Expressen | nya shorthandklassen?
Det är kul att det bubblar kring shorthandedseglarna i Stockholm. Här är en av de senaste idéerna som verkar härstamma från Björn Österberg på North. Björn är ju känd för att gilla one-design i allmänhet, och Expressen i synnerhet. Argumenten är väl att det både är roligare och man lär sig båten snabbare när man kör mot likadana båtar.
Björn Österberg kontaktade Ulf Brändström förra veckan med en innovativ och lite annorlunda idé.
En Mini lämpar sig väl som shorthandbåt, om det råder inga tvivel och där jagar man stabillitet och fart bl.a. genom att ”stacka” allt man har med sig, det är en del av mini-seglingen. Nackdelen med en mini i våra farvatten är att de designade för att plana i atlantvågor och de är rätt dyra att köpa och driva. Expressen är däremot en etablerad och billig båt att köpa och driva som man ganska enkelt skulle kunna bygga bredd med.
Expressen var ett svar på den mer internationellt kända J/24:an när den kom, med vilken den har många gemensamma drag. Expressen är något längre och har en tyngre köl, vilket resulterar i en något högre stabilitet, men inte tillräckligt hög för att den ska funka tillfredställande som shorthandbåt menar Björn Österberg.
Björns förslag är att bjuda in Expresseglare till en separat shorthandklass till Nordic Yachts Open den 8 september och tillåta stacking av 200 liter vatten i dunkar ombord. Racet skulle vara ett testrace för att utvärdera om idén funkar i praktiken. Eftersom 200kg ballast bryter mot Expressens klassregeln så kommer inte dubble scoring ske under detta race, dvs. Expresserna får i så fall en egen resultatlista.
Nu undras vi över om ni tycker att detta är en bra eller mindre bra idé?
Att köra Expressen som shorthandedbåt funkar väl minst lika bra som att köra Stortriss eller X-35. Kan man vinna ett stenhårt Watski Skagerrak Twosatr i en entypskonfigurerad Farr 40 så funkar vad som helst.
Dock tycker jag personligen att man skall hålla det så enkelt det går och skippa vattenballasten. Dels är det massor av meck, och även om man har egen klass så vill man nog segla mot alla andra båtar i samma race.
sillstryparn
May 25, 2012 @ 09:21
Underbart initiativ!
Expressen är ju en helt “lagom” båt, med många fina, fixade begagnade till bra pris. Billig i drift, strikta entypsregler.
Hoppas det blir nåt av detta!
sillstryparn
May 25, 2012 @ 11:17
Och jag tycker också att man skall skippa vattenbarlasten. Det ska vara “basic”.
Micke
May 25, 2012 @ 09:57
Verkar kul, jag kommer hänga på och prova men tyvärr funkar inte 8 september denna gång.. Dock tveksam till barlast, kanske bättre om Björn designar planare segel och en stormfock värd namnet istället för den som följde med original på 80 talet.
Kanske dags att diskutera Edmans nedskurna originalfock igen :)
Anders Dahlsjö
May 25, 2012 @ 10:15
Skulle det vara plomberade behållare? Tänker at det kan vara en onödig säkerhetsrisk när ensamseglaren skall återfylla efter den långa undanvinden!
Göran Säwensten
May 25, 2012 @ 13:29
Behövs inte om man fyller med whiskey isf vatten. Fast dommaren som skall kolla när man kommer i mål lär bli rätt ostadig efter att ha besiktigat några båtar.
Dessutom skall ballasten dubblera som hojtarolja på efterfesten ;-)
Ove
May 25, 2012 @ 17:04
… då vill jag segla med dig Göran. 200 liter hojtarolja blir den billigaste utrustning, jag fixar… Din eller min Express?
Göran Säwensten
May 25, 2012 @ 18:44
Tja, rejset går väl här i fjollträsk så du får en jädrans framkörning, men det är kanske bra med lite träning.
Pär Bäck
May 25, 2012 @ 10:23
Jättespännande och att välja Express är helt rätt tror jag. Men jag förstår inte varför man skall bråka med barlast. Okej att man kan segla lite mer upprätt på kryssen. Men om ingen har barlast så lutar ju alla lika mycket. Så vad är vinsten med detta? Jag hänger inte med på vad vinsten skulle vara. Expresserna på Panataenius Bohusracet hänger ju bra med som dom är.
