Skip to content

70 Comments

  1. Claes Hiersemann
    Jun 14, 2012 @ 10:48

    Bra tänk av Jonas, på många fronter!!

    Peter, varför väljer du J109:an?

    – Happy Sailing!!
    ………../)…./)…/)../)..[]…….
    claes

    Reply

    • Pelle P
      Jun 14, 2012 @ 15:03

      Tjenare CH, jag kan nog svara för Peter; 109:an är såld t Sthlm och “dealen” ingår att Peter och några till fr BLUR är med på ÅFGR.
      Nya ägaren och Peter (+ några till) seglar runt båten, passerar Limhamn i morgon?? Kommer du att segla GR?

      Reply

  2. Pelle P
    Jun 14, 2012 @ 10:58

    Kul att ÅF tycker om mitt deltagande… nu är det nog så att Jonas tänker på min (milt sagt) mer berömda namne! Vilken båt ska han segla??

    Reply

  3. Jack
    Jun 14, 2012 @ 11:05

    Den pressreleasen var inte lite skitnödig!

    Reply

  4. Patrik Måneskiöld
    Jun 14, 2012 @ 11:54

    Två klasser? Blir det en gemensam resultatlista trots att man startar olika dagar?

    Reply

  5. Per H
    Jun 14, 2012 @ 14:17

    Exakt 200 anmälda idag plus 13 klassiker, klart färre än i fjol. Är det skärgårdsseglingen som avskräcker?

    Reply

    • Niklas/Tangosailing
      Jun 14, 2012 @ 17:36

      208+13 är det. Men ändå en bra bit efter förra året. 210 deltagare var det 2006 vilket är det sämsta i “modern tid”.

      Reply

      • Per H
        Jun 14, 2012 @ 18:11

        Du har rätt, jag missade sidan elva i anmälningslistan…

        Reply

  6. Fredrik H
    Jun 14, 2012 @ 15:00

    Jag tycker det känns som det blir dyrare och färre båtar år till år. När LYS-klassen infördes var det kul, för då kändes det som om alla kunde ha en chans. Kolla SRS idag, det är ju samma mäthysteri som i ORCi. Nej, med varumärket Gotland Runt borta och med mer sponsorstyrda tävlingar så tappar man bredden. AIS-krav etc gör att det blir för dyrt för breda massan att hänga på. Att segla GR (sorry ÅF) första gången är ett stort projekt.

    Reply

    • srsseglaren
      Jun 14, 2012 @ 17:02

      Hade också uppskattat om man behållit namnet Gotland Runt, med sponsornamnet som ett tillägg efteråt.

      Vill man öka intresset så borde man även visa lite intressen för gamla resultat, så att man kan gå tillbaka till tidigare seglingar, om inte KSSS har intresset varför skall deltagarna ha det ?

      Kan man dessutom erbjuda hyra av ett säkerhetspaket med AIS till självkostnadspris så börjar det blir intressant.

      Kanske inte GR men Sandhamn har tyvärr förlorat en del utrymme till privata bryggor som idag tar upp halva utrymmet : (
      Kan bli svårt med 500 deltagare om man saknar plats i hamn ?

      Reply

  7. Team Styrbord
    Jun 14, 2012 @ 15:13

    Vi saknar seglingsföreskrifterna…de har inte dykt upp på hemsidan. Och något trevligt litet kuvert har inte kommit….

    Reply

    • Fredrik H
      Jun 14, 2012 @ 15:15

      Ja, har inte sett banan ens. Vet du om den finns på nätet?

      Reply

      • Team Styrbord
        Jun 14, 2012 @ 16:04

        Fick svar från KSSS…de kommer med post nästa vecka…

        Reply

  8. anon
    Jun 14, 2012 @ 15:19

    gastbank till ÅF sökes, någon som vet om det finns eller känner någon som saknar folk? gärna flerskrov eller 40’+

    Reply

  9. ulf Brändström
    Jun 14, 2012 @ 17:22

    Jag förstår verkligen inte varför anmälningsavgiften ska vara så hög när arret är sponsrat?
    Kostar de orangea jackorna så mycket??. Jag var häpen av hur oproffsigt förra helgen var ordnat. (Sandhamn Open SRS hav)Från säkerhetsbesiktning till banläggning och framförallt attityden. Om det är en seglarfest som också ska locka ”vanliga” seglare så måste man nog tänka om.
    Jag hoppas verkligen KSSS kommer till insikt att de behöver seglarna och släpper attityden att seglarna behöver KSSS.

