Skip to content

60 Comments

  1. Dag Skarsgård
    Aug 6, 2012 @ 10:14

    Hei. Santa har fått utlevert tracking box, men jeg kan ikke finne noen link til tracking pages for regattaen. Noen som har noe mer info?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 6, 2012 @ 13:03

      Reply

      • Harald
        Aug 6, 2012 @ 14:11

        Tyvärr är det inte så roligt att se på trackers i ett handicap-race. H-båtarnas VM i norge var intressant.

        Intresset ökar inte precis när de inte kungjort bansträckningen. Det var väl lika i Norge när ORC-VM gick där, båtarna seglade mitt på det blå och gjorde en 90° gir mitt i allt utan att man förstod varför.

        Reply

        • SilverSurfer
          Aug 6, 2012 @ 14:24

          Tracking er dog er vældigt nyttigt bagefter, hvor man som deltager kan se om man har sejlet op til sit handicap på forskellige delstrækninger.

          Reply

  2. Pelle P
    Aug 6, 2012 @ 12:57

    HB 1.81!!! Jösses!

    Reply

  3. Lasse Bergkvist
    Aug 6, 2012 @ 23:57

    Ja, Farr 400:an har en enorm gennaker på låångt peke. Den seglade förbi oss idag och den topphissade gennakern var enormt stor och trots bra vind var det knappt att den lättade från vattenytan. Men, lite märkligare var att den låg efter två Farr 40:or, trots samma starttid!
    I övrigt så var det ett intressant havsrace på 62 Nm där det började ultralätt och slutade med lite drygt 20 knops vind, åska och spöregn.
    Vi var trea i mål i vår klass efter två snabbare båtar – men det finns inga resultat uppe än så vi får vänta tills imorgon. Feelgood gjorde ett bra race och var först i mål i vår klass. Mvh Lasse Bergkvist / Team Arken Zoo

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 7, 2012 @ 07:58

      Tack för rapport.

      Är båtar fortfarande på havet?

      Lustigt att man i stora klassen löpande räknar om resultatlistan på korrigerad tid, men i lilla bara har målgångstiderna i en lista. Svåra saker det här :-)

      http://merenkavijat.fi/orcworlds2012/results/

      Reply

      • HenrikA
        Aug 7, 2012 @ 08:50

        Dufour 34 Emira bloggar o vad jag sett var som imål före midnatt så det är konstigt att dom står som pending i listan…

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Aug 7, 2012 @ 09:42

          Verkar vara en del protester att reda ut:

          Unfortunately we do not have the official results of last night’s Offshore Race due to pending hearings. We will post the results as soon as they are available.

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 7, 2012 @ 09:47

        Protester borde inte hindra dem från att räkna ut korrigerade tider på de båtar som kommit i mål?

        Att publicera en preliminär resultatlista 10 timmar efter målgång känns inte helt orimligt på ett VM.

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Aug 7, 2012 @ 10:04

          Håller med men alla tänker inte så.
          De har i alla fall informerat om varför resultaten inte publiceras och det är väl bra?

          Reply

  4. sillstryparn
    Aug 7, 2012 @ 09:54

    Verkligen bristfällig rapportering på hemsidan.
    Man får hoppas attt de som seglar får bättre info än vi som sitter framför datorn…

    Reply

  5. Puff
    Aug 7, 2012 @ 10:55

    Varför är det en klass B1 och en klass B2 verkar ju ha liknande mättal?

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Aug 7, 2012 @ 10:59

      Orci B blev för stor klass och den delades därför upp i två. De bästa i B1 och B2 fleeten kommer att köra en “Gold fleet”.

      Reply

  6. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2012 @ 12:29

    De har lite “issues” med Class B, men resultaten skall komma snart. Tydligen har det gått bar för de svenska båtarna :-)

    Your fans will be pleased with the Class B2 results

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2012 @ 12:33

    AUDI, LENCO & FEELGOOD WINNERS
    IN RACE 1 OF AUDI ORCi WORLDS

    Light start but fast finish in a race that had it all

    Helsinki, Finland – In conditions that varied from sunny skies and light winds to driving rain, thunderstorms and over 20 knots of breeze, the first offshore race of the Audi ORCi World Championship finished last night, with three winners in each class emerging after completing the 63-mile course. The overall increase in breeze up to midnight tended to favor the slower-rated boats in Class A, but the subsequent decrease in breeze tended to favor the faster boats in the Class B1 and Class B2.

    First to finish the course at 20:57:41 local time was Thomas Nilsson’s Norwegian TP52 Wolfpack Trucknor, with Thomas Blixt’s Swedish team on their rival TP 52 Blixt Pro Sailing astern by nine minutes. But by a margin of only 15 seconds in corrected time, Jahni Lehti’s Finnish team on his GS 42R Audi won the class, defeating runner-up Alberto Rossi’s Italian team on his Farr 40 Enfant Terrible. Third in Class A was Bernhard Buchwald’s German XP-44 Xenia after Matt Sepp’s Estonian XP 44 Albatross was disqualified for missing a mark of the course.

    In Class B1, Nico Brabers’s Dutch Salona 37 Lenco skippered by Erik van Vuuren finished nearly four minutes ahead of Mihkel Kosk’s Estonian Leitvaagen team on his NM38 Sugar 2, with Mats Vicotrin’s Swedish X-332 Boxer in third.

