Skip to content

52 Comments

  1. Anders Svensson
    May 12, 2012 @ 10:32

    funkar ju inte.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    May 12, 2012 @ 10:37

    Startar 1100 typ.

    Reply

  3. Erik Falk
    May 12, 2012 @ 10:45

    Vad är det för sändning? De första starterna har väl redan gått? Vore intressant att veta lite mer än att det är “live”.

    Reply

  4. Erik Falk
    May 12, 2012 @ 11:03

    Jaha.. Nu är sändningen igång och det verkar vara från Arcona 321 “Solidtango” (inte helt otippat kanske) som (enligt program) startar 11.50. Själv hoppades jag på att det skulle vara en kamera för startlinjen som hade varit lite intressant.

    Hur som helst, kul med live, men kanske inte riktigt vad jag hade förhoppningar på.

    Reply

  5. Gustaf Dyrssen
    May 12, 2012 @ 12:11

    Kul teknik och bild kvalitet över förväntan. Men för mig vore ett sammandrag att föredra. Några starter, lite snabba klipp från båtarna. några målgångar och lite insatta kommentarer och kanske några intervjuver från ölen efteråt när man får höra snacket och resultaten från några klasser.
    Lite som Morin och Co TV soffa på båt mässan. Kan ni inte få Oliven eller T Gross som driver pratet ????? en liten nyhets sändning……..

    Men det kanske bara är jag som tycker det…… hur som, kul att ni tar er tid och prövar nya roliga saker.

    MVH,

    Reply

    • Erik Falk
      May 12, 2012 @ 13:15

      Någon form av sammandrag av detta lär det ju bli i första programmet på TV4 Sport nu på onsdag klockan 22. Ska bli kul att se!

      Reply

      • kim
        May 16, 2012 @ 22:25

        Inget på TV4 Sport kl 22 ikväll?

        Reply

        • Erik Falk
          May 17, 2012 @ 17:00

          Jag läste att första programmet skulle skjutas fram två veckor. Vet inte vad orsaken är, produktionstid kanske?

          Reply

  6. Magnus Holmquist
    May 12, 2012 @ 12:29

    Äntligen rör det på sig, helst vill man ju se lite mer runt omkring

    Reply

  7. kim
    May 12, 2012 @ 12:34

    Jag kollade starterna på plats.

    Mats Victorin, M32:an, PacMan, PatrikL, X35:orna Nautiska och Matrisen kom alla i väg bra i sina starter.
    M32 var supersnabb och var 10 båtlängder iväg efter någon minut.

    Reply

  8. Stefan
    May 12, 2012 @ 13:28

    Ge tillbaka dom några minuter av mitt liv. Var riktig dålig livesändning både när det gäller kvalitet och underhållning.

    Reply

  9. SED
    May 12, 2012 @ 13:33

    En AIS ombord vore bra till nästa livesändning.

    Reply

  10. Sam V
    May 12, 2012 @ 14:26

    Dagens första rapport? http://www.aegir.se

    Reply

  11. gurra
    May 12, 2012 @ 15:19

    bra fart på Nacra 20, imponerande låg den före och höll undan för m32 på askrike.

    Reply

  12. Per
    May 12, 2012 @ 15:29

    Riktigt kul teknik! Hmm, låna ut ett kit till M32an nästa gång:)

    Reply

    • Erik Falk
      May 12, 2012 @ 15:32

      Ja, det var en riktigt bra idé! Jag hade gärna sett ett kit i en RIB med seglingskunnig reporter också.

      Reply

  13. Hans Broman
    May 12, 2012 @ 15:36

    Här finns en rapport från Nemo http://nemosailingteam.wordpress.com/
    /Hans

    Reply

  14. Large
    May 12, 2012 @ 17:09

    Kul att segla med la Dolce Vita, trots en dålig start gick vi ifrån alla i vår klass och ifatt och förbi nästa klass.

    Nu vill vi se en resultatlista……

    Reply

  15. Johan
    May 12, 2012 @ 19:51

    Grattis till gruppsegern (?) La dolce vita!

    Reply

  16. Linus S
    May 12, 2012 @ 23:53

    Nu ligger preliminära resultatlistan upp!

    Vi tog vår klass :)

    Linus
    Team Räknäs

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    May 13, 2012 @ 05:54

    Grattis.

    http://lss.a.se/bodySidor/04_kappseglingar/lidingoRunt/resultat_2012/prel_resultat_2012.pdf

    Största överraskningarna?

    Nacra F20 seglade lika snabbt som M32!? Amarone vann sin klass (och slog Vindile) med 18 minuter!? Dufour 36P kanske inte hade ett så orimligt SRS-tal ändå?

