All Aboard – men sen då?
Ingen kan ha missat “tjejbåten” All Aboard som har fått stort genomslag både i båtmedia och i vanlig press. Det är tjejerna bakom som har varit centrala i PR-material, artiklar och intervjuer. Smart, men innovationerna verkar ha hamnat lite i bakgrunden?
Det finns några grejer som är riktigt smarta. Till exempel räddningsrampen i aktern, även om den kanske är svår att realisera på en normal segelbåt med hjärtstock och behov av stuvutrymmen. Eller den skjutbara sprayhooden som vi shorthandedseglare känner igen från IMOCA-60. Några andra saker är ren produktplacering från sponsorerna. Att kalla en förstagsrulle under däck för innovation 2012 känns lite fånigt.
Inredningen var cool med många bra idéer. Många har vi sett på 100-fotarna i Medelhavet så den verkliga utmaningen blir väl att knô in den i en 35-fotare utan att det kostar en förmögenhet. Här tycker jag faktiskt att många tillverkare gör ett ganska bra jobb när det gäller att modernisera båtarna inuti.
Men nu till något som jag verkligen inte förstår.
Tesen är att tjejerna vill sälja båten för att skaffa sommarstuga eller husbil?
Är då lösningen att skapa en båt som är som en sommarstuga eller husbil?
Vill man vara lite elak så visades i så fall idealbåten på mässan redan förra året – husbåten Ocean One.
Är det verkligen så att en köksö med induktionsspis, bastu ombord och LED-ljus i olika färger skall få tjejerna att köpa fler båtar? Eller åtminstone låta bli att sälja dem? Och vill tjejer offra känslan av ett härligt tryck i rorkulten för att byta till joystick-styrning?
Ser jag till min egen familj, så har bekvämare båt inte lett till mer semestersegling. Hos oss är det andra saker som minskar lusten att semestra i båt: överfulla gästhamnar och naturhamnar, självutnämda hamn-Hitlers, skitiga toaletter och dålig service.
Jag tror också det finna många andra faktorer som gör att tjejer tröttnar på båtlivet – där den optimala båten inte löser det problemet?
Till sist. Om skillnaderna är så stora mellan män och kvinnors syn på båtliv, vad innebär det på lite sikt? Samtidigt pågår ju en generationsväxling både i klubbar och bland båtägarna. Det skall bli spännande att följa utvecklingen.
Björn
Mar 12, 2012 @ 23:11
Jag tycker att initiativet är superintressant. Tyvärr så känns det som att de inte hade samma vassa uppbackning av formgivare som de hade på YCC projektet. (vilket i mitt tycke sålde in 60% av det konceptet). Är kanske lite oschysst att jämföra med, men det har ju använts i PR syfte för all aboard, så why not. :)
Nu är jag å andra sidan inte lika insatt som de flest här inne, men kan nog tycka där finns en del intressanta innovationer. Tyvärr känns de flest inte ekonomisk gångbara, eller bara extremt skrymmande.
Håller verkligen med om produktplaceringen. Ger en bitter smak.
MEN!
Skoj med stora koncept! Saknar det lite i båtbranschen. Framförallt får det ju en själv att fundera lite på bättre lösningar.
(Spa…really?)
Peter K
Mar 12, 2012 @ 23:56
Intressant med ny tänk oavsett om det är kvinnor eller män som står bakom.
Tyvärr är jag inte påläst tillräckligt för att vera vad briefen för projektet “All Aboard” var men, ser jag till den egna familjen, så är hotet mot seglingsintresset snarare att det blir för mycket sommarstuga (i båtens utformning och prislapp) och för mycket husvagnsparkering (i hamnar och på skär) och därmed för lite fokus på seglings kännslan och upplevelser. Det är när upplevelsen är stor som vi alla trivs och det är de ögonblicken vi kommer ihåg. Komfort har inte den inverkan på oss, hur smart den än är.
Jag tror (& hoppas) dock att vi nått botten i komfortmaximering och att åter seglingen som upplevelse börjar får ta plats framför komforten (=försöka vara samma som hemma eller i stugan). Titta på Pogo 12.50 eller Esse 750 som vinnare i EBY 2012, båda båtarna är signaler på att utvecklingen går åt rätt håll. Båda har attityd, “sexighet” och potentiell upplevelse som jag tror alla uppskattar, oavsett kön.
