Nytt ORC VPP för 2013
Alla mätregler uppdateras ju kontinuerligt. En VPP-baserad regel som ORC International, där man har en matematisk modell som räknar ut teoretiska farter, så handlar det oftast om att man uppdaterar de moduler som räknar ut framåtrivande krafter och motstånd. Eller viktningen av olika faktorer.
De senaste åren har ORC varit avvisande till motioner som har rört “skevhet” i systemet. Till exempel så har de flesta seglare ansett att TP52 varit gynnad, men ORC har envist hävdat att så inte är fallet.
Nu har man i alla fall gjort en rejäl uppdatering, och TP52 Blixt Pro Sailing som vann SM i år har plötsligt blivit nästan 4% snabbare. Även italienska NM38S som vann VM skall måste segla nästan 3% snabbare nästa år.
Och den relativa skillnaden mellan TP52 Wolfpack (tidigare gynnad) och King 40 Magic (tidigare missgynnad) blir hela 5.7%!!! Det borde göra stor skillnad på kappseglingsbanan!?
Det är mycket stora differenser i en etablerad och vetenskaplig VPP-modell. Sedan skall det ställas i relation till de förändringar som ställde till sådan förfäran i SRS :-)
Här är ett urval av den svenska fleeten:
Båt – Båttyp – GPH2013 – GPH2012 – Delta GPH%
Blixt Pro Sailing TP52 ‐ ONE OFF 457.4 475.1 ‐3.88%
TRIXIE X332 647.0 657.1 ‐1.56
XPLORER X‐332 646.2 656.1 ‐1.53
BOXER X‐332 SPORT 632.6 641.7 ‐1.43
PERFECT EXCUSE TOO X‐362 SPORT 618.5 626.9 ‐1.36
FOXY LADY IMX 40 588.5 596.1 ‐1.29
AIDA FIRST 40.7 597.0 603.0 ‐1.01
Feelgood Salona 37 610.4 615.6 ‐0.86
Zakela SINERGIA 40 579.8 584.6 ‐0.82
Calliope Arcona 340 620.4 625.4 ‐0.81
HARRIET II XP 38 581.0 585.3 ‐0.74
4tyone DEHLER 41 DB 571.0 574.8 ‐0.67
Dehlta Dehler 34 SV 617.0 620.0 ‐0.49
Oxygen X‐41 566.2 568.8 ‐0.46
Teknova First 40 579.0 581.5 ‐0.44
Malin First 36.7 mod 615.9 618.1 ‐0.36
La Dolce Vita FINNGULF 33 637.1 638.7 ‐0.26
AVANTIME 2 FINN‐FLYER 42 553.4 554.2 ‐0.14
AIR IV Landmark 43 537.3 535.1 0.41
Hela listan finns här, inklusive internationella fleeten.
Här är några exempel från Norge:
Båt – Båttyp – GPH2013 – GPH2012 – Delta GPH%
Wolfpack TP52‐IRC 446.8 463.9 ‐3.83%
Camilla Cookson 49 Cant 455.8 469.4 ‐2.98
Santa Farr 400 513.0 526.5 ‐2.63
Mrs Freckles Farr 30 587.9 596.7 ‐1.49
Ille moro Bavaria 42m 582.4 591.1 ‐1.49
XANTHIPPE IMX 40 581.4 589.7 ‐1.43
Fortitude First 40.7 594.5 600.7 ‐1.05
FELICIA IV X‐382 MK2 624.9 631.4 ‐1.04
Wolfpack X‐41 OD 566.2 569.1 ‐0.51
Wasabi First 35 618.8 620.9 ‐0.35
Angelique A 31 623.5 624.5 ‐0.16
Magic King 40 565.7 561.0 0.82
ORC ANNOUNCES MAJOR NEW IMPROVEMENT TO 2013 VPP
On the occasion of its 43rd Annual General Meeting, the Offshore Racing Congress (ORC) is pleased to announce a major step forward in the accuracy of its Velocity Prediction Program (VPP) to be implemented for the 2013 sailing season. One of the principal elements of this program, the Residuary Resistance (Rr) formulation, has been revised to now be more accurate for a broader range of yacht types that race within the ORC fleet database.
—
The new Rr formulation used in the new VPP is producing theoretical predictions which are much closer to the measured performance data taken from numerous boats in the ORC fleet.
“We looked at this carefully to help validate our results. The implied wind calculations are also much closer to that observed on the race course,” says Alessandro Nazareth, Chairman of ITC.
The Rr project’s new formulation was the result of collating the relevant Delft Systematic data, analyzed by ITC member Kay Enno Brink and the CFD results coming from ITC’s Philippe Pallu’s work at CRAIN and the Fine-marine code work performed by new ITC member Jason Ker. Another ITC member working on this project was Andy Claughton of Southampton University.
“Validation of this new formulation has been very important to ensure that all elements of the fleet are treated fairly,” says Claughton. “Our tests indicate that if any race from the past is rescored using the new rule the spread of corrected times for the first 10 or 15 boats is reduced, sometimes by 20-30%. This is fantastic progress.”
