Plötsligt händer det! Det här har ju varit en av de skummaste lanseringarna någonsin. Men nu verkar det vara på riktigt och vi kan få se den på ORC Med Championship i Sorrento i maj. Vad tycker vi? Man hade ju hoppats få se den på linjen samtidigt som X-yachts nya XR som är i […]
Nu händer det grejer! Blandar man dessa komponenter så får man Pogo RC, som skall bli en sportig IRC-båt med fokus på Fastnet, Transquadra och andra offshorerace. Just Transquadra har ju en övre gräns med ett IRC TCC på max 1.050, så då blir båten ganska liten. I detta fall 10.26 LOA. Man menar att […]
Generellt tycker jag (och många andra träbåtseglare) att det känns lite olustigt när vi pratar om kolfiber mot regnskog. Visserligen är de gamla mahogny och teak båtarna helt klart regnskog, men idag finns många alternativ. Vi använder till exempel Sipo Mahogny när vi lägger om däcket på Refanut (till skarndäck etc).
Nu antar jag att ditt ordval inte alls har till avsikt att få träbåtsägare att framstå som regnskogsskövlare, men det är en naturlig slutsats. Vi kanske kan jobba på ett alternativ till “regnskog” för blog bruk :-)
WOW!
Actually, i think natural darkwood, unpainted carbon, and polished brass looks really great in some combinations.
Not a racing look. But its a beautiful mix together to look at.
Själv tycker jag inte det är något fel med regnskogsmahogny alls!
Allt trä är ett naturligt och återvinningsbart material. Bra rent av. Det växer ju av sig själv. Helt naturligt.
Det dåliga är väl att det avverkas lite för mycket, alldeles för snabbt.
Minska produktionen till en hållbar nivå. så köper jag gärna regnskogs mahogny. :)
Björk har en alldeles säregen förmåga att ruttna bort på rekordtid. Positivt när det handlar om snabb återvinning om vi talar om energi. Å andra sidan kan det vara ett smärre fel om man vill segla en jakt mer en två till tre säsonger. Andra fel känner jag inte till. Så björk är säkert alldeles utmärkt.
Hmmm… Vad jag menar är att denna typ av båt “kan inte” länsa utan symetriskt, TWA 150-180 blir rena döden = tråkigt = myror i brallan!!, i alla fall på mig!!
Fredrik
Dec 7, 2011 @ 22:58
Peter,
Generellt tycker jag (och många andra träbåtseglare) att det känns lite olustigt när vi pratar om kolfiber mot regnskog. Visserligen är de gamla mahogny och teak båtarna helt klart regnskog, men idag finns många alternativ. Vi använder till exempel Sipo Mahogny när vi lägger om däcket på Refanut (till skarndäck etc).
Nu antar jag att ditt ordval inte alls har till avsikt att få träbåtsägare att framstå som regnskogsskövlare, men det är en naturlig slutsats. Vi kanske kan jobba på ett alternativ till “regnskog” för blog bruk :-)
Peter Gustafsson
Dec 7, 2011 @ 23:14
Sorry. Det är bara någonting jag slänger ur mig då det är “mycket trä i inredningen”.
På samma sätt så vet jag ju att Folbåtsseglare inte är dumma mot bävrar bara för att de seglar omkring i “bäverhyddor”.
Så alternativa uttryckssätt är välkomna.
http://www.blur.se/2008/08/27/seglarslang/
Clifford
Dec 8, 2011 @ 13:40
Då kan du säga trä-runk i fortsättningen.
Stephen Lee
Dec 7, 2011 @ 23:19
Also worth noting (although not mentioned in the film) that the boat has a Carbon mast and boom.
Raketen
Dec 7, 2011 @ 23:40
WOW!
Actually, i think natural darkwood, unpainted carbon, and polished brass looks really great in some combinations.
Not a racing look. But its a beautiful mix together to look at.
Raketen
Dec 7, 2011 @ 23:46
Själv tycker jag inte det är något fel med regnskogsmahogny alls!
Allt trä är ett naturligt och återvinningsbart material. Bra rent av. Det växer ju av sig själv. Helt naturligt.
Det dåliga är väl att det avverkas lite för mycket, alldeles för snabbt.
Minska produktionen till en hållbar nivå. så köper jag gärna regnskogs mahogny. :)
Å andra sidan, vad är det för fel på björk? :)
ihgl
Dec 10, 2011 @ 03:02
Björk har en alldeles säregen förmåga att ruttna bort på rekordtid. Positivt när det handlar om snabb återvinning om vi talar om energi. Å andra sidan kan det vara ett smärre fel om man vill segla en jakt mer en två till tre säsonger. Andra fel känner jag inte till. Så björk är säkert alldeles utmärkt.
Pelle P
Dec 8, 2011 @ 12:02
Rasande grann båt!!! Måste vara fantastisk att kryssa med men jag tycker man borde behållt den gamal stilen med spinnbom och symetriskt!
Pelle Lindell
Dec 8, 2011 @ 12:59
Nja, symmetrisk spinnaker är ju ett modernt påfund…tacka vet jag en shysst slörballong.
Pelle P
Dec 8, 2011 @ 14:13
Hmmm… Vad jag menar är att denna typ av båt “kan inte” länsa utan symetriskt, TWA 150-180 blir rena döden = tråkigt = myror i brallan!!, i alla fall på mig!!