Close
Skip to content

52 Comments

  1. Erik J
    Jun 26, 2012 @ 22:20

    Stor julle ;-(

    Reply

  2. Jacob
    Jun 26, 2012 @ 22:28

    Hej,

    Genaker känns som helt rätt väg att gå. Seglingen blir mycket enklare och seglet är mer flexibelt än en traditionell spinnaker.

    Jag undrar om ni använder er något av sugga vid genakersegling? Har själv provat och upplevt att en sugga gör det lättare att “visa” mer segel och därmed kunna segla lägre med bibehållen fart. Suggan kan även vara till hjälp om man vill stänga till akterliket för att optimera formen på genakern. Någon som har samma erfarenheter?

    Reply

    • Pelle P
      Jun 26, 2012 @ 22:49

      Jacob, vi har inte använt det så mycket på 109:an, hjälpte oss helt enkelt inte men på 111:an kan dom komma till pass!! Träning!!

      Reply

    • Sebastian Larsson
      Jun 27, 2012 @ 00:30

      Twisten se dyster ut när du vill stänga akterliket. Men gör det inte. Twisten tar hand om all den turbulens som sker uppe vid seglet, det vi kallar uppwash. Pröva att skära bort den del av seglet som verkar ovirksamt och det blir turbulent. Pröva att stänga seglet och båten stannar. Låt Code och Gennakers twista fritt och segla med nedre delen av seglet.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 27, 2012 @ 05:00

      Nja, att sugga har samma effekt som att släppa tackline. Olika designer har olika behov av att sugga när man går lågt.

      Grejen med en A2 i vårt fall är att den har en sweetspot. Låt oss säga TWA 145 i 10 knops vind. Vill jag segla TWA 160 så måste jag jobba med formen för att seglet skall fungera bra. Det blir aldrig lika bra som ett som är designat för denna vinkel, men “good enough”. Då är både förliksspänning (tack) och skotpunkt (sugga) viktigt.

      Så man kan inte ge några generella råd. Det är bara att nöta på och titta på loggen.

      Reply

  3. Johan Björling
    Jun 26, 2012 @ 22:35

    Intressant läsning, som alltid är det tid på vattnet som ger de sista svaren, men ni verkar ha gjort hemläxan på land. Vi ses på ÅF/GR, lycka till!
    /J

    Reply

    • Pelle P
      Jun 26, 2012 @ 22:50

      Det gör vi Johan! Vad seglar du?

      Reply

      • Johan Björling
        Jun 27, 2012 @ 23:29

        Delar av UK teamet är med och gastar på en Arcona 430, SWE 10 Lárc, Christer Håkanssons båt. Vi får slå lite ur underläge i år då vi inte har fått möjlighet att träna oss samman. Det skall dock bli väldigt roligt att komma ut och köra!

        Reply

        • Pelle P
          Jun 27, 2012 @ 23:35

          +1

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 27, 2012 @ 23:35

        Trodde UK-gänget mest åkte skidor i år? :-)

        Reply

  4. Erik J
    Jun 26, 2012 @ 22:42

    I hundrer/tusner av år har man sett det som en banal kunnskap å seile unnavind.
    I hundrer/tusner av år var en båt en båt.
    I dag kommer fetrrøver og ber om plass blandt kjølbåter med ett horribelt(!) SRS-tal.

    Dette går jo selvfølgelig ikke.
    Har noen sett at F1-biler stiller til start sammen med Rally-biler?

    High Tec, og seil til fler kroner enn “menig man” kan drømme om tar;etter min mening; livet av fler og fler SRS-seilaser.

    Visst fan er jeg en gammel, grinig, menig man med begrenset budsjett, men jeg ser gang etter gang at den rorsman som kan seile oppvind, er mannen som fortjener sin pokal.

    J-111(og liknende) burde bare seile entyp!

    Reply

    • Claes Redin
      Jun 27, 2012 @ 13:27

      Det du säger stämmer inte riktigt.
      F1 jämförs bättre med Americas Cup och det är ju entyp.

      För att hitta bättre jämförelse i bilvärlden kan kanske Le-Mans och liknande GT lopp kan passa in. Just GT är intressant i sammanhanget då många GT tävlingar kör GT1 och GT2 samtidigt och prestandan skiljer sig avsevärt. Det är dock en del av tävlingen och är accepterat.

      Varför kan vi inte acceptera skillnader i prestanda, ambition och plånbok? Jag tycker det är inspirerande att få segla mot duktiga engagerade seglare, även om jag får storstryk. Detsamma skulle hända om jag skulle springa göteborgsvarvet eller åka vasaloppet. Jag är med i samma tävling som eliten, men inbillar mig inte att jag ska vinna och det är helt ok.

