Skip to content

30 Comments

  1. Larsa
    Nov 7, 2012 @ 00:10

    Mark Mills design har blivit så hårt straffad i ORCi, nu är det paybacktime! king 40 och Landmark 43 är de två enligt listan ovan som får mer tid på sig runt bojarna. Intressant….

    Reply

  2. Mats V
    Nov 7, 2012 @ 00:55

    Lite äldre X-båtar är tydligen da shit! ;-)

    Reply

    • Mats V
      Nov 7, 2012 @ 00:57

      …eller var det åtminstone förra året… :-)

      Reply

  3. Pelle Lindell
    Nov 7, 2012 @ 06:30

    Det är onekligen rätt stora förändringar

    Flottans medelfart verkat ha ökat drygt 1% vilket man bör ha med kalkylen när man jämför. Vid en snabb koll tycker jag trenderna ser i huvudsak korrekta ut. I C/R-flottan är förändringarna rätt små och jag tycker nog nog mesta verkar rätt OK men som vanligt finns det en del omotiverade vinnare och förlorare.

    Reply

  4. Anders Nilsson
    Nov 7, 2012 @ 07:01

    Peter G – du låter som en gammal skånsk bonde. Är det torrt så det går att skörda vetet så får betorna för lite regn.
    Det här är ju fantastiska ändringar där IRC optimerade båtar som hade det svårt som King 40 hamnar rättare. Båtar som ännu tidigare kunde glömma att vara med fick det väl lätt och nu justeras det lite tillbaka på som TP52, Cookson 50 och Farr 40. Övriga ligger kvar.
    Det är ju ett riktigt snyggt jobb.
    Mät in och träna lite extra istället. ;-)

    Reply

    • Hannu
      Nov 7, 2012 @ 07:16

      Japp, Peter G och hans crew seglar ju så dåligt så dom måste träna mycket mer :-)

      Reply

    • Peter
      Nov 7, 2012 @ 07:16

      ;-) +1

      Reply

    • Pelle P
      Nov 7, 2012 @ 08:53

      Anders N, jag kan bara hålla med; vi tränar mindre nu än för ett par år sedan och det hoppas vi kunna ändra på nästa år (+ mer vinterträning förståss).
      En annan sak Anders; hoppas ni och MÅNGA fler från Öresund kommer upp till Marstrand Big Boat!!

      Reply

      • Anders Nilsson
        Nov 7, 2012 @ 09:07

        Vi tränar också mindre vilket är tråkigt. Jag ska försöka öka detta 2013. Hur får vi diskutera. Har en dialog med Lommaseglarna om att köra på några av deras Torsdagsseglingar för att få köra mot andra.
        Jag var bara nosig – onödigt.

        Rent tekniskt tycker jag det hade varit otroligt intressant att se hur ORCi faktiskt fixar en J-111. J-seglare anser i regel att deras båtar inte ges rättvisa tal i ORCi men jag undrar om det verkligen är så längre.

        Angående Marstrand Big Boat så ser är det ut som:
        Yro – First 40.7 – Percy Skywell
        Maria – First 35 – Kjell Widmark
        Carmen – X-119 – Göran Wiking
        Grynet – Dehler 34SV – Anders Nilsson

        är de som är på gång just nu.

        Reply

        • Pelle P
          Nov 7, 2012 @ 10:21

          Ingen fara Anders:)
          Kul att det (potensiellt) kommer så många från Öresund! Imponerande!!
          Peter, vi får svara med segling i Öresund! När och vad kan man fundera på!!

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 7, 2012 @ 09:43

        J/111 hamnar på typ 570 vilket inte är helt off. Den blev också något snabbare i revisionen. Rent generellt funkar sportigare båtar bättre ju snabbare de är (det är ju detta man i viss mån justerar nu). Sedan kommer det att vara en utmaning att lina upp mot Farr 40 och TP52 i stora klassen…

        Om det inte blir alltför dyrt/besvärligt så skall vi mäta båten till våren för att se var vi hamnar.

        Även X-35 Yxi kan vara på väg till Marstrand + någon från Helsingborg. Plus 3-4 från Halmstad. Hörde jag tillfartsrace?

