Skip to content

29 Comments

  1. Mangan
    Jun 29, 2023 @ 19:04

    Och nu ska dom tydligen stryka Hätteberget och runda Skäreleja istället,det är ju rejält begåvat av tävlingsledningen att tvinga in båtarna bland grus och elände med noll sjörum i hård västan.
    Sen utgår Trestenarna.
    Jag tycker det är trams att korta ner banan i tid och otid.Kör orginalbanan i alla lägen,då kommer jag tillbaka och seglar.Klart slut.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 29, 2023 @ 19:54

      Mysigt. Kan bli några spännande passager fredag natt 😱

      Reply

    • Leif Jägerbrand
      Jun 30, 2023 @ 17:40

      Instämmer. Om det blåser satan hade det varit säkrare att behålla Hätteberget och istället stryka Fjällbacka, så alla deltagare har möjlighet att hålla sig långt borta från grus och klippor. På samma tema har jag svårt att förstå varför det inte är fri väg från Norge till Smögen vilket både hade varit säkrare och gett möjlighet till mer intressanta vägval.

      Reply

  2. Johan
    Jun 30, 2023 @ 07:01

    Klokt.

    Reply

  3. Johan
    Jun 30, 2023 @ 13:06

    Skulle ett alternativ till bana kunna vara söder ut och runda något i närheten av Nidingen i stället och gå i mål i Smögen. Detta för att undvika den värsta vinden enligt vindprognos.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jun 30, 2023 @ 18:13

    Tittar man på status i “vår” klass så kanske det var rätt beslut att inte starta. Rejält manfall innan båtarna har kommit ut på havet. När Dahlsjö/Strömberg kastar in handduken så vet man…

    Reply

    • Johan
      Jul 2, 2023 @ 00:17

      Verkligen 😁

      Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jun 30, 2023 @ 22:35

    Seglingsledningen meddelar ban-avkortning vid Fjällbacka

    4. Valön (Fjällbacka) Ost om

    5. Röd prick väst om Dannholmen (Fjällbacka) Babords rundning

    6. Mjölskärsfyr (Soteskären) Ost om

    7. Fyren Skarvasätt (Västsidan Smögen) Väst om

    8. Mål utanför Smögens hamn

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jul 1, 2023 @ 09:22

    9 båtar fullföljde (av 122 anmälda). Starkt jobbat alla!

    Reply

    • Nisse
      Jul 4, 2023 @ 19:54

      Väl kämpat och hatten av till er som tog er runt. Dock missade fyra båtar att runda röda pricken väst Danholmen. Både tävlingsledningen och ni själva vet vilka.

      Reply

      • Fabian Thies
        Jul 4, 2023 @ 22:48

        Mh. Tack vare trackern vet alla, eller kan alla veta….

        Bra att det är stort upprör över smaragdens sittbrunn, men inte om att banan inte seglades 😂

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 4, 2023 @ 23:24

        Tänker att man utgår om man inte seglat banan?

        Och att Vanadis har en totalseger att hämta ut.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 5, 2023 @ 20:13

          Nu verkar det som att tävlingsledningen kommunicerat två olika banor. En på SMS till tävlande båtar och en annan på Facebook. Känns ju helt rimligt att olika båtar seglar olika banor 🤣

          Jag tror jag har sagt det någon annan gång – det blir ganska ofta fel när tävlingsledningen skall in och ändra när en kappsegling pågår. Framför allt om man inte kan kommunicera med alla tävlande på ett vettigt sätt.

          Reply

          • Fabian Thies
            Jul 6, 2023 @ 07:58

            Enligt Seglingsföreskrifterna:


            Banan kan komma att avkortas för att säkerställa att så många som möjligt kan komma
            i mål under lördagen.
            Avkortning av banan meddelas via vår anslagstavla på http://www.bohusracet.se samt på
            vår Facebooksgrupp. Om banan ändras får ingen båt ha passerat märket där
            avkortningen börja gälla. Det är alla deltagares ansvar att kolla om en ändring har
            skett.
            Banändring kommer vid behov att meddelas vid något av följande sex tillfällen.
            Rorsmansmötet torsdag 29/6, fredag 30/6 kl 08:00, kl. 18:00, kl. 22:00, lördag 1/7 kl.
            08:00 samt kl. 12:00. Alternativa avkortade banor, se Bilaga 1.”

