Hur svårt kan det vara?
Det slår aldrig fel.
När helgens race skall sammanfattas så är det alltid något blivit knasigt.
Nu senast så ogiltigförklarades Amager Cup då det rådde total förvirring kring hur ett märke skulle rundas (kaos på Amager). Förra helgen var det protester mot att märken drev i Sandhamn och på havsbanan så gissade många fel på vilket märke som egentligen ingick i banan.
Sedan har vi det här med mätbrev? På Trim Cup slank det med båtar utan mätbrev. På Lidingö Runt ändrades plötsligt resultatlistan utan förklaring då vinnaren saknade mätbrev. Och på Lysekil Race körde man öppen klass för de som inte hade mätbrev – men i totallistan så har man blandat alla båtar?
Det är 2012. Att arra kappsegling är inte raketvetenskap.
Hur svårt kan det vara att få till en banbeskrivning som alla fattar?
Hur svårt kan det vara att rita en banskiss som inte går att misstolka?
Hur svårt kan det vara att ta upp oklarheter på skepparmötet?
Ja, jag vet att det är ideellt arbetande funktionärer och att man inte får gnälla på dem. Men det skulle kunna vara värt 10 minuters arbete för att undvika att 100-tals seglare lägger en hel helg som slutar med frustration. Det förtar glädjen för alla inblandade.
Jag skulle vilja slå ett slag för enkelhet.
När inte ens “halvproffsen” förstår vad det är som händer så är det klart att nybörjarna känner tappar lusten.
Hur kan vi gå från 10 sidor med krångliga NoR och seglingsinstruktioner till en A4 som alla fattar? Hur kan vi gå från 30 flaggor på startfartyget och underfundiga startsekvenser till någon som känns självklart för de som är nya i sporten? Hur kan vi öka kommunikationen så att alla känner sig komfortabla med vad som händer på havet?
Det är dags för SSF och arrangörskommittén att sluta prata om “kundanpassning” och initiera lite skarpa projekt som gör det enklare, och roligare, att kappsegla.
Erik Barkefors
Jun 18, 2012 @ 16:34
Är det något åt det här hållet du är ute efter? Det är Weldox Race OXSS 2011.
http://3.bp.blogspot.com/-W6W6-erSlYU/Tl9I9zJcyLI/AAAAAAAAIdQ/6CcQ6RqiXaM/s1600/Klasgrundsbanan.jpg
BjörnS
Jun 18, 2012 @ 17:01
I min värld är totalen just alla klasser tillsammans – hur skulle du/ni vilja ha det?
Vad gäller injudan och seglingsföreskrift så kommer det alltid att krävas en insats av seglarna, man måste faktiskt ha läst åtminstone delar av kappseglingreglerna för att förstå dem. SSF har dels appendix S1 och dels mallar för diverse situationer. Om man använder dem så kan man komma ganska nära en A4 (åtminston om man kör dubbelsidigt!:)
Ett problem jag upplever är att arrangören inte vill börja med en tom mall utan hellre använder fjolårets SF som mall, för det gjorde man ju förra året, och förrförra året och så vidare och snart har man konstigheter som ingen förstår eller vet varifrån de egentligen kommer…
Handen på hjärtat, hur många seglare läser egentligt hela seglingsföreskriften?
Öresund Reagatta, An
Jun 18, 2012 @ 19:24
Jag är övertygad att vad gäller Amager Cup så är det precis som du beskriver. En hyffsat lokal kappsegling där alla inblandade som kört förr vet hur det funkar.
Nu kommer svenskarna över och arrangörerna gör som förr. Läser man föreskrifterna noga så är de säkert justerade flera gånger med tillägg. Många race är på det viset. Det är inte enkelt att komma utifrån och köra första gången. Vi har sett sen vi började köra Öresund Cup sett att kraven från seglarna har gjort att det blir bättre.
Senast var Kullaseglingen som gjort föreskrifterna betydligt tydligare än i fjol då vi inte kunde utläsa om trafiksepareringen var en del av banan eller ej. Nu är det tydligt.
Det kommer säkert att göras i Sejlklubben Lynetten också. Arrangörerna var mycket modstulna. Efter att det fixas till har vi ytterliggare ett kanonrace i Öresund. Det är jag övertygad om.
Här är vår rapport:
http://sundetregatta.blogspot.se/2012/06/amager-cup-2012-oresund-cup-act-iii_18.html
Peter Gustafsson
Jun 18, 2012 @ 20:27
Detta borde väl ha avhandlats på de möten som ni hade med arrangörerna i mars? Att köra “trial and error” känns inte sjysst mot seglarna! Jag skulle bli skogstokig om jag hade transportseglat långt på er rekommendation och så funkar det så här…
Att de danska teamen som ni bör mäta er mot aldrig har seglat det här racet kanske var en ledtråd?
