flytvästjiddret”. Manges citat handlar givetvis om materialskador.

      Reply

  25. Centralkommittén
    Nov 24, 2011 @ 13:28

    Men SSF har ju bestämt flytväst på. Dom måste ju veta bäst!?
    Varför har inte SSF påpekat för VOR seglarna att det är viktigt med flytväst?
    Hur kan en skeppare som Ken Read prata om gott seamanship?

    Nä, hoppas styrelsen i SSF agerar kraftfullt!

    /Orolig

    Reply

    • Malte
      Nov 24, 2011 @ 13:44

      Nää, SSF har inte bestämt flytväst på, men har ett tillägg i SF vid SM-tävlingar och kval (de enda race de bestämmer över)! Man vågar dock inte skapa regler för sina tränare! Trots att man förlorat en av de bästa i en drunkningsolycka! Detta har man lagt locket på!

      Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 24, 2011 @ 14:41

      SSF har krav vid mästerskap eller krav och har som rekommendation vid alla övriga tävlingar att klubbarna använder mallen:
      http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_1542/ImageVaultHandler.aspx

      Reply

  26. Anders B
    Nov 24, 2011 @ 22:48

    Sanya och Abu Dahbi har Future Rigging master, “betydligt tunnare” än dom andra som mest har Southern Spars master. Förra VOR var det väl nästan bara Southern master. Nytt för denna gång är att – pga att det är mera kryss – så har mastens vindmotstånd blivit en viktigare fartfaktor. Fiolerna är borta (iallafall på dom flesta) och Furure Rigging masterna som sagt tunnare.
    Mest spännande nu är väl om PUMA hinner till Tristan da Chuna för att lasta i tid. Dom har 240 nm kvar kl 19 UTC tid ikväll. Verkar köra sådär 8 knop. Och dom tre båtarna som är kvar verkar segla in i högtrycksbleke! Kanske inte helt fel att gissa på drygt 22 dar.

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    Nov 24, 2011 @ 22:57

    Boat – Mast – Rigging – Sails
    Abu Dhabi Racing – Future Fibres – Future Fibres – North 3Di
    Camper – Southern Spars – Southern Spars – North 3Di
    Groupama – Lorima – Carbo-link – North 3Di
    Puma – Hall Spars – Southern Spars – North 3Di
    Sanya – Future Fibres – Future Fibres – Doyle Stratis GPx
    Telefonica – Southern Spars – Southern Spars – North 3Di

    Reply

    • Anders B
      Nov 25, 2011 @ 08:26

      Tack/ Fint med en ordentlig översikt (mitt inlägg ovan var spridda plock från olika web-källor). Har du nån bra länk med mera översiktliga tekniska jämförelser (inte bara riggarna) mellan VORbåtarna? /Anders B

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 25, 2011 @ 08:54

      Tyvärr. Funderade på att göra en, men har inte orkat :-)

      Reply

      • Anders B
        Nov 25, 2011 @ 15:03

        Nånannanstans då? Bara en länk till nåt vettigt!

        Reply

  28. Team Dehlerdoris
    Nov 24, 2011 @ 23:53

    Någon som vet orsaken till att masten knäcktes? Det behöver ju inte vara själva maströret haverierna beror på. Future Fibres tunnare.. visst men hur är stående riggen gjord? Eller spridarna? Nå´n som tror sig veta? Det ser ju inte ut att vara direkt hårt väder när Puma:s besättning t.o.m. kan hoppa i o “bada” utan flytväst…
    StefanK

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 25, 2011 @ 00:05

      Det har varit snack om att infästningen till en D1 har fallerat, men så klart finns det ingen officiell info….

      Reply

  29. Feffe
    Nov 25, 2011 @ 13:55

    En odramatisk vurpa som kunde fått konsekvenser. 11 grader i vattnet och han ligger i ca 10 minuter. Det finns säkert någon som vet hur länge man kan ligga i 11 gradigt vatten men ligger man där 30 minuter är det stor risk att man blir medvetslös. Hade han slagit i huvudet i fallet hade han nog inte klarat 10 minuter utan väst, men det är ju oavsett temperatur, han hade drunknat på 10 minuter som medvetslös ?

    Konstigt att se hur människorna reagerar i situationen. Vissa blir märkbart passiva ?

    http://www.youtube.com/watch?v=Wt1j7wiS5Zk&feature=youtube_gdata_player

    Reply

    • Hannu
      Nov 28, 2011 @ 22:51

      Inget konstigt alls, vissa agerar och andra inte och kan nog vara svårt att veta innan man hamnar i “kris” läge.

      Reply

  30. Peter Gustafsson
    Nov 28, 2011 @ 22:16

    Verkar också som att Camper har haft problem. Tydligen gick man imål med ett fall som backstag:

    http://riggingnews.blogspot.com/2011/11/bad-leg.html

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.