Skip to content

19 Comments

  1. Pelle P
    May 31, 2012 @ 09:17

    Ska bli kul att segla ÅFGR, men f-n att man ska missa PBR… Lycka till alla som startar!!

    Reply

    • Pär Bäck
      May 31, 2012 @ 12:10

      Ni valde fel sida i år. Hoppas att jag får se er nästa. Lycka till i ÅF

      Reply

  2. Bosse Bergqvist
    Jun 5, 2012 @ 08:32

    Hej!
    Kan någon lokal Uddevallaseglare förklara hur det kan vara bättre tryck nära Orust trots de höga bergen. Vi låg närmast fastlandet där det normalt borde vara bättre tryck men blev hastigt av med de metrar vi hade skaffat från start till Uddevallabron. I lovart hade dem tryck men vi klarade knappt av att söka oss upp där vinden fanns och väl där hade ett fem-tal båtar sköljt förbi oss.

    Har seglat en del i livet men kunde aldrig tro att det skulle vara lönsamt att segla nära ett mindre fjäll. Att bege sig in i vikar är normalt sett självklart men att vinden dyker som den gör innanför Orust vid västlig vind förvånar mig väldigt.

    Obs! Hade inget med ström att göra utan endast tryck.

    Brukar det vara lönsamt att hålla sig på Orustsidan fram till Ljungkile?

    /Bosse – Express 780

    Reply

    • Hans
      Jun 5, 2012 @ 09:52

      @Bosse – Det är inte utan anledning som kuststräckan söder om Stillingsön (motsatt sida mot Ljungskile) heter Kastet och är kännt just för sina oförutsägbara (kast)vindar. Även i viken lite längre norrut (Allmag) kan det blåsa lite hur som helst. Har tillbringat alla mina ungdoms sommrar just här och det gäller verkligen att spela med läget då “normal-regeln” inte alltid gäller.
      @Niklas – du vet väl att man skall slå på körnare :)

      Reply

  3. F424
    Jun 5, 2012 @ 08:45

    Orust är rent allmänt lite skumt och annorlunda…:-)
    //Niklas (Tjörn)

    Reply

  4. Martin
    Jun 5, 2012 @ 09:13

    Vill svara att vi ifjol med västliga vindar ställde oss frågande till en av klungorna i första startgupp som med spinnaker valde att lägga sig nära Orust. Vi seglade dock jämt med dessa utan (!) spinnaker och ett vägval närmare fastlandsidan. Se bildspel: https://picasaweb.google.com/102228124980851476012/Bohusracet2011#slideshow/5625858100656296658

    Vill också uppmana så många som möjligt att hoppa på matpaket nr 2. i det erbjudande som konmner från Pannrummet och som Pär skiver om i Bohusracet nytt. För våran del ett bra alternativ jämfört med de mindre lockande rätterna som Findus erbjuder, synd om inte tillräckligt många båtar anmäler sitt intresse.

    Gjorde föresten generalrepet inför Bohusracet i helgen: Fick ett underbart ben på halvvind från Gullholmen till Marstrand. Kunde konstatera att maxfarten på en OE33 designad 1972 är ca 9 knop utan surf. https://picasaweb.google.com/102228124980851476012/MaxfartOE33#slideshow/5750444632561828370

    /Martin

    PS. Appropå Orust så upplevde vi våldsamma kastvindar och skräckinjagande 180 graders vindvrid på norra sidan Orust under lördagen.

    Reply

  5. Bosse Bergqvist
    Jun 5, 2012 @ 12:37

    Bild 15 av 135 är situationen jag försökte beskriva. Rätt båtar och exakt hur det såg ut. Vi klarade knappt att söka oss upp i deras spår pga att spinnakern knappt fyllde. Vi var första båt att runda och styra söderöver efter starten men den mödan var föga värd 10min senare. När så många tog det västra spåret kändes det som om delmålet att runda Hätteberget som första båt nästan var i hamn:-). Oj, vad förvånade vi blev 5-10 min senare och delmålet kändes plötsligt väldigt avlägset. 30 min senare vred vinden, vinden rakt i näsan, och något som jag slogs av var hur duktiga många var på att pricka skiften. Detta gjorde inte livet enklare och att vi sen torrlade båten förbättrade inte läget och framför allt inte kölprofilen. Helt inplastad köl är bra men inte då och framför allt inte idag. Till i år ryker cruising finishen just nu är allt under vattenlinjen borttaget och kölen ska plastas. Å andra sidan har det mindre betydelse jämfört med när vi mitt i natten parkerade, utan styrfart, nära inloppet till Brofjorden. De båtar vi kunde skymta ute i horisont, när det ljusnade, visade sig sedan vara de vi hade varit en bit före och i vissa fall långt före. I år tänker vi göra vissa saker annorlunda och mer elektronik kommer tas med och loggen repareras. Ska bli så kul att köra BR igen.

    Reply

  6. Bosse Bergqvist
    Jun 5, 2012 @ 12:54

    Tips! Lita inte på plottern om ni får för er att söka strömlä söder om gröna pricken vid Galterön. Det är mycket grundare än man tror och framförallt vad det är.

    Reply

  7. Pär Bäck
    Jun 14, 2012 @ 06:01

    159 båtar anmälda och på söndag går den ordinarie anmälningstiden ut. Efter det så kan man efteranmäla sig till förhöjd avgift

    Reply

  8. Hans
    Jun 14, 2012 @ 17:31

    Hur många båtar ar anmält sig till torsdagens “tune up” (Uddevalla Shorthanded Regatta)?
    Sitter i Kina och är sjukt sugen på att komma hem o segla årets PBR.

    Reply

    • Christopher
      Jun 14, 2012 @ 17:47

      Tror inte vi hinner upp till “tune up” vilket är synd då det hade behövts. Men det hade som sagt varit intressant att veta hur många som är anmälda.

      Reply

    • Pär Bäck
      Jun 15, 2012 @ 10:25

      För tillfället är det bara 4st anmälda var av en från Uddevalla så jag hoppas på fler. Annars blir det bra utdelninga för er som seglar.
      1:a Pris är ju en övernattning på SPA med frukost ute på Bokenäs för 2pers
      2:a Pris är ett presentkort från ROBline på 1000kr
      3:e pris är en årsprenumeration på tidningen Segling.

      Reply

      • Andreas i HP
        Jun 17, 2012 @ 20:16

        nu en till då vi anmält oss…//A

        Reply

        • Pär Bäck
          Jun 17, 2012 @ 20:26

          Då är det 7st anmälda till Uddevalla Shorthaded regattan med er Andreas.
          Sedan ser det ut som om vi hamnar på 166 båtar anmälda när tiden går ut.
          /Pär

          Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jun 17, 2012 @ 17:55

    Reply

    • Pär Bäck
      Jun 18, 2012 @ 21:09

      Det blev endel fel i seglingsföreskriften och startlistan jag skickade ut i går och som Peter var vänlig att publicera. Se den riktiga på http://www.bohusracet.se
      /Pär

      Reply

  10. Ulf Palm
    Jun 18, 2012 @ 14:45

    Hur blev det med Pannrummets matpaket? På eller av?

    Reply

    • Pär Bäck
      Jun 18, 2012 @ 21:07

      Tyvärr backade Pannrummet ur. Då det blev för få som var intresserde av detta. Man kan inte alltid lyckas. :-(

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.