    Reply

  10. Mattias Allroth
    Jun 14, 2012 @ 20:18

    Det är väl som vanligt på Sandhamn, KSSS har försatt sina chanser att arrangera fler Express SM t.ex har jag hört iaf.

    Reply

  11. Lasse Bergkvist
    Jun 14, 2012 @ 23:27

    Nja, som vanligt på Sandhamn – kan jag inte hålla med om och jag kappseglar det mesta som arrangeras på Sandhamn ( och på en del andra ställen).
    Jag är inte medlem i KSSS – jag är medlem i Segelsällskapet Svearna i Eskilstuna, så jag är inte part i målet. Det är ju så att alla de funktionärer som krävs för till exempel den gångna helgen arbetar gratis ( ja, de får förhoppningsvis den oranga jackan – bra så att man kan hitta dem enkelt) och de gör garanterat sitt bästa. Jag tyckte att inmätning och registering fungerade bra och var noggrant genomförd ( kollade alla segel och stämplade dem för SM-arrangemanget). Seglingsledningen skötte sig bra och kommunicerade föredömligt via VHF kanal 71 – all heder. Det var under lördagen ett generalvrid på 60 grader som gick gradvis under dagen, man hade lite svårt att få fast offset-märket, men det var lika för alla. Söndagen var helt suveränt genomförd med extremt tight mellan målgång och start så att 4 seglingar hanns med mellan 10.30 och 15.00. Rättvist – jag tyckte att i varje fall i ORCi så var det de duktigaste båtarna med koll på prylarna som var högst upp – rättvist och bra. Startlinjerna låg föredömligt bra och ändrades för at ligga rätt efter en allmän omstart. Jag tar av hatten för alla de som ligger en hel dag från 09.30 till 15.30 i en startbåt eller bojbåt som gungar utav bara den och de kappseglar inte ens utan servar oss andra som vill kappsegla. Jag tycker att startavgifterna är klart humana – jag jämför ÅF Offshore Race för en 40 fotare med att spela en runda golf: startavgiften på ÅF är 130 kr per person och dag – en greenfee på en dålig golfklubb kostar 300 och på en bra 600 kronor för en 18-håls runda. Om man skulle göra en kostnads/intäktsanalys på helgens seglingar så tror jag inte att det blir en lysande affärsverksamhet, dessutom med mycket gratisjobb nedlagt.

    Reply

    • srsseglaren
      Jun 15, 2012 @ 06:41

      Fast nu var du ju så att shorthand börjar få fart, vilket underlättar jagandet av gastar, men då blir kostnaden ngt annorlunda 1200 per man för Open hav samt 2450 per man ÅF offshore, säkerhetsutrustningen tillkommer : /

      Ett alternativ till Sandhamn Open är Finland`s tillfartsrace “Iittala tillfartsrace” 50Euro per båt(dvs 25Euro/man) för SRS : ) http://www.njk.fi/images/stories/kappsegling/2011/hang_sandhamn/hanko-sandhamnnor2011v4.pdf
      Fanns det inte ett Tallinn race tidigare(Sandhamn-Tallin)?

      Reply

    • Mats V
      Jun 15, 2012 @ 10:12

      I stort har du rätt Lars – all heder åt alla frivillig-arbetare. De allra flesta av oss inser deras betydelse och har en välvillig och uppmuntrande inställning i mötet med dem.

      Jag har egentligen bara två önskemål inför nästa SO:
      1) Se till att ha lite mer ordnade former för säkerhetsbesiktning på Lökholmen – KSSS uppmuntrar ju oss att ligga där. Såväl förra som detta året fick man jaga runt en hel del innan man hittar någon som kan göra den (när de efter någon timmes väntan återvänt med Baljan från andra sidan…). Inga anslag på Löken, ingen info på hemsidan och helt ovetande hamnpersonal på Löken.
      2) Bra med snabba starter på söndagen MEN det vore trevligt om man avvaktade såpass att ALLA båtar (även småskruttarna) har en rimlig chans att hinna kryssa upp till startlinjen efter målgång. Vid 2 starter hann vi bara precis upp till skottet – trots omgående kursomläggning mot linjen efter målgång – givetvis utan någon som helst chans att kolla linje eller välja sida.