Istället så tycker jag att om man skall shorthanded optimera en Express så kanske man skall titta på att få använda genaker eller Kod 0 eller liknade. Då skulle ju båten bli en mer alround båt och lättare att hantera.
Johannes
May 25, 2012 @ 10:35
En till för att titta på möjligheterna med gennacker i stället för orginalblåsan. Skulle förenkla rejält.
Kalle
May 25, 2012 @ 11:01
med pilot gippar du en Express ENKELT själv…ännu enklare på två personer….då behöver du inte ens pilot. Synd o blanda in nya segel => högre tröskelkostnad=>färre deltagare.
Kalle
May 25, 2012 @ 11:02
…o vattenbarlast låter mer som ett aprilskämt än ett seriöst förslag
Bosse Bäversjö
May 25, 2012 @ 13:04
Tror också man skall skippa barlasten. Att inte ändra för mycket i specifikationen tror jag har varit en viktig faktor att hålla båten på den nivå som den är idag. Att efter 30 år fortfarande tillhöra de största klasserna mätt i SM deltagande är ett gott betyg åt båten.
Mats D
May 25, 2012 @ 11:12
Något man får ha i beaktande när man ex drar paralleller till Farr 40 etc är att det i regel bara finns en segelsättning dvs. entyp-segel till expressen. Jag kan garantera efter 10 år expressegling att den inte blir rolig när det brallar på kryssarna utan möjlighet till rev och ont om folk i lovart. Absolut ballast!
Peter
May 25, 2012 @ 22:00
vilken ypperlig ide, är just nu på jakt efter en express
Daniel Dahlman
May 25, 2012 @ 14:23
Vilken kanonidé!
Men ingen barlast!
Jag är helt säker på att North kan sy upp ett segelställ som går bra med mindre besättning:-)
Mats D
May 25, 2012 @ 18:46
Jo, men med barlast så kan man ju köra med originalsegel, måste vara enklare..
Anders Svensson
May 25, 2012 @ 20:08
Optimalt är att göra Expressen till entypsklass i Sverge för soslosegling utan vattenbarlast, med gennaker och revbar stor.
Björn Wennerström
May 25, 2012 @ 21:20
+1
att baxa vatten är inte roligt och segling ska vara roligt. blybulb vore roligt men det skulle nog bli en liten klass…
låter superspännande! helt otroligt att man råkat köpa den båttyp som ska bli one design shorthanded klassen :-D
m
May 25, 2012 @ 21:54
Angående “edman” focken så skar han ner originalfocken framför lattorna, på så sätt minskas ytan rätt mycket och den går att segla lika fort som med original focken från ca 5 m/s och uppåt. En ide är att göra om den befintliga originalstormfocken som ju redan finns med i klassreglerna men som är i det närmaste obrukbar till en bra fungerande fock för högre vindregister. På så sätt behöver man inte skriva om entypsreglerna utan bara ändra måtten på lilla focken. Dessutom sparar man på stora focken som oftast “luftas” från ca8m/s och uppåt. Får man till måtten så kanske det är möjligt att ta en äldre begad fock och sy om den för en betydligt mindre kostnad än ny. Vips så har man en ok håtdvindsfock.
nytändning för gamka och nya expresdeglare
I övrigt en riktigt bra ide från Björn..
srsseglaren
May 26, 2012 @ 08:43
Varför skifta försegel ?
Snabbast/enklast är kanske att ha rev i stor och fock ?
En shorthand crew borde behöva mer tid att skifta försegel än att reva ?
Jmf minitransat http://www.flickr.com/photos/henripatou/6307789000/
Ngt som var vanligt på Genua 2 innan rullfockarna gjorde sitt genombrott.
kalle
May 26, 2012 @ 13:11
Men tillåt rulle då? Suveränt för shorthanded!
Mats D
May 26, 2012 @ 10:29
Om man inte kör med barlast så är nog detta rätt väg + ett rev i storen
som man borde kunna komplettera orginalstoren med.