När vi valde delseglingar i West Side Cup så prioriterade vi de seglingar som hade ett långt track record både när det gällde att ordna bra race, sociala aktiviteter och kunde ta emot fler större båtar på ett bra sätt.
Fredrik Lönegren
Jun 18, 2012 @ 19:29
Jag gör det, eftersom det alltid finns nåt man annars kan missa. Att ta förgivet att det ska vara lika som förr året är upp till var å en.
Team YXI (Mårten)
Jun 18, 2012 @ 17:03
Det som Erik visar till är snyggt!
Jag vill samtidigt berömma Fredriksstads Seilforening för deras arrangemeng av Watski Two Star Skagerak i helgen.
Live Tracking på alla båtar (SMS eller satelit), Live TV sändningar på webben. (totalt visades de över 11,000 timmar TV) Resultatet var färdig uträknat innan seglarna kom i land. Enkel och tydligt beskriven bana. Följebåtar som visar till ledig hamnplats när man kommer in i hamn och dessutom hjälper till att lägga till.
Och en enkel och kul sak som att få en snygg tröja, kanske låter simpelt, men det uppskattas av seglarna.
NiklasL
Jun 18, 2012 @ 17:19
Kanske är det ett tecken på att föreningskulturen inte helt lirar med dagens arbetsliv? Om några arbetade heltid med tävlingsadministration runt om i landet betalda av ssf kanske det löser problemet…
Mo money, mo race course?
Fredrik Lönegren
Jun 18, 2012 @ 19:36
@ Niklas. Är det inte åt andra hållet man ska sträva? Enkla ramar, regel och mallar. Då behövs inte någon “heltidare”. Så tolkar jag Peters “vedträ”.
Peter Gustafsson
Jun 18, 2012 @ 19:57
Precis. Det handlar inte om pengar eller tid, utan att göra det till en prioriterad fråga. Har vi 9000 SRS-starter i Sverige på ett år? Och inte ens en liten mall på SSFs sida?
4 duktiga arrangörer x 1 timme så har man en sjysst mall som många kan använda.
Man kan kanske dela upp det i en del som är racespecifik och en del som är finstilt. Banskiss skall bara obligatorisk. Tydliga kontaktuppgifter. Markera saker som är ändrade från föregående år.
Sedan finns det massor av saker som borde kunna synkas mellan klubbarna. Det blir mycket enklare för seglarna om det funkar likadant. Varför inte alltid köra GPS-tid t.ex. i stället för atomur eller tävlingsledarens armbandsur. Samma sak med start- och mållinjer. Säkerhetsregler. Eller klassindelningar.
Patrick L
Jun 18, 2012 @ 20:16
Det finns ju mallar:
http://svensksegling.se/AvdforArrangorer/Tavlingsreglemente/9MallarInbjudanochSeglingsforeskrifter/90Valjrattmall/
Sedan kan de säkert förbättras. Säkerligen finns det saker SSF kan göra på utbildningssidan. Men i grund och botten krävs ändå intresse och tid från arrangörer av tävlingar. Det går inte att skylla på SSF när man struntar i att kolla mätbrev före tävling, när man använder sig av mallarna men inte ens kollar olika skrivalternativ utan publicerar mallarna med blankrader och allt.
Jag tror att många arrangörer inte inser värdet av att vara väldigt tydliga i inbjudan och seglingsföreskrifter och därför inte prioriterar det arbetet tillräckligt tidigt i processen. Andra känner kanske att de blir alltför “administrativa” – de vill ut på vattnet och leda seglingar. Men båda momenten är viktiga för oss som seglar, man måste göra pappersarbetet i tid.
Jag läser alltid seglingsföreskrifterna men jag tycker kvaliteten har sjunkit på senare år. Är inte övertygad om att det är SSF som felar.
BjörnS
Jun 18, 2012 @ 20:30
Instämmer till fullo med Patrick!
Racespecifikt + finsstilt finns redan: Mall + App S
Det är lite förvånande att du inte känner till det Peter, det tyder på att arrangörer inte använder dem i tillräckligt stor utsträckning (eller på att du inte läser seglingföreskriften tillräckligt noga? :)
Arrangören har även app J, K och L till sin hjälp.
Peter Gustafsson
Jun 18, 2012 @ 20:52
Jag läser de jag får mycket noga :)
Och inga av de jag har fått i år följer mallen. Några gör det “nästan” vilket nästan är lurigast då 95% är samma men man smyger in några egna skrivelser eller flyttar något kommatecken. Då får man läsa flera gånger för att hitta avvikelserna.
Jag har också varit bollplank till en del arrangörer senaste åren så jag vet hur svårt detta är. Men jag tror ändå på en förenkling.