    Class B2 was won by Martin Nilsson’s Swedish Salona 37 Feelgood, beating’s Italian NM38 Scugnizza by by the largest winning margin of the event thusfar, over 7 minutes in corrected time. In third was Patrik Forsgren’s Swedish modified First 36.7 Team Arken Zoo.

    Besides the challenging weather, the race had its unfortunate casualties: Kirsten Harmstorf’s all-female German team on their DK 46 Tutima hit a submerged rock just 200 m from the finish, and had to retire. Their boat is currently being evaluated for possible repairs to finish the regatta, but will not sail today.

    Due to the postponement and light air at the start of yesterday’s race, organizers from Yacht Club Merenkävijät decided to re-schedule today’s start of inshore racing to 1400 local time, with two races planned.

    More information, links, results when available, videos, and photos from Max Ranchi Photography are available on the event homepage at http://www.orciworlds2012.com.

    Reply

  8. Harald
    Aug 7, 2012 @ 13:17

    Sydväst 7(9) m/s vid gråhara, sydväst 11(12) m/s vid Kasun.

    Reply

    • Harald
      Aug 7, 2012 @ 14:57

      Nu 13(16) m/s. Det blir kö hos segelmakarna :)

      Reply

  9. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2012 @ 17:22

    Nu börjar det däremot bli pinsamt.

    Inga resultat från i går. Inga från idag (första start var 14:00). Ingen tracking. Inga nyheter. FAns på Facebook börjar tappa tålamoden men ingen som svarar på frågor där heller.

    Unbelievable…….!!! almost end of the 2nd day of Champs and no results at all for the B division. Whats going on??? Is anybody responsible about Info&Media or what?

    Any Information? Results? Tracking? Helloooooooo!

    Looks like total blackout. Not even the teams blog or update FB status.

    Reply

    • Göran Säwensten
      Aug 7, 2012 @ 18:05

      “Gillar” att Harriet blev sexa i klass A :) Snyggt jobbat!!!

      Reply

  10. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2012 @ 18:54

    Resultaten “nästan helt uppe” på http://merenkavijat.fi/orcworlds2012/results/

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 7, 2012 @ 19:07

      Top 10 B1+B2

      1 SWE88 C Team Arken Zoo Patrik Forsgren First 36.7 mod 5
      2 SWE104 C Feelgood Martin Nilsson Salona 37 8
      3 ITA16639 Scugnizza Vincenzo de Blasio NM 38S 14
      4 EST406 C Mereparl Ou Rota Parnu JK, Estonia First 36.7 15
      5 GER4732 C Chinook Johann Friedrichsen X-332 23
      6 FIN7540 C dat wor et Heinz Mach X-332 25
      7 SWE16532 C Epsilon Explorer Per Lundqvist X-332 26
      8 FIN8856 C Ramdata Sakari Laulajainen Dehler 33 28
      9 EST646 Katarina II Aivar Tuulberg 38
      10 EST407 C Silva Sampo Pank AS 38

      1 EST711 Sugar 2 Leitvaagen OU NM 38S 4
      2 NED9110 Lenco Nico Brabers Salona 37 7
      3 GER5533 C patent3 Juergen Klinghardt X-332 Sport 8
      4 SWE334 C Boxer Mats Vicotrin X-332 Sport 13
      5 EST465 C Jazz Alfa GPS OU First 34.7 25
      6 SWE4766 Perfect Excuse Stefan Peterson X-362 Sport 25.5
      7 FIN107 C Tarantella II Leif Ramm-Schmidt Swan 37 29
      8 FIN9335 Jumpin’ Jack Flash Juha Korhonen J-35 29
      9 FIN11399 C Neverita Jukka Nieminen EPS, Finland Salona 30
      10 FIN12332 C Xelina Nils Rostedt ESF, Finland X-332 33

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 7, 2012 @ 19:55

      Stämmer verkligen amatörstatusen (Corinthian)?

      Det är ju t.ex. segelmakare på flera av båtarna? Dessutom säger NoR “Unclassified sailors will be deemed to be Group 3”

      Reply

      • Krull
        Aug 7, 2012 @ 22:05

        Säljer du segel är du inte proffs men om du bygger segel eller reparerar segel blir du proffs, samma med designer

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 7, 2012 @ 22:18

        Jag kollade en del seglare och väldigt få var Group 1. Alltså “unclassified” och Group 3 enligt NoR.

        Nedan det som skrivs om segelmakare. Har du annan info?

        14. Sailmakers

        Q. Are all employees of sailmakers automatically Group 3?
        A. No. Employees of sailmakers are usually Group 3 but Classification depends on the exact nature of the work and the relationship between the sailor’s work and his racing. For example those who have not been involved in providing the sails and whose work does not require knowledge or skill capable of enhancing the performance of the boat whilst on board in a race such as accountants, clerks and those who sew sails may be Group 1.

        Q. A sailor working for a sailmaker has work that requires knowledge and skill capable of enhancing performance in a race whilst racing but does not race with the customers of the sailmaker. Is he Group1?
        A. No, he is Group 3. [22.2.2(d)].

        Q. A sailor working for a sailmaker or as an agent is involved in sales or marketing of sails and races with customers. Is he Group 3?
        A. Yes. Even if he does not have knowledge or skill capable of enhancing performance. [22.2.2(c) applies]. If he does not race with his customers he could be a Group 1 if he does not have knowledge or skill capable of
        enhancing performance.

