Related Posts
Sweet… Shogun 42.6
Shogun 50 var ju en av förra sommarens snackisar. Men där det var lite svårt att avgöra om det var en one-off för en ambitiös ägare/projektledare eller något mer… Men när man nu flyttar ner samma tänk i en mer hanterbar storlek, och som också passar våra vatten mycket bättre, så ser det riktigt roligt […]
Sweet… Shogun 50 från Linjett
Det här en båt som väl har varit en “officiell hemlighet” ett bra tag nu. Det är svårt att samla expertis från många olika håll, utan att det märks. Framförallt när Rosättra Varv dök upp i diskussionen… det här är ju inte riktigt vad man väntar sig från dem. Jag har ju tidvis tyckt att […]
Populistiskt om SRS
Det är vinter, kallt och blåsigt. De flesta båtar ligger på land, och vi kan vare sig bråka om säsongen som har varit eller den som kommer. Och nya båtar kommer ju inte förrän i januari. Vad skall man göra för att engagera seglarna? Hur skall man locka läsare i en värld där debattklimatet sätts […]
23 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
anders svensson
Sep 19, 2012 @ 18:23
Varför har man kuddar med Union Jack i en svensk båt?
Varför har man överhuvudtaget nationsprydda kuddar i en båt?
kim
Sep 19, 2012 @ 23:43
Vilken tur att du inte hade högtalarna påslagna.
Du hade hoppat högt om du hade hört hur han totalt ignorerar det patriotiska i att tala svenska.
Jag tror det kallas globalisering. En ganska bra sak om man vill sälja fler båtar.
;-)
anders svensson
Sep 20, 2012 @ 10:31
Men globalisering innebär att man gå bort från ett nationstänk.
Dvs. inga nationella symboler då det är oviktigt i ett globalt värld.
Nationsdsymbol kan användas som kvalitetsstämpel men det är ju inte det man gör här.
Oavsett, jag har uppenbart lite för mycket tid på mina händer om jag har tid att kommentera kuddar i en båt men tycker det är sjukt dåligt marknadsföring att slänga in såna detaljer.
sillstryparn
Sep 20, 2012 @ 11:36
För att det är snyggt, kanske.
Feffe
Sep 19, 2012 @ 22:01
Tunga frågeställningar såhär på en Onsdag… :-) Hur gör man stenkulor är en annan fråga som förtjänar ett svar. Fin båt förresten :-)
Raketen
Sep 19, 2012 @ 23:52
Stenkulor :)
Fundera inte på det.
Släpa upp Staren till på lördag istället. Så rejsar vi Roxen race istället! :O)
F424
Sep 20, 2012 @ 09:46
Ser ju kanon ut. Kul med nya svenska båtar!
Per
Sep 20, 2012 @ 10:39
Fin båt men sticker den ut? Varför ska man välja denna? Jag tror det blir väldigt svårt om de inte adderar något nytt mot vad som redan finns på marknaden speciellt om man inte konkurrerar med pris. Varför är denna bättre än t ex Arcona?
Stefan A
Sep 20, 2012 @ 10:51
Varför väljer man en BMW istället för en Audi?
JIMMY
Sep 20, 2012 @ 11:15
Det som Håkan gör annorlunda mot tex Arcona är att han har ett mindre djupgående som standard och han har konstruerat båten för detta genom att ha ett större och djupare roder samt flyttat bak riggen. Att kunna kombinera grunt djupgående med goda seglingsegenskaper borde vara ett tungt försäljningsargument om man ska använda båten i skärgården och i naturhamnar.
Vore intressant att jämföra tex Arcona 410 och Swedestar 415 på vattnet för att se hur väl Håkans koncept fungerar i praktiken (fungerar väl rätt bra på Tarac?).
Staffan Larsson
Sep 20, 2012 @ 21:49
För att se hur konceptet fungerar kan man väl titta på Swedestar 370 som ju bygger på samma tänk och jämföra den med Arcona 370. Arconan är väl några år äldre, men de verkar vara rätt lika prestandamässigt (SRS ligger rätt nära varann). En stor sak som skiljer är ju att Arconan har genua som jag tror gör skillnad i lätt vind. Swedestar har det inte och jag tycker att det verkar vara ett klokt val helt i linje med båtens koncept – den ska vara enkel att segla men med goda prestanda.
Vad gäller A410 vs SS415 så tror jag att Arconan kommer att vara ett par procent snabbare. Den är enligt broschyren lättare, har mer segel och går djupare. Dessutom är den bredare, med betydligt fetare akterskepp, vilket ger ytterligare styvhet och fart. Den är mer prestandaorienterad och håller sig till sitt koncept på ett bra sätt. SS 415 har ett mer balanserat skrov med smalare akter, som kan ge tryggare seglingsegenskaper särskilt i det högre vindregistret som dessutom kan förstärkas av ett kraftfullt roder. Samtidigt tror jag att skrovet är lättdrivet och att det kommer att vara en lättseglad båt med fina prestanda. Eftersom konceptet har funkat på SS 370 tror jag att Lidköpings Båtsnickeri kommer kunna sälja en och annan 415 också, inte minst till gamla 370-ägare, om de bara får sina gamla båtar sålda i dessa dagar. Och ja, Lars har nog rätt, de flesta som kommer att köpa SS415 är 55+.
