Skip to content

13 Comments

  1. JIMMY
    Dec 22, 2011 @ 09:23

    Det där såg riktigt kul ut! Hur står den sig fartmässigt mot Seacart 30?

    Reply

  2. Gustav Morin
    Dec 22, 2011 @ 09:29

    Jag har inte seglat SeaCart 30 så mycket men det är en intressant fråga. 30-fotaren borde väl vara snabbare tack vare mer segel och större stabilitet, men kanske hjälper foilsen tillräckligt för att 26an ska komma ikapp?
    Vad säger Hennix och Tim?

    Reply

    • Patrick L
      Dec 22, 2011 @ 09:45

      30:an är väl även byggd i kolfiber och väger bara 950 kg?

      Reply

  3. JIMMY
    Dec 22, 2011 @ 09:51

    Intressant fråga du dställde till Mirsky om varför inte AC45 och Extreme 40 har “curved foils” och om de inte skulle fått bättre prestanda med dessa. Men han var ju lite försiktig med svaret, har ju hört honom yttrycka sig tydligare om detta i andra sammanhang… ;)

    Det jag gillar med just 30:an är att man kan köra offshore med den och det går även att sova i den. Men det är klart, den kostar mer än det dubbla och frågan är då om det erbjuds mer fart och mer seglingsupplevelse också (vilket nödvändigtvis inte är samma sak). Skulle det inte komma en vikbar 30:a också? Vikbar SeaCart 30 helt i kolfiber med foils, om pengar inte var en faktor, Mums!!!

    Reply

    • Sam V
      Dec 22, 2011 @ 10:26

      Att AC45an inte har curved foils hörde jag är en kostnadsfråga. Komiskt i sammanhanget men de seglar i alla fall entyp. 72:orna däremot, där lär vi se en hel del kurvor.

      Reply

      • Pelle P
        Dec 22, 2011 @ 10:39

        Vi ser fram emot mycket när det gäller 72:orna….! Kommer att bli sjukt spännade!! Är det någon som vet var Artemis bygger sin? Ett rykte säger Åmål!!!!

        Reply

        • Sam V
          Dec 22, 2011 @ 10:55

          Cayard säger Orust Yacht Services. Hittar inte det bolaget men det verkar finnas en koppling till Najads nya ägare Nord West.

          Reply

        • Fabian
          Dec 22, 2011 @ 12:29

          Artemis båda 72or skall byggas i Najadvarvets lokaler, autoklaven håller på att byggas nu om den inte redan är klar.

          Reply

          • Pelle P
            Dec 22, 2011 @ 13:06

            Hej Fabian,
            Du säger “72:or”, är det två monster på gång?
            Najad i Henån eller Åmål?

  4. Calle Hennix
    Dec 22, 2011 @ 11:06

    Performance SC30 vs SC26. Vad vi upptäckte under Cowes Week i sommras var att SC30 är snabbare upp till 16–18 TWS. Där omkring börjar SC26 gå lika snabbt. Runt 20-22 TWS tar SC26 för sig och går snabbare på kryss, speciellt i vågor, inte högre men bättre VMG. Helt enligt plan!

    Iden med SC26’ans är entyp (melges, j-båtar – inte så roliga i lättvind) för duktiga kappseglare utan stor flerskrovserfarenhet. SC26 är en superb båt för de som vill kliva över till flerskrov. Dessutom är det fantastiskt kul att köra fulla ställ i 16-22 TWS och slippa be till gud varje gång man rundar toppmärket. Det är bara att köra på och konca på taktiken!

    Mer om Cowes Week här: http://seacart26.com/seacart-26-at-cowes-week-2011/

    P.S. Det blir en cup nästa år. Mer om det efter julen. D.S.

    Reply

  5. Hans Johansson
    Dec 23, 2011 @ 09:11

    AC72 byggs på fd Najadvarvet, avtalet skrev Mikael Gustavsson under när han ledde omstruktureringen av varvet. Via våra kontakter med Paul Cayard, Pelle P, Torsten T erbjöd vi oss bygga båtarna under hösten 2010. Tanken var att nyttja detta som en kommunikations plattform för nya Maxi 11. Vi hade sån flax att Richard Gillis som byggde EF båtarna i Göteborg va den som var utsedd till byggare. Vi lärde känna Richard G när Mikael va projekt ledare för EF bygget 97/98.
    Magnus Kullberg är nu djupt involverad av Artemis för detta bygge.

    Reply

  6. JR
    Dec 23, 2011 @ 13:41

    Ang. ren rå-speed finns data från 2005,
    Jämför Sail no 420 (Tornado) 123 (S-cart 30) 84 (Catri 24 , med foils)

    http://www.speedsailing.com/results_speed_week_2005_12.htm

    Reply

  7. Calle Hennix
    Dec 25, 2011 @ 13:06

    Mins det väl, Waymouth Speed Week är ett skitkul event som jag varmt rekommenderar. Speciellt symposiet som hålls mitt i veckan, Monty Pyton har mycket att lära därifrån :)
    Det var klart svårt att få till en bra 500 meters resultat pga byig vind, vi hade flera ”runns” över 20 knop som gick om intet 50m från målgång :(
    Den 12e blev bästa fart för SeaCart 30: 18,90 knop / Catri 16,80 knop / Non Entrant Tornado 19,43 knop, Tror inte det var en standard båge men om var det troligen någon ur UK’s olympic team som körde (dom har sin bas i basängen).
    http://www.speedsailing.com/2005_10_11/photos/IMG_4599.html

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.