Förstår att det är många (kvinnor som män) som hoppar av seglingen, när segling bara blir en dålig kopia av ett liv på land.
Det hade varit kul att se ett projekt med lite visionärt tänkande som gick ut på att göra seglings upplevelsen större och inte bara mer bekvämt och mer lik hemma upplevelsen. Här finns mycket att göra både i formgivning av båtar och arrangemang kring seglingen.
Erik Barkefors
Mar 13, 2012 @ 08:40
Jag tittade på projektet på mässan och blev lite besviken. Visst är både stävstege och akterramp bra grejer men inuti så fanns vassa hörn på inredningen. När vi skaffade barn och var på mödravården före förlossningen så var en bra bit av informationen hur man skulle minska skaderisken hemma. Där borde kvinnor kunna vara föregångare istället för att ta ett steg tillbaka.
Att ha en invändig trappa till fördäck är säkert bra och har funnits redan i HT-båten Ryds Nautica för många år sedan. Jag hade uppskattat om båten varit hopmonterad stället för spräckt. Då hade man kunnat slussas igenom enkelriktat och få uppfatting om volym och hur enkelt det var att röra sig ombord. Utanför hade de kunnat ha mock-up av olika delar för att beskriva designen mer i detalj.
Håller med Peter K och Peter G att trygga hamnar och andra yttre faktorer nog är minst lika viktiga och att seglingen inte får glömmas bort. Vi kanske ska sikta mot det franska Mini-seglandet där en proffsig hamnmiljö är en viktig bit för att det ska fungera. Kostnaden för hamn och lyft blir högre men båten kostar kanske en tredjedel så det finns gott om ekonomiskt utrymme!
Avslutningsvis så visst få rampen plats m man gör den lite smalare så den ryms vid sidan av hjärtstocken eller mellan hjärtstockarna ;-)
Per
Mar 13, 2012 @ 09:19
Kul projekt sen kan man ju skoja lite om det men det är helt klart lite nytänk. Lys-tal?
Team Styrbord
Mar 13, 2012 @ 09:30
Konceptet var riktigt roligt, trots att vissa detaljer var mindre lyckade. Spisen tex.
Under 00 talet har de flesta crusingbåtar blivit mer och mer lika husvagnar. Dom är kanon i hamn men mindre bra på havet. T ex toaletter man inte utan visst besvär kan nyttja när det lutar lite.
Peter…du är inne på helt rätt spår. Servicen i många hamnar på Ostkusten är rätt dålig, och det är oftast någon form av oordnad kaos i hamnen. Utö är ett bra exemplet på det.
Det är en av de mest besökta hamnarna i Stockholms skärgård, men saknar en riktig hamnkapten. Vilket resulterar att det oftast är totalkaos i hamnen.
Ulf Palm
Mar 13, 2012 @ 09:52
Jo… men nej. Hela grejen andas könsfloskler så jag mår dåligt.
Utgångspunkten är alltså att kvinnorna inte trivs på sjön. Alltså gör vi en båt som inte är en båt uten ett Spa, eller ett kök, eller ett mysrum, eller något annat som egentligen inte har med själva båtlivet att göra. Snacka om att befästa könsroller!
Om min fru inte gillar båtlivet så kommer det knappast att hjälpa att vi skaffar en båt som inte längre är det. Dessutom kommer det ha den oönskade bieffekten att jag tröttnar också. Speciellt med roder som inte är roder…
Jag tror definitivt inte att man lockar fler kvinnor eller tjejer ut på havet med den här typen av projekt – faktiskt tror jag att det blir precis tvärtom, men jag är väl negativ, antar jag.
Många av de tekniska lösningarna är fantastiska som enstaka företeelser men helheten ger mig en besk bismak. Vi har båt för att vi vill ha just det. Om vi inte vill ha det skaffar vi något annat, t.ex. en sommarstuga (med brygga och dagseglare, naturligtvis).