Peter Gustafsson
Sep 20, 2012 @ 11:35
Andra båtar i samma segment (fast ännu högre lack/knop-tal) är Faurby 424E, Luffe och ett antal andra.
Faurbyn sticker 2.00 nya Lufffe 3.6 bara 1.90.
JIMMY
Sep 20, 2012 @ 12:05
Du har rätt i att det är fler varv som är inne på samma tänk, men det är ändå en viss skillnad på tex Luffe 3.6 som ju “bara” är en 36-fotare jämfört med Swedstar 415.
Om jag förstår Swedestar rätt så ska ju denna vara konkurrenskraftig med tex Arcona 410 då dom uppger ett SRS-tal på ca 1,37 vilket ju är typ samma som Arcona 410 (1,371) och då sticker ändå Arconan 2,21m.
Lars Rönnberg
Sep 20, 2012 @ 13:39
Tror inte att Swedestar 415 hänger med en Arcona 410, jämför Swedestar 370 som inte hänger på lilla Arcona 340. Beror kanske på att alla jag känner som köpt 370 är snälla 55+ med 10 sorters finwhiskey i bokhyllan medan 340 seglarna är tuffa, hungriga och lite yngre……; )
Peter Gustafsson
Sep 20, 2012 @ 13:54
Jag tror inte att man kan hitta någon korrelation mellan boatspeed och mängden finsprit?
Sä länge man tappar den på lättviktsflaskor så går det att ha med en fin sortering även i planande båtar. Det är ju glaset som väger :-)
JIMMY
Sep 20, 2012 @ 14:43
Ha ha, nu är diskussionen på rätt nivå!! :)
BTW, Åland “Whiskey” Race startar om ca 4tim…
Bo Persson
Sep 20, 2012 @ 14:54
Nu när det närmar sig pepparkakstider så kan jag t o m tänka mig en god Kelt cognac i en lättviktsflaska, om inte annat så blir ju portokostnaden lägre.
/Bosse
Göran
Sep 20, 2012 @ 16:04
55+, det var det jävligaste :-)
Lars Rönnberg
Sep 20, 2012 @ 16:55
@Göran
Jag slår vad om en flaska finsprit att medelåldern på Bullandös Swedstarseglare, Stephan, Peter och Göran med råge överstiger 55 år…..
Sätter du mot? ; )
……..eller har ni bara levt ett sånt hårt liv?
Finngulf
Sep 20, 2012 @ 10:59
Tanken är nog att den ej skall sticka ut!!! Målgruppen är välbärgade 50+ som vill köpa en båt kanske den sista de köper. Denna tillsammans med Linjett 40, Arcona 410 här säkerligen ett gott andrahands värde. Investera i en båt med dubbla roder knäck på aktern T-köl m.m är en mycket större risk när man vill sälja vidare.
Clifford
Sep 20, 2012 @ 12:42
Riktigt fin båt. Helrätt att dra back segelplan o köl, gott att slippa teakdäcket. Men Hakan Sodergren inspirera inte..
srsseglaren
Sep 20, 2012 @ 12:52
Vore kul med ett test med Luffe 40.04 och Nicander 40.
Luffe 3.6 förefaller ha en del likheter med CDE designade Hoff 37 ? jmf segelopaddel
http://segelochpaddel.blogspot.se/search?q=hoff+37
Luffens 190cm köl och ngt lutande för bör underlätta vid besök i naturhamn.
T-köl = sjögrässamlare och försvårar naturhamnar ?
F424
Sep 20, 2012 @ 13:18
Angående naturhamnar så får man förutom djupet också ta hänsyn till hur långt från klippan kölen sitter. I mitt fall (Faurby424) så är det närmre 6 meter från avstampet på Bruceankaret till kölen vilket gör att man inte sällan kan näbba in där kortare båtar har problem.
Även om båtarna som nämnts har samma grundkoncept (byggsätt, lacklager, 40-42 fot ) så är det stor skillnad storleksmässigt. I ena “nätta” hörnan Nicander (längst in), Luffe40.04 och Faurbyn som är smala/låga. I andra hörnan Swedestaren och Arconan som är biffigare med upp till halvmetern större bredd och rakare stäv. Tittar man på segelytorna så skiljer även detta sig rejält. Tar vi storen på en Arcona så är den 25% större än på Faurbyn.