Skip to content

14 Comments

  1. David
    Aug 29, 2012 @ 00:06

    Hey, I’ve got one of those… I find though that there is some error in angle caused by upwash or turbulence, when heading downwind the AWA is always less than it should be if you are within say 20deg of DDW. So, if you gybe from an instrument reading of TWA +170deg (starboard) to TWA -170deg (port), and then check your gybe angle against your GPS track, instead of 20deg is is usually more like 40 deg, or more. Ideas?

    Reply

    • Mattias
      Aug 29, 2012 @ 09:55

      What happens if you use the engine instead of sails and then make the same turns? If that doesn’t show accurate numbers it’s likely a calibration issue with either the speed transducer or the wind transducer (wind speed and/or direction). For e.g. the Nexus NX2 wind transducer I think there are eight calibration points just for the wind direction. The factory calibration values should be noted on a sheet that came with the transducer, but perhaps they can change due to wear.

      If the instruments show accurate numbers when motoring it’s likely an issue with some kind of upwash or turbulence, as you say. In that case I guess you would have to mount the wind transducer even higher or further away from the mast.

      Reply

  2. Claes Netelbladt
    Aug 29, 2012 @ 09:35

    Det dÀr gjorde jag för trettio Är sedan pÄ ValhallavÀgen. Men jag hade av förklarliga skÀl ingen dator, utan kontrollerade det amerikanska instrumentets vindhastighet mot bilens hastighetsmÀtare. Grov metod men snyggt kopplat till bilens cigguttag.

    Reply

  3. Erik Barkefors
    Aug 29, 2012 @ 10:01

    “40 knots” pĂ„ en parkering ;-)

    Intressant att de har tre olika och jÀmför. Borde peka pÄ att viss skillnad kan finnas mellan olika exemplar.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 29, 2012 @ 10:03

      Jag Àr ganska sÀker pÄ att man anvÀnder alla tre ombord, och dÀrför behöver alla kalibreras. Och det diffar alltid lite mellan olika givare.

      Reply

      • Patrik Svensson
        Aug 29, 2012 @ 10:44

        Tycker man Airmar givaren Àr för tung och ger för mycket motstÄnd.
        Annars verkar den ju anvÀndas som referens..

        Reply

    • Fabian
      Aug 29, 2012 @ 10:31

      Om man tittar efter noga pĂ„ toppen av deras vinge sĂ„ ser man en pĂ„ varje sida. Den tredje vet jag dock inget om…

      Reply

  4. SilverSurfer
    Aug 29, 2012 @ 12:02

    Med den (lille) afstand der er fra forrude og bil generelt mĂ„ der vĂŠre masser af “upwash”. Mon ikke der mest er tale om en “video-opportunity” (lĂŠs marketing) snarere end et stykke seriĂžst arbejde ?
    Umiddelbart svĂŠrt at tage videoen og Nexus’ skriverier om upwash seriĂžst pĂ„ samme tid……..

    Reply

    • Nils MK
      Aug 29, 2012 @ 23:01

      +1

      Reply

    • ErikG
      Aug 30, 2012 @ 07:04

      De kalibrerar ju instrumenten mot varandra sÄ att de ger sÄ lika resultat som möjligt. För att kalibrera windspeed generellt sÄ drar man förstÄs inte omkring pÄ en parkering pÄ det dÀr sÀttet.

      Reply

  5. Bosse
    Aug 30, 2012 @ 08:28

    Ingen störning frÄn bilen? Vad ger detta? Inte vidare vetenskapligt.

    Reply

  6. Harald
    Aug 30, 2012 @ 09:12

    NÀr vi köpte vÄrt första Nexus-system runt 2002 hade vi inte rÄd att skaffa en ny vindgivare utan köpte en begagnad Àldre modell, den dÀr med en aluminium-burk och tvÄ blad ni vet. Den kom ju givetvis utan kalibreringskort sÄ dÄ kalibrerade jag den sÄ hÀr;

    Jag gjorde ett hÄl i en kartongskiva och ritade in streck med 45° mellanrum. Sen tejpade jag givaren pÄ varje streck och snurrade bladen med en batteridriven borrmaskin och noterade vinkelfelet. Att jag Ànnu sen mÄste vÀnda pÄ talen med 180° var intressant, men den fungerade i flera Är nog. Jag litade dock inte sÄ mycket pÄ den, och nÀr den hade ljud som fortplantades i masten skaffades sen en NX2-givare.

    Reply

  7. Pelle P
    Aug 30, 2012 @ 09:25

    Det mÄste vara sÄ att en av givarna Àr (eller ska bli) kalibrerad i vindtunnel; resten Àr börja jÀmförande mÀtning.
    FrÄga t ill Nexus (om nu dom hÀnger hÀr pÄ BLUR!); Àr vindgivaren digital? = all elektronik i givaren vilket innebÀr att kalibreringen stannar i givaren och inte i instrumentet.

    Reply

  8. ahlback
    Aug 30, 2012 @ 19:57

    nu jobbar ju inte jag pÄ Nexus men har lite koll ÀndÄ, detta À nWind dom kör med som sparar all data i givaren..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.