Related Posts

Mest ikoniska svenska båtarna – final
Dags för final! Här gjorde vid innan sommaren en lång lista över ikoniska svenska båtar, och sedan dess har vi utsett några ur varje kategori: Big Boat (Big T, Ran 72, Midnight Sun II och Blå Carat vidare) IOR (Scampi, Agnes, Bigfoot & Big Shadow vidare) America’s Cup (Sverige & Artemis vidare) Whitbread/VOR (The Card & […]
Mest ikoniska svenska båtarna 5 – Långseglare
Dags att rösta! Här gjorde vid en lång lista över ikoniska svenska båtar, och nu skall vi välja några ur varje kategori som går till final. Klasserna är: Big Boat (här gick Big T, Ran 72, Midnight Sun II och Blå Carat vidare) IOR (här gick Scampi, Agnes, Bigfoot & Big Shadow vidare) America’s Cup (Sverige & […]
Mest ikoniska svenska båtarna 4 – Whitbread/VOR
Dags att rösta! Här gjorde vid en lång lista över ikoniska svenska båtar, och nu skall vi välja några ur varje kategori som går till final. Klasserna är: Big Boat (här gick Big T, Ran 72, Midnight Sun II och Blå Carat vidare) IOR (här gick Scampi, Agnes, Bigfoot & Big Shadow vidare) America’s Cup (Sverige & […]
33 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Apr 13, 2012 @ 18:05
Tycker man kan titta på hur man i F1 har pressat stallet till att bygga saker som håller utan att det för den saken skull är mindre spännande. Typ, en motor skall hålla så och så många race osv.
Apr 13, 2012 @ 18:58
Japp, där har man fattat att går nåt viktigt sönder så har man ingen chans att komma först i mål…..
Apr 13, 2012 @ 19:21
Det fanns väl en tid när man blåste motorer i parti och minut i F1… VOR-regeln utvecklas väl hela tiden så jag gissar att man lär sig av misstagen? Mycket viktigt att de gör detta, som publik tappar man intresset när inte grejorna håller. Det är skillnad med en sönderkörd vinge i AC45 när de kan fixa den över natten och vara med igen dagen efter…
Apr 14, 2012 @ 11:11
Det blir strikt entyp nästa gång tror jag! Alla kör med samma grejer!
Apr 14, 2012 @ 17:48
Entyp diskuteras till Vendée Globe 2016/2017. Det svåra är att få till något som är minst lika snabbt och ändå få ner kostnaderna. För VOR skulle master, centerbord, roder och annat kunna finnas på etappmålen…
Apr 14, 2012 @ 19:26
Om allt är lika, då är det väl den inbördes kampen som blir avgörande, inte materialet! Tro mig, det blir entyp, annars dör VOR!
Apr 13, 2012 @ 19:43
Hade man kanske kört racet med lite mera kryss, så tror jag att båtarna hade haft en annan design som hade gjort att dom håller bättre. Nu är båtarna väldigt platta i botten för att gå fort på visa bogar, detta gör ju att matrialen tar mer stryk. Sen är allt super lätt och styft.
Apr 13, 2012 @ 21:10
Jag håller med Mattias. Båtarna måste hålla. Ja du har rätt Patrick man “blåste motorer i parti och minut i F1…” förr men i F1 har man varit nere på 10 bilar (eller var det 8 när det var kris) i F1 i VOR är endast 6 båtar med och nu endast 3 båtar som gått i mål. När 4 pajar är det ju ingen sport utan kana runt. Förr när det hette Whittbread så var det 10-12 båtar och då gick de också sönder men det gjorde ju inget det gick ju att komma igen. Spänningen fanns ju kvar. NU Sakans den helt. Som bortblåst. När det är så få så MÅSTE BÅTARNA HÅLLA. Annars finns ju ingen spänning alls.
Apr 14, 2012 @ 01:06
Hej!
En sak man lätt kan glömma är att båtarna inte är vekare än förra gången det begav sig snarare tvärt om. Det handlar mycket om hur man hanterar båtarna och vilka förhållanden de utsätts för. Vi kan jämföra med F1 som tidigare poster gjort. Man kan besluta om regler som gör bilarna starkare, men om man glömmer att bromsa när vägen svänger kommer man fortfarande köra av. Det väder vi hade i södra oceanen denna gång fick förra racets Kap horn rundning att likna en söndagsskola. Jag utger mig inte för att vara någon gammal offshoreveteran för det är jag inte, men det var åtminstone den längsta seglingen jag gjort under riktigt stökiga förhållanden. Vi (Groupama) och Puma kanske bara hade tur men i min mening var vi två de som tog det lugnast i södra oceanen och tog oss därför helskinnade därifrån. Jag kommer snart till mastbrottet så jag har inte glömt det. De båtar vi seglar är fruktansvärt snabba och är minst sagt livliga. Det är inte båtarna som slår av på fart och kraft i dessa lägen. De går betydligt snabbare än vad du vill att de ska göra och det är du som avgör när gränsen för vad som är säkert är nådd. Gör man båtarna starkare blir de normalt också tyngre. Lasterna på exempelvis riggen kommer då öka men framförallt kommer det gasas ännu mer. Vet man att båten är starkare finns det ingen anledning att slå av på farten. Jag tror inte det kommer bidra till någon avsevärd minskning av haverier när man tvingas segla i de vindstyrkor vi nu hade.