    Reply

    • Anders Eriksson
      May 13, 2012 @ 12:13

      Grattis Johan@Amarone, ni måste ha seglat riktigt bra igen!

      Vi seglade igenom vårt startfält (SRS 1.21-1.27) och trodde att vi seglat förbi all som startade 10 min innan (SRS 1.27-1.30) inkl. Vindile, J/105, J/109 (…hade fått för mig J/ var snabba båtar) men er såg vi inte då ni var 14 min före oss i mål. Bra jobbat!

      FG33 La Dolce Vita

      Reply

      • Anders Eriksson
        May 13, 2012 @ 12:14

        Skall vara Jonas@Amarone, sorry

        Reply

        • Jonas Wiström
          May 13, 2012 @ 13:22

          Tack Anders och Grattis till er också! Vi kom i väg bra i starten och ledde fram till Fjäderholmarna då fältet kom ikapp. Lyckades dra ifrån igen en del när det blev bidevind och låg först med en del marginal när bleket kom vid 1:a gaten. Den stora vinstmarginalen förklaras dock av att vi fick den nya vinden före de som låg bakom.
          /Jonas

          Reply

      • Göran
        May 13, 2012 @ 15:37

        Kan bara instämma, stort GRATTIS till Amarone från Out of Sight.
        Vi var uppe jämsides med Er vid Fjäderholmarna då vi fick ett litet missöde med ena skotpunkten för spinnakern.

        Reply

  18. >Erik Barkefors
    May 13, 2012 @ 09:23

    Får väl gratulera Göran Marström till snabbaste tid runt ön!

    Reply

  19. kim
    May 13, 2012 @ 10:11

    X-35 har lägre SRS än Farr30, men seglade generellt snabbare runt samma rundbana i samma vindar.
    Kommer det ha effekt på SRS-talen för dessa båttyper?

    Reply

    • Linus S
      May 13, 2012 @ 10:35

      20 minuter skillnad i starttid igår gjorde nog rätt stor skillnad på vilka vindar man seglade i. Väldigt varienande vindar lokalt igår och eftersom det är två välseglande klasser så tror jag det slår tydligare än någon mätpinne hit eller dit.

      Reply

    • Patrick L
      May 13, 2012 @ 16:47

      Jag skulle inte dra några som helst slutsatser om SRS-tal baserat på ett enda race, och särskilt inte Lidingö Runt 2012.

      Reply

  20. Oskar
    May 13, 2012 @ 10:46

    Hur går beräkningarna av ORCi till? Någon som kan förklara den listan?

    Ser ju väldigt kontigt ut med 22h beräknad tid om man kollar på ORCi båtarna i resultatlistan

    /Oskar

    Reply

  21. Peter Ask
    May 13, 2012 @ 10:59

    Grattis Per,
    2,41,34 med SRS 1,233 är imponerande.
    Bra gjort/
    Peter Ask

    Reply

  22. Mats V
    May 13, 2012 @ 22:45

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 13, 2012 @ 23:02

      9 av 10 i topp startade i ORCi 10:10.

      Antingen så är ORCi-seglarna så mycket bättre, eller så hände nåt med vinden ;-)

      Stort grattis till Johan Delin och gänget på Xp38. Framförallt Martin Nilsson från Happy Yachting. Way to go!!!!

      Reply

      • Mats V
        May 13, 2012 @ 23:23

        Jo, troligen hade vi lite fördel av att få starta i ORCi-starten, framförallt av få segla mer fritt än de i senare starter.
        Förra året hade vi turen att få starta i en grupp mitt i fältet, i år i början – satsar på sen startgrupp nästa år… ;-)

        Reply

        • Per X Lundqvist
          May 14, 2012 @ 17:24

          Vi hade “oturen” att starta extremt korkat. Med ett inledande 3-minuters tapp de första 3 minuterna. Ändå blir vi åtta totalt. Skulle tro att vi hade bra mycket bättre vind än de andra. Det mojnade en del på slutet även för ORCi. Bra gjort att bli 3:a, Mats!
          Det som är trist är att flera bra båtar väljer att segla SRS med, i princip, given utgång. Är det för att det är kul att vinna eller för att det var sovmorgon med senare start? Hoppas på det senare mer logiska skälet…

          Reply

          • Lars
            May 14, 2012 @ 19:22

            Skälet till att välja en “given” utgång i SRS-klassen är förmodligen att om man med en 33 fot båt har det mycket roligare i ett fält med 33 st i princip lika snabba båtar än i det tunna ORCi fältet och där tillhöra de tre långsamaste båtarna……….
            Mönstret kommer att på Gotland runt.