Hans
Mar 13, 2012 @ 10:22
I mitt fall så behöver inte båtens inredning se ut som en kantig danskdesignad ankomsthall för att locka med frugan ut på sjön. Däremot så blir det ibland konflikt mellan vad vi prioriterar. Djup (spacklad) köl och rak förstäv (utan missprydande “Båtsystem-peke”) rimmar illa med hennes önskemål om att angöra en alla fina naturhamnar med sluttande klippor och ett djup på 1,5m…
Nä, den största utmaningen är att få med hormonstinna tonårsbarn ut på sjön.
När de har vuxit ifrån krabbhåvarna och tom gummibåtsåkandet börjar bli tråkigt.
IPhones, IPad’ar, DVD-spelare osv räcker inte hela vägen…
Niklas
Mar 13, 2012 @ 10:54
Generellt så pratas det av män förvånansvärt mycket om inrednings- och detaljlösningar på “vanliga båtar”. Det “ska” liksom vara optimalt bekvämt och välinrett för en given längd. Kanske är det mest en fråga om ett stort intresse för detaljer – och om dyntjockleken är 10 eller 12 cm spelar kanske egentligen mindre roll.
Jämför man så kommer ju båten alltid förbli ett miniatyrhem jämfört med en normalstor 2-rumslägenhet.
Per
Mar 13, 2012 @ 10:56
Måste sälla mig till skaran som är lite tveksam om jag gillar eller ogillar det jag såg.
Induktion och bastu? På 12V, allvar?
Instämmer sedan med ovan talare om att det snarare varit så att resan till samt platsen man ankommer till styr huruvida frugan gillar “båtlivet”. Är det hela havet stormar fram till en hamn som är knökfull innan lunch och viken torpederas av små-djävlar som kör gummiflottar med 40-hästars på så är det nog så att sommarstuga vinner.
Är det däremot en behaglig halvvind till en lugn vik i ytterskärgården så är stugan såld ;)
Ingen båt i världen räddas av en hamn som tar 500 pix natten helt utan service. Ska man sedan med moderna båtar behöva bränsleceller, vindkraftverk, dieselaggregat för att köra allt från tvättmaskiner, torktumlare, induktioner, platt-tv och bastu så är det nog så att även jag kommer att vilja sälja båten.
Johnny
Mar 13, 2012 @ 11:58
Känns absurt… det är ju inte redskapen / eller båtarna det är fel på i dagsläget.
läge att sticka ut hakan: skrota all komunala initiativ till gästhamnar – se till att privata intressen kommer in i mer utsräckning – rusta upp – Var finns den Marina motsvarigheten till Skistar?? ( ala Frankrike) se till att båtklubbar har öppet / lever i mer än 100 dagar per år- ( annars riskerar vi att tappa varenda seglings & båtintresserad genaration även i framtiden)- kort sagt gör Båtlivet modernare och mer tillgängligt.PS:På båtmässan i Göteborg besökte jag Grefab, som hanterar den komunala båtkön i Göteborg – jag har nu stått i kö sedan 2003 ( =9 år ) – frågade om det fanns möjlighet att få plats snart – svaret var att det tar mellan 5- 10 år ytterligare. Denna verklighet är ju helt sjuk – inte undra på att Båtbraschen har problem…
Erik Barkefors
Mar 13, 2012 @ 19:04
Att just privata intressen skulle vara lösningen är det många på ostkusten som är tveksamma över efter sommarens prishöjningar och dåliga service i bl a Västervik och Arkösund. Huvudmannaskapet tror inte jag är det viktiga utan en långsiktig vilja att ordna något bra.
Jonas Caspersson
Mar 14, 2012 @ 07:30
Rörande gästhamnar så vore det intressant att förstå hur Danskarna gör, för där är Gästhamnarna extremt bra och billiga och trevligt bemötande får man oxå. Dom drivs av segelklubbar, helt utan kommersiellt intresse, tar ut en liten slant för omkostnader bara.
Det jag inte förstår är huruvida staten står för själva byggandet av hamnen eller ej. Torde vara så för som ni säkert förstår är det dyrt att bygga hamnar när man först måste skapa själva hamnen, sen muddra och till sist anlägga bryggor o servicehus… ja, ja Danmark har i alla fall dom bästa hamnarna i Norden, och billiga är dom.