Öresund Reagatta, An
Jun 18, 2012 @ 20:57
Det är en konst att skriva inbjudan så seglingföreskrifterna hänger ihop. Det krävs träning.
Jag har själv aldrig lyckats planera in en tävlingsledarutbildning som SSF ska köra utan att det flyttas eller ställs in. Jag anser att de måste genomföras oberoende av “få anmälda.”
Jag tycker inte jag ska behöva flyga till Stockholm för att få genomfört en tävlingsledarutbildning.
srsseglaren
Jun 18, 2012 @ 21:12
Ngn med koll ?
Behöver mätbreven vara verifierade för att vara giltiga ?
Pelle Lindell
Jun 18, 2012 @ 21:20
Ett mätbrev är giltigt med eller utan v….men hypotetiskt skulle en arrangör kunna bjuda in till en segling i SRSv och måste man ju ha ett SRSv brev för att vara med
Patrick L
Jun 18, 2012 @ 21:25
Menar du med “verifierade” kanske “underskrivna”?
srsseglaren
Jun 18, 2012 @ 21:26
Tackar för klargörandet ngt förbryllad tidigare.
Peter
Jun 19, 2012 @ 00:16
come on Pelle, vad då hypotetiskt. SRSv införde du väl med en tanke att arrangörer kunde ha dessa klasser i likhet med IRC endorsed. Att sen få arrangörer nappar på det är väl en helt annan sak.
Peter Gustafsson
Jun 18, 2012 @ 20:36
Sorry. Hade missat dessa som var nya i år. Bra jobb av Patrik Schander och de andra!
Jag säger inte att SSF felar. Men man skulle mycket väl kunna vara drivande i det här arbetet då det är ett av de tydligaste exemplen på “kundanpassning”. Hur man gör det enklare för seglarna!
Patrick L
Jun 18, 2012 @ 20:39
Jag håller med om det och man bör förstås driva ett ständigt förbättringsarbete, men det är också en balans. Många vill ju inte att SSF “toppstyr” i detaljer så det är inte en helt enkel balans. Men: point taken!
Pontus
Jun 18, 2012 @ 19:20
Ett steg i rätt riktning vore väl att slopa idiotin med mätbrev för SRS. Snacka om onödigt krångel.
Kalle
Jun 18, 2012 @ 23:27
Ja det vore ju kanon…då kan alla som modifierat sina båtar verkligen få valuta för sina pengar när de sopar banan med de som inte haft råd…
bra tips!
NOT!
Peter
Jun 19, 2012 @ 00:20
… om det skulle bara gälla modifierade båtar…
Pontus
Jun 19, 2012 @ 00:30
Nu var det ju inte mätbreven för de tokmodifierade, eller one-off båtarna jag syftade på….
Det jag menar är mätbrev för standardbåtar, och för all del SRS-tal med tusendelar. Inget av detta gör livet lättare varesig för arrangörer eller seglare.
Peter Gustafsson
Jun 19, 2012 @ 06:44
Bullshit!
Som arrangör tog det mig exakt 20 minuter att printa alla mätbrev (och båtdatablad) för båtarna på Big Boat och sätta dessa i en pärm så att skepparna kunde signera dem vid registreringen.
Som deltagare visste jag att alla hade sina papper i ordning, och jagb hörde inte en enda kommentar om mätetal på hela helgen.
Återigen. Det funkar bra. Seglarna tycker det är helt ok. Och vi behöver inte göra alla trådar till principdiskussioner om SRS.
Där arrangörerna skulle behöva vägledning är hur man hanterar de båtar som kommer på morgonen och vill vara med utan mätbrev. Att ha en öppen klass är väl en jättebra idé. Så länge denna inte räknas in i en eventuell total. Jag ser egentligen inga problem med att dessa båtar startar precis som alla andra? Jag tror de fattar att de inte skall sabba för alla andra på banan och det är roligare om alla båtar av samma typ får köra tillsammans?
srsseglaren
Jun 19, 2012 @ 07:02
Vad händer om man kommer men en orginal C 40 eller en Alo 96 ?
Ägarna kanske känner till att den första inte är fenkölad eller att Alo 96 köl är av bly får dom starta utan brev ?
Peter Gustafsson
Jun 19, 2012 @ 07:15
I öppen klass borde man kunna komma med vad fan som helst :-)
Tur-klasser har ju funkat i många år i Norge, där tävlingsledningen helt enkelt gissar ett tal. Det viktiga är ju att de inte räknas in i en totallista utan seglar bara i öppen klass.