        Q. A sailor working for a sailmaker is involved in sales or marketing and uses his employer’s sails when racing on his own boat. Is he Group 3?
        A. Yes. Even if he does not have knowledge or skill capable of enhancing performance. [22.2.2(c)].

        Q. Is a sailor working for a sailmaker as a sail designer of racing sails always a Group 3?
        A. Yes.

        Q. Can a sailor who has only been paid for work repairing racing sails be a Group 1?
        A. Yes, but if he races with customers or if he has knowledge and skill capable of enhancing performance he would be Group 3.

        Q. Is a sailor working for a sailmaker in a purely administrative role Group 1 even if he races on a boat which uses his company’s sails?
        A. He knows whether he has any influence on the choice of sails, their purchase and or their cut and their performance, but normally he would be Group 1.

        Q. A sailmaker makes sails only for boats that do not race. Can he be Group 1?
        A. Yes

        Q. An active partner in a sailmaking loft races with a friend who has now become a customer. He has known him and sailed with him for many years. Can he be Group 1?
        A. No, he is Group 3.

        Q. A sailmaker makes a sail for himself for his own boat. Does this make him Group 3?
        A. Yes. His work requires knowledge and skill capable of improving a boat’s performance and which can be utilised whilst on board a boat when racing

        http://members.sailing.org/tools/documents/ClassificationFAQsFebruary2012English-%5B12062%5D.pdf

        Reply

        • Krull
          Aug 8, 2012 @ 03:01

          Din info är nog helt korrekt, jag pratade bara med en domare vid ett tillfälle och han svarade på det viset. Kanske var han inte helt påläst

          Reply

  11. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2012 @ 19:55

    Bra jobbat av både Arken Zoo och Feelgood.

    TEAM ARKEN ZOO I LEDNINGEN I ORCi VM.

    Då sitter vi nöjda och väntar på dagens middag – vi ligger efter två dagar av VM i ledningen – det känns otroligt härligt!

    I gårdagens långa havskör som tog 11 timmar tog vi en bra start och låg tvåa efter en tredjedel av seglingen. Efter cirka hälften vände vi runt ett sjömärke och kryssade ett par timmar och sedan blev det två långa sträckbogar innan en läns tog oss in i mål i kolmörkret cirka klockan 23.00. Vi kände att det hade gått bra, men vi hade två båtar före oss i mål som vi trodde var för långt före. Så var det också, vi kom trea på havsköret.

    Det resultatet var inte färdigt när vi idag gick ut på banan först av alla för att vara i god tid och göra våra förberedelser. Det blåste idag mellan 8 och 12 m/s, vilket passade oss utmärkt! Vi gjorde en mycket bra start i första racet, gick en klockren kryss och rundade trea vid första märket – vi gjorde en bra läns och sedan ett bra varv till – det räckte till en förstaplats i det racet.

    I dagens andra race hade vinden ökat lite och det var många som hade problem med broachar och segel som gick sönder. Vi hade bytt till den helt nya focken i kolfiber och vi gick mycket bra med den. Vi förstad redan när vi gick i mål att det skulle räcka långt och det blev en vinst igen.

    Facit efter tre seglingar är 3-1 -1 och vi leder på det – helskoj!

    Nu ska vi äta lite gott och ladda för morgondagens två eller tre seglingar – imorgon kväll får ni veta hur det gick där!

    // Lasse , Team Arken Zoo

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 8, 2012 @ 08:02

    Reply

  13. Harald
    Aug 8, 2012 @ 10:10

    En video finns på Vimeo nu;

    http://vimeo.com/47107383

    6(8) m/s västligt nu, men FMI har utfärdat en varning för hård vind till eftermiddagen. Max 12 m/s. Hoppas segelmakarna har fått någon sömn överhuvudtaget.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Aug 8, 2012 @ 18:17

    Resultaten uppe på http://merenkavijat.fi/orcworlds2012/results/

    Topp 10 i de olika klasserna:

    1 Enfant Terrible Alberto Rossi Farr 40 25
    2 Silva Hispaniola Heinz Peter Schmidt Evento 42 29
    3 Amserv Puhas Tuul OU Grand Soleil 42R 33
    4 Airis Cesare Bressan GP 42 35
    5 Wolfpack Trucknor Wolfpack AS TP 52 44.5
    6 Nicole CRAMO Riku Nissila X-41 48.5
    7 Harriet II Johan Delin XP 38 62
    8 Audi Connect Teemu Kekkonen XP-38 68
    9 Blixt Pro Sailing Blixt Pro Sailing TP 52 70
    10 FoXy Lady Rickard Bergqvist IMX 40 71.5

    1 EST711 Sugar 2 Leitvaagen OU NM 38S 6
    2 NED9110 Lenco Nico Brabers Salona 37 13
    3 GER5533 C patent3 Juergen Klinghardt X-332 Sport 13
    4 SWE334 C Boxer Mats Vicotrin X-332 Sport 30
    5 EST465 C Jazz Alfa GPS OU First 34.7 32.5
    6 FIN11399 C Neverita Jukka Nieminen Salona 37 43
    7 SWE248 Shakira Christer Cederblad Deheler 36 JV 56.5
    8 SWE4766 Perfect Excuse Stefan Peterson X-362 Sport 61.5
    9 FIN10094 C Stella Vesa Sarkikangas Finngulf 37 62.5
    10 FIN12332 C Xelina Nils Rostedt X-332 63

    1 SWE88 C Team Arken Zoo Patrik Forsgren First 36.7 mod 9
    2 ITA16639 Scugnizza Vincenzo de Blasio NM 38S 16
    3 SWE104 C Feelgood Martin Nilsson Salona 37 24
    4 EST406 C Mereparl Ou Rota First 36.7 28
    5 GER4732 C Chinook Johann Friedrichsen X-332 33.5
    6 SWE16532 C Epsilon Explorer Per Lundqvist X-332 43.5
    7 FIN7540 C dat wor et Heinz Mach X-332 15 44
    8 FIN8856 C Ramdata Sakari Laulajainen Dehler 33 Classic 58.5
    9 FIN10810 FinnFUN Tom Finell Finngulf 331 62
    10 EST407 C Silva Sampo Pank AS First 36.7 65

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Aug 8, 2012 @ 20:25

    Hej!

