Skip to content

61 Comments

  1. JIMMY
    Sep 2, 2012 @ 08:26

    Foilsen ser för små ut så jag tror på photoshop.

    Reply

    • Graeme Swan
      Sep 2, 2012 @ 23:24

      Absolutely no photoshop, I know I took the picture. You flat earth photoshop people really crack me up lol lol. This is one of a series of 20 or so action shot with the cat hove to, then they put the bow down and sheet in the gennaker furler and ………

      Reply

      • Eivind Haugan
        Sep 3, 2012 @ 08:40

        Please post the series, we want to see more of these!
        If these boats where not meant to be foiling why would they have T-shaped rudders?

        Reply

        • Adrian
          Sep 3, 2012 @ 09:23

          The i14 skiff has t-rudders to give 200 punds of lift, and they do not foil ;)

          Reply

  2. Erik Barkefors
    Sep 2, 2012 @ 08:27

    Ser onekligen effektivt ut… kanske för effektivt för att vara sant? Lovartsrodret verkar vara rent utan foil och att de då skulle klara att balansera på bara en punkt (lä foil) verkar mer än tom de besättningarna borde klara av.

    Reply

  3. Gustaf Dyrssen
    Sep 2, 2012 @ 09:20

    Ingen tvekan om saken, dom foilar. Det som är spännande dock är dom ganska stora design skillnaderna i skroven även om det antagligen inte kommer spela någon större roll.
    Oracle ser ut som en A-catta med mitt balken långt bak. Rockern också långt bak med lite volym i skroven.
    ETNZ Har valt en annan väg med mer volym. Mitt balken längre fram och Rockern längre fram samt något liknande en “svan stjärt” bak för tidigare planing.
    För att gämföra med F18 ( som på intet sätt är lika extrema men designers har helt tydligt tittat noga på dom olika koncepten) så liknar Oracle en C2 medan ETNZ är mer lik en Cirrus R.
    Artemis har jag bara sett några få otydliga bilder av men det ser ut som främre balken sitter extremt långt fram och att den är rundare tvärsnitt långt fram medan dom andra är lite planare under för att få mer lyft. Rund ger dock mindre våt yta. Artemis har också en sprey rail som Wildcat.
    Skrov formerna kommer nog inte spela störst roll utan det kommer antagligen foils, vingen (som nu ser ut att gå att böja dom olika aktre elementen för jämnare tvist) och hur hanterbar man kan göra båtarna.

    Jag skulle tro att det kommer bli grymt svårt att driva dom över 95 pct , om något går fel är man stekt.
    Räkna med att vi kommer få se extrema foils där man kommer ha testat massor och desutom ha studerat olika fiskars fenor i detalj i jakten på hur man skall minska drag.

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 3, 2012 @ 08:47

      någon sekund kan dom ha varit uppe!
      Men kommer dom ligga och segla så där, balansera båten på 3 punkter utan att kunna justera foilsen ?
      -svårare än svårt, tror jag

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 3, 2012 @ 11:09

        Efter att tittat på Graeme Swans bilder på hans sida så ändrar jag åsikt. Det ser ut som om dom fått balans på skutan och har varit uppe en längre stund. Undrar hur det känns när man får roder släpp eller folien kaviterar och faller igenom?

        Reply

  4. J
    Sep 2, 2012 @ 11:52

    Det som talar för photshop är svallet vid lä centerbord. Jag har aldrig sett i närheten av så mycket svall från en foil så jag tror att klippt ur båten från originalbilden och flyttat fram den så att bogsvallet hamnar vid centerborden. Å andra sidan har jag bara sett bärplanssegelbåtar på bild så jag har egentligen ingen aning.

    Reply

  5. /HenrikB
    Sep 2, 2012 @ 12:25

    Det verkar dessutom konstigt med kurvade foils som dessutom skulle ha en plan nederdel? Lovarts daggerboard är helt klart kurvat, det borde bli helt fel vinlkel på nederdelen för att kunna få något att flyga på?