Sven Arne
May 26, 2012 @ 00:16
jag föreslår att vi tar Rival 22 istället och kör den shorthanded… Inga barlast tankar behövs..
Vi har många båtar på ostkusten…
Svenne A
Svenne
May 26, 2012 @ 07:44
Det är väl bara att sparka igång och gör det enkelt. Ingen vattenbarlast, vill någon testa med rev i storsegel och utskuren fock så bör man väl inte hindras från det.
Tillåt flygande spinnacker, dvs utan bom.
Deltagarna kan väl utforma hur det ska utvecklas framöver.
Expressen är ett bra val, ej för dyr, hyfsat många (ost som väst) och verkar vara en utmaning att segla.
Johan O
May 27, 2012 @ 12:04
Med enkla billiga medel kan Expressen bli en shorthandracer, Northsails sydde upp en planare fock till mig 2007 för hårdvind men den funkade perfekt även till cruising då familjen sällan ville sitta på railen, normalfocken är optimerad för 4 gubbar på railen och är onödigt djup. med billigt båtsystem peke och code-1 rulle kan en code-1 sättas, halvvind är Expressen akilleshäl, här behövs mer kraft än focken kan ge, samt komplettera med rev i storen som är lätt att plana ut i sitt standardutförande.
Vet att Österberg redan har sytt upp en Code-1:a till sin Express SWE 2003…
/Johan
Mats D
May 31, 2012 @ 16:05
..det borde i så fall innebära att en nedskuren fock blir svår att få balans med på hårdare halvvind, men en planare normalfock kombinerat med ett större rev i storen kanske kan fungera. Gärna Code-segel men inträdesbiljetten blir dyrare och sannolikt mindre deltagare därmed.
Johan O
May 27, 2012 @ 14:53
Ang. vattenbarlast kanske en kölbulb kan skruvas fast under original kölen.
Oscar
May 27, 2012 @ 16:50
Så var det det här med entyp……men hallå!!
Mackan
May 27, 2012 @ 19:20
Ja, en liten blusula under kölen vore grymt för oss som inte entypsrejsar!
Vilken vikt kan vara rimlig?
Ang shorthand anpassning så har jag moddat min båt en del:
* självskotande fockvinshar.
* rullfock i laminatduk, lite planare.
* kickbom.
* travare och rev i storseglet.
* rullbar gennaker på peke.
Resultat är en mycket trevlig båt för singel, eller singel+fru segling! :)
Tycker båten har problem i 6m/s eller mer. Jag revar ofta. Tyvärr gräver den fast sig i lite mer vind, kanske skulle hjälpa med lite mer rätande moment…
Om någon levererar ett koncept med en liten bulb så ställer jag mig först i kön! :)
///Mackan
Bosse
May 27, 2012 @ 19:41
Jag har en trämodell på en torped, väger 825 kilo om man gjuter i bly. 1650 lång.
Med en sådan behöver man inte reva mer…
m
May 27, 2012 @ 20:26
Johan du måste vara bakis eller full med den bulb iden.. Hoppas du skämtar;-)
Johan O
May 27, 2012 @ 22:42
Tjena M, möjligen bakis men…
Att kombinera shorthand och entyp
enligt klassregeln blir inte bra, bättre att
Hålla isär dessa och pimpa Expressen
för shorthand, istället för bättre och enklare segling.
200 liter barlast känns spontant som en grej för mycket
att hantera på 2 pers.
Oscar
May 28, 2012 @ 06:46
Menar du seriöst, på allvar, att det skulle vara bättre att lyfta båten och skruva dit en extra bulb när det ska seglas shorthanded?
Verkar konstigt att uppmana till att frångå entypsreglerna och dessutom innebär det att man strukturellt gör något som den inte är avsedd för.
Duger inte båten som den är så ska man nog inte fundera på att segla annat än med full besättning.
Peter Gustafsson
May 28, 2012 @ 07:09
Kan man segla Farr 40, X-35, X-99, HP-1030, Melges 24, J/111, entonnare och massa annat “sportigt” så kan man nog segla en Express utan att behöva mixtra med extra stabilitet!
