Sweet… J/111 Fleetwing
Vad kan gå fel. Man väljer en bra dag i Newport, blandar lika delar J/111, familjen Johnstone och en helikopter med legenden Onne van der Wal. Yummy!
Bara en månad tills Blur³ sjösätts i Frankrike…
Vad kan gå fel. Man väljer en bra dag i Newport, blandar lika delar J/111, familjen Johnstone och en helikopter med legenden Onne van der Wal. Yummy!
Bara en månad tills Blur³ sjösätts i Frankrike…
Jan-Eric Wilhelmsen
Feb 28, 2012 @ 21:06
Ser på näst sista bilden att gennakerns skothorn är försett med en kort tamp för att ansluta skotlinorna strax bakom. Vad är vitsen med detta? Är det enbart för att minimera slitaget på skothornet vid gipp?
Pelle Lindell
Feb 28, 2012 @ 21:09
Det minskar risken att skothornet fastnar på förstaget när man gippar “inside” (skoten innanför förliket).
jk
Feb 29, 2012 @ 07:25
Hej,
En liten fundering som jag har varje gång jag ser en bild med denna lösning.
Varför så lång? Den längd tampen adderar, adderas ju även att hala hem i gippen.
Ok, att jag seglar 20ft flerskrov och antal armtag i gippen är kritiskt, men alla förbättringar ger resultat……..
Ingen som tänkt på detta?
Peter Gustafsson
Feb 29, 2012 @ 07:31
Håller med. Vår nya blir ~30 cm.
Liten lös dyneema-stropp med ögonsplits i ena änden som man loopar genom bägge skoten innan man knyter den i seglet.
Jan-Eric Wilhelmsen
Feb 28, 2012 @ 21:16
Kräver ju då att det finns bra med plats mellan.
Pelle Lindell
Feb 28, 2012 @ 21:33
Jo, har man inte hyfsat långt peke är utsidesgippar att föredra.
Calle
Feb 28, 2012 @ 21:33
Vit mast på dEnna, vad blir det på Blur?
Peter Gustafsson
Feb 28, 2012 @ 21:42
Svart/klarlackad kolfiber. Hall-masten är verkligen “a work of art”. Nedan en mockup för att se om loggan passar…
Calle
Feb 28, 2012 @ 21:53
Snyggt!
Peter Gustafsson
Feb 28, 2012 @ 21:38
Peket är 2.50 så det finns gott om plats. På J/109 är peket 1.70 men det är helt ok att gippa inside (vi har provat en outsidegipp på 5 år).
Den lilla stroppen finns i olika varianter. Ibland sitter den i gennakern, men då får man ju ändå knutar som skall dras runt förstaget. Dessutom är de ofta onödigt långa (varje utsläppt meter i en gipp skall ju dras hem igen). Påminn mig att jag skall ta lite bilder på vår nya setup.
kim
Apr 1, 2012 @ 20:21
“…Påminn mig att jag skall ta lite bilder på vår nya setup.”
Okej. Då är du härmed påmind om foton.
Niclas Dahlgren
Feb 28, 2012 @ 21:39
mycket tamp som skall hem om man gippar outside…
large
Feb 28, 2012 @ 22:24
outsidejipp kan vara att föredra i hårdvind med liten besättning
Thomas Wiberg
Feb 28, 2012 @ 23:04
Bilden på J-111 Blur “mockup” ser exotisk ut. Är det säkert att du inte har en 111:a under cover i västindien?!
Peter Gustafsson
Feb 28, 2012 @ 23:10
Franska Atlantkusten är väl ganska exotiskt :-)
Kocken
Feb 29, 2012 @ 00:06
Vilken snygg båt J111 är. Riktigt snygg!
Ulf Palm
Feb 29, 2012 @ 14:31
Med tanke på vilken ända av båten vi oftast kommer att få se är jag förvånad att du håller fast vid att ha namnet på sidan, Peter…
F424
Feb 29, 2012 @ 15:27
Låringen är väl bra? I bogen brukar man ju sätta reklamlapp och startnumret så där är det ju upptaget…:-)