      Reply

  12. Stefan P
    Jun 15, 2012 @ 07:38

    Jag håller med Lars, tyvärr han vi inte med SO i år så jag kan inte uttala mig om det, men vi som kappseglar får inte glömma de som på ideell basis ser till att banor ligger, resultat kommer fram samt seglingar flyter. Även jag har blivit trött på hamndöden i Sandhamn men det slipper vi hälften av i årets segling runt Gotland, eller Gotland Runt för bytet av namn är ett misstag tycker även jag. Så visst kan saker göras bättre på vattnen runt Sandhamn men som kappseglings-metropol på ostkusten är det ohotat.

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Jun 15, 2012 @ 11:59

    Vad behöver man göra för att locka 500 båtar?

    Reply

    • Per L
      Jun 15, 2012 @ 14:20

      Tricket måste vara att locka nya båtar till start. De 200 båtarna som är med varje år kommer nog även nästa år om inte ÅF/KSSS schablar.

      Utan att ha tänkt för mycket… Ska förstagångsbåtarna erbjudas:
      – anmälningsavgiften inkluderar säkerhetspaket (Flotte+AIS) (ÅF får sponsra)
      – erbjudas rutt och nav föredrag av KSSS/ÅF/Segelmakare
      – specialpriser för bästa förstagångsbåt
      – annan special treatment

      Tror att KSSS/ÅF är på rätt väg med arrangemanget i Sthlm. Suveränt med invigningsfest på torsdagskvällen och bryggor centralt. Jag förväntar mig en skön happening lite liknande den när VOR var i stan. 200 båtar med uppåt +1000 glada förväntningsfulla seglare är ju hur kul som helst. Förhoppningsvis skapas en känsla som man kommer att snacka länge om efteråt. Då kommer fler att delta nästa år.

      Ps. Namnet på racet kan inte betyda så mycket så att någon avstår. Priset utslaget på en besättning borde heller inte avgöra om man är med eller inte. Tror det är de vanliga skälen såsom tid från familj, transporter och logistik mm som gör att båtar avstår.

      Reply

      • Fredrik H
        Jun 15, 2012 @ 15:18

        Sen tror jag man ska fokusera lite mer på den breda massan i PR. Kollar man på trailern från ÅF så är det Zenström, 4-miljonersbåtar, bla bla bla. Grannarna som vill ställa upp i sin familjebåt blir säkert jättetaggade av detta. Segling gjorde 2006 ett reportage om oss när vi seglade Gotland Runt första gången med släkten. Vet inte om någon blev inspirerad men jag hade nog blivit det iaf.

        Reply

    • Solidtango
      Jun 15, 2012 @ 15:45

      Hitta någon riktig eldsjäl som brinner för att göra det bästa seglingseventet för kappseglarna någonsin, och som är villig att lägga ner mer än 100% på detta. Börja jobba med detta från det att sista båten gått i mål i årets race. Öppna upp en dialog med oss som seglar, vad kan vi göra bättre?

      Köra utbildningar som Per nämner ovan.

      Skapa en dedikerad site/blogg (ej ksss.se/blablabla/blabalbl/…. utan afoffshorerace.se) för ÅF Offshore Race som man kör all kommunikation via, siten bör vara fokuserad på kommunikation ej information, denna bör komma upp omgående.

      Det finns hur mycket som helst att göra, och det behöver inte kosta så galet mycket pengar. Men nummer 1 är absolut att ha oss som ska kappsegla i fokus, dvs. hur gör man den bästa regattan för oss.

      Steg 2 är att titta på hur man gör den bästa upplevelsen för publiken (vilket även omfattar sponsorer), där är starten i Stockholm ett mycket bra steg på vägen, men när vi som kappseglar väl lämnat Stockholm är det minst lika viktigt att skapa EN digital plattform som fungerar och är lätt att förstå. En plattform som innehåller såväl fungerande positionering, leaderboard, bloggar, video och livestreaming.

      För intresset för det vi håller på med finns, även bland dom som inte kappseglar. Vi sände live från tre båtar under Watski2star vilket genererade mer än 17.000 startade liveströmmar vilket motsvarade 5.765 tittartimmar (eller 240 dygn tittad tid för en person som tittar dygnet runt hela tiden). Och detta trots att samtliga tre livebåtar bröt ett dygn för tidigt.