Det som är kul med shorthanded i våra vatten är att man står sig väl med en lättdriven/vekare båt. Brallar det så är så klart stabilitet oslagbart, men på natten eller i skärgården så är det ofta lättare vind och då är det inte alls lika kul att ha en Class 40.
Johan O
May 28, 2012 @ 07:17
Nu var ju frågan om 200Kg barlast skulle ingå i utrustningen för shorthand, alternativet är en tyngre köl, att segla en Express utan extra barlast i shorthand är självklart möjligt.
Varför är det konstigt att frångå entyps regeln för shorthand?
Sätt på de segel ni tror på och utrusta båten med autopilot och andra tillbehör, se till att skaffa ett SRS brev. Ska båten segla entyp igen så är det bara att ta av tillbehören.
Andreas
May 28, 2012 @ 09:08
Om man har en express med max rake på masten kan man ha ett “cruising/shorthanded” förstag som er kortare och sen toggles på vant skruvarna om det behövs. helt enligt reglerna, eller ? blir stor skillnad med lovgirighet. funderar på detta själv inför bohus racet om det skall blåsa mycket.
bra mkt. mindre rodertryck på en halvind när det e lite brall.
Mats D
Jun 2, 2012 @ 11:43
Bra tänk..
Marc
Jun 2, 2012 @ 15:20
Är det verkligen så? Jag har rak mast på min cruising Express och det blir redan då mycket rodertryck på hårda halvvindar. Undrar om det kan bli ännu mer tryck med rakad mast, jag har svårt att tro det.
Jag fick förklarat att båten är mer välbalanserad med den rakade masten. Det gäller kryss i alla vindar.
Jag hänger gärna på shorthanded.
m
Jun 2, 2012 @ 17:41
Ett litet rev i storen borde räcka för att få bort lovgirigheten om man samtidigt kör med vanliga focken i lite mer vi får väl ut o testa helt enkelt men faktum är nog att en express med originalrigg ej “rejkad” antagligen funkar bättre i halvvind.. Kul att du vill hänga på o segla two handed Mark:-)
Björn Österberg
May 28, 2012 @ 09:50
När Ulf och jag snackade ihop oss var det “Mini” som var förebilden. Vi ville anpassa konceptet, båttyps- och budgetmässigt till Svenska förhållanden. Idén är alltså att båtarna ska vara lika. Idén med ballast (flyttbar eller inte) kommer också från “Mini”. Min erfarenhet är att Expressen seglar bättre om den är nerlastad. På RM 1980 hade vi en 12 mans livflotte mellan kojerna…
Jag tror det vore bra att lasta ner båten (ca 200 kg) men om man ska tillåtas flytta på vikten är kanske inte så avgörande bara alla gör lika. Klassregeln tillåter ju både “personlig utrustning” och “Campingutrustning” och det kan ju bli några kg ;-).
Jag tror inte på någon specialutrustning utöver klassreglerna förutom att tillåta ett rev i focken. (rev i storen är tillåtet).
Hur ser det ut med möjligheten att få ihop en klass till “Nordic Yachts Open”? Såg att anmälan stänger nu på onsdag… Björn
JIMMY
May 28, 2012 @ 09:59
Om det behövs några dagar extra för att få ihop det så får vi se till att förlänga anmälningstiden. Har du någon indikation på hur många Expresser det kan bli i så fall Björn ?
Mats D
May 31, 2012 @ 16:12
Björn, vad tror du om en planare fock kombinerat med rev i storen (utan barlast). Kan det gå att få balans även på lite hårdare halvvind. Personligen tycker jag barlast låter bra men ganska många verkar vara av annan åsikt.
Björn Österberg
May 28, 2012 @ 12:47
Jimmy – Såg inte att det var några X-presser anmälda, so far. Kanske svårt att tro på en entypsklass redan till i år. med vad tror du om följande förslag:
“En OD Expressklass bjuds in och seglas om det är minst 10 båtar baserat på anmälningsläget den 1 augusti. Ytterligare anmälningar får göras till den 1 september. North Sails sponsrar med ett utlottningspris bland Expresserna under förutsättnig att det blir en klass”.