Riggarna är ett annat område. Vi vet inte med säkerhet vad som gick fel med vår rigg ännu. Det håller på att utredas. Det har hänt otroligt mycket inom detta område om man jämför med vad vi hade på Ericsson för tre år sedan. Riggarna är bättre ur många synvinklar, men det är inte ok att så många master trillar ner. Jag räknar med att detta är något som komer förbättras till nästa race. Inte genom nya regler utan genom erfarenhet och utveckling. Min åsikt är att teamen och deras riggdesigners vet bättre vad som krävs för att bygga en säker och snabb rigg än vad volvos regelskrivare gör.
Min önskan är att vi nästa race ska ha färre haverier. Det kommer alltid hända olyckor, för volvobåtarna är fortfarande de båtar som pressas hårdast i kappseglingsvärlden, men för publikens skull och besättningarnas säkerhet är det viktigt. Jag tror dock inte att man ska försäkra sig om detta genom för kraftiga regeländringar.
Volvo är ett extremt race och det är därför några av oss känner en sådan dragning till det att vi är villiga att ge upp allt vad liv heter under en såpass lång tid. Vi seglare och ännu mer våra barn och fruar, som är de egentliga hjältarna bakom detta race, viger sina liv åt att vi ska få ut och uppleva den fantastiska känsla man bara finner under ett volvo.
Hälsningar
Krite
Apr 14, 2012 @ 22:04
Förra gången var det kölarna, det verkar man ha fått ordning på till denna gång. Nu verkar det vara master och skrov, till nästa gång är de bättre. Inget konstigt med det. Ni är med och driver utvecklingne framåt och då går grejer sönder på vägen.
Däremot blir det lite fånigt när endast några få båtar seglar utan att stanna till för reparationer hela tiden. Men vi som klagar här på detta är faktistkt inte seglingens och sponsorpengarnas primära målgrupp så vårt gnäll skiter de fullständigt i.
Apr 16, 2012 @ 00:07
@Martin: Kanon med din beskrivning . Det förklarar mycket varför ni/dom hhar haft svårt att komma runt utan haveri. Hoppas ni klarar att hålla er båt hel i forsättningen.
En liten reflektion. Du skriver att ni skulle gasa mkt mera om allt håller ännu mera. Men skulle inte ni själva börja bli begränsningen då + säkerheten ?
Du skriver ju att säkerheten för deltagarna är jätte viktig.
Det kanske är dags att minska på hk/ segelytan för att göra det mera vettigt?
(i motorsport/ F1/ rally har man minskat nivån för motorstyrka flera gånger om, i takt med att bilarna har gått fortare och fortare)
Lycka till med slutspurten i VOR _/)_
Apr 16, 2012 @ 20:57
med minder hk så tvingar man fram bättre skrov och segeldesign, eller??
Apr 14, 2012 @ 10:46
Mycket bra skrivet Martin!Vi söndagsseglare har nog inte riktigt förstått hur det ligger till.
Apr 14, 2012 @ 11:08
Nästa gång blir det entyp! Alla kör med samma grejer!
Apr 15, 2012 @ 22:32
Samma grejer?
Apr 16, 2012 @ 20:37
Javisst!
Senaste ryktet säger att det blir en enda båt som seglas en delsträcka var av de olika teamen.
Apr 14, 2012 @ 18:42
Jämförelsen med F1 är inte helt tokig, kostnaden för ett team är ungefär lika. Dock är det några fler team som rullar runt världen i F1…så en utmaning för VOR borde väll vara att få fler team till tävlingen…och få fler att följa själva tävlingen.
Apr 14, 2012 @ 22:15
Lika kostnader?
Nja Ferrari har vad jag förstått 440M€ i Budget för 2011 och sänker till 2012 till runt 300M€ de andra stora lagen ligger strax där under. Det skulle räcka till 10 välfinansierade VOR satsningar i 2011/12 års race!
När vi seglade Americas Cup i Auckland 2003 så sade man att FerrarisF1 budget för ett år skulle täcka kostanderna för samtliga lag där. Om det stämmer vet jag ej men det var nog inte så långt från sanningen. Sponsorerna ser väl till var de får mest för pengarna.
Jag hoppas Knut fortsätter att driva VOR i rätt riktning och att fler sponsorer vill komma in och köra egna lag.
Apr 15, 2012 @ 02:37
Kanske är likheterna större med 24-timmars Le Mans..? I princip vilken bil som helst kan köra ut och sätta imponerande varvtider men det är inte så man vinner tävlingen. Den bil som håller hela vägen och som hanterar motgångarna bäst är den som vinner.
Ferrari har idag en årlig budget strax under 200 miljoner EUR och snittet i F1 ligger på ungefär hälften. Den sportsliga budgeten för nuvarande team (exkl. Sanya) ligger mellan 18 och 25 miljoner EUR/team över 2-3 år. Sedan tillkommer kommersiella utgifter men de varierar kraftigt och hanteras vanligtvis direkt av sponsorerna, inte av teamen.
