Pater Noster Race 2012
I lördags var det återigen dags för Pater Noster Race som i år blev en riktig propagandasegling. Foto: Elisabet Stensby.
Förutom det vanliga gänget så hade vi Philip Carlson med oss som extra rorsman. Han seglar ju normalt Starbåt men har också kört ganska mycket Melges och Aerodyne 38 Thin Ice i Florida och den är ju hyfsat lik vår båt. Jättekul att ha Philip med ombord. På storskot Tobias Bergqvist.
Racet börjar egentligen på fredagen med ett rejält seglarmingel på Salt & Sill på Klädesholmen. Perfekt uppsegling från Långedrag (solo) och sedan ligger alla båtar parkerade precis utanför krogen.
Även lördagen bjöd på propagandaväder med NO 5-9 m/s. Skepparmöte 09:00 och sedan ganska lång väntan innan vi startade sist av alla. Man valde banalternativ 1 som var det som innehöll minst segling i “gruset”. De nya banorna diskuterades flitigt på bryggorna och det ryktades att den tilltänkte seglingsledaren avsagt sig uppdraget på grund av detta. I alla fall hoppas jag att man inte gör det till en grej att köra finlir mellan bôarna, utan lägger banor som känna bra för alla inblandade.
Lång plattläns ut mot Pater Noster. Första båt hade startat 1:40 före oss och var så klart över horisonten. Vi gippade oss fram och tillbaks mellan puffarna, men bestämde sedan att ta oss ut på vänsterhanden för att kunna segla mer fritt från alla öar och grund. Tyvärr var det mycket sämre tryck på högern, under 10 knops vind, och vi fick ta oss tillbaka till rhumbline. Tidigare båtar hade dock haft bättre tryck på högern, så det var ganska skiftigt.
Nere vid rundningen så kunde vi passera First 40 som hade strul med sin spinnaker. Sedan började en lång kryss österut över Marstrandsfjorden.
Här har vi Carl Turén som rundade Hamneskär en bra bit före oss. Foto: Hans Johansson.
Nästa båt som vi lyckades jaga ikapp var nya Life 7.5. Sweet båt med massor av snygga lösningar. Foto: Hans Johansson.
Med en helt ny båt(typ) så har man mycket att göra innan farten och höjden sitter där den skall. Nu hängde man inte med riktigt, men Peter kommer med all säkerhet att få fason på båten. Timmar i båten är det enda som räknas. Foto: Hans Johansson.
Vi valde att köra högerkanten och småslog upp mot Pater Nosterskärgården då det lyfte bra där och för att hålla oss undan strömmen. Dessutom mer tryck med upp mot 20 knop i byarna. Dock visade sig att de som efter rundning kört babordsbok rakt ut i högerhörnet hade lyft bra på slutet och klarat sig med ett litet slag vid Älgö. dessutom tror jag de hade mindre ström. Här tappade vi ganska mycket trots bra fart i båten.
Framme vid Älgö passerade vi också Peter Amundin i sin nya J/92S, såg snyggt ut även om han säkert också kämpade med en ny båt i den byiga vinden.
Stilstudie på J/92S. Foto: Hans Johansson.
Uppe vid Katten, som var nästa rundningsmärke, så kom vi i fatt massor av båtar. Äntligen lite action efter att ha kört själva ganska länge. Många närkamper innan vi kunde runda och sätta stora gennakern och dra ut mot Tjörnekalv.
Nu skulle det bli åka av. 9-11 knop stadigt och bra fighter med en Melges 24 som kom farande i byarna. Några snabba gippar och massor av passerade båtar innan det roliga tog slut. Stilstudien är fångad av Elisabet Stensby som alltid har fina bilder efter racen runt Tjörn.
Sedan en ganska enformig halvvind ut till Bredbåden innan det blev en sista kryss in måt Skärhamn och mållinjen. Här hade vi Manix2 inom räckhåll så vi körde på rejält sista biten.
Mycket action i målområdet.
Sista rundningen med 200 meter kvar till mål. Bara metrar kvar till Manix2 men det räckte inte, Samma sak med First 40 som hade seglat in avståndet till oss.
Dags att segla båten till Marstrand. Sammanfattningsvis ett helt ok race där besättningsarbete och manövrar funkade mycket bra. Vi har bra speed men kan nog inte rå på Draklunne, Feelgood och de övriga 37-40 fotarna när det blåser bra. Inte ännu i alla fall :-)
Och så ett stort grattis till Oskarssons som kammade hem totalen och Jonas Wilson och gänget på Draklunne som kammade hem säsongens andra spik i West Side Cup. Är de storfavoriter på Marstrand Big Boat Race nästa helg?