      Jag är övertygad om att såväl ÅF Offshore Race som segling som sport går en lysande framtid till mötes om man bara är lyhörd och brinner för RÄTT saker, dvs. oss som kappseglar.

      Reply

      • Fredrik H
        Jun 15, 2012 @ 16:00

        I grunden tror jag att “vanligt” folk inte vill delta i ett stort sponsorprojekt. Man vill vara med i en seglingstävling där alla har möjlighet att vara stolta och kanske få synas. Ju mer snack om företag, olika VD.s som ska prata desto mer distans får folk till segling. Segling är bara intressant för dom som verkligen gillar segling, och möjligen för diverse chefer som handlar av varandra. Det är ju alla seglare i landet vi vill ska segla GR. Och då tror jag att PR-byråerna gör helt fel i dagsläget. Snart är inte GR en bred tävling längre och då kommer ingen vilja sponsra längre.

        Reply

        • Solidtango
          Jun 15, 2012 @ 16:27

          Jag tror att man kan gå in och sponsra en tävling som Gotland Runt och ändå behålla känslan av att det är för vanligt folk, titta på Vasaloppet, dom lyckas väl hyfsat bra med den uppgiften, men då heter det ju också Vasaloppet fortfarande. Oftast är det bättre att behålla namnet på tävlingen eller kanske ge bort det till någon organisation, se bara på Swedbank Arena som numera heter Friends Arena.

          Jag håller med dig till 100% att det är bättre att lyfta fram “vanligt” folk i vanliga kläder än personer i kostym om man vill tvätta bort snobbstämpeln som seglingen dras med.

          Jag skulle gärna se mer av bröderna Forslund exempelvis, som är riktiga ikoner i dessa sammanhang med massor av meriter från Gotland Runt, förebilder som det är betydligt lättare att identifiera sig med för dom som inte har den fetaste plånboken och ska segla Gotland Runt första gången.

          Reply

          • Fredrik H
            Jun 15, 2012 @ 16:33

            Precis. Vasaloppet är ett bra exempel. Dom har ju rätt många lopp och kanske skulle det funka att ha lite tävlingar i anslutning till GR. Det skulle kunna finnas Klubbkampen t ex där flera båtar i en klubb deltar. Som instegsrace. Det är prestationen med GR som måste lyftas fram. Det ligger i tiden att utmana sig själv. Vi hängde ju på Watsi2star i år och det var ju spänningen och utmaningen som lockade. Samma är det med GR.

    • Johan
      Jun 15, 2012 @ 17:07

      Jag undrar om det har gjorts några jämförelser av antalet besättningsmedlemar över åren? Antalet båtar har ju varit påväg ner länge men är kurvan för besättningsmedlemar lika brant? jag tror att den är lite flackare iom att båtarna blivit större och kräver mer bemanning.

      500 båtar tror jag inte man kan få ihop igen, ungdomarna hålls ju utanför pga för höga kostnader i anmälningsavgifter och säkerhetsartiklar som måste införskaffas. Annars tror jag att det är där som man ska ragga folk.

      Reply

    • Spirit
      Jun 17, 2012 @ 22:14

      Peter,

      För att locka 500 båtar är jag övertygad att GR/ÅFOR måste göras enklare, tillgängligare, roligare och för dem som önskar mer äventyrligare (tex shorthanded). Man har mycket att lära av seglingarna västa Medelhavet, Västindien och inte minst Vasaloppet. Mer party, en skönare atmosvär och mindre byråkrati.

      Enklaste sättet att göra det enklare borde vara att man slutar att varje r “utveckla” allt från mätregler till säkerhetskrav.

      Var förra årets SRS-regel så dålig?
      Är det rimligt att man skall kunna räkna med ett lägre SRS-tal om man lägger en dag + massor av stålar på att väga båten med en närvarande mätman(gissa vad det kostade med två mobilkranar i Jacobstad en halv dag)?
      Var det nödvändigt att komplettera årets SRS-brev med ett par nya segelmått som de flesta normalbegåvad seglare inte har koll på?
      Var det verkligen något större fel säkerhetskraven som fanns för GR 1990?
      Har någon GR-seglare gått i livflotten i modern tid?