      Samtidigt är det viktigt att vi slår vakt om breddseglingen, men det är inte huvudsyftet med den här Bloggen om jag tolkar Peter rätt.
      (Trots detta inbillar jag mig att blur.se gjort mer gott för breddseglingen än de flesta andra initiativ)

      Ha en grejt sommar :-)

      Reply

      • Raketen
        Jun 27, 2012 @ 15:40

        +1!

        Reply

    • srsseglaren
      Jun 28, 2012 @ 07:13

      Redan vid förra sekelskiftet fanns sk skumslevar vilket var lättbyggda båtar med mycket segel jmf http://www.skumslev.se/batar.php?tp=t&alt=X

      Om man har som fokus att nå så bra resultat som möjligt så finns det nog säkrare och lättare vägar att gå ?
      Då kan det vara nog så bra med en classisc båt typ Albin jmf Västkustrankingen i år och förra året : http://kappsegling.wordpress.com/2012/05/17/vastkustranken-25-topp/
      Två Albin båtar i topp tre.

      För att få resultat med en så pass lätt båt med mycket segel och högt mättal kräver mer analys av båt, segelmaterial samt ny kunskap hur att hantera materialet ? att besättningen på Blur kan segla torde det finnas gott om data jmf Nova Blur`s resultat.

      Tycker nog det är riktigt kul att få ta del av kunskaps utveckling som behövs för att få något resultat med en så krävande båt som J 111, kan inte se något som förhindrar en bra breddsegling i det : )

      Reply

  5. Sebastian Larsson
    Jun 26, 2012 @ 23:12

    Intressant val av Code, minst sagt.
    Er Aramidlaminat Code 0 55% kan verkligen bli en dröm att segla, men misstänker du inte att den ger höjt 0,02 i SRS? Och i såfall varför inte låta bli att gå under 65% och slippa bestraffning? Inte skulle jag segla runt med en Aramid Code 0 i båten om den gav 0,02 jämfört mot 0,00 i bestraffning för en polyester Code 1 65% Eller ni tycker Code 0 är värt sitt straff över Code 1 eftersom ni seglar mest distansseglingar?

    Sebastian Javelin J105

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 27, 2012 @ 04:55

      En code 1 hamnar alldeles för nära A5 i registret. Det är en snabb och lättdriven båt och vi bygger apparent väldigt snabbt.

      Sedan har inte SRS några skarpa gränser. Det är ingen skillnad på 64% eller 66% halvbredd utan man betalar för den prestandaökning som formeln tror att man får. Både bra och dåligt, men vi kan få ett segel som passar båten i stället för att åka omkring med massa fladdrande akterlik för att lura en regel.

      I Norge har man däremot en gräns på 55% för en Code. Så där vet vi att den kostar 0.02.

      Reply

      • F424
        Jun 27, 2012 @ 09:16

        Code1 vs A5?
        Skillnad? Hur bör man resonera? Vilket kompletterar en A2:a (från Quantum av känt snitt) bäst till en slank deplacerande 42-fotare?

        Reply

        • Pelle P
          Jun 27, 2012 @ 09:36

          Har du genua din holk Niklas?

          Reply

          • F424
            Jun 27, 2012 @ 10:56

            Nope. Holkens 140% genua om 48 m2 har bytts till en allpurpose 106% rullfock på 36m2. Komplement en kutterfock på eget stag när det blåser huggorm. Två rev i storen där 2:a är ISAF 40% revat. Plus då J/109:ans A2:a.
            Ombord finns också en feldesignad planare gennaker som står på transferlistan och det är dess ersättare jag nu försöker zooma in.

          • Pelle P
            Jun 27, 2012 @ 13:16

            Luktar C0-C1 lång väg, gärna i polyester eller ännu bättre laminat (polyester-mylar)!! Kolla med segelmakarna vad dom tycker. Fråga dom om “topdown furlers”, skulle kunna passa…

        • Peter Gustafsson
          Jun 27, 2012 @ 18:33

          För shorthanded och cruising definitivt något på stag. Typ code 1.

          En faktor i sammanhanget, som jag blev uppmärksammad av VO70-seglarna, ä att ett segel på stag kräver mycket mindre trim än ett med “free luff”. Kan ju vara värt att ha med i kalkylerna.

          Topdown verkar funka bra, men sliter ganska mycket hårdare på seglet än än att rulla in ett segel som sitter på ett stag.

          Reply

          • F424
            Jun 28, 2012 @ 06:33

            Tack för input.