        Reply

        • Martin
          Nov 8, 2012 @ 07:40

          Om farrbar stannar i våra händer vinner vi tillfartsracet… E6:an är alltid en vinnare;-)

          Reply

          • Anders Nilsson
            Nov 8, 2012 @ 10:27

            Vi räknar tiden från när ni packar ihop och sjösätter är målgång..

        • L-B Gustafsson
          Nov 8, 2012 @ 11:00

          Sannolikt kommer det en från Läjet också.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Nov 8, 2012 @ 11:05

            Kanon. Vi borde kunna få ihop fler HP1030? Är det någon som har bra koll på ägarna?

          • L-B Gustafsson
            Nov 8, 2012 @ 12:00

            Ja det borde gå att få flera även om Ven runt ligger bättre till för flertalet. Kontakten ordnar Hans P.

  5. Per weiskvist
    Nov 7, 2012 @ 08:55

    Peter.
    Har du lavet en test på en Ker 11.3 ? Den er jo normalt hårdt straffet på handikap, og kan jo blive endnu hårdere straffet, kunne man forestille sig ?

    Reply

  6. Per weiskvist
    Nov 7, 2012 @ 08:57

    Sorry, kan se den er på den store liste, med – 10,1 % :-(.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 7, 2012 @ 09:08

      -10.1 sekunder på GPH blir -1.8% så Ker 11.3 blir ca 0.5-0.8% snabbare jämfört med medelbåten.

      Reply

  7. Stefan P
    Nov 7, 2012 @ 08:59

    Det var f-n g:a bettan ligger till sig rejält fartmässigt under den här vintern. Vi får analysera det lite mer men Arcona 340 och First 36,7 verkar passa in i nya modellen. Vi har inte varit nära 620 förut och nu är vi nästan storbåt. Men egentligen är det de relativa förändringarna mot båtar i klassen som är intressant.

    Reply

  8. Petimetern
    Nov 7, 2012 @ 09:23

    Är det jag som tänker fel eller….

    har den som gjorde testkörningarna räknat lite fel beträffande DELTA GPH% i pdf tabellen? Ska inte förändringen (DELTA GPH) ställas i förhållande till GPH 2012 snarare än som nu GPH 2013?

    Skillnaden är helt försumbar för båtar som fått liten förändring (DELTA GPH är lågt) och GPH2012 resp GPH2013 är väldigt lika, men i ytterändan så överdrivs den procentuella skillnaden någon/några tiondels %.

    Vad betyder OSN?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 7, 2012 @ 10:10

      OSN=”Offshore Single Number” som är ett entalshandikapp för havskappsegling som är mer hårdvindsviktat än GPH

      Reply

  9. Per weiskvist
    Nov 7, 2012 @ 09:28

    Problemet er, at de både vi sejler imod, som Swan 45, King 40, Landmark 43, XP 44, First 45 osv., har fået et betydeligt bedre handikap, og faktisk lå vi meget tæt i forvejen, under almindelige middelvinds forhold. Det ser ud til, at de både der kan plane ned ad bakke i blæsevejr, nu skal betale med et dårligere handikap hele vejen rundt på banen, og så meget blæser det jo ikke altid. Det vil stille endnu større krav til arrangørerne, om at sætte løbene rigtigt sammen uinder ORCi.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 7, 2012 @ 09:42

      Per, jag tror inte man kan dra några slutssatser om er fleet utan att ha sett siffrorna för olika vindstyrkor. GPH-talet är ju bara en indikation.