    Idag var det två bankappseglingar på VM i ORCi i Helsingfors. Vinden varierade mellan 5 och 12 m/s med en hel del vrid inblandade också. Det var lite tajtare starter idag och i vår klass blev det först två allmänna återkallelser och sedan en start där vi kom iväg bra. Vi kryssade bra och ledde på tid vid första rundningen – men vinden hade vridit för mycket enligt seglingsledningen och de avbröt seglingen – RIDÅ!

    Vi taggade om och gjorde en bra start igen och kom iväg i ett fritt spår. Gjorde en bra kryss med säkra taktiska val och låg tvåa i vattnet efter italienarna ( Världsmästarna från andra året) och till slut blev vi tvåa, 34 sekunder efter italienarna – det är vi mycket nöjda med.

    I dagens andra segling gjorde vi en riktig drömstart med ett helt eget spår och vi hade full fart ur “startblocken”! Vi gjorde en bra kryss, men fick strul vid hissningen av spinnakern och tappade säkert 100 meter där. Seglade sedan stabilt ner till länsrundningen och gjorde på nytt en bra kryss och rundade samtidigt med en annan båt. Vår spinnakergång ner till målet var bra och vi slog båten som rundade samtidigt med 3 sekunder på beräknad tid. Vi fick återigen en andraplats och har nu serien 3 -1-1-2-2, totalt 9 poäng på 5 seglingar.

    Dessa tar vi nu med oss när det under resterande seglingar under VM blir segling i Guld Fleet för oss, tillsammans med 38 andra båtar. det är totalt 4 seglingar kvar – 3 banrace och ett havskör och nu ska det avgöras hur resultatllistan ska se ut.

    Det finns en båt från andra kvalificeringsgruppen som har lägre totalpoäng än oss – annars har alla andra högre poäng. Det kommer att bli ännu tuffare konkurrens under de sista fyra seglingarna i och med att det nu enbart blir de 39 bästa båtarna hitills som seglar mot varandra och vi ser mycket fram emot de sista fyra seglingarna – vi är laddade! / Lasse Bergkvist Team Arken Zoo

    Reply

    • Pelle P
      Aug 9, 2012 @ 10:51

      Räcker snuset för Jonas???

      Reply

      • Jonas Claesson
        Aug 9, 2012 @ 18:37

        Ja Pelle, men idag glömde jag en dosa så jag fick köra begagnat halv dan.

        Reply

        • Pelle P
          Aug 9, 2012 @ 22:27

          Verkar vara ett vinnande koncept; ni leder ju VM! GASA!!!!

          Reply

  16. Peter Gustafsson
    Aug 8, 2012 @ 20:30

    PERFECT CONDITIONS IN DAY
    THREE OF AUDI ORCi WORLDS

    Moderated breeze allowed for three races in Class A, two in Class B where Gold/Silver cut made at 19th place

    Helsinki, Finland – Moderate breeze and seas yielded perfect conditions today for the resumption of inshore racing in Day Three of the Audi ORCi Offshore World Championship. Class A caught up on their schedule with three races completed, while Class B finished the day with two final races in their qualifying series to determine the teams advancing to the Gold and Silver fleets for the remainder of the event.

    Reigning World Champion Alberto Rossi and his Italian team led by America’s Cup tactician Thomasso Chieffi on their Farr 40 Enfant Terrible continue to lead the pack in Class A, but just four points ahead of the 2011 European Champion Silva Hispaniola, Peter Schmidt’s Evento 42 from Germany.

    But by any measure the best boat of the day in Class A was Roberto Monti’s Felci-designed GP42 Airis from Italy on scores of 1-3-1. This impressive performance was in sharp contrast to their first two days of mid-fleet finshes, but has helped vault them up into fourth place, only two points from the third place holder, Juss Ojala’s Estonian GS 42R Amserv.

    In contrast, the early event leader, Jahni Lehti’s Finnish GS 42R Audi, got caught in the first race’s black flag start to add a whopping 48 points to an otherwise good scoreline. This team will no doubt bounce back into contention once seven races are completed and this score is dropped from their total.

    In Class B1, the leading team simply continued their winning ways, adding two more bullets to their scorecard. Mihkel Kosk’s Estonian NM38S Sugar 2 sailed flawlessly to lead the pack, and enjoys a 7-point lead over runner-up Lenco, Nico Brabers’s Salona 37 from Holland. But Juergen Klinghardt’s 2010 World Champion team from Germany on his X-332 patent3 are tied on points with Lenco, and will no doubt keep the bigger boats worried by continuing to challenge them in corrected time into the next round.