Nov 7, 2012 @ 00:10
Mark Mills design har blivit så hårt straffad i ORCi, nu är det paybacktime! king 40 och Landmark 43 är de två enligt listan ovan som får mer tid på sig runt bojarna. Intressant….
Nov 7, 2012 @ 00:55
Lite äldre X-båtar är tydligen da shit! ;-)
Nov 7, 2012 @ 00:57
…eller var det åtminstone förra året… :-)
Nov 7, 2012 @ 06:30
Det är onekligen rätt stora förändringar
Flottans medelfart verkat ha ökat drygt 1% vilket man bör ha med kalkylen när man jämför. Vid en snabb koll tycker jag trenderna ser i huvudsak korrekta ut. I C/R-flottan är förändringarna rätt små och jag tycker nog nog mesta verkar rätt OK men som vanligt finns det en del omotiverade vinnare och förlorare.
Nov 7, 2012 @ 07:01
Peter G – du låter som en gammal skånsk bonde. Är det torrt så det går att skörda vetet så får betorna för lite regn.
Det här är ju fantastiska ändringar där IRC optimerade båtar som hade det svårt som King 40 hamnar rättare. Båtar som ännu tidigare kunde glömma att vara med fick det väl lätt och nu justeras det lite tillbaka på som TP52, Cookson 50 och Farr 40. Övriga ligger kvar.
Det är ju ett riktigt snyggt jobb.
Mät in och träna lite extra istället. ;-)
Nov 7, 2012 @ 07:16
Japp, Peter G och hans crew seglar ju så dåligt så dom måste träna mycket mer :-)
Nov 7, 2012 @ 07:16
;-) +1
Nov 7, 2012 @ 08:53
Anders N, jag kan bara hålla med; vi tränar mindre nu än för ett par år sedan och det hoppas vi kunna ändra på nästa år (+ mer vinterträning förståss).
En annan sak Anders; hoppas ni och MÅNGA fler från Öresund kommer upp till Marstrand Big Boat!!
Nov 7, 2012 @ 09:07
Vi tränar också mindre vilket är tråkigt. Jag ska försöka öka detta 2013. Hur får vi diskutera. Har en dialog med Lommaseglarna om att köra på några av deras Torsdagsseglingar för att få köra mot andra.
Jag var bara nosig – onödigt.
Rent tekniskt tycker jag det hade varit otroligt intressant att se hur ORCi faktiskt fixar en J-111. J-seglare anser i regel att deras båtar inte ges rättvisa tal i ORCi men jag undrar om det verkligen är så längre.
Angående Marstrand Big Boat så ser är det ut som:
Yro – First 40.7 – Percy Skywell
Maria – First 35 – Kjell Widmark
Carmen – X-119 – Göran Wiking
Grynet – Dehler 34SV – Anders Nilsson
är de som är på gång just nu.
Nov 7, 2012 @ 10:21
Ingen fara Anders:)
Kul att det (potensiellt) kommer så många från Öresund! Imponerande!!
Peter, vi får svara med segling i Öresund! När och vad kan man fundera på!!
Nov 7, 2012 @ 09:43
J/111 hamnar på typ 570 vilket inte är helt off. Den blev också något snabbare i revisionen. Rent generellt funkar sportigare båtar bättre ju snabbare de är (det är ju detta man i viss mån justerar nu). Sedan kommer det att vara en utmaning att lina upp mot Farr 40 och TP52 i stora klassen…
Om det inte blir alltför dyrt/besvärligt så skall vi mäta båten till våren för att se var vi hamnar.
Även X-35 Yxi kan vara på väg till Marstrand + någon från Helsingborg. Plus 3-4 från Halmstad. Hörde jag tillfartsrace?
Nov 8, 2012 @ 07:40
Om farrbar stannar i våra händer vinner vi tillfartsracet… E6:an är alltid en vinnare;-)
Nov 8, 2012 @ 10:27
Vi räknar tiden från när ni packar ihop och sjösätter är målgång..
Nov 8, 2012 @ 11:00
Sannolikt kommer det en från Läjet också.
Nov 8, 2012 @ 11:05
Kanon. Vi borde kunna få ihop fler HP1030? Är det någon som har bra koll på ägarna?
Nov 8, 2012 @ 12:00
Ja det borde gå att få flera även om Ven runt ligger bättre till för flertalet. Kontakten ordnar Hans P.
Nov 7, 2012 @ 08:55
Peter.
Har du lavet en test på en Ker 11.3 ? Den er jo normalt hårdt straffet på handikap, og kan jo blive endnu hårdere straffet, kunne man forestille sig ?
Nov 7, 2012 @ 08:57
Sorry, kan se den er på den store liste, med – 10,1 % :-(.
Nov 7, 2012 @ 09:08
-10.1 sekunder på GPH blir -1.8% så Ker 11.3 blir ca 0.5-0.8% snabbare jämfört med medelbåten.