      • Andreas i HP
        Jun 27, 2012 @ 10:32

        Hejsan
        Jag undrar över följande,
        TWA i 2-3m/s vilken AWA får ni då?
        vi gick med gennaker på Faerdern i 2m/s o TWA ca 110-140 grader(på natten), men AWA var mycket runt 40-60 grader. Men ni har ju en snabbare båt
        //A

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 27, 2012 @ 11:32

          Utan att titta i loggfilerna tror jag att AWA hamnar på <40 vid TWA 90 i 2 m/s.

          Reply

      • Sebastian
        Jun 27, 2012 @ 13:34

        Jag håller inte riktigt med om hur ditt formelresonemang praktiseras.
        Fockkonfigurerade båtar straffas med ett sådant segel. Medans mindre gennakers inte har medfört straff, enligt min erfarenhet.

        SRS tar väl form och ingen vill kringgå regler, än mindre segla med fladdrande duk.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 27, 2012 @ 18:38

          Min uppfattning är att SRS är ganska bra på att bedöma effekten av olika typer av undanvindssegel. “You get what you pay for”. En mindre gennaker i nylon är billig. En stor Code 1 i vettig duk kostar mycket. Men ger också betydligt mer.

          det som är bra är att alla kan välja vad de tycker är rätt för just deras båt och typ av segling och vi ser ingen “typeforming” mot en speciell “SRS-gennaker” som alla skall ha.

          Reply

          • Sebastian Larsson
            Jun 28, 2012 @ 01:04

            Låt oss ha fortsatt skilda åsikter. Jag går rakt på sak gällande båtar med fockkonfiguration. Ett Code 1 med 65% halvbredd gav 0 i straff. Då kan vi clubseglare registrera in ett sådant med vetskapen att vi kanske bara ibland får nytta av den och tycka det är värt pengarn med att få ett teoretiskt lättvindsvapen med ett begränsat användningsområde. En Code 0 ger ett straff likt en genoa och då är vi clubseglare tillbaka till om vi istället skall registrera tillbaka våra genoas, som oftast ligger hemma sedan vi förstått att genoan straffar sig med ca 0,02 på en j105 och den gör dålig nytta eftersom båten har vanten för långt ut. Båten är ritad för fock.

          • Peter Gustafsson
            Jun 28, 2012 @ 07:29

            Prova att ta bort seglet ur ditt brev och jag lovar du får sänkt. Kanske inte mycket, men det är inte “gratis”.

            Dessutom har du ett shorthandedmätbrev S4510? Trodde att S stod för Shorthanded och vanliga brev började på E (inte för att det gör någon skillnad).

        • Anders
          Jun 28, 2012 @ 09:36

          Sebastian, kör du din J/105a med fock och code1 med andra ord? Vi tvekar om genuans varande eller icke, det är absolut vårt häckigaste segel ombord men har helt klart ett användningsområde. Det skulle vara najs att köra enklare dvs fock och Code1 men det blir beslut inför nästa år. Vår J/105 har nog rätt högt SRS just nu (för att vara en J/105a alltså) så visst finns det potential att välja smartare inmätning, å andra sidan vet vi inte riktigt vilka segel vi vill ha med oss så i år tuggar vi i oss “straffet” på SRS och provar oss fram.

          Reply

    • Anders
      Jun 27, 2012 @ 07:55

      Rookiefråga:

      hur resonerar ni som kör code kring förliksspänningen? Hur hårt ska man (våga) sträcka? Olika sträckt i olika vinklar? Slacka lite i lättare vind även när vi går högt?

      Vi kör vår code1 längst ut på peket med bobstay och jag upplever att det verkar sitta still. Båten är en J/105 förresten :)

      Reply

      • Pelle P
        Jun 27, 2012 @ 08:00

        Peter kanske har exaktare siffror men låt oss säga så här; den första linan/staget vi hade insytt i seglet, den drog vi sönder redan under Färdern. Kan dock misstänka att den inte var helt rätt gjord. = vi drar/winschar så mkt vi vågar närdet spetsar till sig.

        Reply

        • Anders
          Jun 27, 2012 @ 09:07

          tack för svar! fram med veven med andra ord :-)

          Reply

  6. Team Exilia
    Jun 27, 2012 @ 07:19

    Vad kostar det segelställ du köpt till J111?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 27, 2012 @ 11:37

      Så klart är det mycket pengar, men sportbilen måste ju ha motor. Jag tror inte det är mer än andra ambitiösa 36-40-fotare utslaget per år.