    Patrik Forsgren’s Swedish modified First 36.7 Team Arken Zoo had another good day on two seconds in Class B2, but the day’s winner in this class was Vincenzo de Blasio’s NM 38S Scugnizza on their impressive double-bullet performance.

    The Gold Fleet cut was made at 19th place in Class B1, so Leif Englund’s Swedish Dehler 34 SV Dehlta made it through, as did Kristen Pugi’s Estonian First 34.7 Evelyin III at 19th place in Class B2. There are, however, numerous protests being heard this evening by the International Jury led by Lars Nyqvist, so these mid-fleet results may be re-shuffled.

    Inshore racing continues tomorrow in Day Four of the championship, with light northerly winds in the forecast.

    Reply

  17. Magnus
    Aug 8, 2012 @ 23:11

    Hej,

    Finns lite info på Epsilon Nemos sida
    http://nemosailingteam.wordpress.com/

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Aug 9, 2012 @ 19:00

    TEAM ARKEN ZOO ÅNGAR PÅ!

    Hej!

    Då är vi klara med dagens segling. Det var två planerade – men det blev enbart en genomförd på grund av svaga vindar. Vi låg ute på havet i fyra timmar och väntade på vind innan startproceduren kom igång. Vi tajmade en helt perfekt start längst upp vid startbåten med full fart i båten och närmaste båt i lä långt bort – kanon!

    Det var en klurig kryss i cirka 2 m/s med stora vindskift på 30 grader. Vi lyckades bra och rundade kryssmärket som andra båt, cirka 20 meter efter ledande Lenco. Efter lite strul med spinnakersättningen länsade vi ner mot länsmärket. Det kändes som en evighet då vinden pendlade mellan 1,5 och 2,5 m/s. Rundade länsmärket som tvåa och hade därefter en mycket bra kryss så vi ledde hela fältet vid kryssmärket. Bara sista länsen kvar mot mål – vi gick lite konservativt mitt i banan och Lenco seglade ut i högra hörnet och gippade längst ut för att gå rakt in i mål. Vi möttes 100 meter före mål och de var lite före. Tvåa i mål. Resultaten är inte uppe än, men våra egna beräkningar visar att Lenco vann, Boxer tvåa, Feelgood trea och vi på en fjärdeplats. Den båten som vann det andra kvalificeringsheatet gick idag ut på fel kant och kom i mål rätt så långt ned i fältet.

    Det betyder högst troligt att Team Arken Zoo leder hela VM efter fyra dagar och 6 seglingar – som mest är det tre seglingar kvar och det troliga är att det kanske enbart är två seglingar kvar.

    Det ska givetvis bli mycket spännande med fredagens och lördagens seglingar – nu ska vi äta lite mat och sedan sova ordentligt inför 12-16 timmars havskappsegling på en distansbana imorgon.

    Vi tackar för alla hejarop hemifrån Sverige – de värmer!

    Skrivet av Lasse Bergkvist / Team Arken Zoo

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Aug 9, 2012 @ 20:07

    http://merenkavijat.fi/orcworlds2012/results/

    1 ITA40091 Enfant Terrible Alberto Rossi Farr 40 26
    2 ITA4200 Airis Cesare Bressan GP 42 39
    3 EST550 Amserv Puhas Tuul Grand Soleil 42R 40.5
    4 GER5611 Silva Hispaniola Heinz Peter Schmidt Evento 42 42
    5 NOR12000 Wolfpack Trucknor Wolfpack AS TP 52 47.5
    6 FIN45 Nicole CRAMO Riku Nissila X-41 57.5
    7 SWE1152 Blixt Pro Sailing Blixt Pro Sailing TP 52 72
    8 SWE4 Harriet II Johan Delin XP 38 72
    9 FIN11514 Audi Connect Teemu Kekkonen XP-3878
    10 SWE4646 FoXy Lady Rickard Bergqvist Sweden IMX 40 82.5

    1 SWE88 C Team Arken Zoo Patrik Forsgren First 36.7 mod 13
    2 NED9110 Lenco Nico Brabers Salona 37 14
    3 EST711 Sugar 2 Leitvaagen OU NM 38S 17
    4 GER5533 C patent3 Juergen Klinghardt NRV LYC, X-332 Sport 19
    5 ITA16639 Scugnizza Vincenzo de Blasio NM 38S 21
    6 SWE104 C Feelgood Martin Nilsson Salona 37 28
    7 SWE334 C Boxer Mats Vicotrin X-332 Sport 32
    8 EST465 C Jazz Alfa GPS OU First 34.7 48.5
    9 EST406 C Mereparl Ou Rota First 36.7 55
    10 FIN7540 C dat wor et Heinz Mach X-332 59

    Reply

  20. Mats
    Aug 10, 2012 @ 13:55

    Verkar som om TP52:orna inte kunnat reparera?
    Santa klarar inte Farr 40:an.

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Aug 10, 2012 @ 20:09

    Efter havsracet: http://merenkavijat.fi/orcworlds2012/results/
    Ett race kvar i morgon lördag?