Nov 7, 2012 @ 08:59
Det var f-n g:a bettan ligger till sig rejält fartmässigt under den här vintern. Vi får analysera det lite mer men Arcona 340 och First 36,7 verkar passa in i nya modellen. Vi har inte varit nära 620 förut och nu är vi nästan storbåt. Men egentligen är det de relativa förändringarna mot båtar i klassen som är intressant.
Nov 7, 2012 @ 09:23
Är det jag som tänker fel eller….
har den som gjorde testkörningarna räknat lite fel beträffande DELTA GPH% i pdf tabellen? Ska inte förändringen (DELTA GPH) ställas i förhållande till GPH 2012 snarare än som nu GPH 2013?
Skillnaden är helt försumbar för båtar som fått liten förändring (DELTA GPH är lågt) och GPH2012 resp GPH2013 är väldigt lika, men i ytterändan så överdrivs den procentuella skillnaden någon/några tiondels %.
Vad betyder OSN?
Nov 7, 2012 @ 10:10
OSN=”Offshore Single Number” som är ett entalshandikapp för havskappsegling som är mer hårdvindsviktat än GPH
Nov 7, 2012 @ 09:28
Problemet er, at de både vi sejler imod, som Swan 45, King 40, Landmark 43, XP 44, First 45 osv., har fået et betydeligt bedre handikap, og faktisk lå vi meget tæt i forvejen, under almindelige middelvinds forhold. Det ser ud til, at de både der kan plane ned ad bakke i blæsevejr, nu skal betale med et dårligere handikap hele vejen rundt på banen, og så meget blæser det jo ikke altid. Det vil stille endnu større krav til arrangørerne, om at sætte løbene rigtigt sammen uinder ORCi.
Nov 7, 2012 @ 09:42
Per, jag tror inte man kan dra några slutssatser om er fleet utan att ha sett siffrorna för olika vindstyrkor. GPH-talet är ju bara en indikation.
Nov 7, 2012 @ 10:10
Rigtigt Peter. Vi har sejlet DH hele sæsonen imod en del af de både jeg nævner, og det har været meget meget tæt efter korrigeret tid. Her er en sammenligning på indikationstallet GPH, baseret på GPH 2013 under ORCi og DH GPH tallet fra 2012. Tallene på de øvrige både, er forholdet til Ker 11.3 i plus (skal sejle hurtigere) og minus (skal sejle langsommere). Første tal er ORCi 2013 og andet tal er DH 2012.
Ker 11.3 ORCi GPH 548.6 og DH GPH 512
TP 52 + 91,2 – + 82,2
Farr 40 +10,6 – + 14,2
Farr 400 + 35,6 – + 16,8
Swan 45 + 7,4 – + 13,4
Landmark 43 + 11,3 – + 17,4
King 40 – 17,1 – -3,8
XP 44 – 1 – -2,2
X 41 – 17,4 – – 5
First 45 -16,1 – – 18,4
Det giver nok et umiddelbart billede af, at de lette både, med langt bovspryd og meget stor assymetrisk spiler straffes hårdt, hvor imod de tungere både, uanset spiler opsæt, står stærkere, set i forhold til en middelbåd. Lad os nu se, hvor vi havner, det bliver spændende, men man skal nok lige kigge på det her, inden man optimerer til ORCi i 2013.
Nov 7, 2012 @ 10:55
Peter, undrar bara när Mrs Freckles blev Norsk? Vad jag vet står det fortfarande SWE34 i seglet.
Nov 7, 2012 @ 10:58
Haha…
Den fanns med i den Norska listan över mätbrev som NOR_Farr30_34.dxt Du får skälla på din man, det är väl han som har trasslat ihop det :-)
Nov 7, 2012 @ 12:58
Kingen har blitt bedre tatt hånd om da ORC/ITC har endret en del på POWER funksjonen av unnavindsseil. Dette har vi tatt opp flere ganger, og det er hyggelig at man faktisk også klarer å ta inn over seg det som skjer på banen og rette til.
Når det gjelder båter som Ker båten som nevnes over og også f.eks Rainbow 42 så er det vanskelig å gi noe svar på hvorfor de har så store endringer uten å se på båten. Kan nok være en kombinasjon av at de kommer rart ut når man ser på GPH som for enkelte båter kan være missvisende som 1-tallsfaktor. En kommentar til PW over også- en stor spinnaker regnes kun med hvis den anses som effektiv. Spinnakerareal som går utover hva VPP anser gi øket fart regnes ikke med.
Nasjonskoden foran båtene angir hvilket rating office båten er kjørt fra, ikke nødvednighvis hviklen landskode man har i seilet..
Informasjon om de ulike ratingene og ytterligere forklaringer finner man i http://orc.org/rules/ORCRatingystems2012.pdf På ORC sin side vil også ITC sine minutes publiseres slik at alle kan se hvilken endring som er gjort.
Nov 10, 2012 @ 16:51
Ytterligare kommentarer från Sten Edholm:
Nov 23, 2012 @ 21:11
För de som är intesserade så finns alla protokoll här: http://orc.org/agm-2012.htm