Grattis till Martin Strömberg
Idag fyller Martin 30 år men det stora firandet får kanske vänta. Just nu ligger fokus på att överlista Puma i vad som utvecklats till ett match race till målet i Brasilien.
Grattis på födelsedagen! Hur känns det?
Tack, jag blir ju som sagt jättegammal. Jag har inte känt av någon ålderkris ännu även om man skulle kunna se hela tävlingen som en trettioårskris men det tror jag inte. Om man jämför med Magnus Olsson har han kappseglat runt jorden sex gånger och gjorde sin första tävling när han var 35. Om jag fortsätter i det här tempot är jag snart där men det finns fortfarande mycket att ta igen.Hur var det att vara först runt Kap Horn?
Det var grymt att få runda Kap Horn som första båt igen! Det är ju den här etappen som är signaturen för Volvo Ocean Race med kappsegling i Southern Ocean, hård undanvind och kyla. Att nå Kap Horn är som att komma till toppen av berget eftersom det ofta är tuffa förhållanden just där och när man sedan är förbi lugnar det ner sig lite. Nu är det ju ett par dagar sedan vi rundade udden men det är fortfarande mycket kallare än jag mins från förra gången.
Lasse Bergkvist
Apr 4, 2012 @ 21:16
KATASTROF!
Groupama har brytit masten och racet – surt efter deras insats i 17 dygn. Vi känner med er Martin och Martin.
Raketen
Apr 4, 2012 @ 21:42
F-N!! :(
Jonas
Apr 4, 2012 @ 21:23
Hela tävlingen börjar nu likna parodi. 6 båtar som turas om att inte tävla. Ursäkta men lägg ner skiten…..
Raketen
Apr 4, 2012 @ 21:47
Håller absolut inte med om att lägga ner.
Men, man behöver nog ta sig en funderare över hållfasthets kraven. (vilket man garanterat kommer att göra)
Att få båtar är med denna gång. Beror garanterat helt och hållet på det ekonomiska läget i världen. Nästa omgång tror och hoppas jag på minst 8 båtar.
kim
Apr 5, 2012 @ 08:49
Om man kollar trackern nu, så har man väldigt svårt att få känslan av att kappsegling pågår. Tre båtar har standhugg på vardera sida om en världsdel. Cosy!
Förhoppningsvis blir trycket från sponsorer bidragande till ändring på tillbudsstatistiken. Svårt med optimering för både snöstorm och tropiska stiltjebälten och så långa ben. Kortare ben skulle ge färre utmattningsskador och mer spänning. Eller kanske tvåbåtsprogram. Fotbollsspelare har ju inte samma skor på grus och gräs. Båda alternativ ger ökade kostnader, men det första ger ju mer exponering i media.
Anders Dahlsjö
Apr 5, 2012 @ 06:57
Jag lider med Groupama. Hoppas de kan segla imål som 3a på detta ben, borde vara möjligt då det bara är Camper kvar som skall segla imål. Kom igen och ge inte upp!