Skip to content

20 Comments

  1. Dan Turesson
    Jun 19, 2012 @ 08:03

    En Bergström-Ridder ide’ frĂ„n 70-talet.

    Reply

  2. Pelle P
    Jun 19, 2012 @ 08:06

    Fransk ?

    Reply

  3. srsseglaren
    Jun 19, 2012 @ 08:17

    Man tager vad man haver, skepparn arbetar pÄ vÀgverket : )

    Reply

    • Raketen
      Jun 19, 2012 @ 14:53

      LOOL :)

      Reply

  4. Lars
    Jun 19, 2012 @ 08:29

    Om man bortser frĂ„n aerodynamik Ă€r fackverk coolt……

    Reply

    • Oddvar
      Jun 19, 2012 @ 09:04

      Man kan vel kombinere begge… kle inn hele skiten med plastfolie, eller krympeplast…..

      Reply

  5. Björn
    Jun 19, 2012 @ 08:57

    LÀttmeckat Àr det ialla fall. :)

    Reply

  6. Dagseglare
    Jun 19, 2012 @ 10:00

    InfĂ€llda massteg – snyggt! Obegripligt lĂ€tt att ta sig upp i masten.

    Reply

  7. KĂ„re
    Jun 19, 2012 @ 10:57

    Fackverksmasten Àr lÀttare och har mindre motstÄnd och stör storseglet mindre Àn en aluminium pipa, om man kan gömma alla fallen pÄ et snyggt sÀtt. Problemet med denna mast var att fallen skapade för mycket mÄtstÄnd. Med dagens tunna Dynex Dux linor skulle det vara möjligt att gömma fallen pÄ ett snyggt sÀtt. Problemet att folk nog har svÄrt att acceptera utseendet samt att regelmakarna antagligen skulle straffa ut masten kvarstÄr.

    KĂ„re

    Reply

    • Joakim
      Jun 19, 2012 @ 13:38

      SÀkert har den klart större luftmotstÄnd Àn en aluminium profil. VÀlprofirerad aluminium mast Àr inte lÄngt frÄn en tjock ving profil, som har Cd ~0,1 istÀllet för ~1 för en rund pipa.

      Reply

      • srsseglaren
        Jun 19, 2012 @ 13:54

        Utan att veta sÄ hade det nog vart min gissning ocksÄ ?

        Reply

      • KĂ„re
        Jun 20, 2012 @ 14:10

        KölbÄtsmaster Àr alltför snett anblÄsta för att fungera som en vingprofil. En lÄngsmal mastprofil pÄ kölbÄt ger ofta mer motstÄnd en en lagom tjock profil eftersom avlösningen kommer nÀrmare framkanten om masten Àr för smal. I sista ordinÀra Americas Cup var jag tvungen att designa en mast som kunde tvista uppemot 15 grader för att fÄ mast profilen att fungera bra och dÄ ska man betÀnka st AC 5:orma gick extremt högt i vind.

        Reply

        • Petter
          Jun 20, 2012 @ 14:56

          Hörde i buskarna att en helt rund, cirkulÀr mast var den bÀsta kompromissen om man inte kunde ha roterande. Sant eller falskt? /p

          Reply

  8. PĂ€r BĂ€ck
    Jun 19, 2012 @ 14:39

    Kan det vara den nya Cheetha masten?

    Reply

    • Anders B
      Jun 20, 2012 @ 23:10

      Vem vet, den kommer i morgon

      Reply

  9. Richard Göransson
    Jun 19, 2012 @ 15:20

    Kanske en amatörradiogubbe som recyclat sin antenn.

    Reply

  10. Staffan Calluna S-73
    Jun 20, 2012 @ 20:10

    Hur fungerar en sĂ„dan fyrkantig fackverlsmast för ev diagonala krafter? Är det
    komplicerat att fÄ den att hÄlla i alla
    ledder?

    Bruschan

    Reply

    • CalleK
      Jun 20, 2012 @ 21:03

      ser trekantigt ut…

      Reply

  11. Andreas
    Jun 20, 2012 @ 20:31

    Finnes karbonversjon for landeveisrammer, burde vÊrt overfÞrbart til master, men usikker pÄ hvor bra det blir. Ser i alle fall rimelig sprÞtt ut

    http://www.delta7bikes.com/

    Andreas

    Reply

  12. Per / BennÂŽs
    Jun 20, 2012 @ 22:12

    Gubbar ! ( om ni Àr sÄ gamla ), inget nytt under solen. Arvid Laurin utrustade en bÄt han Àgde/ritade med fackverksmast ca 1963!! ( Gullmar XXXXXXX ? ). Om jag inte minns fel sÄ vek den sig i SandhamnshÄlet i kraftig undanvind. Tror att jag sjÀlv sÄg detta ske eller om min far berÀttade det ( var bara ca 7-8Är pÄ den tiden ) PS! Alla gammalt kommer igen!!!
    Per / Benn`s

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.