    Reply

  6. Svea-Jonas
    Sep 2, 2012 @ 13:40

    Reply

  7. Marcus
    Sep 2, 2012 @ 15:20

    44 sekunder in i filmen ser man tydligt en likadan 90 graders vinklad foil på Oracles daggerboard + att de har en liknande foil på rodret. Så det är nog inte otroligt att det man ser på bilderna av ETNZ är korrekt.

    Reply

  8. Arne
    Sep 2, 2012 @ 16:11

    Såg just videor från Moth mästerskapen, blir sjukt sugen på att pröva foils. Någon som har en ide om hur svårseglat det är ?

    Reply

  9. ErikG
    Sep 2, 2012 @ 18:49

    Kolla på SA tråden om oracles ac72.
    Man ser tydligt de vinklade foilsen på bilderna.
    Dessutom seglade de av styrbords daggerboard/foil.

    Samtidigt undrar även jag hur det fungerar med så kraftigt kurade daggerboards. För att foilen skall kunna ge tillräcklig lyftkraft och att den skall vara balanserad med krängningen av båten. Verkar svårt att få de art samspela ordentligt.

    Reply

  10. Mauritz
    Sep 2, 2012 @ 18:53

    Photoshop.
    Syns tydligt bakom stb roder – en rektangel som lagts ovanpå bakgrunden.
    Sen, innebär ju inte det att de trots allt har bärplan. Kan vara en “dubbelfint”?

    Reply

    • Graeme Swan
      Sep 2, 2012 @ 23:54

      It’s a cool photo, couldn’t believe what I was seeing when I took it! A lot of people think it is photoshop because the can’t believe what they are seeing!

      Reply

  11. Svea-Jonas
    Sep 2, 2012 @ 19:52

    Tycker mig se luft under läskrovet för om rodret 1:08 in i videon. Sedan kommer klippet. http://etnzblog.com/#!2012/08/ac72-sets-etnz-speed-record

    Reply

  12. Gustaf Dyrssen
    Sep 2, 2012 @ 21:42

    Dom lyfter, MEN inte som en Moth som mekaniskt kan reglera lyft vinkeln (vilket tydligen är förbjudet här) utan med farten kommer lyftet. Jag känner inte till reglerna men skulle tro att dom kommer ha olika foils för olika vindar.

    MVH,

    Reply

    • srsseglaren
      Sep 3, 2012 @ 07:29

      Ingen koll, men en gissning får bli att dom foilar.
      Som sagt ser det ut som lyftvinkeln är konstant vilket i filmen ger en semifoiling effekt dvs en del av skrovet lyfter(endast fören) vilket kan ses ca 1.46 in i filmen, noteras även att centerborden/foilerna justeras till olika djup från ca 2 meter nere 1.46 in i filmen till ca fyra meter nere vid 1,50 in i filmen ? borde inte påverka lyftverkan men avdriften ?

      På fotot verkar full foiling uppnås men den har helt andra centerbord vilka är curved, lä centerbord verkar vara helt nere och lyftverkan borde här komma från centerbordets curvdel istället för ifrån den tvärgående 90graders vinklade delen?

      Fann en film där en Hobie tryfoiler jämföres med en Windrider Rave någon med koll på hur dessa kryssar ?
      http://www.youtube.com/watch?v=yJUZfty8JEo&feature=related

      Reply

  13. JIMMY
    Sep 2, 2012 @ 22:07

    Jag kan ha fel men det känns ologiskt att den skulle flyga. Jag tror inte flerskrov generellt tjänar på att flyga (foila), i alla fall inte på kryss jämfört med tex en Moth. Mothen lutar åt lovart och får mer rätande moment desto högre den flyger, dessutom skapar riggen lyft uppåt när den lutar åt lovart vilket inte ökar trycket på foilsen på samma sätt som det annars skulle. Flerskrov är en helt annan historia, de skulle snarare få sämre rätande moment om de skulle flyga, speciellt om foilsen är böjda inåt. Vidare blir trycket på folisen större desto mer tryck det blir i segelplanet, till skillnad från mothen, och detta skulle öka motståndet markant. L’Hydroptère må vara världens snabbaste segelbåt men då kryssade dom inte, vilka farter kommer den upp i på kryss? Hur skulle man hantera en flygande katta på en bana och i ett match racet? Hur mycket skulle det inte bromsa i slagen när båten inte flyger och man har både våt yta från skroven och gigantiska foils bromsandes under vattnet? Nej, jag tror inte på att någon katta i AC kommer flyga i den bemärkelsen.

