Skip to content

12 Comments

  1. LarsS
    Feb 13, 2012 @ 19:21

    Tror att du behöver stötta dem lite med dina erfarenheter så att de får lite hjälp på traven. :-)
    Har inte sett en J-109 eller 108 invändigt tidigare men den var riktigt fin.

    Reply

  2. Hans
    Feb 13, 2012 @ 22:45

    J-båtar har alltid satt segling i första rummet. Detta ska de ha all heder för.

    Reply

  3. Mats V
    Feb 13, 2012 @ 23:33

    Ljust och fräscht….

    Reply

  4. Anders B
    Feb 14, 2012 @ 04:00

    Många längtande suckar när jag klev ner i den båten

    Reply

  5. Sam V
    Feb 14, 2012 @ 17:26

    Båten må vara fin men kölen ger mig utslag. Även om det blir lite enklare än att ha en riktig fällköl fattar jag inte hur man kan prioritera ned seglingsegenskaperna så grovt.

    Reply

  6. Per
    Feb 15, 2012 @ 09:51

    Det är säkert en perfekt båt om man nödvändigtvis ska hålla sig under 1.5m. Skulle vara mkt roligare att se en J122 eller en J111.

    P

    Reply

  7. Jeppe
    Feb 16, 2012 @ 09:52

    Grym båt om man som mig seglar i vatten där folk inte bygger så värst långa bryggor.
    Letar båt själv & har satt villkoret djup < 1,6m för att överhuvudtaget kunna hälsa på någon bekant. Sen blir det ju enklare att hitta naturhamnar förståss.

    Det handlar om cruising men man vill ju ha något som seglar så bra som möjligt…

    Reply

  8. Niclas
    Feb 16, 2012 @ 13:00

    Finns det någon fördel med den här sortens kölkonstruktion, jämfört med den som Pogo Structures m.fl. har på sina båtar?

    Är det att man kan parkera båten på kölen+rodren, för tidvattenhamnar?

    Reply

  9. Måns H
    Feb 16, 2012 @ 13:21

    Har svårt att acceptera den där köllösningen. Måste ju bli väldigt mkt turbulens kring underkanten på ‘stubben’ när man kryssar med kränging och viss ofrånkomlig avdrift. Strömningen kring svärdet borde ju då störas avsevärt, med negativ konsekvens för lyftkraften det skulle ge. Att man dessutom gjort avkall på det rätande momentet förvärrar väl bara situationen ytterligare med mer krängning och avdrift. Men det är klart, man kommer långt in i vikarna…

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Feb 16, 2012 @ 13:45

    Troligtvis blir J/108 kvar i Sverige ett tag, så kanske kan ni provsegla på Marstrand framåt våren.

    Sedan tror jag inte man skall jämföra med J/109 eller andra båtar med 2.10 optimerad köl (med SRS ~1.30), utan snarare med rena cruisers i 35-fotsklassen (med SRS ~1.20). Då tror jag inte att det är något fel på seglingsegenskaperna, framförallt inte då man oftare seglar med vinden…

    Horses for courses.

    Skillnaden mot Pogons fällbara är svår att bedöma. Den är säkert effektivare när man seglar, men också dyrare eftersom hela vikten skall hanteras av mekaniken. Här är det en “retrofit” på en befintlig båt – oftast på efterfrågan från kund. Med samma resonemang som ovan så tror jag inte man väljer mellan en Pogo och en J/109.

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Feb 17, 2012 @ 00:05

    Man kan spana lite på lillasystern, J/95 som har samma kölkonstruktion.

    http://www.jboats.com/j95/

    Den är vanligare och verkar ju ha fallit amerikanska medier i smaken.

    Sailing World: 2010 Boat of the Year Overall Winner
    Cruising World 2010: Boat of the Year Domestic Boat
    Cruising World 2010: Boat of the Year Best Weekender
    SAIL: 2010 Best Boats Performance Category

    Reply

  12. Sam V
    Feb 22, 2012 @ 09:47

    JIMMY gillar inte heller 108ans köl:
    http://www.hamnen.se/batfeber/prestandakolar-for-cruising

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.