          • Peter Gustafsson
            May 14, 2012 @ 20:13

            Samma sak på Færdern. Vill jag segla mot 10 båtar i ORCi (från GP42 till X-382 i ORCi) eller mot 50 liknande båtar med ungefär samma ambitionsnivå i LYS Racing 36 fot?

            Anledningen till att jag väljer R36 är vare sig att det är lättare att vinna eller att jag får sova längre på morgonen.

            Så man kanske skall vara försiktig med att dissa majoriteten av seglarna. Framförallt om ni inom SHF skall försöka representera även de som seglar SRS?

            Samma sak med Avantime Cup. Varför sätta upp ett fint pris till ORCi, men inte till SRS som lockar fler seglare både på havet och i cupen (hittills har 15 team anmält sig till SRS och 11 till ORCi).

          • Peter
            May 14, 2012 @ 20:24

            Ursäkta men jag förstår inte logiken kring val av klass. Om nu alla som vill segla en racing klass före en breddklass så borde det väl innebära att ORCi skulle ha betydligt större klass/klasser. Det är väl ändå seglarna som väljer där det finns något att välja.
            Sen vet jag inte om det har en betydelse att det finns endast ett fåtal ORCi seglingar så att man helt enkelt väljer bort att skaffa mätbrev. Den kostnadsbiten har jag lärt mig nu är väl irrelevant i sammahanget.

  23. Per X Lundqvist
    May 14, 2012 @ 23:39

    Det handlar inte om att dissa – tvärt om. Det är bara att konstatera att det finns bra båtar som har mätbrev för ORCi men som ändå väljer att segla SRS. Dessutom finns det flera bra båtar som inte har mätbrev och det kan det ju finnas alla skäl i världen till. Vi själva ser det som viktigt tidigt på säsongen att få upp fart i båten och vi vet att många av ORCi båtarna seglar bra. Dessutom tar ju regeln hänsyn till vindstyrkan så det blir inte så avgörande. Det blir en bra värdemätare. Min kommentar blev lite olycklig (ber om ursäkt) och speglar nog mest att vi saknar er andra på linjen. Förra året var det ju ingen ORCi start och då körde vi ju SRS och det var ju kul det med. Kommentaren om ÅF offshore är relevant. Det blir inte kul att ha liten båt med start på söndagen.

    Reply

  24. Backe
    May 15, 2012 @ 06:42

    Nu kommer den igen ENTYP!!!

    Reply

  25. Mats
    May 15, 2012 @ 11:55

    ÅF GR 15 båtar ORCi och 65 i SRS

    Reply

    • Niklas/Tangosailing
      May 15, 2012 @ 13:19

      Av dessa 65 SRS-båtar startar sju på söndagen.

      Reply

      • Pelle P
        May 15, 2012 @ 14:07

        Hur många SRS-startgrupper är det på lördagen?

        Reply

        • Niklas/Tangosailing
          May 15, 2012 @ 19:44

          Det är nog bara KSSS som vet… Gränsen lördag/söndag går vid 1.350, och alla ORCi startar på söndag.

          Reply

      • Mats
        May 16, 2012 @ 09:23

        Ja det tål att tänka på var man skall starta

        Reply

  26. Sam V
    May 31, 2012 @ 11:23

    Hoppsan! Boxer ny totalvinnare av LR sedan båtarna före saknat giltiga SRS-brev:

    http://lss.a.se/bodySidor/04_kappseglingar/lidingoRunt/resultat_2012/resultat_tot_2012v2.pdf

    Reply

    • Dennis C
      May 31, 2012 @ 11:37

      Grattis Boxer!

      Reply

      • gurra
        May 31, 2012 @ 14:17

        Grattis Lille katt , den sanna totalvinnaren

        Reply

  27. Johan
    May 31, 2012 @ 16:26

    Tack Gurra! Det värmer. Tur att vi kom i mål 9 sekunder efter Marströms M32 så att vi har något att kämpa för i framtiden ;-)

    Reply

    • gurra
      May 31, 2012 @ 16:52

      Ruggig katta den där Nacra 20 Carbon, är det de kurvade centerborden ?

      Reply

  28. Johan
    May 31, 2012 @ 19:45

    De svängda centerborden… Mjae, jag kan inte motstå att citera vindsurfing-gurun Pelle Fjaestad: “Det är 99 % seglaren och 1 % utrustningen”. ;))

    Jag har seglat F18 i tio år och haft kanonkul. Men min nya Nacra F20 Carbon är sju gånger roligare, en helt fantastisk båt som är underbar att segla. Jämförelsevis billig i inköp. Det är svårt att hitta en båt som generar mer fart/ lycka för pengarna. Hoppas att fler seglare ser över sina prioriteringar och skaffar sig en sån här båt. Vore sanslöst kul med en entypsklass här i Sverige också.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.