    Vad säger Kåre, tror han på flygande kattor?

    Reply

    • Kåre
      Sep 3, 2012 @ 14:42

      AC72 är konstruerade för att kunna gå på bärplanen på undanvinden men jag tvivlar på att de tänker flyga på kryssen, möjligtvis Artamis eftersom de har frambalken och foilsen så långt fram.
      AC 72 regeln tillåter inte några rörliga detaljer på foilsen men du får tippa centerborden framlänges och åt sidan så länge som centerbordets position där den går ut från botten inte rör sig mer än 2cm. Lyftande foils är tillåtna men foilsens huvudsyfte måste vara att förhindra avdrift samt manövrering. Uppdraget centerbord får inte sticka ner mer än 50cm under botten av skrovet därav dessa foils med en horisontell yta när centerbordet är uppdraget.
      Försök med flygande A-katter har än så länge varit totalt misslyckade, mycket beroende på de begränsningar som finns i klassregeln.

      Ac 72na bör ha en kryssfart runt 22knop, 50 grader från vinden i ca14 knops vind och slöra i 30 till drygt 40knop när det blåser lite grann. Detta betyder att man kanske lyfter 40-50% av vikten på kryssen och flyger helt på snabba undanvindar. När det är riktigt lätt väder så är säkert lyftande foils en nackdel men när det går fort så är de säkert bra.
      Du har helt rätt i att rätande momentet minskas men förhoppningsvis minskas motståndet än mer.
      En stor nackdel i matchracing är att båtarna kommer slå betydligt långsammare med lyftande foils som är placerade långt fram, samt att det blir svårt att få bort skräp som fastnar runt dem.

      Flygande katamaran kan löna sig men inte lika mycket att sätta foils på en Moth-jolle.

      Ps AWA är nog mellan 17 till 20 grader på kryssen.

      Jag får ursäkta för det långa inlägget men det var en lång fråga från Jimmy :)

      MVH Kåre

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 3, 2012 @ 20:30

        Kommer centerborden/vingen/ folis att hålla som dom ser ut nu?. Dessa har ju en markant böj på 90 gr, håller det? Eller kommer vi få se annan lösning som ett T istället?
        ( Jag kommer ihåg när TG berättade om 90ans (120ian). Dom var byggda massivt limmade i kolfiber, 9 met långa har jag för mig han sa)

        Reply

        • Kåre
          Sep 3, 2012 @ 22:35

          Det är en utmaning att få L-foilen att hålla samtidigt som de ska ha lagom tunn profil. Snabba högt lastade krökar är inget som fiberkompositer gillar. Man kan specialtillverka 3D vävar som är betydligt mer motståndkraftiga mot delamineringar men det är väldigt dyrt.

          Inget på foilen får sticka utanför maxbredden men en asymmetrisk T-foils där den yttre vingen är kort är tillåtet. Frågan är om det är bättre eller inte.

          Reply

      • srsseglaren
        Sep 5, 2012 @ 11:52

        Hittade ett Sweiziskt A-cat student projekt “HyRaii” som experimenterat lite med submerged foils, ev. utanför klassregeln ?
        Verkar fokus på styrtekniken ?

        http://www.youtube.com/watch?v=u7nCd39kmNY
        http://hyraii.ethz.ch/wp-content/uploads/2012/04/Bericht_Februarstamm_2012.pdf

        Fann även en Nigel Irens trimaran “Scat 37” med submerged foils
        Ev. från 2003 inte fortsatt utvecklat ?
        http://www.nigelirens.com/FRAMEperform.htm
        http://www.youtube.com/watch?v=FG1KEJPhl9Y

        Hoppas att begränsningarna inte blir för stora, så kanske kan AC satsningen tar några kliv framåt i tekniken ?