Resultatlistor: Grupp 1, grupp 2, grupp 3 och totalen.
1 Mattias Wilson Bavaria 38 match SWE 3 1,314 04:05:09 05:22:08
2 Martin Nilsson Salona 37 SWE 104 1,328 04:06:04 05:26:47
3 Sten Haeger First 35 SWE 49 1,297 04:12:26 05:27:24
4 Evan Thorsson Gambler 38 SWE 10533 1,253 04:22:11 05:28:31
5 Gunnar Ödman Luffe 40.04 SWE 4004 1,326 04:08:10 05:29:04
6 Jörgen Knutsson X-37 Medium köl SWE 84 1,277 04:19:21 05:31:11
7 Exilia Team X-99 SWE 532 1,254 04:24:29 05:31:40
8 Patric Wollmersson First 36.7 SWE 180 1,281 04:18:48 05:31:31
9 Mikael Vesala Cheetah 30 SWE 1 1,297 04:15:41 05:31:37
10 Hans Granhed Finnflyer 36 Club SWE 4 1,344 04:07:51 05:33:07
11 Peter Gustafsson J/111 SWE 69 1,399 03:57:56 05:32:52
May 27, 2012 @ 23:54
Vilket seglingskalas! Bra bana med riktig kryss och undanvind. Då är Oskarsson och Söderberg i topp som vanligt. Gött med 70-80-tals retro på totalpallen. Bra seglat!
Kul och bra för intresset för tävlingar som låter alla kölbåtar som vill få vara med och leka när det ändå inte rör sig om mästerskap.
May 28, 2012 @ 00:03
mkt trevligt!
May 28, 2012 @ 09:05
+1
Synd på startflaggan bara…
May 28, 2012 @ 09:28
Vad var det med startflaggan?
May 28, 2012 @ 10:03
Vi hängde på den en stund efter start.
May 28, 2012 @ 10:03
Hur gör man för att bifoga en bild i en kommentar?
Trevlig segling annars.
Snacket om grus kändes väldigt inaktuellt eller?
May 28, 2012 @ 10:37
Peter har inte kopplat på bilder i kommentarerna på blur (varken länkning eller bifogning). URL:er tillåts dock så enklast är att lägga upp bilden på webben någonstans och länka bildens URL här.
Gruset hade säkert kännts jobbigare om det blåst 16m/s S/V, jag tycket det var oerhört trevligt att segla där i frånlandspuffarna och det platta vattnet.
May 28, 2012 @ 11:52
Ja, det var bara en båt som gick på grund bland Pater Nosterskären. Men hade det blåst 7-10 från SV så är jag osäker på vilken bana man hade tänkt använda…
Sedan framgick det ganska tydligt i eftersnacket att det var en “grej” från arrangörerna att göra det lite extra grusigt. Om det är kul eller fånigt kan man ju diskutera…
May 28, 2012 @ 12:12
eller rent dumt.
May 28, 2012 @ 12:16
På grund är det alltid någon båt som gör, det är väl nästan så att det är fler som touchar i (grund) ju lättare förhållanden det är. Då kör väl de flesta med mindre marginaler. Nu var det ju väldigt snälla förhållanden ute vid skären. För några årsedan tog de flesta bred marginal förstås när det blåste mer från nordväst och var vågor.
May 28, 2012 @ 12:54
Hej,
Vi gick på efter dynan. Smällen var inte så hård men rodret gick i så möjligen har jag skador. Felet var mitt och inte tävlingsledningens.
Hälsningar Ulf i Alphan
May 28, 2012 @ 13:42
Det var det jag menade förstås! :)
May 28, 2012 @ 12:51
Som en del av IOD Förbundet som arrangerar detta race så kan jag lova er alla att vi INTE lägger banor i “Gruset” för att göra en “grej” av det. vi jobbar hur mycket som helst för att få till ett så bra arr och segling som vi bara kan och jobbar för att få så många båtar som möjligt. vore ju extremt korkat att lägga banor som bara små båtar kommer igenom på rent djävulskap.
May 28, 2012 @ 12:59
Hej Björn,
Ni arrangerar en av dom bästa seglingarna och gör detta ideellt så att vi andra kan segla. Årets bana väldigt bra med rejäl kryss. Tack för att ni arrangerade!
Hälsningar Ulf
May 28, 2012 @ 13:06
Hej
Varför lägger ni banorna i gruset då?