    1 ITA40091 Enfant Terrible Alberto Rossi Farr 40 17
    2 SWE1152 Blixt Pro Sailing Blixt Pro Sailing TP 52 31
    3 GER5611 Silva Hispaniola Heinz Peter Schmidt Evento 42 32
    4 NOR12000 Wolfpack Trucknor Wolfpack AS TP 52 32.5
    5 EST550 Amserv Puhas Tuul OU Grand Soleil 42R 34
    6 ITA4200 Airis Cesare Bressan GP 42 35
    7 FIN17575 Audi Jani Lehti Grand Soleil 42R05 52.5
    8 FIN45 Nicole CRAMO Riku Nissila X-41 52.5
    9 SWE4646 FoXy Lady Rickard Bergqvist IMX 40 59
    10 SWE4 Harriet II Johan Delin XP 38 71

    1 EST711 Sugar 2 Leitvaagen OU NM 38S 9
    2 NED9110 Lenco Nico Brabers Salona 37 11
    3 ITA16639 Scugnizza Vincenzo de Blasio NM 38S 13
    4 SWE88 C Team Arken Zoo Patrik Forsgren First 36.7 mod 13
    5 GER5533 C patent3 Juergen Klinghardt X-332 Sport 19
    6 SWE104 C Feelgood Martin Nilsson Salona 37 26
    7 SWE334 C Boxer Mats Vicotrin X-332 Sport 32
    8 EST406 C Mereparl Ou Rota First 36.7 38
    9 EST465 C Jazz Alfa GPS OU First 34.7 38.5
    10 FIN7540 C dat wor et Heinz Mach X-332 49

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Aug 10, 2012 @ 20:58

    YTTERLIGARE EN BRA DAG FÖR TEAM
    ARKEN ZOO PÅ VM I HAVSKAPPSEGLING!

    Då ligger båten väl förtöjd efter dagens havskappsegling som motsvarar sträckan mellan Eskilstuna och Stockholm = 40 Nm.

    Dagen började med cirka 4 m/s i vindstrrka och det var 8 grader varmt i luften klockan 09.00 och hela 11 grader varmt i vattnet ( ja, vi pratar den 8:e augusti!).

    Vi tajmade återigen en mycket bra start helt fria nära läflaggen och drog iväg i bra fart. Runt kryssmärket var vi trea och satte snabbt spinnaker för en 10 Nm lång spinnakergång. Vi hade bra fart i båten och rundade den stora fyren som fyra. Därefter började 3 timmars kryss och i början gick vi kanon i relativt lätt vind. Vi seglade ikapp italienarna och seglade ifrån både Sugar och Imperiet. Bra fart och bra koll på både vind och konkurrenter. Vi hade bevakning på hela vårt fält – förutom på Lenco som tog en enorm kant på vänster sida – de låg längst ut till vänster i hela fältet och slog ändå ut åt vänster tre gånger till. Väderrapporterna pratade om högervrid – men de hade en annan rapport – som slog in! Det betydde att de var överlägset först efter kryssen – vi var hack i häl på italienarna på en tredje plats – en bra kryss. Sedan var den en lång läns och där gick Sugar förbi i lä, men vi seglade bra mot övriga båtar.

    I mål så var vi fyra och det blev vi också på beräknad tid. I och med att detta var VM:ets sjunde segling får man nu räkna bort sin sämsta placering – det innebär att vi trots ytterligare en bra placering åkte ner från 1:a plats till delad tredjeplats med italienarna.

    Imorgon ,lördag, är det en eller två seglingar – vi har chans att vinna hela VM och vi kommer att göra vårt yttersta för att lyckas med det.

    Vi leder VM för amatörer – de tre andra båtarna som är etta, tvåa och delad trea med oss är professionella besättningar och det gör att vi leder VM i amatörklassen – det kallas inom segling för Corinthian Division – och det är en åtråvärd titel med egen pokal.

    Vi hoppas på att det blir två seglingar imorgon med lättvind – då kan det bli stora omkastningar i resultatlistan – vi vill gärna uppåt igen i totallistan!

    Med vänliga hälsningar
    Lasse

    Reply

  23. harald
    Aug 10, 2012 @ 21:34

    Tisdagens video finns på Vimeo;

    http://merenkavijat.fi/orcworlds2012/media/videos/

    Tyvärr pratar de finska, men om någon vill veta vad Jani säger kan jag översätta :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 10, 2012 @ 21:44

      Deras videos är lite speciella. 2 minuter dryg holländare. 2 minuter på finska och 30 sekunder segling trots fantastiska förhållanden.

      Vad var sammanfattningen av den finska delen?

      Reply

      • harald
        Aug 10, 2012 @ 22:18

        Jani tackade för gratulationerna, de vann väl måndagens havskör?

        Typiskt hockey-snack. “Det blåser hårt och vi försöker vårt bästa..”. “Vi försöker hålla grejerna hela”. (och hur gick det sen? red.anm.)

        Sen litet allmänt gnäll om hur det är att segla handikapp mot större och snabbare båtar. Jag personligen tycker det är helt rätt åt han som hämtat en GP42:a och kappseglar mot expressar och H-båtar med den på tisdagarna :)

        “Fria vindar, egen segling” yaada yaada.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 10, 2012 @ 22:47

          Tackar! Jag är säker på att din sammanfattning var bra mycket roligare än orginalintervjun :-)

          Något annat skvaller?

          Reply

          • harald
            Aug 10, 2012 @ 23:14

            I en av båtarna som varit bästa finska båt förstod jag att de inte förstod vad som händer. Båtar slår på en i fel shift, man har inte koll på läget på banan och har ingen aning om var man ligger.

            Det här är då en mångfaldig världsmästare, men i entyp. (Det här är en annan gren. red.anm).