Och en sak till, dom är “aldrig” fulla!
Erik Barkefors
Mar 14, 2012 @ 08:36
I början på 1980-talet hade OXSS avtal att få utnyttja lediga platser i den då kommunala hamnen Östersviken. Vi hade plastskyltar hängandes på bryggkanten som var röda på ena sidan (ute på dagstur) och gröna på andra sidan (platsen ledig för gäst). Sen talade man om för veckans hamnvärd (klubbmedlem) vilken dag man skulle komma tillbaka så såg de till att platsen var ledig då. Var själv hamnvärd en vecka och det var kul med jobb ett par timmar på morgonen och kanske tre timmar på kvällen.
Calle
Mar 14, 2012 @ 09:55
jag har sett där man har kompletterat detta system med en skylt “Ledigt tom:………….”. båtägare skrev upp datum när platsen behövs igen när gröna sidan visas.
Det var inte i vår hamn, så jag vet ej hur det fungerade men då slapp man att gäst behöver letar efter hamnvärd eller att det platsen är upptagen när båten kommer tillbaka och gästen inte har träffat hamnvärden.
Som jag förstått så kunde det vara så att det kan uppstå problem om semester avbryts av någon anledning och båtplatsen är upptagen. Men det går säkerligen att fixa också.
Erik Barkefors
Mar 14, 2012 @ 12:04
Det fanns ju inte mobiltelefon då men desto fler telefonautomater på stan. Man kunde ringa till klubbhuset så skyltade de om eller så fick man ta en annan ledig plats till dagen efter.
large
Mar 13, 2012 @ 12:33
Inte många rätt, en tung båt med en massa “finesser” blir bara svår att hantera. Om man inte kan acceptera en lägre standard i båten än i hemmet vet jag inte om båten är det rätta att satsa på.
Vi som hänger på det här forumet har andra prioriteringar än resten av befolkningen. Jag har en kompis som just sålde sin två år gamla Hanse för att köpa en ny av samma storlek för att den nya ser fräckare ut……
Johan S
Mar 13, 2012 @ 19:36
Jag har länge funderat på den optimala skärgårdsrallybåten. Snabb, snygg, relativt grundgående, lätthanterlig för två, beboelig för 4 om så behövs. Kommit fram till att less i more. För min del gör det idagsläget inget att det inte är ståhöjd, tänker att ett par turer med båten ersätter ett gäng yogapass. Så långt tänker jag att all-aboard går åt fel håll.
Dock gillar jag ansatsen att utgå från ett antal scenarier/problemområden. Dessa blir såklart olika för olika brukare. Hur underlätta ombordstigning (från klippan, eller från manöverbordsituation)? Hur underlätta matlagningen (kanske inte med en köksö utan kantlister, oandvändbar under gång)? Utfällbara fendrar, genialt! Komplettera med gummilist på framkant köl och i fören. Fast utskjutbar sprayhood. Grymt! Hur skall jag pimpa min båt med en sån? Ett par solceller, kanske kompletterat med bränslecell och elmotor och vi har löst problemet med motormanövrering och mek. Men hur hantera soporna på ett smidigt sätt oman ligger ute i ytterskärgården ett par dar?
Hoppas att diskussionerna skapar en del korsbefruktningar. Kanske Aspect 40 edition skärgårdsrally kan bli en spin off om man vill ha ståhöjd, annars Ligger Taracen bra till i min värld.
Johan
Stefan A
Mar 13, 2012 @ 19:54
50-talet ringde. De vill ha tillbaka sin kvinnliga värderingar!
Jag tycker att båten cementerar könsroller som större delen av samhället gör sitt bästa för att bli av med.
Har visat den här filmen för några kvinnor i min bekantskapskrets och vi kollade även på den när vi var på mässan. Ingen av dem kände igen sig i den beskrivningen som ges av vad kvinnor vill ha och uppskattar på sjön. Därav vore det ju väldigt intressant att se hur den där undersökningen ser ut. Vem har man frågat och hur frågorna är ställda?
