Skip to content

21 Comments

  1. Fredrik
    Dec 19, 2011 @ 08:25

    Hva skjer med maxi11? Skulle ikke den vært på vannet nå?

    Noen som vet noe?

    Mvh
    Fredrik

    Reply

  2. Clifford
    Dec 19, 2011 @ 08:56

    Det ryktas att Maxi kommer att köpas av en ganska så framgångsrik Europeisk tillverkare…..

    Reply

    • Stefan
      Dec 19, 2011 @ 09:50

      Intressant… vilket varv kan det vara?

      Reply

      • Raketen
        Dec 19, 2011 @ 19:57

        Bavaria… =)

        Reply

        • Clifford
          Dec 19, 2011 @ 22:54

          Nopp

          Reply

          • Raketen
            Dec 19, 2011 @ 23:01

            Fasiken…
            Skulle vara kul med en toksnabb Maxi 11, till Bavariapris! =)

        • Erik Barkefors
          Dec 20, 2011 @ 11:39

          Skulle kanske passa bra hos Beneteau som en efterträdare till Figaro II? Fast då i mer oceananpassad kostym…

          Reply

          • Hannu
            Dec 21, 2011 @ 12:55

            Med tanke på vilken renodlad racer figaro 2 är så känns Maxi 11 som ett byte neråt för Beneteau, eller?

  3. Clifford
    Dec 19, 2011 @ 09:04

    Sanya har rigg problem och går in i hamn för att meka lite

    Reply

  4. F424
    Dec 19, 2011 @ 09:25

    Ja, vad säger man? Måste vara grymt frustrerande för Magdal och gänget som låg bra till när de var tvugna svänga vänster pga av problemen med babord D2. Inte utan att man tycker att design margin på grejerna verkar väl tunn? Hur många sjömil har de testat grejerna innan start? Har förhållandena varit relevanta? Någon som vet hur de mätt belastningarna i vant och stag? Just dessa tycker man som lekman att det borde vara hyggligt enkelt att få koll på med basic trådtöjningsteknik och utmattningshållfasthet är inte rocket science? Dahlsjö?

    Reply

    • Anders D
      Dec 19, 2011 @ 09:50

      Synd för Sanya med Aksel, Mason och grabbarna. Verkar ju som att Futurefibers har lite barnproblem med sina nya master! Man undrar ju om det är samma problem som inträffade på Azzam, alltså ej fått åtgärdat det. Eler om det är något annat. Får jag gissa att det inte är staget som går av utan snarare något problem med infästningen, jag antar att även futurefibers justerar sina diagonaler i masten. Det tråkiga är bara att tillverkaren nästan aldrig berättar om problemen utan man för luska med någon som kan masten.

      Jag undrade hur Sanya skulle ta sig ut från Madagaskar och in i västligare vindar, nu får vi inget svar på det!

      Reply

      • F424
        Dec 19, 2011 @ 09:54

        Nu blev jag nyfiken. Hur sker justeringen? Inne i masten?

        Reply

  5. F424
    Dec 19, 2011 @ 10:49

    Reply

  6. Fredrik Södergren
    Dec 19, 2011 @ 10:55

    Well…

    Utmattning är inte så enkelt som man kan tro. Det är ett starkt icke-linjärt fenomen med stor spridning. Den stora frågan i sammanhanget är hur lasten ser ut? Det är ett klassiskt problem att fastställa och i fråga om optimerad struktur med stor noggranhet. Det duger inte med statiska lastfall utan ett i tiden fullständigt lastspektrum. Har dom det? Tvivlar jag starkt på.
    Dessutom blir dessa materials skadetålighet dvs känslighet mot spricktillväxt vid uppkommen skada en viktig parameter. Denna är oftast väldigt dålig pga materialets anisotropa beteende.
    Ligger man på/nära optimum kan en tillfällig överlast alternativt en försummad last med ett stort cykelantal helt stjälpa konstruktionen. En 25-knops slam i vågdal någon? Med fylligt förskepp?

    Det blev lite tekniskt kanske men poängen är att det är svårt/omöjligt att i segelsammanhang ha den kontroll på de viktiga parametrar som krävs för en optimerad struktur. Då krävs marginaler vilket inte verkar så poppis.
    Då kommer självklart som ett brev på posten kommentaren “men i americas cup optimerar man ju”. Jo, men under helt andra förutsättningar och även där går prylarna sönder. Konsekvensen kanske inte är direkt jämförbar dock..

    Om någon nu orkar läsa rappakalja så…

    Fredrik “Nerden” Södergren

    Reply

    • Hannu
      Dec 19, 2011 @ 15:21

      Yepp, går sönder rejält i AC med, en båt vek sig på mitten och sjönk på någon minut om jag inte minns fel……

      Reply

  7. Fabian
    Dec 19, 2011 @ 13:35

    Tydligen så kan 3Di seglen ha ett finger med i spelet…

    Reply

    • Pelle P
      Dec 19, 2011 @ 13:54

      Inte på Sanya… Doyle Stratis!

      Reply

      • Carl Falk
        Dec 19, 2011 @ 19:14

        Blir att köra helt Doyle Stratis ställ på X-35:an Xperia nästa säsong!

        Reply

  8. F424
    Dec 19, 2011 @ 16:58

    Dags att se över hemsidan?
    “The world’s leading owners and race teams trust Future Fibres to deliver unmatched performance, unrivalled technical expertise and unquestionable reliability.

    Reply

  9. Carl Falk
    Dec 19, 2011 @ 19:15

    Blir väll att börja träningen på gym inför nästa säsong!

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Dec 20, 2011 @ 17:16

    Team Sanya Lan – Future Fibres statement

    (Source: Future Fibres) First thing yesterday morning Team Sanya´s VO70, Sanya Lan, reported to the Volvo Ocean Race headquarters that they had suffered damage to an intermediate diagonal shroud and were heading to southern Madagascar in order to assess the damage and make a repair plan. All the team is safe and well and no one has been injured. The situation is fully under control with the mast still intact and the boat is able to sail to shore unassisted.

    A full investigation is under way to establish the cause of the diagonal failure. The CMS lateral rigging system on Sanya Lan is new, state-of-the-art technology but has been through extensive in-house testing over the last two years. It has also been through an on-the-water testing programme in the 12 months leading up to the start of the Volvo Ocean Race. The Sanya Lan rigging was carefully checked in Cape Town prior to the start of this leg.

    “We are naturally gutted for the team and are currently working closely with them to review the options,” commented Tom Hutchinson, founder of Future Fibres. “The plan is to send a team of technicians to meet the boat in Port D’Ehoala, Madagascar and install a new set of lateral rigging. This is going to involve a great deal of hard work over the Christmas period. We have started production of the cables and parts and are currently working on the logistics of getting the technical team and equipment to Madagascar. However, our priority is to get the boat back in the race as soon as possible.”

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.