Apr 15, 2012 @ 02:45
Hej igen!
Nu riskerar jag att bli tjatig igen. Jag är inte emot entyp om någon tror annat. Däremot av en annan anledning än många som tror att entyp klassen skulle minska riskerna för haverier. En ny båttyp innebär alltid nya problem designers inte kunnat förutspå. Kölar, master och roder kommer säkerligen orsaka huvudbry även i nästa race oavsett vilken båt man väljer att segla. Huvudpoängen med entyp är naturligtvis att göra racet mer tilltalande för sponsorer då kostnaderna kan gå ner om man enas om en billigare båt. De kortare stoppen som var tänkt att minska kostnaderna under detta racet har i mina ögon inte varit ett steg framåt. Högre press på seglare och shorecrew innebär att man behöver mer resurser för att hålla uppe de höga tempot. Kanske kunde ett bar av de olyckor vi sett ha förhindras om båtarna hade fått längre tid i hamnarna. Mitt förslag skulle vara billigare båtar och lite längre stopovers. Jag tror detta hade sparat pengar och minskat risken för många skador på båtar och besättning. Detta hade varit bra både för sponsorer, public och seglare.
Ha det gott!
Krite
Apr 15, 2012 @ 18:15
Det blir entyp, oavsett! Det är den enda vägen att hålla nere kostnaderna och göra säkra konstruktioner! Att båtarna går sönder och master knäcks så att bara ett fåtal båtar seglar hela sträckan kan ku inte vara bra för Volvo som varumärke. Klart som korvspad att toleranserna blir väl tilltagna så att det blir kappsegling istället för denna parodi som pågår just nu!
Apr 15, 2012 @ 09:44
Entyp är nog bra ur kostnadsaspekt men VOR är ett av de race som driver utvecklingen framåt och det skulle ju närmast avstanna eller åtminstone bromsa upp rejält om man går entypsvägen. Jag tycker ACWS är kanon i entyp, men i VOR är det ju kul att studera hur olika designer har olika sweet spots, det adderar spänning och driver utvecklingen framåt. Ingen designar ju en båt för att vara 2:a och material- och designutveckling är ju en intressant och viktig del av spelet i VOR.
Apr 15, 2012 @ 18:17
Det blir entyp, tro mig!
Apr 15, 2012 @ 18:46
Nu har du skrivit det 5 gånger i den här tråden. Budskapet har gått fram :)
Apr 15, 2012 @ 19:51
Det blir inte entyp, tro mig! ;)
Apr 15, 2012 @ 20:34
Vi får väl se….:-)
Apr 16, 2012 @ 12:59
Varför inte entyp och en bunt reservbåtar? Ett enda shoreteam som reparerar de båtar som kördes sönder på senaste etappen. Man kanske kan byta ute till sjöss, ett depåfartyg ligger vid nån ice-gate berett på depåbesök och båtbyte.
Apr 16, 2012 @ 19:38
Whitbreadveteranen schweizaren Pierre Fehlmann försökte i mitten av nittiotalet få igång en konkurrent till Whitbread med entyps 80-fotare kallade Grand Mistral. Ett antal båtar byggdes men seglingen blev aldrig av. Grand Mistralbåtarna fick istället en egen serie ett tag, bl a seglade de Gotland Runt typ 1999.
Om VOR skulle gå över till entyp riskerar man som Patrick L skriver missa rollen som drivande i teknikutvecklingen. Fel väg att gå. Det går att göra båtar och master som håller bättre, regeln borde istället anpassa sig efter teknikutvecklingen.
Apr 16, 2012 @ 21:06
I både AC och VOR så gäller det att ha lätt fot på gaspedalen. I en IACC eller VO60 så gällde det att få ut 100%. Nu måste man segla så att båt och besättning pallar, vilket är en svår balansgång.
Jag tror inte man kan segla något race runt jordklotet utan ganska stora risker, oavsett om det är tokiga fransmän solo eller fullblodsproffs i VO70.
Problemet med en “snällare båt” i någon av dessa tävlingar är att någon annan kommer att ta positionen som världens fräckaste race runt jordklotet. Och det tror jag vare sig Knut Frostad eller Russel Coutts vill riskera.
Apr 16, 2012 @ 21:15
eller så är detta en öppning möjlighet till en bra positionering av racet, inte ett problem. Framtiden får visa om det blir flera VOR, chansen är stor med Svanberg vid rodret. (eller så kanske dom säljer hela klabbet till ett ölmärke)
Apr 16, 2012 @ 21:45
Det är inte Frostad som tar beslutet!
May 21, 2012 @ 20:49
Vad var det jag sa, det blir entyp!
http://fredriksson.tv/2012/05/21/ny-klass-till-nasta-volvo-ocean-race/
May 21, 2012 @ 23:04
Fråga helt off topic men ändå! Var kan man köpa sådana kardanupphängda gasspisar dom har på VO båtarna, eller Open 60 för den delen. Hittar ingen stans. Alltså dom sjukt enkla med ruggigt bra hållare.