        Reply

  14. kalle
    Sep 3, 2012 @ 07:38

    Tycker det är väldigt konstigt att de inte fångat flygturen på film utan bara på bild…

    Reply

  15. Markus
    Sep 3, 2012 @ 10:02

    Reply

    • Markus
      Sep 3, 2012 @ 10:03

      Vad sägs om detta då!!!

      Reply

  16. Petter
    Sep 3, 2012 @ 11:53

    Det börjar likna isjaktssegling!
    AWA är alltid 30 grader oavsett färdriktning.

    Reply

  17. kalle
    Sep 3, 2012 @ 12:43

    Jag tycker det blir mer och mer misstänkt ju fler stillbilder som dyker upp. Fortfarande ingen film…

    Reply

    • Graeme Swan
      Sep 5, 2012 @ 07:27

      There approximately 30 photographs in the series. If you want to see more and read about it go to sail-world and read Richard Gladwell’s article. Have the date an time stamping from the meta data and I’m reviewing all the shots to see if I can come up with the track/distance traveled and therefore the speed.

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 5, 2012 @ 09:37

        COOL! (Are you working for Oracel or Artimes ?)

        Reply

        • Graeme Swan
          Sep 6, 2012 @ 22:13

          Just a mad keen catamaran sailor Frederick out to take a few photos of ETNZ AC72. Believe me I was as surprised as anyone when they sheeted in the gennaker and the cat came up out of the water! Now of course ETNZ have had to acknowledge my photos by having a media day to show of the foil capabilities. The most revolutionary event of the AC since the wings on the keel!

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 6, 2012 @ 22:19

          Great work & thanks for the photos. The speculations is part of the whole circus around AC :-)

          Reply

  18. Svea-Jonas
    Sep 3, 2012 @ 14:24

    Varken roder eller centerbord får ha flaps. Vet ej om det är tillåtet att vinkla CB för/akterut i trumman.

    Reply

  19. Lars M
    Sep 3, 2012 @ 16:57

    Hur många av teamen kommer att utmana i 72-fotare ?
    Är det bara Artemis och ETNZ ?

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Sep 3, 2012 @ 17:40

      Prada

      kanske Korea, Fransmännen hoppas att dom kan vara med nästa gång. Man kan anta att kostnaderna har blivit högre än man först trodde. Till nästa gång kommer nog tekniken begränsas något så njut nästa år när det blir fullt ut det bästa som går att konstruera.

      Ser faktiskt ut som ungdoms serien kommer bli fler i AC45 or. Flera team anmälda och under träning vilket är kul.

      Reply

      • Lars M
        Sep 3, 2012 @ 18:07

        Glömde Prada. Det blir alltså 3 team (kanske 4) i Louis Vuitton cup. Sverige har en rätt bra chans att bli utmanare, det vore ju en enorm sensation!

        Reply

        • z
          Sep 3, 2012 @ 20:26

          Sverige är väl knappast synonymt med rysk olja?

          Reply

          • Lars M
            Sep 3, 2012 @ 20:35

            Håller med, det är lite tunnt med Svenskt intresse. Men, det är väl KSSS som är utmanade klubb !

      • Fabian
        Sep 6, 2012 @ 09:45

        Ben Ainslie skall utmana om AC35, men 34an seglar han med Oracle.

        Reply

  20. Svea-Jonas
    Sep 4, 2012 @ 12:30

    Tycker det ser ut som om ETNZ ha satsat på foils som kan ställas in som “surface-piercing” medan OR visar upp “fully submerged”. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hydrofoil_types.svg

    Reply

    • gurra
      Sep 6, 2012 @ 20:14

      s-p foils är självjusterande , f-s är inte – man får ju inte använda flaps
      så s-p är vad alla kommer att köra med tror jag.

      Reply

  21. Peter Gustafsson
    Sep 6, 2012 @ 08:31

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 6, 2012 @ 09:18

      och med bara focken (skulle gissa med lite öppna skot).