            Hoppeligen plockar de VM-guldet nästa vecka istället :)

          • harald
            Aug 10, 2012 @ 23:16

            ORC:s brev kom ju också;

            SECOND OFFSHORE RACE ALLOWS DISCARDS IN AUDI ORCi WORLDS

            Class A leader pulls further ahead in points, while series results tighten at the top in Class B

            Helsinki, Finland – On this penultimate day of racing at the Audi ORCi Offshore World Championship, the fleet enjoyed good breeze for their second and final offshore race, a 41.6-mile tour of the Gulf of Finland. As the seventh race in the series, entries in both classes can now discard their worst race, which has allowed the leading team in Class A to stretch their lead while it has only tightened the race in the Gold Fleet in Class B. The ultimate winner in each will be crowned the 2012 ISAF Offshore World Champion for their respective classes.

            While leading the series from after the second day of racing, Alberto Rossi and his Italian Farr 40 Enfant Terrible finally scored their first outright victory in today’s race, but only by 11 seconds in corrected time over Juss Ojala’s Estonian GS 42 Amserv. But the dropping of their 18th place in Tuesday’s Race 4 has now allowed them to vault forward in the standings to 14 points ahead of current runner-up, Thomas Blixt’s Swedish TP52 Blixt Pro Sailing, who has also benefited from dropping their DNF in Race 2.

            But Blixt is only 1 point ahead of the 2011 European Champion, Peter Schmidt and his German Evento 42 Silva Hispaniola. The Germans have had a comparatively consistent performance, dropping a 12.5 score earned in yesterday’s Race 6, and no doubt will be fighting hard in tomorrow’s final two races planned to overcome the gap with Rossi, the reigning World Champion from last year.

            In contrast, the discards today have tightened the race in Class B, with Mihkel Kosk’s Estonian NM38S Sugar 2 taking a narrow 2-point lead over Erik Van Vuuren’s Dutch Salona 37 Lenco, who won today’s race. But only two points back are two other contenders for the Class B crown: Vincenzo de Blasio’s Italian NM38S Scugnizza and Patrik Forsgren’s Swedish First 36.7 Team Arken Zoo. With two races left, even Juergen Klinghardt’s German X-332 patent3, the 2010 Class B World Champion, is within striking distance at 10 points back.

            So, it’s all to play for tomorrow to determine the Class B World Champion crown.

            In the Silver fleet, the race is tight as well, with Pauli Wetterstrand’s Finnish Dufour 34 Ilmarinen leading the pack by only 5 points over Jyrki Santaholma’s Finnish Elan 31 Merinna, who in turn is only two points ahead of Jonas Wistrom’s Swedish GS 37B Amrone.

            Inshore racing resumes at 1100 tomorrow, and since no race can start after 1400, we should know the new World Champions by mid-afternoon Helsinki time.

  24. harald
    Aug 10, 2012 @ 23:18

    Personligen skulle jag önska att man kunde krona flera världsmästare än två. När man ser på mängden båtar som är villiga att delta tror jag att man kunde få bättre racing med flera klasser och tajtare gränser.

    /gnällspiken på 750 s/mi GPH som inte får delta, men nog vunnit alla förutnämnda.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 10, 2012 @ 23:36

      Du får väl skaffa en NM38S till nästa år :-)

      Reply

      • harald
        Aug 11, 2012 @ 00:12

        Vet inte vad den är, och orkar inte starta en till ny klass här. X-332 verkade fungera bra, samtliga åtta i goldfleeten.

        Reply

  25. Peter Gustafsson
    Aug 11, 2012 @ 15:25

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Aug 11, 2012 @ 17:58

    Hej!

    Då har vi kappseglat färdigt för den här gången!

    Idag var det sista dagen på VM och medaljerna skulle delas ut – vi låg fyra, men hade chans på de tre topp-placeringarna.

    Vi gjorde en bra start, och gick rätt på första kryssen och rundade som andra båt vid kryssmärket. Det var lite vind, cirka 3-4 m/s och båten gick verkligen bra. Första länsen gick bra och vi hade tagit ett antal båtlängder på ledande Lenco. Vi kryssade sedan ifrån dem och rundade först, helt ensamma, vid kryssmärket. Tvåa var då Lenco och trea var italienarna som hade seglat upp sig från 20:e till 3:e plats på kryssen – de tog en helt egen väg och tjänade mycket på det.

    Länsen ner var spännande och vi gick förbi Lenco – och italienarna seglade förbi oss båda och kom först i mål och vi kom in som tvåa – 2,5 minuter före trean. På beräknad tid räckte det till en 4:e plats, som innebar att vi avancerade upp till 3:e plats totalt.

    Sedan låg vi alla och väntade på den andra starten, men vinden dog ut och det blev ingen andra start. Det innebar att italienarna blev världsmästare – stort grattis! Lenco blev tvåa och vi blev bronsmedaljörer – oerhört skönt!

    I och med att båda italienarna och Lenco är professionella seglare så innebar resultatet att vi blev Världsmästare för amatörer – en prestigefull buckla som i seglingssammanhang kallas för Corinthian division! Hur skoj som helst!

    Vi siktade högt med denna satsning och är väldigt nöjda med utfallet.

    Vilka var vi då som gjorde det här tillsammans:

    Patrik Forsgren, Skeppare och rorsman
    Johan Gnosspelius, Taktiker
    Lasse Bergkvist, Storsegeltrim
    Jonas Claesson, Genua & Spinnakertrim
    Anders Mårtensson, Genua & spinnakertrim
    Ronnie Foughner, Keyboard
    Mattias Molin, Mastman
    Fredrik Ståhle, Fördäck

    Vi tackar för alla hurrarop – nu ska vi till prisutdelningen!