Christian Husvik
Jun 19, 2012 @ 07:56
Det vanligste er at TUR-klassene seiler schratch. Funker bra i store regattaer hvor arrangørene klarer å matche nogenlunde like båter i hver TUR-klasse. I mindre regattaer blir man nødt til å konkurrere med vesentlig større og raskere båter, men det får man i så fall ta som en utfordring…
Johan W
Jun 18, 2012 @ 20:22
Jag tror absolut på enkelhet. Enkla men tydliga regler och föreskrifter gör att man kan hålla en strikt och konskevent tolkning och bedömning. Tror också att enkelhet är en förutsättning för att bredda intresset för kappsegling. Ett erfarenhetsutbyte mellan arrangörer och utbyte av mallar och framgångskoncept vore kanske en möjlighet? Onödigt att lokala kommitteer skall sitta och träta om hur man bäst beskriver en märkesrundning. Vad gäller trim cup i Lomma så slank det inte igenom några båtar utan mätbrev, däremot lyckades vi med kort varsel mäta in sena båtar – godkända av auktoriserad DH-mätman inkl betalning och dokumentation, men som inte DHs betalningsystem hunnit registrera. Däremot hade vi bjudit in till DH och SRS, vilket senare tolkades som att vi lovat dubbel scoring. I föreskrifterna framgick dock att vi enbart körde DH, det fanns ju endast en SRS-anmälan. Och jag tror inte på dubbelscoring. Det räcker med ett race i racet (däremot kan det vara kul vinterpyssel att analysera båtar och mätsystem, men inte direkt efter racet…). Hlsn Johan W.
Jessica
Jun 18, 2012 @ 20:47
Vener Race förlöpte för 51:a gången utan några som helst oklarheter under den gångna helgen. Tydlig banbeskrivning och i rorsmansförklaringen stod rundningarna i klartext, inkl de som skulle rapporterat via VHF. Det går att få det begripligt även på 110 Nm. Stort tack till den skickliga tävlingsledningen!
Jessica
Jun 18, 2012 @ 20:49
rapporteras såklart :)
Anders B
Jun 18, 2012 @ 22:05
Varför skepparmöten? Kan inte allt sammanfattas i seglingsföreskrifterna? Start ska beskrivas, bana ska beskrivas, mållinje ska beskrivas. Muntlig information på ett rörigt skepparmöte försvinner lätt. En banbeskrivning som visar olika banor i banskiss och banbeskrivning i ord? Lätt att missa. Mitt intryck är att skepparmöten slängs in för att man inte orkar skriva ordentliga seglingsföreskrifter. Allr ska vara skriftligt, i första hand i seglingsföreskrifterna, eventuella kompletteringarändringar ska anslås.
Johan
Jun 18, 2012 @ 22:22
Skepparmötena är viktiga då ev oklarheter i seglingsföreskrifterna kan redas ut. Men det borde anslås skriftligt också, i varje fall det som rör ändringar, tillägg och ev förtydliganden.
Dessutom finns det en social samvaro när alla båtar med besättningar samlas.
Peter Gustafsson
Jun 18, 2012 @ 22:24
Skepparmöten blir vad man gör dem till.
Jag tycker att en löpande dialog mellan tävlingsledning och seglare är värdefull. Finns det kluriga eller udda saker så kan man ju tydliggöra dem. På Big Boat meddelade man att man avsåg lägga en linje med 5 graders läfördel, hur man ville disponera dagen (vinden skulle öka så man ville ha tempo), hur man kunde snabba upp eventuella protester (juryn skulle finnas på bryggan och det var ok att snacka med dem) osv.
BjörnS
Jun 18, 2012 @ 23:12
Skepparmöten är inte obligatoriska och får inte innehålla någon information som man inte kan läsa sig till i de dokument som styr tävlingen.
Emellanåt är jag ute och dömer segling och då vill jag helst ha en möjlighet att läsa inbjudan och seglingsföreskriften innan de publiceras just för att påpeka och helst reda eventuella oklarheter i god tid. Det är inte alla arrangörer som uppskattar det önskemålet och jag förstår faktiskt inte varför det är på det viset – om allt är bra har de väl inget att förlora på det och om det råkar ha smugit in något fel så är det väl bra att få det fixat?
En möjlig förklaring kan vara att de är sent ute så att det helt enkelt inte finns något att visa förrän på tävlingsdagens morgen?
Så alla arrangörer, domarna står redo att hjälpa er – använd deras kunskap!