            Rätt tydligt att det som står på FB gäller?

          • Fabian Thies
            Jul 6, 2023 @ 08:03

            I Bilaga 1 finns även banan som skulle ha seglats, förutom Hätteberget som ju togs bort innan racet…

            Bilaga 1

            Avkortning vid Fjällbacka
            4. Valön (Fjällbacka) Ost om
            5. Röd prick väst om Dannholmen (Fjällbacka) Babords rundning
            6. Mjölskärsfyr (Soteskären) Ost om
            7. Fyren Skarvasätt (Västsidan Smögen) Väst om
            8. Mål utanför Smögens hamn

            Seglarens ansvar att göra rätt… Visst tufft där ute. Det var därför många bröt. 5 Båtar klarade ju att göra rätt, så de ska få cred för det? Och inte blir slagen av 3 båtar som inte kunde kolla?

          • Peter Gustafsson
            Jul 6, 2023 @ 08:06

            Agree.

          • Nisse
            Jul 9, 2023 @ 21:47

            Knepigt. Visst tävlingsledningen har strulat till det, och jag vill inte förringa den brag det var att ta sig hela vägen till Smögen, men helt klart förvänta sig de flesta att man självmant stryker sig ur resultatlistan när man inte seglat banan. Vart tog “gentlemen’s agreement” som så ofta hänvisas till inom segelsporten vägen. Att tävlingsledningen inte agerat finner jag än mer underligt. Hur skall man tolka detta? Kommer det hädanefter bli fritt fram att välja vilka märken man tänker runda! En sådan utveckling lär inte bidraga till ökat antal deltagare.

        • carl
          Jul 10, 2023 @ 09:53

          Hej,

          Det hade ju redan gjort en banändring som inte stod med i Bilaga 1. Likväl så kom inte sms:t med tydlig info, exempelvis avkortning enligt Bilaga 1 typ Fjällbacka. Det var inte heller supergott om tid, Blues fick infon 4min innan rundning. De som var längre bak hade ju också mer tid att hinna kolla upp allt innan rundning, vi var ca 35min före tvåan.

          Man kan konstatera att det trots seglingsledningens ambition att ha färdiga avkortade banor så är det ändå svårt att få ut rätt info till oss som seglar.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Jul 10, 2023 @ 12:04

            Men Seglingsförsekrifterna är tydliga både kring VAR och NÄR en förkortning meddelas.

            Det känns ju svårt att argumentera för att “vi har gjort rätt” när tävlingsledningen gjort rätt.

            Sedan skulle man kunna argumentera för att detta skulle kunna gjorts bättre, och att all info borde funnits i SMS och så vidare. Men jag tycker inte det går att tolka som att “den andra banan jag fick på SMS är lika giltig som den på den officiella anslagstavlan” 😀

            4.4 Avkortning av banan.

            Banan kan komma att avkortas för att säkerställa att så många som möjligt kan komma i mål under lördagen.

            Avkortning av banan meddelas via vår anslagstavla på http://www.bohusracet.se samt på vår Facebooksgrupp. Om banan ändras får ingen båt ha passerat märket där avkortningen börja gälla. Det är alla deltagares ansvar att kolla om en ändring har skett.

            Banändring kommer vid behov att meddelas vid något av följande sex tillfällen. Rorsmansmötet torsdag 29/6, fredag 30/6 kl 08:00, kl. 18:00, kl. 22:00, lördag 1/7 kl. 08:00 samt kl. 12:00. Alternativa avkortade banor, se Bilaga 1.

            Och de två förändringarna är i linje med SI.

            29 June at 17:36

            Banändring !