      Reply

      • Svea-Jonas
        Sep 6, 2012 @ 10:13

        I de hastigheterna bromsar nog ett större bukigare segel

        Reply

        • Pelle P
          Sep 6, 2012 @ 11:08

          Så sant Svea-Jonas; när kommer “vingfocken”??
          Jag tror det kommer att avgöras på två saker under AC;
          Få allt att hålla ihop och SPEED! Matchracing momentet blir nog minimalt.

          Reply

          • Lars M
            Sep 6, 2012 @ 11:44

            Håller med. Jag skulle tro att allt kommer att handla om vem som lyckas bäst med foilandet och iom det får bäst speed.

        • Fredrik Lönegren
          Sep 6, 2012 @ 22:55

          Jag tänkte inte på seglet utan snarare om dom är på kryss. Häftigt om dom lyfter upp även på kryssen.
          ( kommer ni ihåg våra inlägg tråden, bra eller dåligt med matchaR, när dom lanserade konceptet med kattor)

          Reply

    • srsseglaren
      Sep 6, 2012 @ 13:21

      Kul, blir nog inte så mycket matchracing ?

      Undrar vilka farter det rör sig om ?
      Vad tror Kåre ? kan man ev. addera med groundeffecten om man skippar näten och börjar med täta dukar ? eller blir farten för låg ?
      .

      Reply

  22. Fabian
    Sep 6, 2012 @ 09:43

    Reply

  23. Svea-Jonas
    Sep 6, 2012 @ 12:55

    Om man jämför bilderna på OR och ETNZ så kan man se att OR:s “plattform” twistar mer än ETNZ:s. Kanske för att inte minska anfallsvinkeln på horisontala foilen lika mycket när det byar på och lovartsstaget belastas och twistar plattformen.

    Reply

  24. Johan
    Sep 6, 2012 @ 14:00

    Som alltid när en ny konstruktionsklass införs så är spektrat av konstruktioner ganska brett, men efter ett tag så börjar de mer eller mindre likna en entypsklass där båtkonstruktionerna skiljer sig åt allt mindre och mindre.
    Jämför när IACC introducerades -92 då vi fick se både smala och breda konstruktioner. Mot slutet (näst senaste AC) var det bara smala konstruktioner då det visade sig att det var dom som var snabbast inom regeln.
    Boatspeed är a och o, matchracing blir sekundärt. Har du fartövertag kan du segla bort från din konkurrent och sedan bara köra fortare än honom. Ganska enkelt va? :)

    Reply

  25. lelle k
    Sep 6, 2012 @ 16:11

    …undrar hur det blir m SRS talen när dom Photoshoppat färdigt :)))

    Reply

    • Per L
      Sep 6, 2012 @ 18:13

      Är det inte läge att dra igång en SRS debatt med 600 inlägg om deras potentiella SRS tal…. Tycker det är lite långtråkigt att SRS tråden här stannat av på annat plats här på Blur. Jag undrar faktiskt om en Seniorita H har rätt SRS i jämförelse. Vart har alla SRS controll freaks tagit vägen?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 6, 2012 @ 18:50

      Du kanske kan ordna fram ett ORCi-VPP så har vi något att utgå från :-)

      Reply

      • Per L
        Sep 7, 2012 @ 09:38

        +1

        Reply

    • L-B Gustafsson
      Sep 6, 2012 @ 19:56

      Nu skall vi ha en ny SRS-debatt

      Det är ju långsmalt*2 men bara en klassregel så om man har förstått inläggen här så är allt sådant missgynnat. För visso så har inte någon idag avliden svensk konstuktör ritat någon båt men kanske borde dom haft med 1,15 med tanke på att dom skall släpa två skrov runt banan.

      Reply

  26. Peter Gustafsson
    Sep 6, 2012 @ 17:07

    Oracle testar foils även på 45:orna. Här är lite bilder från Darren Bundock:

    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.276228212488210.62579.176595122451520&type=3&l=8f83ebf6f2

    Reply

  27. Jan Dejmo
    Sep 6, 2012 @ 20:20

    Peter!
    Jag får upp en tom sida. Måste man vara med i Facebook för att kunna se bilderna?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 6, 2012 @ 22:17

      Ja, tyvärr. Jag skall se om jag kan skaka fram dem på annat sätt.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.