Skip to content

32 Comments

  1. Björn
    Feb 10, 2012 @ 10:08

    Får gåshud av produktionsbilder. Underbart!

    Reply

  2. JonasJ
    Feb 10, 2012 @ 10:09

    Nya J70

    Reply

  3. Clifford
    Feb 10, 2012 @ 10:23

    Fram med vinkelslipen!

    Reply

  4. large
    Feb 10, 2012 @ 11:04

    Ensån där, en sovsäck och sex veckors semester utan ungarna………..!

    Reply

    • Raketen
      Feb 10, 2012 @ 16:55

      +1!
      ;)

      Reply

  5. large
    Feb 10, 2012 @ 11:10

    Får åka Watski2star / ÅF med en J70?

    Reply

  6. Ulf Brändström
    Feb 10, 2012 @ 12:07

    Kölvikt?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Feb 10, 2012 @ 12:15

    Tror inte den exakta kölvikten spikas förrän första båten är klar.

    J/70 Specifications (pdf)
    J/70 Sailplan (pdf)

    Reply

    • Ulf Brändström
      Feb 10, 2012 @ 12:45

      Avgörande om den kommer att passa för shorthand eller inte

      Reply

      • Bosse
        Feb 10, 2012 @ 21:08

        Vilken kölvikt skulle du vilja ha för att passa shorthended?

        Reply

        • Ulf Brändström
          Feb 10, 2012 @ 21:56

          Beror på skrovformen. Melges 24. Benetaue 25. Pacer27 mm är mycket beroende av vikt på relingen medans en båt som tex A27 har mycket köl samt en stabil skrovform . Detta gör den mer lämpad för shorthand. Personligen tror jag rätt mycket på A27 för Hans.
          Båten är också rätt tung vilket som jag förstår är gynnsamt Under SRS.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 10, 2012 @ 22:03

          Nja, jag tror inte A27 trivs med för mycket krängning.

          http://www.blur.se/2011/12/07/salon-nautique-de-paris-2011/

          Dels är den extremt bred akteröver jämfört med en t.ex. en J/80. Sedan blir den bredare vid däck för att besättningen skall komma ut (och för att det är mode), men då fort man kör ner kanten i vattnet så kommer det att bromsa rejält?

          Reply

  8. Raketen
    Feb 10, 2012 @ 16:57

    Den senaste tidens produktions reportage
    betraktar jag som segelbåts porr på hög nivå! :)

    Reply

  9. Hans Gunnarsson
    Feb 10, 2012 @ 17:16

    För mig är det ju intressant om det blir någon inredning över huvud taget…

    Någon som vet?

    /Hans

    Reply

    • Adrian
      Feb 10, 2012 @ 18:11

      Nein nein nein!

      Det står “cabin for sails and some personal privacy” eller något i den stilen.

      Reply

  10. Svea-Jonas
    Feb 24, 2012 @ 10:16

    Har dom börjat bygga Edwardssons båtar igen?

    Reply

  11. Per Larsson
    Feb 24, 2012 @ 11:20

    Jaa,Edwardssons Dominant race var 30-35 år före sin tid.

    Reply

  12. Jeppe
    Feb 24, 2012 @ 13:31

    Hade en Dominant Race, den är ju inte så trailerbar, i vart fall svår att sjösätta med ramp. Å andra sidan har den fyra kojplatser & ofta kök.
    Hoppas denna planar tidigare…

    Reply

  13. Jan-Eric Wilhelmsen
    Feb 24, 2012 @ 17:06

    Dominant 78 har jag, lite pimpad med ett utskjutbart peke med code 1 och vanlig slörgennaker. Ska segla PBR Bohusracet med den iår.