            Seglingsledningen har beslutat att göra två ändringar i banan:

            Hätteberget ersätts av Skäreläje kummel

            Rundning i Strömstad, Trestenene i Norge utgår

            Den kortade banan gör att målgång i Smögen förväntas under tidig morgon eller förmiddag på lördag
            Nya utgåva 2 av Seglingsföreskrifterr finns på http://www.Bohusracet.se

            Hälsningar Seglingsledningen

            Och den andra. Notera klockslaget som är i linje med det som angetts i SI.

            30 June 21:57
            Seglingsledningen meddelar ban-avkortning vid Fjällbacka

            4. Valön (Fjällbacka) Ost om

            5. Röd prick väst om Dannholmen (Fjällbacka) Babords rundning

            6. Mjölskärsfyr (Soteskären) Ost om

            7. Fyren Skarvasätt (Västsidan Smögen) Väst om

            8. Mål utanför Smögens hamn

          • carl
            Jul 10, 2023 @ 12:27

            Det är såklart enkelt att sitta i land med facit, jag ringde även upp seglingsledningen och förslog banavkortning och frågade om banan. Fick på sms runda kl. 21.58 Fjällbacka inget mer. Det var också ganska stökigt väder svårt att ens få fram något på mobilen med blöta händer och skärm för att gå in på FB och se om det stod något där. Det lär ju inte varit torrare i smaragderna.

            Jag var också gast ombord inte mitt beslut om att utgå eller inte, försöker bara förklara vårt tankesätt.

          • Peter Gustafsson
            Jul 10, 2023 @ 12:34

            Som sagt. Går att förbättra till kommande år.

            Att man inte officiellt meddelar per SMS är naturligt, då det inte finns något sätt för en tävlingsledning att säkerställa att alla får samma info (det blir då deras ansvar). Nu är det i stället tydligt att det är 100% skepparens ansvar att ta reda på om ändring har skett.

            Andra lyckades ju ta reda på rätt bana trots blöta fingrar.

            Att din skeppare inte utgår är inte förvånande 😉

          • Claes
            Jul 10, 2023 @ 22:49

            Intressanta diskussioner dessa, liksom den om huruvida vissa båtar båtar uppfyller kraven i seglingsföreskrifterna eller ej. Jag har inte fakta i målet, så kan inte avgöra om någon brutit mot föreskrifterna, och inte heller om någon inte seglat banan korrekt.
            Jag är däremot lite häpen över att många tycks anse att ”det där är väl inte så noga”, eller ”det var bra jobbat i vilket fall” (vilket det absolut är, men isf utom tävlan). Jag har ställt upp i Bohusracet i många år och med viss ansträngning sett till att uppfylla alla krav. Jag tänker det är en tävling jag deltar i, att vi självklart följer reglerna (gentlemen’s agreement som nämns ovan), samt att seglingsledningen hjälper till att styra upp detta. Nu inser jag att vissa tycks anse att detta är mer av en eskadersegling där vi rundar hörnen lite. Tror detta är en utveckling som leder till att en fantastisk tävling blir mindre attraktiv.
            Vad tror ni – är det dags att ta fram protestflaggan på Bohusracet? Det är trist och tidsödande med protestförhandlingar, men det hjälper till att hålla alla ”inom boxen”

          • Peter Gustafsson
            Jul 12, 2023 @ 09:35

            “You haven’t won the race, if in winning the race you have lost the respect of your competitors.”

            Det verkar finnas två kategorier av seglare. De som resonerar som Paul Elvstrøm ovan, och de som tycker att det är viktigare att ha en buckla i bokhyllan trots att alla vet att man inte följt reglerna.

            Jag hoppas att jag tillhör den första kategorin.

            Och det finns ett antal seglare som alltid tar chansen att skaffa sig en fördel för de vet att ingen orkar protestera. Så vi behöver väl ha protestflaggen tillgänglig när vi möter dem framöver.

            Vi debatterade en liknande situation efter Sjælland Rundt 2015; “Vems ansvar är det att man seglar banan?”

  7. Johan
    Jul 2, 2023 @ 00:15

    Upp mot 24 m/s på Åfor – blåsigt där med.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jul 2, 2023 @ 09:42

    Så här hade det sett ut om vi kommit till start. J/80 Tyra hade man över bord och “finger ur led”. Aldrig bra när race slutar på sjukhus. Skönt att det gick bra.

