

Related Posts
50th Melbourne to Hobart – video
I finally finished editing my footage from this epic race with the Australian J/111 Ginan. Looking back, this was a fantastic experience, and it’s incredible that I, in the last 12 months, both got the chance to race in the Southern Ocean and solo to Bermuda. Full Race report here. Thanks to Cam and Nigel […]
Looking for J/111, Pogo 650 or 2
I have readers in Scandinavia who are looking for: Any ideas?
8 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Feb 10, 2012 @ 12:01
Whoop-whoop!
//S//
Feb 10, 2012 @ 12:31
Nu längtar du svårt Peter? Dagarna fram till SpiQuest kan inte gå fort nog kan jag gissa!
Har själv svår seglingsabstinens inför årets säsong.
Feb 10, 2012 @ 16:45
Skön film. Peter har du några egna tankar om SRS-tal på J-111?
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Feb 10, 2012 @ 16:51
Som jag skrev i någon annan tråd är det enklaste att utgå från Corby 36 Inga of Sweden? De mäter ganska likt under IRC, runt 1.100, eller ORCi, runt 570. De landar på 1.38.
http://www.ssf.se/tk/pdf/srs/E4181.pdf
http://www.ssf.se/tk/PDF/6212.pdf
Sedan kommer vi att ha en större gennaker (150 vs 130m2 i entyp), så då kanske det kostar någon pinne till… Men vi får snart veta. Måtten skickas in nästa vecka, och sedan är det bara att hålla tummarna :-)
Feb 10, 2012 @ 21:13
Hej Peter!
Den gennakern måste vara grym – 150 kvm på 11 meter båt – låter som dansk flygpapp! Undanvindsegenskaperna på en vanlig J-båt är ju avundsvärda – och med detta superbygge plus 150 kvm gennaker så kommer det att gå undan. Ska bli intressant att se SRS-tal och även ORCi-tal – tror att den kommer att vara klart konkurrenskraftig i ORCi också – det går ju ett VM i Helsingfors – hon kommer att vara klart snabbast downwind! / Lasse
Feb 10, 2012 @ 22:27
Med klassgennakern så börjar det riktigt roliga vid 18 knops vind. Vi hoppas kunna komma åka fort lite tidigare – typ när sjöbrisen fyller på.
Många tycker vi skall åka till Finland.
Vi har inte haft någon regel i åtanke när vi satt upp båten, utan målet är att det skall vara så roligt som möjligt och att vi blir allround under svenska sommarförhållanden, framförallt på distansrace.
Vi gjorde ganska noggranna ORCi-analyser på J/109, som ju är en båt som är designad för kryss/läns. Så vi har en bra uppfattning om hur segelgarderoben bör se ut för att funka bra på kryss/läns i ORCi. Och det är inte så vår konfiguration ser ut just nu…
Sedan tror jag nog TP52 är snabbast downwind :-)
Feb 11, 2012 @ 18:49
Detta är en riktig rock raket! :)
Feb 11, 2012 @ 18:50
Länken….LOL
http://youtu.be/mYKTXsRLY9Y