      Reply

      • Per weiskvist
        Nov 7, 2012 @ 10:10

        Rigtigt Peter. Vi har sejlet DH hele sæsonen imod en del af de både jeg nævner, og det har været meget meget tæt efter korrigeret tid. Her er en sammenligning på indikationstallet GPH, baseret på GPH 2013 under ORCi og DH GPH tallet fra 2012. Tallene på de øvrige både, er forholdet til Ker 11.3 i plus (skal sejle hurtigere) og minus (skal sejle langsommere). Første tal er ORCi 2013 og andet tal er DH 2012.
        Ker 11.3 ORCi GPH 548.6 og DH GPH 512
        TP 52 + 91,2 – + 82,2
        Farr 40 +10,6 – + 14,2
        Farr 400 + 35,6 – + 16,8
        Swan 45 + 7,4 – + 13,4
        Landmark 43 + 11,3 – + 17,4
        King 40 – 17,1 – -3,8
        XP 44 – 1 – -2,2
        X 41 – 17,4 – – 5
        First 45 -16,1 – – 18,4
        Det giver nok et umiddelbart billede af, at de lette både, med langt bovspryd og meget stor assymetrisk spiler straffes hårdt, hvor imod de tungere både, uanset spiler opsæt, står stærkere, set i forhold til en middelbåd. Lad os nu se, hvor vi havner, det bliver spændende, men man skal nok lige kigge på det her, inden man optimerer til ORCi i 2013.

        Reply

  10. Lena
    Nov 7, 2012 @ 10:55

    Peter, undrar bara när Mrs Freckles blev Norsk? Vad jag vet står det fortfarande SWE34 i seglet.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 7, 2012 @ 10:58

      Haha…

      Den fanns med i den Norska listan över mätbrev som NOR_Farr30_34.dxt Du får skälla på din man, det är väl han som har trasslat ihop det :-)

      Reply

  11. Per Bøymo
    Nov 7, 2012 @ 12:58

    Kingen har blitt bedre tatt hånd om da ORC/ITC har endret en del på POWER funksjonen av unnavindsseil. Dette har vi tatt opp flere ganger, og det er hyggelig at man faktisk også klarer å ta inn over seg det som skjer på banen og rette til.
    Når det gjelder båter som Ker båten som nevnes over og også f.eks Rainbow 42 så er det vanskelig å gi noe svar på hvorfor de har så store endringer uten å se på båten. Kan nok være en kombinasjon av at de kommer rart ut når man ser på GPH som for enkelte båter kan være missvisende som 1-tallsfaktor. En kommentar til PW over også- en stor spinnaker regnes kun med hvis den anses som effektiv. Spinnakerareal som går utover hva VPP anser gi øket fart regnes ikke med.
    Nasjonskoden foran båtene angir hvilket rating office båten er kjørt fra, ikke nødvednighvis hviklen landskode man har i seilet..

    Informasjon om de ulike ratingene og ytterligere forklaringer finner man i http://orc.org/rules/ORCRatingystems2012.pdf På ORC sin side vil også ITC sine minutes publiseres slik at alle kan se hvilken endring som er gjort.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Nov 10, 2012 @ 16:51

    Ytterligare kommentarer från Sten Edholm:

    Justeringar av ORCi VPP (ORCi Velocity Prediction Program)

    De viktigaste justeringarna i ORCi VPP för 2013 är följande;

    Revidering av en 13 år gammal delformel i VPP som gäller ”Hydromechanic Residual Recistance”, dvs strömmotstånd i vattnet. Särskilt har man sett över värdena för LVR (Length versus Volume Ratio) och BTR (Beam to Ratio) .
    Man har reviderat vindfunktioner främst på undanvind vad gäller spinnakerbommens /bogsprötets längd, stora spinnakers i lätt vind och (nu med apparent wind speed) och man har tagit bort den s k Blanketing-funktionen som berör storseglets täckning av förseglen
    Hela fältet blir mera sammanpressat, dvs tightare racing
    Lätta/snabba båtar får det kärvare
    Man kommer att tillåta elektriska/hydrauliska vinschar även på båtar <20 m, men åsätter ett smärre straff.
    Age Allowance anses något för generös och justeras ned något
    Man har också studerat nya s k Quad-sails som har dubbla skot. Kommer att behandlas som en fock och mätas tii förlängningarna av akterlik resp underlik.

    Totalt sett så justeras den svenska flottan så att GPH-värdena sänks med i snitt 6,5 sek. Kärvast får bl a Tp52, X-332 och X-362. De båtar som gynnas är bl a Finngulf 33, Landmark 43, Elan 410 och Finnflyer 42. Se särskild bilaga.

