Skip to content

14 Comments

  1. David
    Aug 29, 2012 @ 00:06

    Hey, I’ve got one of those… I find though that there is some error in angle caused by upwash or turbulence, when heading downwind the AWA is always less than it should be if you are within say 20deg of DDW. So, if you gybe from an instrument reading of TWA +170deg (starboard) to TWA -170deg (port), and then check your gybe angle against your GPS track, instead of 20deg is is usually more like 40 deg, or more. Ideas?

    Reply

    • Mattias
      Aug 29, 2012 @ 09:55

      What happens if you use the engine instead of sails and then make the same turns? If that doesn’t show accurate numbers it’s likely a calibration issue with either the speed transducer or the wind transducer (wind speed and/or direction). For e.g. the Nexus NX2 wind transducer I think there are eight calibration points just for the wind direction. The factory calibration values should be noted on a sheet that came with the transducer, but perhaps they can change due to wear.

      If the instruments show accurate numbers when motoring it’s likely an issue with some kind of upwash or turbulence, as you say. In that case I guess you would have to mount the wind transducer even higher or further away from the mast.

      Reply

  2. Claes Netelbladt
    Aug 29, 2012 @ 09:35

    Det där gjorde jag för trettio år sedan på Valhallavägen. Men jag hade av förklarliga skäl ingen dator, utan kontrollerade det amerikanska instrumentets vindhastighet mot bilens hastighetsmätare. Grov metod men snyggt kopplat till bilens cigguttag.

    Reply

  3. Erik Barkefors
    Aug 29, 2012 @ 10:01

    “40 knots” på en parkering ;-)

    Intressant att de har tre olika och jämför. Borde peka på att viss skillnad kan finnas mellan olika exemplar.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 29, 2012 @ 10:03

      Jag är ganska säker på att man använder alla tre ombord, och därför behöver alla kalibreras. Och det diffar alltid lite mellan olika givare.

      Reply

      • Patrik Svensson
        Aug 29, 2012 @ 10:44

        Tycker man Airmar givaren är för tung och ger för mycket motstånd.
        Annars verkar den ju användas som referens..

        Reply

    • Fabian
      Aug 29, 2012 @ 10:31

      Om man tittar efter noga på toppen av deras vinge så ser man en på varje sida. Den tredje vet jag dock inget om…

      Reply

  4. SilverSurfer
    Aug 29, 2012 @ 12:02

    Med den (lille) afstand der er fra forrude og bil generelt må der være masser af “upwash”. Mon ikke der mest er tale om en “video-opportunity” (læs marketing) snarere end et stykke seriøst arbejde ?
    Umiddelbart svært at tage videoen og Nexus’ skriverier om upwash seriøst på samme tid……..

    Reply

    • Nils MK
      Aug 29, 2012 @ 23:01

      +1

      Reply

    • ErikG
      Aug 30, 2012 @ 07:04

      De kalibrerar ju instrumenten mot varandra så att de ger så lika resultat som möjligt. För att kalibrera windspeed generellt så drar man förstås inte omkring på en parkering på det där sättet.

      Reply

  5. Bosse
    Aug 30, 2012 @ 08:28

    Ingen störning från bilen? Vad ger detta? Inte vidare vetenskapligt.

    Reply

  6. Harald
    Aug 30, 2012 @ 09:12

    När vi köpte vårt första Nexus-system runt 2002 hade vi inte råd att skaffa en ny vindgivare utan köpte en begagnad äldre modell, den där med en aluminium-burk och två blad ni vet. Den kom ju givetvis utan kalibreringskort så då kalibrerade jag den så här;

    Jag gjorde ett hål i en kartongskiva och ritade in streck med 45° mellanrum. Sen tejpade jag givaren på varje streck och snurrade bladen med en batteridriven borrmaskin och noterade vinkelfelet. Att jag ännu sen måste vända på talen med 180° var intressant, men den fungerade i flera år nog. Jag litade dock inte så mycket på den, och när den hade ljud som fortplantades i masten skaffades sen en NX2-givare.

    Reply

  7. Pelle P
    Aug 30, 2012 @ 09:25

    Det måste vara så att en av givarna är (eller ska bli) kalibrerad i vindtunnel; resten är börja jämförande mätning.
    Fråga t ill Nexus (om nu dom hänger här på BLUR!); är vindgivaren digital? = all elektronik i givaren vilket innebär att kalibreringen stannar i givaren och inte i instrumentet.

    Reply

  8. ahlback
    Aug 30, 2012 @ 19:57

    nu jobbar ju inte jag på Nexus men har lite koll ändå, detta ä nWind dom kör med som sparar all data i givaren..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.