Skip to content

37 Comments

  1. Dan Turesson
    Feb 18, 2012 @ 02:14

    Fin båt, väl värd en revival!

    Reply

  2. Gerhard
    Feb 18, 2012 @ 03:22

    Hej
    Jag har två Manzanitor, en mycket fin segelklar som sonen har seglat en del med men som tyvärr stått på land i två säsonger nu på grund av annan segling som tar all tid. Jag har också en under långsam renovering liknande din. med lång och kul seglings historia.
    Tidigare The Apple och Carlsten.
    Som du säkert sett så har dom tagit upp 1/4-Cup igen i England och Frankrike där intresset är stort kring gamla 1/4- Tonnare. Jag har fått flera förfrågningar på mina båtar, om jag inte skall sälja eller hyra ut min båt, men vem vet hon står på en registrerad nyare trailer så inget är omöjligt?
    Skulle vara kul om det var fler som dök upp

    Reply

    • Hasse Malmsten
      Feb 18, 2012 @ 10:53

      Vore bra om vi kunde bilda ett informellt nätverk ex via facebook.
      Jag har lagt upp en grupp på facebook: 1/4 ton
      Mejla mig gärna på hasse@24mr.se

      Reply

      • Gerhard
        Feb 18, 2012 @ 12:51

        Sitter för tillfället på Sanya i Kina, ingen facebook eller youtube.
        men du kan nå mig på gerhard@effektivexpo.se

        Reply

  3. Anders B
    Feb 18, 2012 @ 04:54

    Köpte en Manzanita i Tranås 2005, tokrenoverade (byggde bl.a. en “normal” sittbrunn) båten på Holms varv i Råå, seglade några år tills utrymmet inte räckte för en familj med allt större barn. Annons på blocket i augusti 2008, fick samtal från både Polen och Östersund men sålde båten till Långedrag. Ändrade segelnumret till SWE 15, ser snyggare ut än SWE 8223 på ett så litet storsegel. En riktigt fin båt, men tyvärr med en effektiv undanvindsbroms (IOR aktern).

    Reply

  4. sillstryparn
    Feb 18, 2012 @ 09:51

    Här finns massor med fina bilder från Cotts quarter ton cup 2010

    http://www.fionabrown.phanfare.com/4713548

    Reply

    • Kim
      Feb 18, 2012 @ 15:34

      Det fanns bilder där på en blå “Alice II” med både Cowes och Lidingö på akterspegeln.

      Reply

      • sillstryparn
        Feb 18, 2012 @ 17:16

        Tror det är Ken Bruneflods (Hurrycane mannen): han är väl baserad i London.

        Reply

      • Tomas
        Feb 18, 2012 @ 20:38

        Hon låg i cowes förra vintern bredvid våran båt. Hon lär seglas bra när hon är med och kappseglas

        Reply

  5. bobo syversen
    Feb 18, 2012 @ 10:08

    Anders b den manzanitan köpe jag från ocean yachts i Barcelona härlig båt vis eglade den i flera säsonger Härlig Båt

    Reply

    • Anders B
      Feb 20, 2012 @ 08:50

      Segelnumret var (innan jag bytte till SWE15) 8323, fick upp ögonen för båten när vi passerade Marstrandsfjorden när det var regatta nån gång på 80-talet. Med 6 st på railen gick båten fantastiskt fint.

      Reply

  6. Blur Sailing Team on Facebook
    Feb 18, 2012 @ 11:02

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Feb 18, 2012 @ 11:03

    Reply

  8. Nordh-O.S.T.en
    Feb 19, 2012 @ 20:29

    Båten på bilden skulle kunna vara det som sedan blev Accent. Skrovet (stäven, aktern, bulan på mitten och språnget) påminner om Accenten.

    Tomas

    Reply

    • Håkan
      Feb 19, 2012 @ 21:01

      Nja, “ur-Accenten” vann VM i Malmö -74. C´est si bon och systerbåten Butterfly deltog i VM -77 (Hankö Finland) där Butterfly blev 3:a. Alltså snarare utveckling av Accenten.

      Reply

    • Hasse Malmsten
      Feb 20, 2012 @ 13:05

      Accenten kom tidigare. Vann QTC i Malmö 1974, C´est si bon och systerbåten Butterfly som för övrigt ligger i Myggenäs, är byggda till QTC 1977 i Finland som vanns av Manzanita med Rodney Pattisson vid rodret.
      Snarare får man väl säga att C´est si bon är en lättare variant på samma tema som Accenten. Både C´est si bon och Butterfly hade centerbord och invändig barlast när de seglades i QTC

      Reply

  9. Pelle P
    Feb 20, 2012 @ 10:28

    Någon som vet var “ur-Accenten” finns nu??

    Reply

    • Ulf Brändström
      Feb 21, 2012 @ 08:50

      Min far byggde en 1/4 ton som delvis Bruce Kirby hade ritat. Den var mycket likt vad senare blev Accent GT ( tror jag) Det Skulle vara kul att få veta var den är nu.Den hette Dröm och var röd med en vit rand.
      Jag skulle också tycka det vore kul och veta om en annan båt han byggde finns kvar. Det var en 1/2 ritad delvis av Sparkman&Steven och byggdes sent 60 tal. Namnet på den båten var också Dröm.

      Reply

    • Markus Norlin
      Sep 21, 2015 @ 23:07

      ur-Accenten… Den såldes i USA efter 1976 QTC i Texas då Lasse Nylinder, Jörnstedt mfl seglade. Jag frågade Rolf Gyllenius en gång om han visste och tydligen hade han gjort efterforskningar och hört att den förgåtts i en varvsbrand nånstans i nordöstra USA. Synd, för det var en söt liten kallbakad sak.

