Skip to content

23 Comments

  1. Mr W
    Sep 20, 2012 @ 08:12

    Blir tufft att hinna till startlinjen…

    Reply

  2. Johan
    Sep 20, 2012 @ 09:23

    Vad menar du med “inkluderande” format?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 20, 2012 @ 09:38

      Framförallt att man specar en entypsbåt. Inget fel på X-35, men att hitta en riktigt bra X-35 i varje region som kan och är villig att lägga pengarna på detta i tillägg till sin entypssatsning är antagligen svårare än att hitta tre “vanliga” båtar.

      Det var väl det som var spiken i kistan för Admiral’s Cup? När alla lag skulle ha en Sydney 40.

      Men det är ju ett danskt race, så en X-båt måste väl vara med på nåt sätt :-)

      Låt oss se hur NoR ser ut.

      Reply

  3. Peter
    Sep 20, 2012 @ 11:30

    Peter. Med risk att vara partisk. Som jag fattade det så skulle X-35:orna köra entyp. Vi har väldigt bra X-35:or i alla de länder du nämner dvs Sverige, Finland, Norge och Tyskland. Dessutom har vi X-35 VM i Malmö ett par veckor innan så det blir smidigt att ligga kvar.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 20, 2012 @ 11:38

      OK, med VM så tätt inpå så funkar det säkert bra.

      Annars är det ju ett litet projekt att släpa en X-35 från Norge till Bornholm för ett race i september :-)

      Reply

  4. Eivind Haugan
    Sep 20, 2012 @ 11:44

    Admirals Cup formatet var fungerte fantastisk bra helt til prestisjen i arrangementet ble så stor at det kun ble for profesjonelle seilere i båter som ikke lenger egnet seg til annet enn inshore seilaser.
    Dette konseptet kan være verdt å satse på, men man burde kanskje ha en owner-driver regel?

    Reply

    • Sam V
      Sep 20, 2012 @ 12:05

      Med tanke på antalet båtar i ORCi-VM så lyckas regeln locka till sig många seglare, varav de flesta i standardbåtar (nåja) med amatörbesättningar (enligt Isaf:s definition). Och ska man ha en entypsklass känns X-35an relevant med tanke på utbredningen.

      Spännande initiativ som jag hoppas lyckas. Placeringen på Bornholm är genial.

      Reply

      • kim
        Sep 21, 2012 @ 10:16

        Publikvänligt, nja.

        Reply

        • Sam V
          Sep 22, 2012 @ 10:06

          Havskappsegling, knappast. Däremot transportvänligt/rättvist.

          Reply

  5. Peter Gustafsson 332
    Sep 20, 2012 @ 15:19

    Fantastiskt upplägg.

    Kör hårt och lyft X-35:orna.

    Läser mellan raderna att J-boat mäster känner något annat…:)

    /pg

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 20, 2012 @ 15:32

      Nejdå, inte alls.

      Bara min vanliga käpphäst att man inte skall krångla till saker och ting för att det går ut över deltagandet.

      Lite beroende på hur man gör så hade det varit kul att få regioner som körde mot varandra. Den klassiska “west vs west-coast” hetsen. Nu finns det ju ingen X-35 på västkusten. Men det finns å andra sidan ingen TP52 heller :-)

      Reply

  6. Peter P
    Sep 20, 2012 @ 15:48

    Peter – faktiskt så finns det ett par X-35:or på västkusten.
    SWE 47 Manixen Tomas Liljedahl
    SWE 243 Peder Karlsson
    Vi får övertala en/bägge att göra en satsning :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 20, 2012 @ 15:59

      Jo, jag vet. Men det är en bit till Danskar och Tyskar när man inte seglar aktivt idag…

      Reply

  7. Stefan P
    Sep 21, 2012 @ 07:30

    Med tanke på hur många Estniska båtar som var med på ORCi VM och hur de presterade känns det lite fel att inte de erbjuds ett lag. Jag håller med Peter att X-35 som en båt kan vara begränsande hade gått att dela upp på annat sätt. Hur som helst kul med ett nytt initiativ och hoppas att det får bra uppslutning.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 21, 2012 @ 08:14

      Jag tror inte det var en begränsning, utan snarare en gissning på vilka som skulle komma.

      Reply

      • Martin
        Sep 21, 2012 @ 08:34

        Förhoppningsvis så kommer alla Östersjö länder med “egna” lag.
        Det skulle vara en mkt positiv utveckling för havskappseglig som alla skulla vara glada för. Havskappsegling föresten !!! det är mer bankappsegling med inslag av havskappsegling på mästerskap i ORCi vilket jag tycker är helt OK. Det viktiga är att vi kan samla kölbåts segling under en regel i vårt närområde med internationellt motstånd. Alla som seglade VM i Finland har nog fått mersmak. Motståndet var det tuffaste team feelgood seglat mot.
        Om det finns någon besättning på Västkusten som är sugna på EM i Sandhamn 2013 så hör av er i höst om ni önskar tips med logistik, inmätning i ORC + div andra frågor
        Martin 0730-520893 hjuvik@spray.se

        Reply

  8. Peter P
    Sep 21, 2012 @ 11:47

    Både Estland och Ryssland har X-35:or. Estniska är ganska vass. Vi skulle ev kunna chartra några båtar från VM flottan om det är länder som saknar egen (tex Lettland, Lituaen).

    Reply

  9. Pelle P
    Sep 21, 2012 @ 11:59

    Angående X-35:or; båtmaterialet finns. Det viktiga är att den/dom 35:an som satsar inte bara köper segel mm utan också laddar upp med träning och race mot bra utländskt motstånd! Men det gäller förståss alla som vill vara med!!!…
    Paralellen med OS är inte helt fel; chans till bra placering, annars ingen idé att skicka någon!!

    Reply

  10. Lasse Bergkvist
    Sep 21, 2012 @ 12:16

    Ett kanoninitiativ av KDY och KSSS. Vi var nere och seglade EM i ORCi på Bornholm 2006 och det var ett helt igenom kanonarrangemang ( tyska seglingsledare) med bra väder, bra vind, kanonmat och trevlig stämning – det här borde kunna bli minst lika bra! Har sett en skriftlig inbjudan och det ser mycket bra ut. Hoppas att det blir fler svenska lag som är med och att det blir fair seglingar!

    Reply

  11. Slut med havskappsegling? | BLUR
    Sep 25, 2012 @ 20:20

    […] nej, det blir inte havskappsegling bara för att man kallar sitt race Royal Ocean Cup. Hallå, Östersjön är väl ingen […]

    Reply

  12. What’s Up 1241 | BLUR
    Oct 8, 2012 @ 09:00

    […] Inte så många stora race kvar här hemma. I Rungsted kör KDY Race Rig Tig och på fredag är det också informationsmöte om Royal Ocean Cup. […]

    Reply

  13. Classe
    Oct 9, 2012 @ 12:14

    Intressant diskussion. Undrar om IMX-40 kan ta plats i sådant race. Var ju med på VM i år på andra sidan östersjön och vi som körde stora klassen där det var många proffs, kan intyga att motståndet är bra. Det räckte att man “duckade” för 2 båtar på första kryssen så tappade man 5 placeringar till rundning. Lag segling kan bara bli roligare… Gänget från Norrköping (Foxy Lady)kommer troligen att köra flera race nästa år också.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.