Pelle
May 28, 2012 @ 15:20
Helt rätt, men gör det så enkelt som möjligt. Om alla seglar samma båt spelar det ju ingen roll om den är vek/styv/nerlastad/för lätt. Varje lite förändring tar bort några potentiella deltagare.
F-n att jag sålde min Express för två år sedan. Saknar den varje dag på vattnet med “husvagnen”…om det nu dessutom ska bli entypsklass för shorthanded är det väl bara att börja leta Express igen då :)
Bosse Bergqvist
May 30, 2012 @ 00:43
Expressen är en alldeles lysande båt för shorthanded såsom den är utrustad enligt gällande klassregler. Vi kryssade i ett dygn på Bohusracet innan vi vände tillbaka söderut mot Smögen. Ifall vi skulle ha hanterat rätande vikter typ vatten så hade vi kanske kryssat i 18 timmar och därefter hade motorn (extravikten ovan kölsvinet) lyfts ut på akterspegeln om vi hade orkat lyfta den och DNF.
Shorthanded kan se så olika ut och hur roligt hade det inte varit att få starta shorthanded på Express-SM. Är säker på att många shorthandedbåtar skulle komma före båtar med full besättning oavsett vindstyrka.
Expressen funkar alldeles utmärkt att segla på två även om det blåser 12-13 m/s. På Bohusracet 2011 reparerade vi vår milt sagt katastrofala natt när det till slut började blåsa och ju mer vinden ökade desto bättre gick vi. En båt gick lika bra på den långa kryssen över Kosterfjorden, en First 31,7 LR.
Den 20 maj var det fyra Expresser anmälda till årets BR 2012 och kanske att denna tråd kan fördubbla antalet Expresser. Premiärseglade racet 2011 och det var så jäkla kul att jag nog alltid kommer att segla BR och gärna i en Express.
SVT-reportaget nedan är från starten av BR 2011 och intervju med tävlingsledaren Pär Bäck.
http://svtplay.se/v/2469295/bohusracet_igang
Mikael
May 30, 2012 @ 08:48
Express SWE2009 kommer att delta på “Nordic yacht open” om det inte blir några förhinder och vi jobbar på att fler expresser hänger på, flera är kontaktade och intresse finns absolut. Anmälningstiden går väl ut idag men “expresskampanjen” drogs igång lite sent så vi hoppas på att kunna få ihop fler under någon vecka framöver.
/S2009
Peter Gustafsson
May 30, 2012 @ 09:04
Bohusracet = 150 slag x 200 kg = 30 ton på 30 timmar. Och sedan blir det säkert ett par ton till på undanvinden.
Det är ett sjysst träningspass :-)
Mikael
May 30, 2012 @ 09:31
S2009 kör utan barlast kan jag tillägga. Dock kommer vi använda oss av motor och bensindunk centralt placerade i båten under segling. Helt enligt uppdaterade klassregeln där man vikt mässigt kan ersätta dynor med 30 kg barlast.
Roger Ohlsson
May 31, 2012 @ 01:23
Vill passa på att flika in att vi med Maxiracers håller på med en liknande lösning där tanken är att ta bort genuan och ersätta detta segel med en Code1a utan rulle
Inga ingrepp eller förändringar behös i skrov eller rigg
Focken är 110% så den är väl tilltagen för chorthanded som den är
Vi är nu 3 båtar med samma utrrustning och en utvärdering pågår
Se hemsidan för kommande bilder och kommentarer
Swe256 AG
Johan O
May 31, 2012 @ 09:05
Enligt rykte ska 6 stycken Expresser visat intresse att delta på Nordic Yachts Open.
Nu väntar vi bara på anmälningarna.
fills
May 31, 2012 @ 21:59
Kom igen nu Express seglare och anmäl er till Rutgerson Cup i Marstrand! Strikt entyp utlovas!
http://www3.idrottonline.se/MarstrandsSS-Segling/Kappseglingar/RutgersonCup/
Mikael
Jun 1, 2012 @ 13:14
SWE2009 är nu anmäld till Nordic yachts open :)