    Lars Bergkvist

    Reply

    • Niklas Nordblom
      Aug 11, 2012 @ 18:15

      Jag tycker ni är så j- vla grymma!
      Grattis/ Puff

      Reply

    • Pelle P
      Aug 12, 2012 @ 23:01

      Grattis gubbar!!!

      Reply

  27. Peter Gustafsson
    Aug 11, 2012 @ 18:00

    ENFANT TERRIBLE & SCUGNIZZA CROWNED
    AS NEW ORC OFFSHORE WORLD CHAMPIONS

    First-ever repeat win for Enfant Terrible, and tie-breaking finish in final race for Scugnizza

    Helsinki, Finland – Showing the rewards of careful planning, preparation and execution in a sailing venue over 3000 kilometers from home, two Italian teams have won Gold medals in the Audi ORCi Offshore World Championship. This is the fourth time in ORC history that there has been an all-Italian sweep of Gold medals in the World Championship.

    In Class A, Alberto Rossi and his Italian Farr 40 Enfant Terrible took the lead in Day Two of the event and never looked back, thereby repeating their 2011 win in Cres, Croatia last year, and becoming the first-ever repeat Offshore World Champion.

    “It was a difficult series, but we are really pleased,” said Rossi. “The team sailed very well through some tough conditions, but in the end it was our consistency that was important.”

    Enfant Terrible tactician Tommaso Chieffi also credited the boat’s size and speed within this fleet, saying “We were in a nice niche, being between the really fast boats and the slower boats, so we could mostly sail our own race. This was good for us in the offshore races, where the smaller boats were mostly favored over the bigger fast boats.” The team scored 2-1 in this event’s two short offshore races.

    In fact, the next three boats in the results from Class A were newer, faster designs: the Silver medal winners on Blixt Pro Sailing from Sweden and the 4th-place Wolfpack Trucknor team from Norway were both racing TP52’s, and the Bronze medal winners on Roberto Monti’s team of Italians on Airis were racing on Monti’s Felci-designed GP42.

    The top all-amateur team in Class A was 6th-placed Amserv, Juss Ojala’s Estonian GS 42, who thus wins the Corinthian Prize for this class.

    In Class B it was not only speed but clever tactics that won the Class B championship title for Vincenzo de Blasio’s Italian team on his NM 38S Scugnizza, with a dramatic finish decided within seconds in corrected time. In a dying and shifty offshore breeze of 6-11 knots in strength, Scugnizza got entangled with another team at the start, missed the first shift, and found themselves deep in the pack at the first top mark.

    However, the team from Napoli remained focused and dug back to get within striking range of the leaders by the second top mark, gybed early, caught the same shift that vaulted them back into contention on the beat, and ran to an astounding 4:00 minute win.

    But they needed to put boats between them and the series leader Lenco, Erik Van Vuuren’s Dutch Salona 37, to take the overall win. Lenco had the early lead in the race, and seemed to be on their way on the last run to the championship title, but chose to not gybe to cover their rivals, thereby missing the shift. Mats Victorin’s Swedish X-332 Sport Boxer slipped into second, 26 seconds ahead of Lenco in corrected time, and set up a tie in points between Scugnizza and Lenco.

    Because the two had equal number of first places (three), the tie-break went back to how many second places each team had, and Scugnizza’s three to Lenco’s one was good enough to take the title.

    The Bronze medal winner, Patrik Forsgren’s Swedish First 36.7 Team Arken Zoo, was also the top all-amateur crew in Class B, and therefore wins the Corinthian Prize for that class.

    “This was a fantastic championship, a completely suitable test of mixed wind conditions and a large international fleet,” said ORC representative Don Genitempo. “We congratulate the winners, and thank all the competitors, the organizers and sponsors for a great week here in Helsinki.”

    Reply

  28. Stefan P
    Aug 13, 2012 @ 15:36

    Hej. Visst fanns det en del som kunde gjorts bättre men totalt sett får vi vara nöjda med arrangemangen. Det var enormt kul att få segla i så stora fält med med bra deltagare. Vi blev även imponerade av Helisngfors som stad trevliga människor och nära till vattenliv. Ett stort grattis till Arken Zoo som genomförde en fin serie.

    Reply

  29. Jakob
    Aug 13, 2012 @ 17:24

    Håller med ovanstående, kul med tuff konkurrens. Känns som att det flöt på bättre i den mindre klassen dock. Grattis Arken zoo men även till Foxy lady som hade en fin serie och slutade på en 9 e plats i stora klassen.

    Reply

  30. Lasse Bergkvist
    Aug 13, 2012 @ 21:38

    Vi på Arken Zoo tackar för allt påhejande och gratulationer!
    VI tyckte också att arrangemangen var bra, det enda vi saknade var snabb resultatrapportering. Seglingarna var spännande och vi hade allt från 5 till 25 knops vind under veckan – skoj att se hur det går mot alla andra i så varierande förhållanden. // Lasse

    Reply

  31. Harald
    Aug 14, 2012 @ 11:09

    Reply

  32. Harald
    Aug 21, 2012 @ 14:20

    Flera fina onboard videon i den här bloggen;

    http://ithacasail.blogspot.fi/

    Man får en uppfattning om vindarna och vågorna från dessa.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.