      Det är ingen bra idé att KSSS/arrangören med ständigt höjda säkerhetskrav nästan tar över skepparens ansvar för säkerheten ombord. Det blir dyrt, komplicerat och inte minst tidskrävande men definitivt inte roligare!

      En mätregel som inte ändras och används i många år (läs SRS), samma säkerhetskrav, en bana, skönare attityd och mer lättsamt party. Då är jag övertygad om att vi blir fler!

      Reply

      • Solidtango
        Jun 17, 2012 @ 22:45

        +1

        Reply

      • Ulf brändström
        Jun 17, 2012 @ 22:49

        “En bana,skönare attityd och mer lättsamt party”
        Hel rätt!

        Reply

      • srsseglaren
        Jun 17, 2012 @ 22:50

        +1 för mätning.
        Att genom sponsring kunna tillhandahålla ett säkerhetspkt till självkostnad vore en bra sak ?

        Kanske ett feeder race Shorthand; Karlskrona-Nynäs, ingående i Shorthandcupen, samt party i Nynäs.

        Ev. ett fully crew race Nynäs-Kopparstenarna-Sandhamn som ingungning.

        och ett specialpris för hemtransport i Götakanal.

        Någonting nytt måste nog till om man vill nå 500 deltagare ?

        Reply

  14. Seahorse
    Jun 15, 2012 @ 12:41

    Mmm…
    Vad gjorde man med Sjealland Runt för att gå från väldens största havskappsegling till något minst sagt diskret på bara tjugo år? Har för mig att när det racet var som störst så samlade det över 2400 båtar. Banrekordet från 1990 med runt 1400 båtar håller fortfarande. Såg något om ett trettiotal båtar i årets race. Finns det en risk för att Gotland Runt blir ett Öland Runt som blev ett ingenting?

    Reply

  15. Solidtango
    Jun 15, 2012 @ 16:20

    Efter att ha publicerat mitt inlägg ovan, tittade jag på filmen via datorn (fungerar ej på iPad eller i iPhonen). Vem är filmen egentligen riktad till? Oss som seglar, publiken, eller bara promotion av ÅF, KSSS och Stockholm som stad?

    Jag tycker detta är ett bra exempel på vad man måste göra bättre. Hade filmen istället visat upp hur häftig bana dom som kappseglar kommer att få segla, spänningen, naturupplevelserna, strategin, uthålligheten etc. hur väl man som seglare kommer att bli mottagen i Stockholm, hur besiktningen går till, vinnarkänslan ja det finns massor även här som handlar om att fokusera på oss som kappseglar.

    Sen kan man göra en kort film för publiken som fokuserar på spänningen att följa ÅF Offshore Race på plats i Stockholm och sedan dygnet runt via datorn/mobilen/surfplattan tills det att sista båten gått i mål.

    Och jag lovar, det skulle inte kosta mer pengar att göra två kortare filmer mot två olika målgrupper än att göra en lång ;)

    Reply

    • Team Styrbord
      Jun 16, 2012 @ 10:50

      Den är snygg och trevlig, och jag tycker den säljer själva eventet bra.
      Målgrupp för filmen är blivande partners. Den är trovärdig och vederhäftig.
      Och det har funkat, Stockholm stad högg på kroken och langar in 5 miljoner.

      Segling och stora båtar funkar som publikmagnet, när VOR var i stan så kom runt 800 000 glada laxar ner och kollade båtarna i race village. Den gången skickade vi stockholmare in närmare 50 milj i eventet.

      Oftast så brukar det funka bäst om man fokuserar på själva äventyret i att segla havskappsegling….

      Kul att tävlingen visar upp sig inne i Stockholm.
      Nu hoppas vi bara på sol och 10 knops sydlig vind….

      Reply

      • Solidtango
        Jun 17, 2012 @ 16:25

        Instämmer ang. väder och vind, ska bli riktigt kul att starta inne i Stockholm!

        Gällande filmen så har du säkert rätt. Ska man göra filmer till nästa år så bör man även göra en som riktar sig till seglarna. Utan seglarna, inga sponsorer eller partners.

        Gällande Stockholm stad så var det nog ett “krav” att dom gick in, annars hade det inte blivit något i Stockholm är min bedömning (utan större insikt i ämnet, men det kostar pengar att köra eventet därifrån, inte minst alla bryggor som måste fram). I övrigt vet jag inte om det är några nya partners som har tillkommit i år, däremot är det flera som fallit ifrån från tidigare år.