May 28, 2012 @ 15:23
med risk för att mata trollet: Lägg ner nu herr P, alla andra inklusive den Alphan som gick på tyckte det var kul, utmanande och skritoligt. Var du ens med?
Stor eloge till arrangörerna!
May 28, 2012 @ 17:01
Visst, här är inget trolleri. All eloge till arrangörerna. Frågan är inte elakt menad på något sätt, utan ärlig och ganska enkel. Varför lägga banan bland så många stenar? Är det en dålig fråga så svara inte, är det inte en dålig fråga det ser jag fram emot svaret – men klarar mig också bra utan.
May 28, 2012 @ 17:52
Kan ni inte navigera på västkusten….?
Här snackas det om kurser i expedition å allt möjligt
och se råkar det dyka upp Ett gruskorn i sjökortet !!!
underhållande läsning i alla fall
May 28, 2012 @ 18:06
Inte så mycket fråga om navigationskunskap eller inte tror jag, men när så många båtar är ute på samma gång kanske man inte kan välja väg så bra alla gånger, jag föredrar i alla fall och slippa “gruset” som tävlingsamatör, speciellt när alla halvproffs ganska ofta uppvisar ett tråkigt beteende mot nybörjarna….
May 28, 2012 @ 12:14
Får se om detta funkar.
http://www.facebook.com/profile.php?id=100003212397872
May 28, 2012 @ 13:33
Hej, funkar inte (om det inte är så att ni vill ha massor med vänförfrågningar..?)
Kör via Flickr eller 500px istället. Vore kul att se fler bilder från racet.
//S//
May 28, 2012 @ 11:07
Svårt att se korrelation mellan investering och resultat i denna lista:)
May 28, 2012 @ 11:49
Jag tycker listan ser ut som förväntat.
I alla fall i stora klassen så är det båtar i topp som har bra material och koll på läget. Att seglare som normalt är i topp (Amundin, Keerberg och vi) har lite startsträcka med nya båtar är kanske inte heller så konstigt?
Och jag tror ingen skall skriva av investeringen på ett race :-)
May 28, 2012 @ 13:10
Jag seglade med Hans Caspersson på Omega 30:an Lova.
Kan bara instämma i tidigare kommentarer, seglingen blir inte bättre än i lördags, helt fantastiskt! Rätt vindar, klarblå himmel o varmt som tusan =)
Banan var lagom lång och gav en hel del navigeringsmöjligheter med utrymme för taktiska vinter och förluster.
Personligen gillar jag utmaningen med navigering mellan skären, och nej det har ingen betydelse hur stor båten är (seglar själv en Wasa 360 med 2m djupgående) utan det handlar om en härlig balansgång där varje vägval måste planeras långt i förväg och att ta ström/vind i beaktan.
Enda felet var nog mitt för jag var o klippte av mig allt håret i torsdags o missade helt och hållet det där med solskydd… aj aj =)
Tack alla inblandade (för det verkar vara en del) för ett fint arr!
/Jonas Caspersson
May 28, 2012 @ 13:31
Vill tacka arrangören för ett väldigt trevligt arrangemang. Bra val av bana i rådande förhållanden som gav riktigt fina seglingsförhållande med rejäla kryssar och undanvindar. Vi på XBOX hade hur kul som helst!
May 28, 2012 @ 20:40
Peter,
Kör ni med andra SRS-regler på västkusten? Förstår inte varför du blir 11a och FF36an 10a när du har bättre korr-tid?
10 Hans Granhed Finnflyer 36 Club SWE 4 1,344 04:07:51 05:33:07
11 Peter Gustafsson J/111 SWE 69 1,399 03:57:56 05:32:52
Å X-99an ligger väl väl högt i listan… Asså jag bara undrar?
May 28, 2012 @ 23:20
Jag kan svara, det handlar om jaktstart och eftersom min/max tiden innehölls så är det ordningen över mållinjen som är avgörande.
Korrigerad tid är bara redovisad som kuriosa.
May 28, 2012 @ 23:25
Ja konstigt nog. Visst borde det vara den korrigerade som gäller. Det var nog bara de fem första båtarna som hade koll på vilken plats de kom i mål på. Hade 10 placeringar fel på vad jag själv kom.
May 29, 2012 @ 07:21
Nu har du väl drömt eller?
May 30, 2012 @ 16:19
Längtar redan till nästa års PNR!
Pater Noster Race | anmälan öppen | BLUR
Mar 25, 2013 @ 18:00
[…] action vid målgången förra året. I år blir det mer traditionell sträckning från Skärhamn till […]