      Många köper en stor båt och saknar budget till segel. Så det här blir hanterbart om man kör en risig bil och låter bli att renovera köket och bygga altan :-)

      Reply

      • Hannu
        Jun 27, 2012 @ 19:28

        Och förhandlingen med sambon/frun, fram med strategin för det tack :-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 27, 2012 @ 19:56

        Någon liten hemlighet måste man få ha :-)

        Reply

        • Sir
          Jun 28, 2012 @ 07:00

          Japp! Det ska man få ha! Det är ju ditt jobb till fabriken köper man en ny maskin om man ska kunna leverera vad kunderna vill ha.

          Jag är nyfiken på hur olika båtar och besättningar delar på kostnaderna för en seglingssäsong. Tar båtägaren och rorsman allt? Finns det någon gammal tråd jag missat?

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 28, 2012 @ 07:19

          Jag trodde också vi hade haft en tråd på detta… jag skapar en nu!

          Reply

    • Team exilia
      Jun 27, 2012 @ 21:40

      Jag gissar på +500′

      Reply

      • F424
        Jun 27, 2012 @ 21:49

        Jasså.

        Reply

      • Henrik
        Jun 28, 2012 @ 01:56

        Jag gissar på gratis. Med all denna reklam så borde han fått alla segel sponsrade av NS

        Reply

  7. Anders
    Jun 27, 2012 @ 07:45

    Som vanligt mycket intressant och läsvärt, tack! För oss som inte har tiden (eller acceptansen från bättre hälften, hrm hrm) att spendera massor av tid i båten är det här superkul att läsa, få inspiration och fundera på vad vi ska använda våra få dyrbara timmar i båten till… Förutom allt mek och fix som det ändå alltid är varje gång :-)

    Det blir till att notera TWA/TWS och segelval under resan runt Gotland, vi får hoppas på gott om undanvind!

    Reply

    • Pelle P
      Jun 27, 2012 @ 07:54

      Nu är det inte denna båten vi ska segla på ÅFGR utan den “gamla” 109:an. Den har ingen C0 men väl en vanlig genua + att A5:an är ytterligare lite smalare än A5:an på 111:an.
      Satt precis och gjorde mina första koller inför ÅFGR och en sak slår min direkt; så mycket undanvind blir det inte…

      Reply

      • Pelle Lindell
        Jun 27, 2012 @ 09:57

        Kryss som kan bli ihållande och riklig…;-)

        Reply

      • Anders
        Jun 27, 2012 @ 10:35

        Vi får hoppas att väderfarbröderna just nu gissar fel och att undanvindens gudar är med oss! :-)

        Reply

  8. Per
    Jun 27, 2012 @ 09:50

    Ser sjukt nice ut. Själv är jag för snål för att utforska alternativen för försegel hehe, hmm dock sugen på en code 0.

    Reply

  9. SilverSurfer
    Jun 27, 2012 @ 13:41

    Spørgsmål:
    Jeg oplever at forskellige sejlmagere lægger forskellig betydning i Code 0, Code 1 o.s.v.

    Udfra ovenstående virker det som om at diskussionen udgår fra at en
    Code 0 er mellem 55% og 65% i halvbredde
    Code 1 er mellem 65% og 75% (?) i halvbredde.

    Er det korrekt opfattet ? – og hvor finder jeg de definitioner ? Hos sejlmagerne ? i SRS eller ?

    DH er vel i gang med at regulere dette i fremtidige versioner – deraf interessen. I dag kan en Gennakker (og det er de vel definitionsmæssigt alle sammen?) ikke være mindre end 65% iflg. DH…..

    Reply

    • Pelle P
      Jun 27, 2012 @ 15:54

      Vad jag vet så finns det inga “allmänna” definitioner på vad en är Code 0 är tex. Det är segelmakarna som hittar på egna namn. Det som man får gå på är väl breddmåtten och ev materialet i “coden”.

      Reply

  10. Per
    Jun 27, 2012 @ 14:19

    Hehe surt om det kommer nya rön nästa år om vad som är optimalt:). Men det är grymt coolt att folk satsar:).

    Reply

  11. Per
    Jun 27, 2012 @ 22:38

    Förslag på något bra rauting/väderprogram till iphad?

    Reply

  12. J/111 Blur³ | downwind sails | BLUR
    Jun 28, 2012 @ 11:27

    […] This is an English version of this article. […]

    Reply

  13. The Jibe Peel | BLUR
    Aug 18, 2014 @ 21:40

    […] Normalt byter man ju gennaker på sträckbog, när vindvinkeln kräver att man går från en en planare till en djupare eller tvärtom. På Tjörn Runt i lördags var det en lite brantare slörbog från Dynan/Pynten in mot Marstrand där man gippade till en läns. Vi bytte från vår A5 till vår stora A2 runner (mer info om våra undanvindssegel här). […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.