        Reply

        • Team Styrbord
          Jun 18, 2012 @ 11:12

          Rent krasst så skulle det räcka med ett fåtal stora båtar som startar inne i Stockholm för att, så att säga, få en publikvänlig mängd båtar.

          Tänk bara VOR på Skeppsbron och regattan på Kanholmsfjärden.

          Självklart så haltar jämförelsen lite…men min poäng är att det inte är mängden båtar som är avgörande för publikintresse och sponsorer. Snarare beror det på vilken image som själva seglingen har…

          Reply

  16. Richard Göransson
    Jun 16, 2012 @ 13:23

    Ett “Feeder Race” från söder kanske skulle locka några båtar från Västkusten.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 16, 2012 @ 13:55

      Det är svårt med logistiken. 500′ enkel väg direkt efter Færdern som innebär 400′ med transporter. Bara de mest ambitösa båtarna (vi, Aero, Feelgood, Teknova & Karukeira) orkar lägga 2.000′ innan semestern ens har börjat…

      Reply

      • Gert F
        Jun 17, 2012 @ 08:56

        Mötte just TP 52:an Wolfpack vid Läsö.De gjorde 12 knop på sträckbog mot Öresund i strålande sol.
        De såg ut att orka…

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 17, 2012 @ 09:20

        Vi orkar också.

        Blur landar i Nynäshamn nu på förmiddagen. 3 dygn från Långedrag.

        Fast det är stor skillnad på att transportera en TP52 eller Cookson 50 och en 35-fotare. Och chansen att någon skulle släpa sin Scampi eller Nova från Göteborg till Stockholm för att segla ÅFOR måste nog anses som minimal…

        Tittar man på förra årets ORCi EM i Norge, som ändå är årets höjdpunkt för de mest aktiva havskappseglarna i Stockholmsområdet, så orkade en enda båt ta sig från Stockholm till Hankø. Samma gäng är nu i Kiel. Alla andra verkar trivas bäst på hemmaplan, så man skall inte ha för stora förhoppningar på långväga deltagare.

        Reply

        • Team Exilia
          Jun 18, 2012 @ 17:19

          Vi körde min Compis 97a ett år på trailer till GR

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 18, 2012 @ 17:32

          Jag sa inte att det inte går att göra. Men skall man dubblera antalet deltagare skall man nog inte satsa på att folk skall traila sina båtar från resten av Sverige.

          Utan man måste nog hitta ett sätt att engagera de lokala seglarna först.

          Reply

  17. Peter Gustafsson
    Jun 18, 2012 @ 16:35

    Reply

    • Anders
      Jun 18, 2012 @ 16:51

      jaha ja det var ju lite att läsa för en rookie. Tack för länk :-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 18, 2012 @ 16:55

      I det här sammanhanget (formationssegling) så är vi alla rookies :-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 18, 2012 @ 17:15

      Senaste om startgrupper/indelning.

      Det blir startgruppsindelning om 10-20 båtar i varje grupp, klart senast 21 juni.

      Priser ungefär som förra året. Tre grupper SRS och lika många ORC Int. Kommer en lista på webben.

      Reply

  18. Peter Gustafsson
    Jun 19, 2012 @ 11:24

    Niklas på Tangosailing har plottat banan. 40 distans exakt raka vägen.

    http://kartor.eniro.se/m/9vFu3

    Reply

  19. Team Styrbord
    Jun 19, 2012 @ 15:03

    Måste det vara enkelt?
    Varför skidar rekordmånga Vasaloppet, cykelvasan blir full på nolltid, vätternrunda håller deltagarantalet år från år. Ingen av dessa lopp är enkla att genomföra…Borde inte fokus ligga på att det är hårt, skitigt, svettigt och jobbigt att segla GR…något som inte vem som helst kan göra.
    Det brukar funka som trigger och för att få sug efter något…

    Reply

    • Johan
      Jun 19, 2012 @ 15:24

      Det är skillnad på svårt och vårt.
      I fallet med vasaloppet, cykelvasan, vätternrundan etc så bygger dessa på individuella prestationer och engegemang, med (relativt) enkla materiella ting och inte så mycket regler.

      I kontrast till detta så är segling en lagsport, kräver stora materiella investeringar och är omgärdat av ett rejält regelverk både på vattnet och i hamn (seglingsföreskrifter).