    Under det kommande arbetsåret kommer man att titta särskilt på;
    Fractional vs masthead rigs
    Transom Drag
    Crew weight rätande moment
    Mindre och lätta båtar
    Öka spannet av vindstyrkor i VPP

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Nov 23, 2012 @ 21:11

    För de som är intesserade så finns alla protokoll här: http://orc.org/agm-2012.htm

    ORC VPP Revisions 2013

    ORC handicapping has been creating great racing, but it has been over 20 years since there has been a fundamental restructuring of the hydrodynamic heart of the VPP, the so-called “residuary” resistance (Rr) formulation. Since 1993, this formulation progressed from being a simple three term exponential representation to a polynomial set of curves whose patterns depended on test model data established using a classic regression analysis of the available Delft Systematic Yacht Hull Series database.

    Several “correctors” to the formulation were introduced over the years to keep up with new boat design development while keeping the older designs competitive, but an overhaul was necessary, and was made possible by the new tools available to the ITC.

    So in 2010 a Working Group was appointed to perform this overhaul, led by Andy Claughton from Southampton University and supported with data research and reduction by Kay Enno Brink from Germany, Philippe Pallu de la Barrière from France, designer Jason Ker from the UK, and Davide Battistin, the ORC programmer.

    The preparatory work was rather long and difficult, but once the set of data was made it was possible to sort out some measurement, dimensional and parametric inconsistencies in the data sets. This cleaned data could then be run through Computational Fluid Dynamics (CFD) analysis by both Philippe using Crain Icare software and Jason using Numeca’s Fine-Marine RANS code, with the new set of data then collated with the existing tank testing data from Delft. With financial support provided by ORC in the last few years, enough data has been collected to construct a realistic Rr curve for a base boat.

    It has therefore been possible to create and validate a “base” boat Rr curve on a model for which both tank and CFD data were available, then set up a method able to deliver a Rr value, in kg/displ, for each boat and each speed considered. The resistance data are extended to different hull shapes depending on their variation from the base boat in its fundamental length/volume and beam/depth ratios.

    Other important changes have been introduced to other components of the total resistance and in the aerodynamics – these are documented in detail in the ITC Minutes available on the ORC website.

    The changes have been validated through test-runs comparing the various handicaps, but also by rescoring a few recent championships. The rankings change in some races, but not in all, and not across the spectrum of boat sizes and types. The good news is that within each class the corrected time spreads between first and last places, and even between adjacent boats in the same class, has been reduced by about 30% with the new VPP.

    The overall effects of the changes are that the rated speeds of all boats are faster by an average amount of -5 sec/mi GPH, or about 1%.Light boats are sped up downwind in particular but much less upwind, while yachts that had been heavily optimised to the form coefficients used in the previous VPP no longer receive any special credits. Conversely the yachts that were previously penalised for having a low prismatic and moderate LCB positions no longer get themselves in the “wrong” corner of the design VPP parameter space.

    The rating changes can be conspicuous in some cases, ranging from -20 to +10 sec/mi – this will certainly cause many questions from the constituents. However the new VPP is much better able to evaluate the potential performance of a yacht’s design relative to its competitors, considering its primary measured values, and is now much closer to the actual speeds recorded on boats while racing, and is certainly not aimed to favour or penalize one or another individual boat.

    The ITC feels very confident that the new VPP has been placed onto a much more robust and accurate footing, and while the same yachts may continue to win regattas, the racing at the front will become much closer. And rather than the excessive winning margins of certain boat types seen in previous races, a much larger spread of yachts will have the potential to win in 2013.

    Other important ITC decisions for 2013 include a confirmation that measurement trim afloat after 1 Jan 2013 will be in the “light ship”, or empty, condition. Measurements performed prior to this date will still be valid, and weights of Inventory items will be deducted the boat, with freeboards and displacements adjusted accordingly. All boats not having Inventory data available will be deducted 1% of their displacement. As set of Frequently Asked Questions (FAQ’s) has been assembled and will be posted soon on the ORC website.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.