Och det är alltid ok att prata med juryn, men man ska inte förvänta sig några förhandsbesked på hur eventuella protesförhandlingar kommer att avgöras! :)
Peter
Jun 19, 2012 @ 00:25
+1
Micke G
Jun 18, 2012 @ 23:01
Att en del inte läser banbeskrivningen händer också på Faerderseijlatsen även av välrenomerade båter med halvproffs. Vi mötte flera på vår väg in efter rundning av Faerder fyr och märket vid Tristeingrunn som omöjligen kan ha haft fyren om styrbord på väg ut, om de inte de förseglat sig å det grövsta. ;-)
Saxat ur NOR, banbeskrivning bana T 11:1 “Båtene runder Tristeingrunnen
idet staken og Færder Fyr holdes om
styrbord, såvel for utgående som for
inngående. Deretter vest av Bastøy og
vest av utlagt bøye ca. 200 m øst av
moloen ved Åsgårdstrand. Deretter til
mål.” Det är alltså inte ok att kryssa ut väst om Faerder fyr i strömlä och bara runda märket vid Tristeingrunn något som missas.
nils virving
Jun 18, 2012 @ 23:27
Seglade på Ekoln i helgen.USS hade föredömligt helt enkelt tillverkat startflagger med de olika klasserns klassmärken, för Nepparna en Gaffel,omöjligt att missförstå…
Peter
Jun 19, 2012 @ 00:29
det går också att använda siffervimpel. klass1 = flagga 1; klass 2 = flagga 2 osv. lokolt brukar man kunna sen sin siffra. Med klassflagga i akterstaget är det dessutom lätt att se vem som är med i samma klass.
srsseglaren
Jun 19, 2012 @ 06:36
Vet inte om det finns fler som uppskattar om inte samma signum användes av flera ?
Kanske Peter K och Peter S eller vad som helst ?
/Förbryllad (jmf trådens titel)
Peter Gustafsson
Jun 19, 2012 @ 06:47
+1
Mikael
Jun 19, 2012 @ 07:53
Lär av Sune Carlsson & co som arrangerat Oktoberpokalen i 40 år. Visst, nu har en del av dem passerat 80 strecket och orkar inte med längre men enkelheten och genomförandet brukar vara exemplariskt även om man “förenklat” tävlingreglerna något. Exempel: X99,EXPRESS & J80 klassflaggor består helt enkelt av samma märke som sitter i seglet. Alltid 5 minuter mellan klasserna dvs startskottet för klass 1 är 5 min för start 2. Effektivt och enkelt dessutom är det alltid svartflag från början. Startpistolen består av en hagelbrakare dvs ingen kan missa startskottet. Att dessutom banorna brukar vara raka gör ju inte saken sämre. Gubbarna är seglare ut i fingerspetsarna och vet helt enkelt hur en “slipsten” skall dras..
Lars Holmström
Jun 19, 2012 @ 08:44
Träffade en herre på bryggan efter Vener Race som frågade om hur det hade gått. Jag berättade om seglingen och han var mycket intresserad och berättade själv om när han var med får många år sedan, ett äventyr!
Jag frågade varför han inte var med nu i år. Då svarade han att det krävs för mycket och att hans båt nog inte är i skick för sådan kappsegling. Förr spelade detta ingen roll då det mest var för skojs skull man seglade med kompisar.
Det är bara att hålla med. Idag har vi gjort om SRS med tre decimaler. Alla vet att båtarna normalt väger mer än båtdatabladet. Så om man väger sin båt och söker eget mätbrev så får man lägre SRS….detta gynnar bara oss som redan kappseglar och gör allt för att vinna. Tyvärr blir det också ytterligare ett hinder för få nya seglare till våra tävlingar, måste man mäta in sin båt eller??
För att SRS segla ska du idag helst:
Köpa nya segel
Tvätta kölen
Väga båten
Skaffa nytt mätbrev
Läsa igenom seglingsföreskrifterna + KSR
Läsa igenom och anpassa båten efter ISAF Offshore Special Regulations
Det var allt lite lättare för. Man skrev upp sig på listan på anslagstavlan, man snackade ihop sig innan seglingen om LYS för de båtar som saknade detta.
/Lasse
Patrick L
Jun 19, 2012 @ 09:12
Det där har jag aldrig förstått. Är det ett problem att den som är ambitiös och lägger ned mer tid också har en sportslig fördel? När jag seglar SRS-tävlingar med min stora båt tycker jag bara det är kul att vara med och bryr mig inte så mycket om jag har 1,36 eller 1,38. Jag har inte vägt min båt, jag tvättar inte botten på den och ej heller har jag optimerat den mot någon mätregel. Så vinner jag inte heller, men det bekymrar mig inte och tanken har aldrig ens slagit mig att det skulle vara orättvist att den som har bättre koll på prylarna också har en fördel. Det är kul bara att vara med.
För att segla SRS behöver man inte alls göra det du skriver. Det behöver man kanske däremot göra för att VINNA om motståndarna är mer ambitiösa än du själv. Man kan fortfarande snacka ihop sig och sticka ut och köra runt prickarna utan några större formaliteter. Kolla Bullandös onsdagsseglingar t.ex.:
http://onsdagssegling.com/seglingsforeskrifter/
Johan
Jun 19, 2012 @ 11:45
Det är ju bra att du tycker det är kul att vara med.