      Den fysiska prestationen kan vara fullt jämförbara på sitt sätt.

      Finns det egentligen någon lagsport överhuvudtaget som lockar på samma sätt som ex vasaloppet eller vätternrundan.

      Nu låter kanske som jag klankar ner på segelsporten, men det vill jag inte göra. Jag älskar ju att segla och vill att fler ska göra det. Men det kanske är dags att försöka förenkla mer för oss?

      Reply

      • srsseglaren
        Jun 19, 2012 @ 15:42

        Östersjömaran kanske blev fysisk ? blev väll kortad och är idag Watski two star baltic ? endast 25% av deltagarna imål trots kortning när hände det i Vasaloppet ?
        Förlusten av igenkännande som kommer av namnbyte drabbar troligen även Gotland Runt ?
        Undrar hur namnbyten hade påverkat Vasaloppet ? nästa vinter ska jag åka Skogaholmsloppet !! hur låter det?

        Reply

        • srsseglaren
          Jun 19, 2012 @ 16:14

          vintern efter det så blir vasaloppet döpt till SKF-loppet ?
          Rena snurren : )

          Reply

      • Mats Hägglund
        Jun 20, 2012 @ 23:20

        Instämmer med Johan, underskatta inte arbetet att få en båt till startlinjen. Jag ställer upp med en Norlin 34 som seglade Gotland runt en gång i slutet av 70-talet.

        Men med tanke på all elektronik som skall in idag VHF, AIS med alla NMEA 0183 kopplingar till plottrar har våren blivit en orgie av installationer, därtill kommer nödstyrningar, mantåg osv. resultatet har blivit massor med teknik men till priset av uteblivna träningsseglingar. Priset har passerat 20kkr med råge och där slutade jag att räkna.

        Prestandamässigt har vi ingen changs med nuvarande segel, dock är det bra att man kan mäta in med befintlig garderob (blir billigare).

        För att nå en större massa måste kraveskaleringen minska, det är inte svårt för en utrustad båt att klar ett krav till. Men om du startar ifrån en standardbåt spelar det roll om du skall nå 1980 års säkerhetsnivå eller 2010 års nivå.

        Reply

  20. Pelle P
    Jun 20, 2012 @ 11:37

    Jag blir inte riktigt klok på föreskrifterna punkt 9.2; klockas man där för etapp 1 och samtidigt startar etapp 2 i samma sekund?
    En annan sak på etapp 1; mellan Tisterögrundet och Norrgärdesgrundets lysboj!
    Där finns det banalternativ!!!!

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Jun 21, 2012 @ 00:03

    Jaja… här har ni pressreleasen i alla fall :-)

    Årets seglarfest mitt i Stockholm

    På lördag 30 juni startar kappseglingen ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) mitt på Stockholm Ström. Men festen inleds redan torsdag 28 juni då eventområdet på Södra Blasieholmen och på Skeppsholmen öppnar.

    Det kommer att bli ett evenemang av sällan skådat slag där cirka 225 vackra segelbåtar står i centrum. Men det bjuds också underhållning från scenen på Skeppsholmen där det även kommer att finnas restaurangtält och en mängd utställare som visar upp sina varor och tjänster.

    Redan från torsdagen kommer båtarna att anlända till Stockholms Ström och förtöja vid fem tillfälliga flytbryggor som Stockholm Stad lagt ut norr och söder om af Chapman på Skeppsholmen. Kl 18:30 på torsdagen blir det en festlig invigning av evenemanget.

    Båtarna ska ta sig ut från Stockholm, genom skärgården och runt Gotland innan de når mål utanför Sandhamn i Stockholms östliga skärgård drygt två dygn efter starten. Eftersom det är trångt i området och vid startlinjen, utanför Fotografiska Museet, kommer båtarna att starta i mindre klasser om 10-15 båtar i taget.

    Starterna sker under lördagen 30 juni mellan kl 11.00 och 12.30 och under söndagen 1 juli under samma tid. Det kommer inte att gå att följa starten från egen båt på vattnet, men det finns gott om bra åskådarplatser på land. Bra platser att stå på är Skeppsholmen Kastellholmen, Stadsgården, Katarinavägen, Fjällgatan, Fåfängan och södra Djurgården.