    Reply

  14. Jeppe
    Feb 25, 2012 @ 12:20

    Funkar code 1 bra på den? Dominanter är ju överkomliga så man kanske skulle köpt en sån & pimpat med fatheadstor, peke osv…

    Reply

    • Roger H NF Magda
      Feb 25, 2012 @ 13:39

      Kör codezero på våran 70-talare… Hur bra som helst! Tyvärr bara hunnit testa på korta banor i mälaren, men till sommaren blir det “mätbrevseglingar” !
      http://nf-magda.blogspot.com/2011/08/nf-magda-med-codezero-fullfart-i-lite.html

      Reply

      • Erik Barkefors
        Feb 25, 2012 @ 15:39

        Hälften av NF-fabrikaten har indragna vant och då fungerar det superbra med vanlig genua. Båten går jättebra med den kombinationen och seglar bra upp till skillnaden som tidigare var 2 pinnar i LYS. Gastade på Stefan Dehlerdoris NF SWE202 “Blåsningen” 1991 när vi totalvann Arkö Runt med den kombinationen. Då var tävlingen lite större än idag med ca 280 båtar.

        Reply

        • Roger H NF Magda
          Feb 25, 2012 @ 21:40

          I år mäter vi in både med code-zero och genua. SRS 1,121, utan undanvindsegel 1,072.

          Reply

          • Peter Kross
            Feb 26, 2012 @ 01:54

            inte ens 150% genua?Är det inte i princip en överlappande fock (116%)? utan att ha analyserad mätbrevet noggrann känns det mycket med nästan två pinnar upp.

          • Roger H NF Magda
            Feb 26, 2012 @ 17:04

            Genuan är inte så stor, vilket är bra iof på NF. Tror nog att vi fick en pinne för den och en extra för gennakern/coden. Blir spännande och se om vi seglar upp till det!?! Det känns väl ganska rimligt eller hur? :-)

    • Jan-Eric Wilhelmsen
      Feb 25, 2012 @ 20:34

      Vet ej än, helt nytt segel för iår. Min genua var på 18 m2 och coden är på 33 m2 så viss skillnad lär det ju vara. Klassar in som gennaker på SRS med 33% av FB och 50 cm utskjut på peket. Kan dock trycka ut det 100 cm utanför tävling.

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Feb 26, 2012 @ 16:11

        Jan-Eric, det som Erik Barkefors skrev om vår NF-202 Blåsningen gällde en 150% genua(på den tiden hette den GTS-mylar). Jag vill minnas att ytan var 27,5 kvm och vi fick LYS 1,12. Bättre fart med den än fock upp till 9m/s, framför allt när det var lite sjö kunde vi hålla farten, vilket är en fock-NF:s akilleshäl. Annars så är NF en fantastiskt bra allroundbåt i skärgården.
        Blåsningen finns här på sista bilden #64; http://www.nfseglare.com/galleri-2/
        Seglarhälsningar
        Stefan
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

        • Roger H NF Magda
          Feb 26, 2012 @ 18:10

          Självslående focken är ca 19,5m2 och genuan ca 24. Vi tror att det kan fungera fint som försegel att växla mellan. Om det blir riktigt lugnt så får vi väl segla högt med codenzero seglet (33m2) och jobba snabb med rullen i slagen… Jag har (tror jag) efter första sommaren äntligen hittat rätt trim på storen, vilket nog kommer att ge mesta fartökningen.. :-)

          Sail on

          Reply

        • Jan-Eric Wilhelmsen
          Feb 26, 2012 @ 18:52

          Mitt inlägg var ett svar till “Jeppe” som frågade angående Dominanten, och om en Code funkade bra vilket jag inte vet än. Vet dock att min slörgennaker fungerar utmärkt på peket.

          Reply

        • Erik Barkefors
          Feb 26, 2012 @ 19:02

          Reply

          • Team Dehlerdoris
            Feb 26, 2012 @ 20:18

            Tack, Erik för bilden från målrakan Arkö Runt, skulle tro typ 1998? Gillade Blåsningen, tror vi snodde alla platserna 1-8 totalt under de 15 åren vi körde Blåsningen på AR (LYS1,12). Visst, det var över 200 båtar men det är definitivt inte enklare att placera sig bra idag med låga 60-70 båtar på AR.
            Roger, SRS 1,121 år 2012, med både genua o Code 0, då måste Magda nog vara en s.k. Lysraket.
            StefanK
            http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          • Roger H NF Magda
            Feb 26, 2012 @ 21:01

            Vi får väl se.. Gäller ju att hantera grejorna oxå!! Ornörunt blir första testet men då blir det klassreglerna och året NF srs på 1,104. Har i alla fall varit på varvet och klappat lite på friborden :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.