Jag tror inte att man får ut fler kvinnor i en segelbåt/båt bara för att man anpassar båten så att det blir lättare att göra traditionellt “kvinnliga” sysslor såsom att laga mat och städa på toaletten. Snarare tvärtom.
Många kvinnor som jag känner skiter i att segla för att det tycker att det är gubbigt och att de bara får göra skitsaker på båten som att hoppa i land, samla ihop fendrarna och stå i ruffen och laga mat.
Jag tycker att det finns en hel del bra saker på båten. Synd bara att man måste klä in det i ett kvinnligt perspektiv för att göra ett PR-case av det.
//S//
Clifford
Mar 13, 2012 @ 20:03
Varför skall man ta fram en båt för folk som inte vill vara på sjön?
Ted Lundberg
Mar 13, 2012 @ 22:12
Väl rutet!
alex Ekberg
Mar 13, 2012 @ 20:09
Det är ju inte så att båtar idag inte är anpassade för kvinnor!
Faktum är att Jag och de flesta andra lägger mer fokus på att lyssna på kvinnorna när båten utformas.
Mannen är mkt lättare att få nöjd och har han inte frun med sig så blir det en annan båt dom köper.
Det är mer intressant att dom tagit folk som inte är i branchen för detta en att dom är kvinnor. Kul med nytänk och jag tror allt sånt här leder framåt.
Emely
Mar 13, 2012 @ 20:55
Jag hade inte bangat att segla över Atlanten med den iaf. ;)
Mikael
Mar 13, 2012 @ 21:00
Men varför det finns inga kvinnor här i Blur att kommentera detta?
Ewaluvan
Mar 13, 2012 @ 21:53
Vi finns här, men har kanske som ni har lite svårt att förhålla oss till “fenomenet” All Aboard. Å ena sidan är det väl jättebra att “kvinnliga” synpunkter/önskemål och behov tas tillvara. Å andra sidan har jag lite svårt att se varför dessa skiljer sig från mäns. Behovet av säkerhet, funktionalitet och komfort borde väl vara samma.
Kännder mig lite förnärmad och förminskad av att det skulle vara just färgade lampor och “köksö” som får mig att segla! Jag har gått från att vara landkrabba till att i år segla Bohusracet med mig som skeppare, och det innebär för mig ett helt annat fokus! Detta har så klart också skett med massor av kvinnliga förebilder och “heja-på”, inte bara från sambon som alltid stöttar ;)
Kanske är det mera möjligheterna att lära, utbilda och utveckla sig som vi borde fokusera på hur vi gör bättre och mer tillgängligt? Hur hittar och attraherar vi tjejer/kvinnor att gå från att åka båt till att segla/köra?
Stina Lönn
Mar 13, 2012 @ 22:03
Nytänkande och innovationer är alltid bra. Men inte väljer man att segla för att göra det bekvämt för sig. Köket ska vara trångt, alla matvaror svåråtkomliga i en djup kyl och kojen inte lika mjuk som hemma. Men efter en dag på sjön somnar man fantastiskt gott efter ett iskallt bad och en god middag tillagad i det trånga köket. Det är äventyret vi vill åt, både kvinnor och män. Det är då man känner att man lever.
Filmen visar ingenting om seglingsegenskaperna och att styra med några små fjuttiga joysticks lockar inte alls. Säkerhetstänket tycker jag däremot är mycket bra, både med landgång och ramp. Skulle gärna ser lösningar med preventergajar.
Såg ni att kvinnan som hängde ned de blöta kläderna hade klackar på skorna. Men det är klart, i en sådan båt åker nog festblåsan också på till kvällen så man är snygg när man serverar drinkarna.
Nickepicke
Mar 13, 2012 @ 23:48
Som jag förstår det var det en designstudie. I de fallen brukar man ta ut svängarna och utmana rådande värderingar och lösningar. Allt för att skapa debatt och för att driva utveckling.
Eller är dagens AWB optimala? Jag tror inte det.
Lovvärt initiativ som det behövs mer av. Att det just i detta fallet var kvinnor som gav sig in på en mansdominerad ö är bara tufft. Hänger man upp sig på enskilda detaljer missar man helhetsbilden.
