Inte alls socialt

Jag hade egentligen inte tänkt att lägga tid på det här, men det är ändå ett lysande exempel på hur man inte skall använda sociala medier!

Först så bombarderas man av mail och inbjudningar för att man skall “gilla” och “följa” någon för att man skall få koll på vad som händer. Och som engagerad seglare så känns det bra att ha en relation med sin klubb, viktiga arrangemang och klassförbund med lite drag.

Och intentionerna är ju helt rätt.

Men precis som i vilken relation som helst så ställer detta också krav. På engagemang. På dialog. På respekt för de fans som man har skaffat sig. Och vi som accepterat en inbjudan har ju förväntningar på att vi skall få någonting tillbaka. Detta är inga konstigheter, utan är man det minsta intresserad av sociala medier och kommunikation så förstår man ganska snabbt spelreglerna.

Och man hade förhoppningsvis någon idé om vad man ville uppnå när man drog igång sitt Facebook- eller Twitterkonto?

Så när man nu ordnar en av årets viktigaste regattor så är det ju anmärkningsvärt att det är helt tyst?

notsocial-facebook-marstrandsregattan.jpg
Har man en Facebooksida för Marstrandsregattan, så är det väl nu man skall använda dem? Senaste inlägget är från 2011. Det är ändå 250 personer som på något sätt är intresserade?

notsocial-twitter-regattan.jpg
Samma sak på Twitter @regattan. Fast där har det varit tyst ända sedan 2010. Spöklikt.

notsocial-facebook-gkss.jpg
På den officiella Facebooksidan för GKSS har man i alla fall konstaterat att regattan har startat. 15 personer gillar det och man kan ju anta att de är sugna på att veta mer?

notsocial-web-marstrandsregattan.jpg
Men på den officiella websidan för arrangemanget då? Resultaten är uppdaterade, men varför har man en flik som heter “News” om man inte tänker publicera några nyheter?

notsocial-twitter-gkssinfo.jpg
GKSS officiella Twitter @gkssinfo verkar ha tröttnat efter VM i Matchracing som genererade 100-tals tweets? Inte ett knyst.

notsocial-facebook-x99.jpg
Men räddningen borde vara X-99:ornas egen Facebooksida? De har ju jobbat hårt för att promota klassen och nu har man fått prestigefyllda Gold Cup (den enda vettiga regattan i klassen) till Marstrand. Men inte en bild. Inte ens en kort liten rapport.

Och på förbundets hemsida så manar man seglarna att boka sitt boende i tid.

Jag tycker ju att detta är ett utmärkt tillfälle att göra lite PR för klassen och den fantastiska entypssegling som det alltid tjatas om. Några enstaka bilder bara? Men uppenbarligen verkar ingen ha tid.

Det är ganska många i publiken som är ute och fotar. Problemet är få samlat in materialet och få tid till att göra något med det. Man skall ju också hinna med karate yachting och öl efter racen.

Hade man varit intresserad så hade man bett någon hos arrangören att fixa det? Eller någon fotointresserad polare som kunde åkt med bojbåten ut. Och så kunde man lagt 5 minuter på att skriva en vettig statusuppdatering…

Whatever…

Jag är väl bara frustrerad för att det inte finns några nyheter eller bilder från något som på pappret såg ut som en intressant regatta.

Men inblandade parter behöver fundera på varför man finns på sociala medier över huvud taget. Detta är en viktig del av kommunikationen kring ett varumärke och det enda man kommunicerar nu är att man inte bryr sig särskilt mycket.

Och så måste man lova att aldrig mer gnälla på att media inte bryr sig om segling som sport. Orkar man inte anstränga sig mer än så här så är det inte konstigt att man inte får någon uppmärksamhet.