Fast på W2S så tyckte du inte det var så himla kul att vara med. Efter första etappen så låg du i slutet och gav sonika upp.
Patrick L
Jun 19, 2012 @ 14:49
Johan, jodå jag tyckte det var kul att vara med annars hade jag inte kommit. Det som däremot inte var så kul var att sitta på kajen 2 1/2 timme efter att vår grupp startade och sedan segla ensam. Du kan kalla det “ge upp” om det passar dig, men så vill jag inte karaktärisera det. Jag hade gärna legat sist på beräknad tid om jag hade fått segla på vattnet med de andra. Jag gillar ju ändå tävlingsmomentet. Detta är en feedback jag har givit till OxSS, får se om de ändrar principen så att man kan få korta sitt pitstop om man vill.
PatrikS
Jun 19, 2012 @ 12:08
Patrick. Jag har bara några funderingar kring SF för Bullandös onsdagsseglingar. Vilka regler kör man efter? och vilket startsystem?
Det står ju inte och hur skall jag som seglare veta detta om det inte finns “riktiga” SF.
Naturligtvis håller jag med om att både inbjudan och SF skall vara enkla utan massa onödig text.
Patrick L
Jun 19, 2012 @ 14:53
Patrik, jag gissar att onsdagsseglingarna på Bullandö är osanktionerade och därmed innehåller en rad felaktigheter ur formell synpunkt. Man verkar kunna välja SRS-tal lite som man vill också.
Peter
Jun 19, 2012 @ 09:14
tyvärr, hörs sådana kommentarer från olika håll. det är här det skiljer sig mellan vad som är bra för bredden och vad som är bra för kappsegling på mer seriöst nivå.
Går det att kombinera med en och samma respitregel eller krävs olika beroende på målgrupp? Jag fått känslan att avsaknad av fler ORC/IRC kappseglingar gjorde att LYS/SRS togs över och sen gjordes om till just något liknande som IRC.
Patrick L
Jun 19, 2012 @ 10:00
Ändå är väl åtminstone 90-95% av oss som håller på med detta att betrakta som breddseglare? Eller var drar du gränsen?
Peter
Jun 19, 2012 @ 10:49
går det att dra en gräns? Det är väl mer flyttande…
Patrick L
Jun 19, 2012 @ 14:56
Peter, det var ju du som verkade göra skillnad mellan breddseglaren (som SRS passar för) och de ambitiösa (som borde köra ORCi eller IRC?). Då undrade jag bara var du tycker att gränsen går.
Peter
Jun 19, 2012 @ 16:25
tittar man på de mest extrema åt båda håll så kan man lätt se att de mer ambitösa vill ha mätning, kontroller,mm. På andra ändan prioriteras enkelheten. de flesta är lite både och och kanske lite mer av det na än det andra. breddsegling är i mina ögon mer mot enkelheten. Visst skulle det vara idealt om man skulle hitta på något som passa på båda extrema. Personligen tror jag inte att det finns. en hel del förändringar inom SRS har flyttat systemet från den enkelheten den en gång hade haft för seglare och arrangörer. T.ex. kan en båt ha 3 olika respittal, det finns 3 typer av mätbrev. tre decimaler fast det inte finns den nogrannheten som respittalet förespeglar mm.
Öresund Regatta, An
Jun 19, 2012 @ 13:19
@Patrick
Menar du med breddsegling att det per definition då kvittar om man vinner eller ej?
Är det inte tävling?
Patrick L
Jun 19, 2012 @ 14:45
Nej, det menar jag verkligen inte. Självklart är det tävling även för mig som breddseglare.
Peter Gustafsson
Jun 19, 2012 @ 09:24
Nu finns det ingen koppling mellan övergången från “enkla” LYS till SRS.
Deltagandet har droppat under många år och jag tycker faktiskt att vi kan se en återhämtning på många håll, trots en “krångligare” regel. För någon med standardbåt så är det ingen skillnad mot för 20 år sedan. Bara att skriva upp sig på listan.
Däremot finns det en tydligare koppling mellan allt för mycket krav på seglarna. I Norge har kravet på licens drabbat deltagandet på Færdern. Och jag tror också att krav på AIS och skärpta säkerhetsregler drabbar ÅF Offshore Race.
Peter
Jun 19, 2012 @ 10:52
just det, det med krav. sen är det dock en fråga om det uppfattas som “krav” att söka mätbrev osv…. och det uppfattas olika av olika personer.
Tobbe
Jun 19, 2012 @ 09:30
Varför kan man inte ställa upp på en SRS-segling med ungefär samma ambitionsnivå som flertalet av oss har då vi ställer upp i Wasaloppet, Stockholm Maraton eller Lindingöloppet?