      Reply

  10. Hasse Malmsten
    Feb 21, 2012 @ 12:56

    Kul med intresset för 1/4 ton. 27 medlemmar på facebook gruppen över helgen.
    Vi får väl se vart det bär……………….

    Reply

  11. srsseglaren
    Mar 10, 2012 @ 15:08

    Sökte efter gamla GR resultat från 1992, möjligen var det året som en Malmö baserad 1/4 tonnare vid namn Äpplet vann IOR klassen.
    Seriös satsning båten lyftes mellan seglingarna, det skrevs visst ngn artikel i segling om den, ngn som har kvar nummret ?

    Det fanns även en Svensk 1/4 på -70 talet som hette Robber även denna finns omskriven i ngn artikel.
    Robber hade på den tiden nya linjer som påminde om aphrodite 25 dvs bred akter och slag vid friborden.
    Rubber gänget drabbades senare av återfall och byggde en Omega 42 Robber Jubilee.

    Reply

  12. Lars-Åke Söderbom
    May 2, 2012 @ 22:52

    Jag köpte Cest si bon av Ingemar Boding efter 1/4 ton Vm i Finland. Jag tog kontakt med Peter Norlin och han visste att båten fanns i Stockholm. Detta var 1978. Butterfly som Peter Norlin seglade med såldes till bröderna Palm i Uddevalla. Den båten fick en köl men jag behöll centerbordet. Cest si bon var särdeles snabb på riktig hård kryss med krabb sjö. Jag har riktigt fina minnen när vi seglade Vener Race i slutet på 70 talet med ca 200 startande båtar och rundade nere vid Hindens rev som 13 båt bland alla de större båtarna. Sen var det trögare på länsen, men vi vann klassen 2 år i rad. Båten var utrustad med en 12 hk Kubota diesel som var kopplat via hydraulik till propellern. All vikt samlad i centrum av båten gjorde att hon seglade mjukt och fint i den krabba sjön på Vänern. Vi var fem killar som fick några riktigt roliga somrar med Cest si bon.

    Reply

  13. Pelle Pedersen
    Nov 27, 2015 @ 14:19

    Finns på Blocket nu; bortskänkes!!!

    Reply

  14. Martin
    Nov 27, 2015 @ 14:57

    Reply

  15. Markus Norlin
    Nov 29, 2015 @ 09:24

    Jag har en ritning på en eliptisk köl till båten, daterad 1986, om man vill byta ut centerbordet. jag gissar att den gjordes till systerbåten Butterfly. Cest si bon var i princip en nedskalad version av entonnaren Stress som totalvann GR 1977 (och även ytterligare en gång -85 eller -86) och hade framgångar även internationellt.

    Reply

    • André
      Mar 14, 2016 @ 23:08

      Mmm…
      Vill minnas att en 1-tonnare ritad av Norlin av betydligt nyare slag totalvann Gotland Runt 1986. Vill minnas att det var Powder/Civic men kan minnas fel. Det var en hel hög med moderna 1-tonnare som deltog då. Höstsol (pluggen till Powder), Fast Food Sally, Ragnarök och Diva med flera…

      Reply

  16. Clas Horn
    Mar 12, 2016 @ 16:56

    Hej, såg Cest si bon (1/4 ton) på en trailer rulla in mot Varberg norra i går. Såg ej om den skulle in till stan, eller bara fika på vägen till…

    clash@sailonline

    Reply

    • Peter Rosenqvist
      Mar 25, 2016 @ 20:10

      Hej, C’est ci bon ska få nytt liv i Gislövs läge på sydkusten, det var dit vi styrde efter att ha hämtat henne ute på Tjörn, så nära skroten man kan komma. Att vi var i Varberg berodde mest på att naturen har sin gång och en toa var guld värd just då! ;) Det kommer en hemsida om projektet så småningom ( cestcibon.se) men ingen stress med det eller renoveringen, där är massor att göra och det ska bli riktigt bra så vi tar den tid det tar helt enkelt. / Peter Rosenqvist

      Reply

      • Thomas Wiberg
        Mar 28, 2016 @ 15:16

        Grattis till ett jättekul båtval! Cést ci bon är ju en representant för det bästa från Peter Norlin. Att den har centerbord gör ju det hela bara mer intressant och spännande! Lycka till med renoveringen!

        Reply

        • Peter Rosenqvist
          Mar 28, 2016 @ 19:58

          Tack Thomas! Som många av oss har jag mina rötter i diverse jolleklasser och IOR konstruktioner, och då var Peter Norlin namnet som ständigt kom upp. Svensk seglings motsvarighet till Zlatan, och med dem orden slutar liknelserna! Så att nu, 39 år senare, ha en av hans one-off byggen utanför huset känns speciellt och ansvarsfullt, för det är ju trots allt seglingshistoria från en epok när seglingen var som störst och alla kunde vara med. Jag är inte det minsta förundrad över att 1/4 tonnarna får nytt liv ute i Europa, det följer samma spår som klasisk bilracing som är hetare än någonsin var man än kommer. Synd bara att det finns så få båtar kvar i Sverige, desto större anledning att ta hand om de som finns. Nu ska vi se i vilken ände vi ska börja, inne ifrån och ut, uppe ifrån och ner eller framifrån och bakåt…där är bestämt ingenting som INTE behöver fixas även om skrov och nästan hela däcket är hårt som en kokosnöt, tack för det!

          Reply

  17. Hasse B
    Mar 14, 2016 @ 13:55

    Är det någon som vet var Backman 21/Z21 formarna tog vägen efter Z boats konkurs?

    Reply

  18. Hasse B
    Mar 15, 2016 @ 10:02

    Tyvärr inte, de byggde bara prototypen av B18, som ska börja segla i Malmö i vår:)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.