Stefan A
Mar 14, 2012 @ 07:41
Men det är väl ingen som är emot initiativet i sig. Problemet är väl bara att det inte känns speciellt fräscht.
Det låter ju som om man har frågat en mängd med kvinnor om varför de inte vill vara på sjön och fått svaret att anledningen är att det är för jädra svårt att städa på båttoan och att gasköket är ett skämt i jämförelse med deras fina induktionshäll som de har hemma. Jag köper inte att det är anledningen och jag köper inte den bilden av kvinnor 2012.
Jag tycker precis som Stina att det hade varit bättre om man fokuserat på hur man får fler kvinnor att engagera sig i seglingen (eller motsvarande på en motorbåt) istället för att cementera att kvinnor bara vill laga mat och städa.
Däremot tror jag att det är många, oavsett kön, som går loss på en hel del saker i den där båten/studien. Majoriteten av sakerna hittar du ju på vilken fläbbig lyxkryssare som helst i Medelhavet, plus lite till… Och vem vill inte ha det? ;)
//S//
Nickepicke
Mar 14, 2012 @ 10:36
Istället? Varför inte också…
De som ligger bakom detta är väl designers. Då skulle det kännas naturligt att göra just en designstudie.
Någon som arbetar som forskare eller inom market research kan väl roa sig med det du förespråkar. Också.
Det kanske är sant som det ibland sägs att båtfolk är mer konservativt än katolska kyrkan :)
Stefan A
Mar 14, 2012 @ 13:07
Vet inte om jag förstår vad du menar men den här designstudien bygger ju på en undersökning av vad kvinnor vill ha till sjöss. Jag vänder mig inte så mycket mot vad de här kvinnorna har designat utan snarare vad det är man har kommit fram till i undersökningen. Resultatet blir ju en konsekvens av de här båda sakerna eller hur?
Håller med dig om att båtbranschen är konservativ. Problemet är väl att den här designstudien inte gör många knop för att ändra på den bilden.
//S//
Ewaluvan
Mar 14, 2012 @ 23:35
:)
Peter Gustafsson
Mar 14, 2012 @ 07:49
Alla vill väl ha en 80-fotare i hamn, en 38-fotare när man seglar, en 30-fotare när man letar plats i gästhamnen och en 20-fotare när räkningarna skall betalas :-)
Stefan A
Mar 14, 2012 @ 07:59
True! :D
//S//
Patrick L
Mar 14, 2012 @ 08:12
Det blir 42 fot i snitt. Close enough :)
Stefan
Mar 14, 2012 @ 07:20
Bra analys Peter, som vanligt! 5-10 års väntan på båtplats låter helt otroligt. Vad gör Sweboat åt det kan man undra?
Ewa i HP
Mar 15, 2012 @ 21:23
Hejsan
Många grejer verkar finurligt påtänkta, vi har ju rulle genom däck så det vet vi funkar kanon, landgång verkar praktisk, men vad väger det framme i fören?
Sopsortering kräver utrymme på en båt.
Nyfiken på vad alla dessa lösningar kommer väga?
Kommer det gå att segla med dessa lösningar?
Rodret styras med joystick, hur blir känslan då?
Inredningen är ju inte en båt, där det finns mysig ruffkänsla?
Att segla o ha en enkelhet är ju charmen o komma närmare natur o äventyr är ju den dragande känslan.
Annars bor vi kvar i huset, där vi kan gå o bada o alla bekvämligheter.
Diskmaskin o tvättmaskin nämndes inte?
Fint med blommor i båten, men våra grejer som står framme brukar inte stå kvar på borden efter lite segling?
Min man undrade var gräsmattan är? Han saknar gräsklippningen!(eller så är det en anledning till att semestra i båt, trädgården behöver inte skötas)
Egentligen tycker vi ideerna är bra, men viktigt att få funktion för att kunna laga mat osv under sjögång osv
Kul med försök till nytänkt o vinkling av ideer!
Kanske lite väl mycket sommarstuga över det.