Hur många vettiga amatörmotionärer ställer upp i dessa tävlingar i tron att de ska ha en chans till pallplats? Vilka tävlar man mot i sådana tävlingar?
Jan Dejmo
Jun 19, 2012 @ 14:10
Lasse
Du får det att låta som att förr var det ingen som
– köpte nya segel
– tvättade kölen
– anpassade båten till “klassreglerna”
eller
– läste några regler
Varför tar vi inte och bestämmer att ingen ska göra så nu heller? Så att det blir som förr!
Jan
Peter
Jun 19, 2012 @ 16:33
jag är något förbrullat hur, “För att SRS segla ska du idag helst:
…Skaffa nytt mätbrev…” blir “anpassade båten till “klassreglerna”
en och samma båt kan få idag 3 olika respittal beroende om man seglar den som standardbåt, mätbrevsbåt eller skaffar sig ett SRSv-mätbrev. Frågan hur det uppfattas av seglaren som väljer. Jag skulle knappast säga att man anpassar båten men däremot använder sig av reglerna för att skaffa sig fördel. Tittar man på vem som skaffar sig mätbrev för standardbåt är det väl sällan de som seglar sämst och skulle kunna behöva lite försprång.
Peter Gustafsson
Jun 19, 2012 @ 16:39
Jag skulle uppskatta om detta inte blev ännu en tråd som avhandlar “Peter Kross vs SSF – principerna bakom LYS/SRS” :-)
Jan Dejmo
Jun 19, 2012 @ 16:48
:-)
CalleK
Jun 19, 2012 @ 21:16
om argumenten tryter så blir det personangrepp…
srsseglaren
Jun 19, 2012 @ 18:30
Köpa nya segel – Att ha bra segel gällde nog då som nu?
Tvätta kölen(botten) – gällde nog då som nu?
Väga båten – tidigare toklättade man inför race för att gå fortare, idag kan man mäta och få sänkt tal?
Skaffa mätbrev – gällde även om båten tidigare blev optimerad för IOR,DH,IMS då avvek segelmåtten mot båtdatabladen så att mätbrev blev nödvändigt?
Läsa igenom seglingsföreskrifter – var och är nog ett bra råd?
Anpassa efter ISAF Offshore – beroende på var/vad du väljer att segla?
Tydligen fanns olika praxis på hur man hanterade båtar som saknade LYS? – Vi brukade be de som saknade att bemanna andra båtar tills de fått eget LYS ? – Vilket jag personligen föredrar.
Måste man mäta in sin båt ? – Nej inte om den finns med i SRS-listan.
Beroende på vilka ambitioner man har så finns det en möjlighet att sänka mättetalet med brev ansökan, vanligtvis 2 hundradelar genom att välja bort ett av undanvindsseglen Gennacker/Spinnacker samt väger båten ?
Skillnaden är inte så stor utan handlar mer om hur viktigt resultatet är ? och om man vill ta förändringen med brev istället för att läsa av ett tabellvärde ?
Stig
Jun 19, 2012 @ 09:56
För mycket fokus på websidor, filmer och tracking. Gamla revisorstyper, t.ex. jag, som tycker att allt skall var rätt blir snabbt töntförklarade när allt annat är viktigt.
Kalle
Jun 19, 2012 @ 11:33
öööhh…va? Vad är din poäng?
Stig
Jun 19, 2012 @ 11:58
Vem vill hålla på med seglingsföreskrifter när man kan göra färglada filmer ?
Stig
Jun 19, 2012 @ 12:00
…färgglada… skall det såklart vara. Så lätt blir det fel när det skall gå fort !
Peter
Jun 19, 2012 @ 13:42
Tror nog att de flesta seglare vill att allt skall vara rätt ? bla därav denna tråd ?
För mycket fokus på bra websidor, filmer tracking ?
Kan det bli det ?
Det är väll fördelarna med teknisk utveckling att vi nu kan finna fler sätt att ta del av vår favorit idrott ? en idrott som tyvärr hållits tillbaka i decenier i tv-sporten ?
Rätt utvecklad så kan man kanske förenkla och åskådliggöra kappsegling även för de som inte är initierade, inte lätt att veta vem som leder på banan ?
Hoppas att ingen blir töntförklarad ? oftast bättre att ta del av fler synpunkter om man inte vill fastna i samma jargong ?
/gissa vem
Svea-Jonas
Jun 19, 2012 @ 14:41
Jag har börjat kappsegla i år med egen båt. En av de roliga sakerna tycker jag är att efteråt kunna se snygga bilder och filmer på båten. Mera sånt!
Pär Bäck
Jun 19, 2012 @ 17:50
Hej!
