

Related Posts
Arcona 460 IdaLina sjönk efter att hjärtstocken gått av
Inte så kul. Det är ju sånt här man är orolig för när man är långt från land. Frågan är om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan täta på nåt sätt? Det är nog helt omöjligt att få styr på en hjärtstock som löper amok. Visa detta inlägg på Instagram […]

Spektakulärt i Middelfart
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]

Svensk mästare i haverier?
Jag träffade Niklas Krantz 2015. Då var han fortfarande på SVT men hade startat sittbrunnen.se. och funderade på vad han skulle göra framåt. Då var det vårt projekt kring Fastnet som stod i fokus. Och att vi tog tag i en dröm vi haft och till sist gjorde slag i saken. Jag vet att vi […]
9 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Oct 25, 2012 @ 10:02
Otroligt vilken öppenhet – inte helt vad man är van vid.
Oct 25, 2012 @ 16:43
Det som inte går att laga med silvertejp är trasigt! :)
Oct 25, 2012 @ 19:29
Ser dyrt ut…
Oct 25, 2012 @ 19:56
Hela berättelsen, tror inte riktigt på det! Sannolikt mer en del av den psykologiska krigföringen där det gäller att manövrera ut motståndarna moraliskt snarare än fysiskt. Devisen “Under promise – Over deliver” verkar fortfarande vara en gångbar taktik. precis som 20-talets AC.
Oct 25, 2012 @ 19:49
Tycker det ser ut som hon går på nosen en bra stund innan hon voltar. För dålig bärighet på huvudfoilen kanske? Trimmas båtens horisontalläge manuellt eller går det automatiskt?
Oct 25, 2012 @ 20:19
Inga rörliga delar är tillåtet. Enda justeringen som är möjlig är att höja/sänka ‘centerborden’.
Det intressanta här är att reglerna från början tillät centerborden att generera lite lyftkraft för att förhindra att skroven gräver ned sig på hård undanvind. Eftersom det visade sig omöjligt att begränsa och praktiskt kontrollera genererad vertikal lyftkraft inom reglerna släppte man det fritt. Uppenbarligen behövs än mer lyftkraft åtminstone i frisk vind… De andra teamen sitter nog och räknar friskt på balans mellan motstånd och lyftkraft i olika vindstyrkor med olika centerbord.
Oct 26, 2012 @ 17:24
CB:n vinklas ut/in + för/akter i trumman
Oct 25, 2012 @ 20:09
Alla verkar ganska chockade och ödmjuka. Tänk hur illa det kunde ha gått.
OR17 har mindre volym i skroven än ETNZ samt plattformen var extremt flexibel vilket gjorde att lovarts skrov såg ut att dyka. Tror inte foilsen hade så mycket med vurpan att göra även om dom inte verkar ha funkat särskilt bra. Undrar vad Larry tänker nu. Rätt mycket uppförsbacke.
Oct 26, 2012 @ 16:47
http://www.terrathree.com/en/career.html
Man behöver mer folk för att få ihop allt-:)