Skip to content

16 Comments

  1. srsseglaren
    Nov 2, 2012 @ 07:14

    Oppa gangnam style,
    http://www.youtube.com/watch?v=60MQ3AG1c8o

    Super kul !!

    Reply

  2. Svea-Jonas
    Nov 2, 2012 @ 09:07

    Märkligt att kansliet kan höja mitt SRS mitt i sommaren “med vänliga hälsningar” och sedan vägra svara på varför man har gjort det. Upp 0,027 och sedan dödstyst. Vem skulle inte undra?

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 2, 2012 @ 10:16

      Kanske blir lite svårt att korrigera ett gjort fel om man inte känner till felet ?

      Eller som Jan Dejmo skrev i tråden “SRS 2012”:
      “Vad jag kom fram till var att en seglare hade begärt revision av ditt SRS-mätbrev och att man vid revisionen kom fram att det hade gjorts ett fel i handläggningen. Felet rättades vilket innebar att SRS-talet på din båt höjdes med 3%.” ?

      Reply

  3. Svea-Jonas
    Nov 2, 2012 @ 10:31

    Jo men innan man höjde sänkte man lite. Vilket fel är det du menar som man inte kände till att man hade gjort, två gånger, och som man sedan korrigerade…? Eller fanns det verkligen något “fel”?

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 2, 2012 @ 10:41

      Om det blivit fler turer så bör kanske dessa besvaras av SSF, varför inte använda Facebooksidan ?

      Det viktiga kanske är hur rätt/fel som slutbrevet hamnade jmf med andra liknande båtar ?
      Nu är tyvärr inte breven för 2012 tillgänliga för tillfället : /

      Reply

      • Peter
        Nov 2, 2012 @ 11:57

        läs ovan: ” Här kan du läsa om nyheter och ställa frågor rörande SRS, dock svarar vi inte på frågor kring enskilda båtars SRS-tal då dessa är reserverade till mätbrevsrevisioner.”

        breven finns fortafrande via annan länk med reservation att det kanske inte gäller. jag är faktiskt något förvånad då enligt SRS A.6.1. e) v) mätbrevets giltighetstid begränsas till 31/12. när listan togs bort gäller då A.6.1. e) iii), dvs. att mätbrev har återkallats?

        http://matbrev.svensksegling.se/home/approvedList

        Reply

      • srsseglaren
        Nov 2, 2012 @ 13:48

        Ja inte vet jag, är det E 4494 som gäller ?
        Kan inte se att det ligger mer off jmf med övriga ?
        Om ngn ligger högt så kanske funderingarna i första hand gäller E 4000 ?

        Reply

        • Peter
          Nov 2, 2012 @ 14:36

          jag utgår att det är E4000 och den har satt på lite bly i kölen (kommit 0,2 cm djupare också) och satt på en högre mast och längre bom och på så sätt ca. 10 % större stor.

          samtidigt har båten fock istället för genua och ingen spinnaker och inget backstag. Jag tycker det är dyrt med endast ca. halv pinne ner eller tre pinnar upp om man utgår från SRS-usp.

          Reply

      • Svea-Jonas
        Nov 2, 2012 @ 18:31

        He he he, SSF besvarar inga frågor. Nada.

        Reply

        • Peter
          Nov 2, 2012 @ 23:03

          det är de tydliga med. sen kan man undra när respittal åker jojo under säsongen. För det första finns ingen granskning för att förhindra att handläggningfel görs? Ska det behövas överklagande för att det rättas till? hur kan det vara att det bli flera ändringar?

          det framförs att det är ett mer öppet system nu men så är det ju inte.

          Reply

          • JIMMY
            Nov 4, 2012 @ 01:24

            Jo granskning görs så att handläggningsfel ska upptäckas men hela vårt administrativa system var nytt för i år och saknade en tydlig överblick varför vissa tyvärr ändå kunde slinka igenom utan den extra granskningen. Dock var det inte mer än ca 20 mätbrev som missades av de 1000 utfärdade. Till 2013 blir detta löst med lite extra kodning så då blir det bättre.

            Till Svea-Jonas kan jag bara säga att jag är ledsen att feedbacken till dig var dålig. Kansliet fick över 3000 mail i SRS-inkorgen och då råkade det bli så att just ditt inte blev prioriterat. Min förhoppning är att många av frågorna nu istället kommer att ställas på vår Facebooksida så att fler kan ta del av dem och därmed hoppas jag på färre mail till kansliet så att fler hinner bli besvarade. Vanliga frågor kommer sedan också att hamna på vår FAQ.

            SRS är inte mer öppet än vad LYS var när det gäller underlaget för respittalen men det är också det enda som inte är offentligt. Allt annat rörande SRS försöker vi informera och vara så tydliga som möjligt med.

            Undrar någon över någon regel som han eller hon finner otydlig eller något annat som är oklart rörande SRS, tveka inte att ställ frågan på http://www.facebook.com/SRSinfo

          • Svea-Jonas
            Nov 4, 2012 @ 13:10

            Så om jag skickar ett brev till SSF nu så kommer det besvaras? Sen är man ju nyfiken på vad ett “handläggningsfel” är för nåt egentligen. Kanske nån tryckte på fel tangent på datorn av misstag bara.

          • JIMMY
            Nov 4, 2012 @ 17:39

            SSF har en halvtidstjäst för all båtteknik där också SRS ingår, just nu är det fullt upp för Göran med att jobba med revideringen av SRS inför 2013 (som bla innehåller ovanstående förbättringar så att det som hände dig inte skall kunna kunna inträffa fullt så lätt igen) så kan du ställa frågan på Facebook så är vi några fler som kan hjälpa till. Dessutom är det kanske fler som undrar samma sak som du som då också kan få svar på sin fråga?

            Troligtvis kan vi inte svara på vad för “handläggningsfel” som begicks utan att förklara hur SRS-talen sätts i detalj, och som du vet är denna information inte offentlig.

          • Gustaf Dyrssen
            Nov 4, 2012 @ 17:54

            Svea-Jonas,
            Vad Jimmy inte säger men som du kan läsa mellan raderna är att om du ställer frågan på FB så kan dom frivilliga (där Jimmy ingår och jobbar helt utan betalning på sin fritid för att vi alla skall få det bättre) svara på dina frågor.

            Vågen för deras arbete….. MVH,

          • Peter
            Nov 4, 2012 @ 21:18

            just det med hur respittal sätts var väl inte hemligt i det Gamla SRS/LYS.

  4. Peter
    Nov 4, 2012 @ 21:21

    intressant vad som pågår inom NORLYS. när SRS går från tabell till mätbrev så verkar det att NORLYS går den andra vägen.

    http://www.seilmagasinet.no/id/39681

    sen är det visst svårt att hitta bra ballans mellan enkelheten och rättvisan.

    http://www.seilmagasinet.no/id/24529?showobjid=39681&showsubid=0#com18218

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.