    Det går också att följa eventet i Radio ÅF Offshore Race (91,8). Där sänder radioprofilerna Jesse och Loogna, i samarbete med Skärgårdsradion (90,2), live varje dag inför och under kappseglingen. Det går även att följa förberedelserna, starten och kappseglingen via webb-TV på http://www.kssss.se

    Reply

    • Niklas/Tangosailing
      Jun 21, 2012 @ 07:33

      Ett “s” för mycket i webbadressen. Det skrev de förra året också. Kanske vill de inte ha så mycket besökare på sidan ;-)

      Reply

  22. Peter
    Jun 21, 2012 @ 07:54

    Som KSSS medlem har vi fått en inbjudan om att se starten på Kastellholmen med lättare lunch, kostnad 300kr!!!!(150 för barn)… Det är så man blir gråhårig, är det så man lockar unga till vår sport? Vi är 5 i familjen, kostnad över tusen spänn.

    De borde vara skottpengar på dem som bestämmer.

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Jun 21, 2012 @ 10:35

    Som skipper får man ett rejält informationskit i brevlådan. Har inte sett det online?

    För er som är nyfikna så finns vårt här.

    Reply

  24. Johan Lundqvist
    Jun 21, 2012 @ 12:19

    När man ändå är inne på ÅF Offshore Race, är det någon som vet vad som händer om bara hälften av båtarna på första Leg1 hinner ut till Sandhamn innan tiden går ut, blir det omstart för samtliga båtar då eller bara några.

    Hur går tankarna föresten kring bunkring av soppa. Om det inte blir start inne i stan utan motorgång till Sandhamn så går det ju åt en del. Kan vara värt att tänka på… annars lär det bli fullt vid pumparna i Vaxholm ;)

    Reply

    • Lars K.
      Jun 21, 2012 @ 13:10

      Enligt säk föreskriften Cat 3 3.28.3 skall motorn ha en minsta bränslemängd tillräcklig för att fylla laddningskrav samt kunna ge fartyget minimi farten (1.8xkvadratroten av vatenlinjelängd) under minst 8h. Det bör betyda för att slippa bunkra på vägen att minsta bränsle mängd skall räcka till ca 13 h motorgång.

      Reply

  25. Jonas Wiström
    Jun 21, 2012 @ 21:49

    När det gäller deltagande båtar bör man nog tänka på att ORCi VM i år arrangeras i Helsingfors 4-11 augusti. 60 taetl finska båtar deltar och med inledningstävling drar det ca två veckor av en semester för våra finska vänner.

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Jun 21, 2012 @ 22:14

    Reply

    • Pelle P
      Jun 24, 2012 @ 12:14

      Spännande med Dehler 44:a med 1,29 i SRS! Och en med 1,43…

      Reply

  27. Johan Lundqvist
    Jun 24, 2012 @ 00:53

    Har precis fyllt i det digitala formuläret för att starta i ÅF Offshore Race och upptäckte ett par buggar, den mest kritiska buggen rör Säkerhetsbesiktning, Ansvarsförbindelse och Incheckad. Samtliga av dessa punkter kan man checka av själv som godkänd, bör väl vara KSSS som gör det. Någon annan som också kan checka av dessa själva eller är det bara jag som lyckas med det?

    Sen ställer jag mig frågan hur besättningar från andra länder ska kunna fylla i formuläret, när man trycker på English i menyraden så kommer man bara till en sida där det står: Sidan kunder inte laddas…

    En del programmerande kvar med andra ord, mindre än en vecka kvar till start…

    Reply

  28. Stefan P
    Jun 24, 2012 @ 08:17

    Lite trist att inte seglingsledningen kan slå ihop ORCi klasser nu är det en skvätt som seglar SM hav och en del som Seglar ÅF vore roligare om vi blev några fler som seglade ihop. Att räkna bort oss som inte seglade SO kan inte vara svårt det har skett med icke Svenska deltagare i SM ofta så snälla gör fälte åtminstone lite större. Jag skickar förslag även till KSSS.

    Reply

  29. Makke
    Jul 6, 2012 @ 18:30

    Tror ju även att jämförelsen med wasaloppet spricker för gemene man. Nu tävlar jag ju inte på den nivån många av er gör utan gör mitt bästa med min lilla x-79 på de närliggande tävlingarna. Men när man berättar att du har varit och tränat så är inte kommentaren -vad mysigt ovanlig. Folk förstår inte vad man gör.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.