Skip to content

15 Comments

  1. Mikael Vesala
    Sep 19, 2012 @ 12:47

    Jäklar vad snyggt!! Det där får vi försöka lära oss! Förstod jag rätt? Skota hem gamla skotet, gippa och vänta tills seglet sugs över och sen snabbt hala in 15 meter lina på nya sidan…. :-) spännande!

    Reply

  2. Richard Göransson
    Sep 19, 2012 @ 13:04

    Och backa jibben tills blåsan glider över. Man behöver jibben för det här.
    Vi har tränat som tusan på det här.

    Reply

    • Pelle P
      Sep 19, 2012 @ 13:14

      Fråga Richard; hur undviker ni den “sidkraft” som fock+gennaker ger i första läget, när gennakern lägger sig på focken och riggen? Är det inte lätt att ni välter?

      Reply

      • F424
        Sep 19, 2012 @ 15:42

        Det blir nog tufft Pelle. Richard har förmodligen en ung, snabb spänstig besättning som ser till att raskt vara på rätt sida båten….;-)

        Reply

        • Pelle P
          Sep 19, 2012 @ 18:56

          Det är därför vi tar med en 14-åring till helgen!:)

          Reply

      • Richard Göransson
        Sep 20, 2012 @ 00:18

        Det är mycket tajming för att det ska funka men focken släpps när hornet passerar förstaget och på andra sidan ska den skotas samma som blåsan dvs aktivt för att hjälpa blåsan att fylla. Det är en ganska snabb sväng så det är lätt att det går fel och då välter man.

        Reply

  3. Erik Falk
    Sep 19, 2012 @ 13:15

    Så snabbt och snyggt! Det ser väldigt enkelt ut i klippet men det gör ju det mesta när tajmingen är perfekt. Med fel tajming och lite otur i hård vind så ryker nog hela riggen, precis som han säger.

    Reply

  4. Mattias Bodlund
    Sep 19, 2012 @ 16:08

    Ett litet tips – gör INTE detta när seglen är våta. ;)

    Reply

  5. Mattias Bodlund
    Sep 19, 2012 @ 16:16

    Det är kanske mer i regn + gamla segel man skall vara försiktig. Har man en gammal gennaker eller mycket våta segel så kommer gennaker lägga sig som ett klistermärke på focken. Har man en flong ny gennaker så kanske det går ändå.

    Reply

  6. Patrik A
    Sep 21, 2012 @ 07:58

    Jag är inte övertygad om att detta fungerar med ett “J X 0.33” Peke utan det får nog vara en sån där jättepinne som Melges24/32 har.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 21, 2012 @ 08:13

      Melges 32 sprit = 2440 mm
      J/111 sprit = 2430 mm

      Jag tror designen på assyn spelar ganska stor roll också. Med stor halvbredd kommer det att vara svårare än med en en lute flatare design som Melges 32 har. Men med vår A5 i riktigt brall tror jag att det funkar.

      Reply

      • Patrik A
        Sep 21, 2012 @ 08:52

        Det tror jag också skulle funka Peter ! Vi som har peke på 1250mm och Gennakerbredd 8.3m kan glömma denna manöver om vi inte skaffar “klippkort” hos segelmakaren ;-) Ändå har vi långt peke mot många med “Båtsystempeken”.
        Vi har även konstaterat att vi går precis lika fort med vår smalare gennaker som inte göms bakom storseglet på samma sätt och därmed även fyller betydligt lättare i lite vind, detta är saker jag tror märks betydligt mindre med dubbelt så långt peke.

        Reply

      • Pelle P
        Sep 21, 2012 @ 09:00

        Det viktiga här skepparn är att vi provar! Kanske inte i en race-situation då… men vi får träna lite på den med A5:an! Praktiseras detta i Melges? Kanske Dr Krull har svaret?!

        Reply

  7. Gennakergipp i hårdvind | BLUR
    Mar 26, 2013 @ 10:00

    […] bra tips om gennakerhantering i hårdvind. Titta och lär. Kolla också in Heavy Air “Skiff” Jibe. Tipstack till Johan […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.