Mellanlandning
Nu i värmen hos Henning på Mittelmann’s Werft…
Peter Gustafsson News blur, j/111, kappeln, mittelmann 20
Nu i värmen hos Henning på Mittelmann’s Werft…
Finally had some time to put together a video from our race to Bermuda. Full race report here.
I’ve been getting lots of questions about why we chose the J/99 as our next boat. Some of you were expecting a JPK 11.80, M.A.T. 1220, or maybe a Class 40. Something bigger, faster, or more radical? But most of you know we’re pretty deliberate on what we do. It’s one thing to get a […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Apr 12, 2012 @ 20:56
Vad händer där? Ska den få flames?
Apr 12, 2012 @ 21:09
Nej, men bottenfärg. Sedan skall den seglas hem…
Mittelmann är tyska återförsäljaren för J/boats och vi var ju där i vintras och provseglade J/111 Piranha. De är grymt duktiga och har en bra målare som skall lägga VC17. Sedan blir det ganska mycket billigare att transportera dit jämfört med att ta den hela vägen till Göteborg.
Vi hoppas på medvind hem.
Apr 12, 2012 @ 21:42
prrfff… bottenfärg?
Flames är coolare…
Apr 12, 2012 @ 21:50
Bottenfärg, trodde det var seriös satsning i år ?
Apr 13, 2012 @ 00:59
Är det någon som vet om man kan sprutmåla VC17?
Apr 13, 2012 @ 07:33
Tycker inte det finns nån anledning, kör du på den med slät rulle och en lätt slipning med fint papper blir botten otroligt slät.
Apr 13, 2012 @ 09:13
Sprutade min förra båt .. spegelblankt resultat på epoxibehandlingen MEN VC17 blir lika kornig som vanligt så det är inte så stor ide tyvärr
Apr 13, 2012 @ 16:53
När färgen torkat så kör du med vattenslang och 2000 papper så blir det helt slätt……annars är det underlaget som är ojämt.
Apr 13, 2012 @ 16:58
Man avslutar med tillknycklat tidningspapper :-)
Apr 19, 2012 @ 13:46
Har hört ett rykte som säger att man skall måla uppifrån och ner (aldrig längs med) för bästa resultat med VC17 någon annan som har hört detta?
Andra tips på hur man bäst målar på VC17?
Apr 20, 2012 @ 10:27
@anders:
Elspruta billig variant funkar perfekt. Kör med lågt tryck så dammar det inte.
Lågtrycksspruta luft är också bra.
Fördelen med elsprutan är att du kan strunta i att rengöra så mkt och bara använda sprutan till VC17 eller annan Exylenförtunnad färg.
Ps jag har kopparpulver/mjöl om någon vill ha till sin färg Ds
Apr 20, 2012 @ 18:13
Hej Fredrik,
Skulle man kunna använda något likanden som den här:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Fargspruta-ES-600-17208/
eller
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Fargspruta-PSG-110-17207/
Apr 20, 2012 @ 19:41
Jag skulle ta den enklaste, typ elsprutan.
En annan fördel med spruta är att det inte går åt lika mkt färg. (sprutan betalar sig direkt)
Tänk på att det ska vara en vindstilla kväll och att du måste maskera med en tidningspapper höjd upp på skrovet. Bottenmålningen är det sista du gör så att ev färgdamm fastnar i vaxet (eller så målar du innan du tvättat och rubbat)
Apr 12, 2012 @ 21:17
Bottenfärg?
Trodde att du skulle börja köra utan nu. ;o)
Apr 13, 2012 @ 04:50
Vad lägger ni under VC17?
Slipade och grundade min egen båt för två år sedan, det tar tid om det ska bli bra.
Apr 13, 2012 @ 06:47
Läs:
http://www.hamnen.se/batfeber/varrusta-ratt-–-fa-en-snabbare-bat
Apr 13, 2012 @ 07:09
Ser som ni kört i lera med kölen. Grunt? Grym båt Peter :)
Apr 13, 2012 @ 07:42
Tidvattnet gick ut när den väntade på lyft.
Apr 13, 2012 @ 16:24
Är det inte bättre att vänta till att tidvattnet går in om Ni ändå skulle lyfta !?
Gammal Skottlandsräv
Apr 13, 2012 @ 16:26
Ja, man vill ju inte lyfta när lastbilen är på plats ;-)