Tänkte ge en arrangörs syn på denna här tråden.
Det är mycket spännande och lärorik att ta del av all information och synpunkter alla har. Men det ger mig kramp i magen.
Nu har jag laggt ner nästan 2-6h/vecka med att planera och förbereda allt inför Pantaenius Bohusracet sedan spetember 2011. Det är mycket som skall till för att få i väg båtarna nästa vecka. De sista veckorna har det nog blivit minst ett par timmar om dagen. Men det är ju friviligt och man får mycket härlig respons tillbaka.
Det är mycket som skall falla på plats nu mera.
Inbjudan skall ut och den skall vara riktig.
Man skall ha en fungerande hemsida och kanske en Facebook sida.
Möte med sponsorer och andra samarbetspartner,
Hamnplatser och allt runt detta skall fixas. Deltagarlsitor skall hållas uppdaterade , nya SRS tal från båtar med mätbrev rullar in i en jämn ström.
Seglingsföreskrifter skall fram och man skall hålla kolla på att alla flaggor och övriga signaler finns på plats.
Kan man fixa en fräck film och synas mycket på nätet är ändå bättre.
Och mycket myckt mer.
Det är tur att vi har arrangörskommiten på SSF som hjälper till med mallar och instruktioner. Men även också SRS gänget som i år ger en jättefin service till våra deltagare. Utan er hade detta varit jätte jobbigt.
Men det som gör mig mest nervös är att man missar något ändå. Det är så många små saker som kan skälpa hela lasset och seglingen blir ett fiasko.
Tänk om man med alla dessa saker skulle missa någon detalj som jag borde förutsett.
Därför ber jag er alla som är med och seglar. Det är jättelätt att starta ett drev mot ett arrangörsgäng som har försökt att göra sitt bästa för att det skall bli en bra segling och att den skall bli av. Jag är rädd för att för mycket drev kan göra att vi blir av med de få som vill arrangera en tävling. Men samtidigt så måste vi arrangörer vara öppna på att ta till oss kritik och lära oss av våra misstag. (För dom gör man alltid). Så fortsätt att framföra kritik/Synpunkter men tänk på att framföra dom på ett konstruktivt sätt. Då kan vi alla bli bättre och vi kan behålla dom som vill fixa med segeltävlingar.
Ha en bra sommar
/Pär Bäck
Pantaenius Bohusracet.
Peter Gustafsson
Jun 19, 2012 @ 18:20
Om jag var i dina kläder så skulle jag inte vara så orolig :-)
Det finns seglingar som växer och fortsätter att locka nya seglare varje år. Det finns arrangörer som alltid sätter seglarna främst, är lyhörda, har en bra dialog året runt och som alltid levererar mer än vi förväntar oss. Och då finns det utrymme för en tävlingsledare att göra lite fel, erkänna det och sedan rätta till.
Och vi kommer att fortsätta älska dig!
Sedan finns det exempel på motsatsen. Och då finns det mindre utrymme för att göra fel. De “drev” vi har sett är väl när det har gått åt pipan och massa seglare känner sig lurade. Och tävlingsledningen låter bli att kommunicera, vägrar att erkänna att man gjort fel eller skyller på bloggen som tog upp frågan. Då är uppförsbacken länge.
Pär Bäck
Jun 19, 2012 @ 19:38
Det har du rätt i Peter. Men det är en oro man har med sig hela tiden. Jag behövde bara få skriva av mig mina mardrömstankar. En nästan slut körd tävlingsledare.
Men det skall bli skit kul på fredag nästa vecka att få skicka i väg det mest underbara kappseglar gäng man kan få. Shorthandedseglarna.
/Pär
Pär Bäck
Jun 19, 2012 @ 19:39
Tack för dom värmande orden också Peter.
Misilen
Jun 20, 2012 @ 20:22
Gu så gulligt det blev här då:)
Pär Bäck
Jun 21, 2012 @ 13:51
vist blev det. Misilen det finns säker någon som älskar dig med. :-)
Ewaluvan
Jun 20, 2012 @ 23:18
Vi i det underbara seglingsgänget :-) tackar för alla nyhetsbrev med info och uppdateringar på anmälningar. Går nåt fel så beror det i alla fall inte på att du inte gett oss info. Vi syns på fredag ;))
Ewaluvan
Jun 20, 2012 @ 23:21
Gäller ju så klart Pär Bäck!
Peter Gustafsson
Jun 21, 2012 @ 09:40
Såg idag “handbok för kappseglingsfunktionärer”.
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_286/cf_32/Handbok%20f%C3%B6r%20kappseglingsfunktion%C3%A4rer.PDF
Nyttig läsning även för oss seglare för att förstå vad som händer bakom kulisserna.