    Reply

    • Fabian Thies
      Jul 2, 2023 @ 13:09

      Otroligg skönt att det gick bra. Inget bra ställe att har problem där. Inga marginaler med en stenig kust i lä.

      Skönt att alla tog sitt ansvar och seglade efter sina och sina båters begränsingar. Stor skillnad mellan båtar och hur de tål vind, framförallt med tanke på dess vikt, (Blur V väger ju under 0.8 t men har mer segel en än smaragd på 3.3 ton, även våran har nästan samma segel som en smaragd men väger 1.1 ton….).
      Vi gjorde samma bedömning att det inte var läge att ta ut nån liten lätt sportbåt till havet. Viktigt att alla tar sitt ansvar. Ingen vill att PBR blir en cat 3 race, eller att nåt allvarligt händer.

      Reply

      • Fabian Thies
        Jul 2, 2023 @ 13:10

        Grattis till er alla som fullföljde!

        Reply

    • Claes Ödman
      Jul 2, 2023 @ 21:26

      Det gick bra, men det är min fasa att ha man över bord i kraftig vind utomskärs. Hade tvångstankar om det vid passagen utanför Soten förra året. Brytande sjöar, rutten bidevind, och man är helt kokt av att ha varit igång i mer än 24 timmar. Vad gör man ensam ombord på en J/80 för att rädda sin co-skipper?

      Utanför Måseskär fick vi en sjö som bröt över oss och Bosse slant med foten och gick genom mantåget i lä. Själv försökte jag navigera med huvudet under ruffluckan och ögonen på en trilskande iPad. Kände något var fel och såg att Bosse låg med en arm runt en mantågsstötta och resten av honom i vattnet utmed relingen. Västen hade blåst upp och vi var båda krokade såklart. Jag slängde mig ner i lä och tog tag i honom. Med gemensamma ansträngningar kom han ombord igen. Inte så svårt eftersom relingen var i höjd med vattnet. Var orolig att vi skulle tappa kontrollen eftersom ingen av oss styrde men vi hann få koll på båten innan något allvarligt hände. Bosses finger var ur led men han var vid förvånansvärt gott mod ändå. Vi rullade in focken och gick mot vår hemmahamn Fiskebäckskil. Sköna surfar på vägen in gjorde att vi höll humöret uppe. Efter en snabb odyssé genom Akutmottagning i Uddevalla och sedan NÄL så hade en ortoped dragit Bosses finger rätt. Vi fick en varm hamburgare på McDonalds i Trollhättan kl 3 på morgonen och fick sova i en riktig säng några timmar så vi tyckte att det hela avlöpte bättre än om vi fortsatt segla.

      Vi hann diskutera hur man kan gå till väga om någon av oss gått över bord. J/80 går inte att hantera förseglet på själv annat än i väldigt lätt vind. Wincharna sitter för långt fram helt enkelt. Så rulla in focken och segla på bara stor är det enda alternativet. Vi har både nödraketer och kastlina liggande i en ficka vid rorsman så teoretiskt kan man segla båten själv och få ut en lina för den som ligger i vattnet att ta tag i. Att lyckas med detta i den vind och sjö som var är inte helt trivialt tror jag. Jag är glad vi slapp testa.

      Reply

  9. Johan
    Jul 3, 2023 @ 12:39

    Sedan gammalt vill jag se en Maxvindhastighet för att tävlingar ska startas. Jag vet att det är rorsmans ansvar, men är det meningen att andra ska stå för kostnaden för ev sjöräddning och högre försäkringspremier för att ha en vanlig segelbåt för lite fritidskappsegling? Är det verkligen roligt att stonka runt i överlevnadsvind när det är kappsegling?
    Jag kan förstå tjusningen i att jaga fart och äventyret. Men jag kallar inte det för kappsegling.
    Bättre att försöka få till en reservdag/ar och kunna skjuta på tävlingen.
    Helt subjektivt.. 😀

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.