Bra säkerhetstänk, men klarar en person ändå av det?(tungt att ta upp en person…)
MVH Ewa som just tittat på film med härlig segling i en 707
Urban Nilsson
Mar 16, 2012 @ 18:01
Jag tycker absolut om allt som locka både män o kvinnor till havs, men om någon inte vill det så beror det oftast på att saker o ting rör på sig och det tror jag inte att någon bastu ombord kommer att förändra det, lika lite som jag som inte tycker om husvagnslivet, vad skulle en bastu förändra i det falllet ?, eller något annat för den delen.Antingen gillar du eller inte och det har bara med miljön att göra.
Pia Lobry
Mar 18, 2012 @ 08:31
Våga varannan
Jag tror att kvinnorna säger “detta är sista sommaren i båt” för att det tröttnat på att bli skrikna åt vid äventyrliga tilläggningar. Min rekommenderade lösning på det är att varannan damernas vid ratten/rorkulten. Man måste öva för att bli bra, så satsa en dag på det… Och att noga gå igenom och planera tilläggningen innan man angör så alla vet vad som ska hända och när. Samt att det är förbjudet att skrika åt varandra. Åtminstone “hoppa” och fula ord.
Varannan damernas/ungdomen/övrig besättning bör även gälla alla andra uppgifter ombord. Från att styra till att laga mat och att trimma. Kapten får hålla tyst vad gäller goda råd om dessa inte efterfrågas. (läs den meningen igen;-) ) För hur kan man lära sig om man inte får försöka och göra misstagen? Och det är först när man känner sig delaktig, lär sig något och känner att man kan tillföra något som det blir roligt. Annars blir man bara en turist och då är bara bra väder intressant.
Sticker jag ut hakan när jag ber er dela med er av makten och det roliga styrandet/kaptenandet? :-) Jag kan rabbla många personliga erfarenheter. Skillnaden är att jag rytit ifrån och sagt “håll tyst, låt mig få försöka och få göra fel, annars kan jag ju inte hitta känslan” och även “jag gör det på mitt sätt” (även om det inte alltid blev bra :-) Men det verkar inte vara ett så kvinnligt drag. Många andra lämnar tillbaka rodret eftersom de så snabbt får råd – om än goda och i all välvillighet – men inte efterfrågade.
Ibland har jag tom fått ta till mitt ägandeskap av båten för att få hålla i pinn, så gamla roller är svåra att bryta. Vill ni ha fler kvinnor till sjöss, så dela inte upp oss i kvinnliga och manliga besättningar utan INKLUDERA oss mer aktivt i det som ni älskar att göra mest, våga byta roller, ge oss ansvar. (Alla växer med mer kunskap och ansvar)
Det där med städning och matlagning lämnar jag utan annan jämställdhets-kommentar än pinsam.
Alla har olika önskemål med sitt båtliv, vissa vill ha komfort som hemma, andra ha enkelhet och skillnad mellan vardagen och semestern. Det viktigaste är väl att man har samma önskemål och förväntningar, eller att man åtminstone verbaliserar sina förväntningar och kan samsas om en gemensam målbild. Inte gissa hur de andra vill ha det.
Säkerhet. Öppen akter – check. Räddningssystem – check, men det viktigaste är att alla kan använda den och att man övat. Annars är den ganska värdlös. Resten skulle jag aldrig tillåta på en båt, även om den bara ska gå i svenska vatten. (rullfock, visst men det är knappast nytänkande.) En massa potentiella läckage med nedgång i mitten…, en massa mekanik i saltvatten och stora fönster som innebär svagare skrov och framförallt vassa kanter på inredningen. Stora ytor blir farliga ytor när det gungar och man inte har något att hålla sig i. Då är det bättre att skilja på sommarhus, husvagn och båt då de jobbar med olika förutsättningar. Spa/Bastu hade Koskinen redan på 80-talet när han seglade upp till Spetsbergen. Men det blev inte en storsäljare för det, kanske för att det upptog hela förpiken. Bättre att satsa på en levande skärgård med bastu, små krogar, bed n breakfast etc. Men jag tror inte att det är bristande komfort som gör att kvinnor vill lämna havet, det är känslan av otrygghet (väderskiften, grund, nästa natthamn) och osäkerheten runt båthantering – att man inte skulle klara hantera båten själv om rorsman gick överbord tex.
