What’s Up v51
Vad händer den här veckan, 19-25 december, i seglingsvärlden?
Volvo Ocean Race kör på, någon som har koll på hur/var de går i mål? Banque Populaire leder fortfarande stort. Just nu mellan NZ och Kap Horn.
VM i Perth är avslutat. OS-platser säkrade i alla discipliner (som vi hade seglare i) men inga medaljer. Vad är er analys – blir det några medaljer i OS?
Själv är jag i Auckland, NZ, och skall göra lite kul reportage som dyker upp här framöver. Har ni kul uppslag, så hojta till…
Något jag har missat?
Dec 19, 2011 @ 08:25
Hva skjer med maxi11? Skulle ikke den vært på vannet nå?
Noen som vet noe?
Mvh
Fredrik
Dec 19, 2011 @ 08:56
Det ryktas att Maxi kommer att köpas av en ganska så framgångsrik Europeisk tillverkare…..
Dec 19, 2011 @ 09:50
Intressant… vilket varv kan det vara?
Dec 19, 2011 @ 19:57
Bavaria… =)
Dec 19, 2011 @ 22:54
Nopp
Dec 19, 2011 @ 23:01
Fasiken…
Skulle vara kul med en toksnabb Maxi 11, till Bavariapris! =)
Dec 20, 2011 @ 11:39
Skulle kanske passa bra hos Beneteau som en efterträdare till Figaro II? Fast då i mer oceananpassad kostym…
Dec 21, 2011 @ 12:55
Med tanke på vilken renodlad racer figaro 2 är så känns Maxi 11 som ett byte neråt för Beneteau, eller?
Dec 19, 2011 @ 09:04
Sanya har rigg problem och går in i hamn för att meka lite
Dec 19, 2011 @ 09:25
Ja, vad säger man? Måste vara grymt frustrerande för Magdal och gänget som låg bra till när de var tvugna svänga vänster pga av problemen med babord D2. Inte utan att man tycker att design margin på grejerna verkar väl tunn? Hur många sjömil har de testat grejerna innan start? Har förhållandena varit relevanta? Någon som vet hur de mätt belastningarna i vant och stag? Just dessa tycker man som lekman att det borde vara hyggligt enkelt att få koll på med basic trådtöjningsteknik och utmattningshållfasthet är inte rocket science? Dahlsjö?
Dec 19, 2011 @ 09:50
Synd för Sanya med Aksel, Mason och grabbarna. Verkar ju som att Futurefibers har lite barnproblem med sina nya master! Man undrar ju om det är samma problem som inträffade på Azzam, alltså ej fått åtgärdat det. Eler om det är något annat. Får jag gissa att det inte är staget som går av utan snarare något problem med infästningen, jag antar att även futurefibers justerar sina diagonaler i masten. Det tråkiga är bara att tillverkaren nästan aldrig berättar om problemen utan man för luska med någon som kan masten.
Jag undrade hur Sanya skulle ta sig ut från Madagaskar och in i västligare vindar, nu får vi inget svar på det!
Dec 19, 2011 @ 09:54
Nu blev jag nyfiken. Hur sker justeringen? Inne i masten?
Dec 19, 2011 @ 10:49
Nedre fästet på D2.
http://www.youtube.com/watch?v=nbA-OwTbCo8&feature=uploademail
Dec 19, 2011 @ 10:55
Well…
Utmattning är inte så enkelt som man kan tro. Det är ett starkt icke-linjärt fenomen med stor spridning. Den stora frågan i sammanhanget är hur lasten ser ut? Det är ett klassiskt problem att fastställa och i fråga om optimerad struktur med stor noggranhet. Det duger inte med statiska lastfall utan ett i tiden fullständigt lastspektrum. Har dom det? Tvivlar jag starkt på.
Dessutom blir dessa materials skadetålighet dvs känslighet mot spricktillväxt vid uppkommen skada en viktig parameter. Denna är oftast väldigt dålig pga materialets anisotropa beteende.
Ligger man på/nära optimum kan en tillfällig överlast alternativt en försummad last med ett stort cykelantal helt stjälpa konstruktionen. En 25-knops slam i vågdal någon? Med fylligt förskepp?
Det blev lite tekniskt kanske men poängen är att det är svårt/omöjligt att i segelsammanhang ha den kontroll på de viktiga parametrar som krävs för en optimerad struktur. Då krävs marginaler vilket inte verkar så poppis.
Då kommer självklart som ett brev på posten kommentaren “men i americas cup optimerar man ju”. Jo, men under helt andra förutsättningar och även där går prylarna sönder. Konsekvensen kanske inte är direkt jämförbar dock..
Om någon nu orkar läsa rappakalja så…
Fredrik “Nerden” Södergren
Dec 19, 2011 @ 15:21
Yepp, går sönder rejält i AC med, en båt vek sig på mitten och sjönk på någon minut om jag inte minns fel……
Dec 19, 2011 @ 13:35
Tydligen så kan 3Di seglen ha ett finger med i spelet…
Dec 19, 2011 @ 13:54
Inte på Sanya… Doyle Stratis!
Dec 19, 2011 @ 19:14
Blir att köra helt Doyle Stratis ställ på X-35:an Xperia nästa säsong!
Dec 19, 2011 @ 16:58
Dags att se över hemsidan?
“The world’s leading owners and race teams trust Future Fibres to deliver unmatched performance, unrivalled technical expertise and unquestionable reliability.
Dec 19, 2011 @ 19:15
Blir väll att börja träningen på gym inför nästa säsong!
Dec 20, 2011 @ 17:16