Och för att få in nya generationer måste vi åter sälja drömmar istället för båtar, måla mer med pensel än cad och göra det tillgängligt på ett annat sätt än “förr”. På alla nivåer. Vi måste dela med oss istället för att ta med oss.
Självklar gör ni som hänger här redan det mesta rätt och många av er gör oerhört mycket för att svensk segling ska bli bättre. Ovan reflektioner är baserade på vad jag sett och hört under mina 8 år som hamnkapten, 10 år som segelinstruktör, 17 år i båtbranschen och en väldig massa människor jag träffat runt och inom seglingen.
Trots allt så tror jag på seglingens framtid och att kvinnorna vill vara med mer. Jag hittade en undersökning för några år sedan, på vad män och kvinnor googlade på. Ganska stereotyp, men utmärkande var att män inte skrev något om segelbåtar, men att “boating” stod högt upp på kvinnornas lista!! (men de hänger mindre på bloggar och diskuterar, så ring upp dem och erbjud dem att vara rorsman istället :)
/Pia
ps. vore kul att veta vad medelåldern var på de tillfrågade i undersökningen / medelåldern på de som lämnar båtlivet för husbil samt vad deras respektive hade för åsikter på samma frågor… och undrar vad projektet kostade.
Ulf Brändström
Mar 18, 2012 @ 08:58
Heja Pia! Helrätt.
Patrick L
Mar 18, 2012 @ 09:05
+100
Ewaluvan
Mar 19, 2012 @ 00:03
Håller med, förutom att jag inte är helt säker på att det alltid är männen som inte vill släppa “makten”. Tror nog att det är lika vanligt att vi kvinnor fegar ur och är lite bekväma av oss. Varannanregeln är ett jättebra tips och sätter även lite press på att inte lämna ifrån sig rorkulten när det blir lite jobbigt.
andreas i HP
Mar 19, 2012 @ 13:01
Håller med såklart både Pia o Ewaluwan
För vår del har detta varit sporten båda utövar, umgås i, tillbringar mycket tid o upplevelser tillsammans.
Ewa har mest legat i vattnet, jag via golfen har ju velat undvika vattnet samt åkt ovanpå det i fryst form.
Skall då bara den ena få göra det roliga?
För vem vill egentligen enbart laga mat/städa/diska eller som Pia säger “få skäll”
För vår del är det oxå viktigt att om en olycka är framme att den andra kan klara av att få upp personen ur vattnet osv.
Det ger oss trygghet o tillit att se varandra klara av situationer på vattnet.
Plast går ju att laga om vi gör en felbedömning…som händer båda.
För oss var Bohusracet “da shit”
Gemensat mål att vi båda skall klara av det, dela ansvar o utvecklas. Skit samma i resultatet, vinner vi är det kul, vinner vi inte har vi kul ändå, bara vi gett max vad vi kan prestera!
Men Pia erkänn…, lite kul är det att se “fete gubben” styra fel o höra han skriker på frugan….den delen hoppas vi inte försvinner i hamnen, det är ju ett roligt inslag;-)
MVH Andreas
Stefan A
Mar 19, 2012 @ 08:41
Bra skrivet Pia.
//S//
Detta är segling och båtliv när det är som bäst… | Luvans seglarblogg
Mar 19, 2012 @ 21:43
[…] Niklas Stang har, återigen, fixat en riktig go film. Man känner glädjen av att dela natur och intresset för båtar och segling med andra. Att det finns barn med är ju en självklarhet likaväl som att beundra, stjäla idéer och inspireras av andra. Det är väl detta vi ska försöka marknadsföra och sälja in till andra, och inte bara ha fokus på mätbrev, decimaler, pinnar upp och ner, eller om båtarna ska bli ännu mera lika lyxiga husvagnar… Följ diskussionen om All Aboard […]
Årets Segelbåt? | BLUR
Apr 30, 2012 @ 08:25
[…] men jag har svårt att se Båtmässan, maringuiden.se och Marintekniskt Forum (som stod bakom All Aboard) som auktoriteter på det här området. Men vem vet… Båtmässan i Göteborg utser Årets […]